190 2.0E turboprojekti käynnistyy
190 2.0E turboprojekti käynnistyy
No niin, paljon on puolen vuoden aikana mietitty miten lisää tehoa tohon 190:seen ja nyt sitten päädytty turbotukseen. Eli kerran taas soitto akeen ja pari kyssäriä sinne ja asia on tällä kertaa selvä. Alusta on jo vastaava kuin 2.6:ssa, jarrut vielä laittamatta mutta jo ostettu ja voimansiirto tilattu. Eli tulee vahvempi kardaani isompi perä ja paremmat vetarit. Asia on jo sovittu myös katsastusmiehen kanssa. Olen pari kertaa käynyt esittämässä sille vastaavuustodistuksia(varaosanumeroiden osalta) ja totesi vain että kaikki näyttää olevan ok, eli ei ongelmaa ahtamisen kanssa
. Eli vertailutehot on tohon 2.6:sen 160heppaan. Seuraavaksi vaan dynolapun kannssa katsastukseen, mutta sitä ennen kertokaa mitä kannattaa vahvistaa/tehdä tolle moottorille kun kuitenkin tulee käytyä radalla ja siellä käyttää paineita esim.1.0-1.5 barin välillä. Kiitoksia jo etukäteen 
MB 190E 2.0i vm.90
Re: 190 2.0E turboprojekti käynnistyy
160 (166) hp riittää 0.4-0.5 ahtopaine kkk 26 ahtimella. Mulla on mosselmanin sarja jossa kyseisillä toimnepiteillä (0.5bar) tulee 175 hp ja 248Nm. Moottoriin ei tehdä mosselmanin sarjalla mitään muutoksia paitsi turbon öljyletku öljypohjaan.MeZe190 kirjoitti:No niin, <...>
1-1.5 bar paineet taas vaatii jo varmasti muutosta moottoriinkin (puristussuhdetta alemmas), lisää soppaa ja sitä myöten on kuulema paras laittaa moottorin ohjaus uusiksi, mekaruutta tai joku enempi kaupallinen. Samoin KE-jetti ei sitten myöskään sekään enää pelaa kunnolla yli 0.5 ahdoilla.
Nämä tiedot löytää täältä forumiltakin tarkemminkin kun selaa turbopuolen topikkeja. Onhan auto ns. "ei vähäpäästöinen"? Vakaajatangon joudut laittamaan saman eteen kuin 2.6:ssa. Sitä en muista/tiedä oliko takavakaajan tangot missäkin mallissa minkäkin paksuisia.
Mitä katsastusmiäs sanoi vaihdelaatikosta?
Öljyjä ehkä kannattaa vaihtaa pikkuisen useammin kuin vaparikoneeseen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Joo, k-jetti lentää järveen ensimmäisenä ja tilalle tulee tatechin ohjaus. Pro turbo tulee rakentamaan koko turbohomman ruiskuineen päivineen. On nimenomaan tärkeää saada sytytys ja polttoaineseos todella tarkaksi. Se rikkoo noita koneita enemmän kuin kuumuus ja paine. Ja hyvällä sähköruiskulla tästä ongelmasta päästään eroon. Mittailin tosta koneeessta puristukset ja ja sain seuraavat tulokset jakopäästä taakseppäin 12.5, 14.6, 14.4, 12.3, eli yks pytty vuotaa sylinterin ja männän välistä, ruiskautin öljyä sylinteriin ja paineet nous heti 14.1:een. Toinen pytty ei nostanut samalla hommalla paineet kuin 13:sta. Eli jotain tarttis tehdä. Tietääkö kukaan mitä noi vakioveivit kestää tehoja/vääntöä?
MB 190E 2.0i vm.90
oliko noi puristukset baareja, vai mitä? luulisin, jotta jos laittaa tohon vakio koneeseen sen 1.5 baaria, niin voit sanoo hyvästit koneelle. eli ei välttämättä kannata. voi tollasilla paineilla männät lärvähtää, taikka kampiakseli lärvähtää. mut pikkupaineilla varmaan toimii ihan hyvin. vai mitä kaikkia oot suunnitellu sinne koneen sisään tehdä, vaihtuuko osia vahvempiin?
kannattaa pelata varmanpäälle ennemmpin, kuin alkaa kokeileen. kaverilla oli turposiarra, "vahvoilla" osilla kasattu. kokeili nostaa ahtoha vähän yli paariin, niin kampiakseli meni katki. sen sitten tietää mitä laakereille kuuluu.
kannattaa pelata varmanpäälle ennemmpin, kuin alkaa kokeileen. kaverilla oli turposiarra, "vahvoilla" osilla kasattu. kokeili nostaa ahtoha vähän yli paariin, niin kampiakseli meni katki. sen sitten tietää mitä laakereille kuuluu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
onkos toi sun autosi katillinen vai ei? itse törmäsin tohon katti asiaan kun tiedustelin asiaa konttorilta. mersuni on v 88 ja siihen joudun nyt asentamaan leiman ajaksi tuon katiskan. raja kulkee kuulemamma vuodessa 87 et vuodella heitti. perk. itsellä rupee auto olemaan melkeen nipussa kun vain tuo kansi pahvi saapuu vielä pultteineen italiasta niin päästään niputtamaan ja säätämään ruiskua kohilleen.. mutta kerros tuosta omasta projektistas vähän tarkemmin.
Jos 1 barinkaan ahtoja meinasit niin männät+kanget vaihtoon, joko jostain alkup. turbokoneesta, PO-metal. kanget, takomännät tms. Halvimmat osat yleensä löytyvät juuri jostain alkup. tehokkaasta koneesta, esim. vanhat turbovolvot ovat suosittuja osien luovuttajia moniin autoihin, jos mitat saa täsmäämään. Puristus-suhde sinne 9:1 pintaan ja kunnon kansipahvi väliin.
Auto on katillinen vm.-90. Ja nuo mittausluvut ovat puristuspaineita. Enpä tiedä mitä tosta tarkempaan kertoisi, kerro mitä haluat tietää.hoitokoti kirjoitti:onkos toi sun autosi katillinen vai ei? itse törmäsin tohon katti asiaan kun tiedustelin asiaa konttorilta. mersuni on v 88 ja siihen joudun nyt asentamaan leiman ajaksi tuon katiskan. raja kulkee kuulemamma vuodessa 87 et vuodella heitti. perk. itsellä rupee auto olemaan melkeen nipussa kun vain tuo kansi pahvi saapuu vielä pultteineen italiasta niin päästään niputtamaan ja säätämään ruiskua kohilleen.. mutta kerros tuosta omasta projektistas vähän tarkemmin.
Ja katukäytössä paineet olis luokkaa 0.7-0.8 kai se sen verran pitäs kestää vai?Noi isommat paineet radalla sit kun saa lisää rahaa veiveihin ja kampiakselin tekoon jne. ei ennen sitä yli 0.8 paineita?? Niin joo tos yks esimerkki pro turbon tekemästä 2.3 8venasesta 0.7 ahdoilla jotain yli240 hv ja kone täysin vakio sisältä, vakio pahvikin kesti kuulemma 1.5 vuotta ennenkuin antautui.
MB 190E 2.0i vm.90
Puristus suhde on nyt vakio 9.1:1 ihan ookoo pienillä paineilla. Niin ja vielä kestävyydestä, yhdellä tutulla autossa paineet 1.7bar ja autossa esim. vakioloota ilman mitään vahvistuksia. Koneen sisälläkin on vain veivit ja männät vahvemmat, kuten tuttu sanoikin, kaikki kestää kun osaa käyttää. Mutta silti olen utelias mitä täällä ollaan mieltä ja nimenomaan onko kellään vastaavasta henk.koht. kokemusta.Jarno.v kirjoitti:Jos 1 barinkaan ahtoja meinasit niin männät+kanget vaihtoon, joko jostain alkup. turbokoneesta, PO-metal. kanget, takomännät tms. Halvimmat osat yleensä löytyvät juuri jostain alkup. tehokkaasta koneesta, esim. vanhat turbovolvot ovat suosittuja osien luovuttajia moniin autoihin, jos mitat saa täsmäämään. Puristus-suhde sinne 9:1 pintaan ja kunnon kansipahvi väliin.
MB 190E 2.0i vm.90
Olikos se sun auto varmasti Ei VÄHÄPÄÄSTÖINEN jos siinä on jo katti niin varmaan on Vähäpäästöinen kun Ei vähäpäästöiseen vaaditaan katti 7/87vm alkaen ja 1.1.1991 sen jälkeen vtt pakokaasutestit
Puristusista sen verran et ne puristukset kannattaisi laskea vaikka nyt se tuntuu turhalta mut et voi kyllä vakio puristuksilla hevostella paineiden kanssa eli puristus suhde 8-8.5 pintaan ja kunnon männillä kun kerran joudut jo koneen auki käyttään...
Loppu pelissä kestävyys on sitten kaasuttajasta kiinni
Puristusista sen verran et ne puristukset kannattaisi laskea vaikka nyt se tuntuu turhalta mut et voi kyllä vakio puristuksilla hevostella paineiden kanssa eli puristus suhde 8-8.5 pintaan ja kunnon männillä kun kerran joudut jo koneen auki käyttään...
Loppu pelissä kestävyys on sitten kaasuttajasta kiinni
Itse tein ja säästin
Rekisteriotteesssa ei lue että VÄHÄPÄÄSTÖINEN vaan KATALYSAATTORI KÄYTETTÄVÄ LYIJYTÖNTÄ POLTTOAINETTA. Tämäkin asia on käyty läpi katsastusmiehen kanssa ja sanoi ettei tarvitse mitään erillisiä mittauksia, mittauksen voi tehdä vaikka konttorillapetska kirjoitti:Olikos se sun auto varmasti Ei VÄHÄPÄÄSTÖINEN jos siinä on jo katti niin varmaan on Vähäpäästöinen kun Ei vähäpäästöiseen vaaditaan katti 7/87vm alkaen ja 1.1.1991 sen jälkeen vtt pakokaasutestit
Puristusista sen verran et ne puristukset kannattaisi laskea vaikka nyt se tuntuu turhalta mut et voi kyllä vakio puristuksilla hevostella paineiden kanssa eli puristus suhde 8-8.5 pintaan ja kunnon männillä kun kerran joudut jo koneen auki käyttään...
Loppu pelissä kestävyys on sitten kaasuttajasta kiinni
MB 190E 2.0i vm.90





