Katsastuksesta...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MjN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 11:51
Paikkakunta: Honkajoki

Katsastuksesta...

Viesti Kirjoittaja MjN »

Onko kellään kokemusta tai tietoa tällaisesta asiasta....
Tarkoitus olisi vaihtaa tuohon omaan W201 pikkumeseen kolmesatanen turbodiesel tekniikka vanhan kakspuolikkaan tilalle. Tässä onkelma: Minkä auton ottaa katsastuksessa vertailukohteeks? Eli olisiko 260 w201 lähinnä tai ehkäpä 2.5-16V? Tarttis vaan tietää minkä jarrut sinne laittaa.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Tulee kyllä tosi ahdasta pellin alla :!: :!:
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
MjN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 11:51
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja MjN »

Juu voi siä vähä tiukkaa olla mutta kyllä se sinne mahtuu..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

menisköhän sinne w124:n 300d turbon jarrut? ne varmaan riittäis?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
MjN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 11:51
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja MjN »

Sopiskohan 124 koppasesta suoraan?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pitäs sopia suoraan. Jos ei niin joutuu vaihtaan napaosan.

mm 300E/TE:ssä on samat jarrut kuin 300DT:ssä Helpottaa hakemista hieman. :D
Avatar
MjN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 11:51
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja MjN »

Mutta onkohan se katsastusmiehen mielestä okei jos jarrut ottaa toisen korimallin autosta.. vaikka kyllä luulis et jos ne satulat sopii niin ei pitäisi mitää ongelmaa olla katsastukses ku jarrut on samasta autosta mistä moottorikin.Kuitenkin tossa mun tapaukses täytyy olla joku 201 koppanen vertailuauto kun 124 korinen ei oikein sovellu vertailukohteeksi.. 2.5-16V taitaa olla lähinnä paitsi moottorin massan osalta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ole väliä mistä jarrut on kun ne sopii "heittämällä" paikoilleen.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Heitä tekniikka paikalle jarrujen kanssa äläkä sano mitään vuosikatastuksessa.

En edes usko, että huomaavat ja jos huomaavat niin ei ne siitä sakota.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

johturpe kirjoitti:Tulee kyllä tosi ahdasta pellin alla :!: :!:
Onhan noita tehty, useita. 8)
124.023
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Katsastuksesta...

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MjN kirjoitti:Onko kellään kokemusta tai tietoa tällaisesta asiasta....
Tarkoitus olisi vaihtaa tuohon omaan W201 pikkumeseen kolmesatanen turbodiesel tekniikka vanhan kakspuolikkaan tilalle. Tässä onkelma: Minkä auton ottaa katsastuksessa vertailukohteeks? Eli olisiko 260 w201 lähinnä tai ehkäpä 2.5-16V? Tarttis vaan tietää minkä jarrut sinne laittaa.
Jos vertaat 2.5 16V niin pitäisi vaihtaa paljon osia, samat osat löytyy 2.3 16V mallista, joten jos johonkin vertaa niin sitten tuohon 2.5 16v:seen jo valmiiksi.

Tämmöistä ehdottivat konttorilla kun kysyin mitä vaaditaan jos laittaa w201024:ään mosselmanin turbosarjan = 122>175hp:

Etujarrut levyt 22 paksut ja 284mm halkaisijalla + satulat sopivat. Taakse pitää ainakin vaihtaa 15.5mm levyt ja ehkä satulatkin jotta mahtuvat. Navat pitää vaihtaa myös vastaamaan 16 veanasia. Kallistuksen vakaajatangot eteen ja taakse paksummat. Ehkä myös pääsylinteri jarruihin. Joitakin ripustuksen osia on myös erilaisia. Jousitus vastaamaan 16v.tä. Saattoi olla muutakin eroa en nyt heti muista.

Edelliset kyllä ymmärsin mutta en oikein sitä miten vaihdelaatikko, kardaani, perä, ja vetarit vaikuttaa turvallisuuteen. Ne pitäisi kuulemma kanssa vaihtaa. Pitää kysellä joltakin toiseltakin konttorilta mitä ovat mieltä. Lisäksi olisi pitänyt asentaa katti vaikkei itse pästönormit olisi ylittynytkään (ei vähäpäästöinen kyseessä) silloin he olisivat katsoneet ettei päästönormit ylity.

Offtopic:

Vapariksi sitten oisin saanut vaihtaa sytytyksen osat, tehdä muutokset ruiskuun, (ecu), tehdä pakoputkiston ja pakosarjan, virinokan, virikannen, ja herrat olisivat olettaneet tehon nousseen 10% ilman teholappua = ei muutoksia alustaan..... Pikkuisen outoa, nuilla virityksillä saisi hyvinkin sen +53hp aikaiseksi.......... Päästötkin olisi saaneet olla samat kuin ennen.

Turbolla olisi homma hoitunut niin että polttoaineen kulutus olisi vähentynt samoin päästöt, vaparilla päästöt ja kulutus taas pompsahtaa kummasti.....

Offtopic loppu:

Ainiin, jos mallisarjassa (W201) ei ole aiottuun teholukemaan "oikeuttavaa" tekniikkaa niin tokihan sen voi ottaa samasta mallisarjasta kuin sen moottorinkin. Eikös esim. w124 sarjasta löydy aika tehokkaita tehdasversioita? Tämmöinen toimenpide vaatii ehkä sen poikkeusluvan (kirjallinen hakemus, maksaa meni läpi tai ei) jos katsastushenkilö ei vakuutu asiasta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
MjN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 11:51
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja MjN »

Tässäpä taas ollaan... soitin viime perjantaina konttorille ja sieltä käskettiin kylmästi soittaa maahantuojalle ja kysyä mikä auto pitää ottaa vertailukohteeksi ja vieläpä selvitykset alustarakenteesta ja jarruista.
Soitin sitten Max blaubergille joka on vehon tuotetekninen päällikkö ja hän onneksi avusti jonkin verran asiassa. Maahantuonnista sanottiin ettei katsastuskonttori tarvitse mitään lappua maahantuonnista näissä asioissa ja on kuulemma katsastusmiehen asia selvittää mitä muutoksia autoon kuuluu tehdä jotta auto pysyy liikenneturvallisena.
Kysäisin vertailukohteeksi sopivaa autoa niin ajattelemani 2.5-16V on ilmeisesti paras vaihtoehto vertailuun. Sitten.... Itselläni olisi 2.3-16V koko alusta eli jarrut, jouset, vakaajat yms.. Mutta ei mitään millä todistaa mistä olen ne hankkinut, ja katsastuskonttori vaati selvityksen siitäkin...
Tuolla 2.3:sem alustalla ei pitäisi olla sitten enää vaikeuksia saada katsastetuks mutta kuinkahan mahtaa käydä kun aletaan verrata moottoreiden painoja...
Suomessa ainakin osataan autonrakentelu tehdä harvinaisen vaikeaksi...
Bimmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 11.07.2003 19:25

Viesti Kirjoittaja Bimmer »

MjN kirjoitti: Tuolla 2.3:sem alustalla ei pitäisi olla sitten enää vaikeuksia saada katsastetuks mutta kuinkahan mahtaa käydä kun aletaan verrata moottoreiden painoja...
"autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia"

Nyt jostain kaivelemaan moottoreiden painoja.
Vastaa Viestiin