124:sen moniurahihnan vikinä
124:sen moniurahihnan vikinä
mikä voi olla vikana, kun 300TDT hihna vikisee KOKO ajan?
olen vaihtanut jo 3 uutta hihnaa (motonetista joku HQ merkkisiä) mutta uudella hihnalla pysyy hiljaa aina n.2-3000km sitte alkaa koko ajan voimistuva vikinä, jota ei saa millään hiljaiseksi.
vaikka laittaa ja uittaa siliconit, vaselinit, hihnaspreit, niin pysyy hiljaa n.parisataa kilsaa.
aina kun ottaa vanhan hihnan pois, niin se on ollut täydellisessä kunnossa. ei kulumia, tai valmistevikoja.
hihnapyörät olen pessyt vanhoista kumi ja likapaskoista, mutta ei auta.
kiristin ja iskari ja kaikki on vaihdettu, mutta ainoa, missä löytyy pientä sanomista, on ilmastoinnin kompuran laakerissa. laakeri vapaana kädellä pyörittäessä rahisee korviin kuultavasti, ja kädellä kokeillessa hihnapyörässä on klappia korkentaan +/- 0,5mm
voiko vika johtua tästä laakerista, vai voiko olla vielä jotain, mitä pitäisi tutkia?
olen vaihtanut jo 3 uutta hihnaa (motonetista joku HQ merkkisiä) mutta uudella hihnalla pysyy hiljaa aina n.2-3000km sitte alkaa koko ajan voimistuva vikinä, jota ei saa millään hiljaiseksi.
vaikka laittaa ja uittaa siliconit, vaselinit, hihnaspreit, niin pysyy hiljaa n.parisataa kilsaa.
aina kun ottaa vanhan hihnan pois, niin se on ollut täydellisessä kunnossa. ei kulumia, tai valmistevikoja.
hihnapyörät olen pessyt vanhoista kumi ja likapaskoista, mutta ei auta.
kiristin ja iskari ja kaikki on vaihdettu, mutta ainoa, missä löytyy pientä sanomista, on ilmastoinnin kompuran laakerissa. laakeri vapaana kädellä pyörittäessä rahisee korviin kuultavasti, ja kädellä kokeillessa hihnapyörässä on klappia korkentaan +/- 0,5mm
voiko vika johtua tästä laakerista, vai voiko olla vielä jotain, mitä pitäisi tutkia?
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Olisiko joku hihnapyöristä kulunut niin että hihna "pohjaa".
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Re: 124:sen moniurahihnan vikinä
[quote="dansku"]mikä voi olla vikana, kun 300TDT hihna vikisee KOKO ajan?
Onko hihnapyörät varmasti keskenään linjassa,ettei esim. laturinvaihdossa olisi mennyt vähän sivuun..
Onko hihnapyörät varmasti keskenään linjassa,ettei esim. laturinvaihdossa olisi mennyt vähän sivuun..
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Mulla ei motonetin hihnan kanssa mitään ongelmaa. Yleensä hihna kiljuu jos se ei oo tarpeeks kireellä. Kannattais tutkia että kiristäjän rulla pyörii herkästi, meinaan jos ääni kuuluu niin joku yleensä luistaa. Pistä se kompuran pyörän laakeri vaihtoon niin homma on hoidossa.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.
w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
itse ihmettelin myös tuota vikinää.. kaikki pyörät näytti olevan linjassa kun auto oli sammuksissa. Katsoin sitten konehuoneeseen auton ollessa käynnissä ja huomasin että kiristinpyörä on vinossa.
Ilmeisesti auton ollessa sammuksissa kiristimelle ei kohdistunut minkäänlaista vetoa ja vinoutta ei huomannut.
Vika korjaantui kun hain Motonetistä uuden Keinun(vanhasta laakeri täysin loppu joten tämän takia kiristinpyörä vinossa) kiristinpyörän, iskarin ja HQ merkkisen hihnan. Siihen loppu kitinät :!:
Ilmeisesti auton ollessa sammuksissa kiristimelle ei kohdistunut minkäänlaista vetoa ja vinoutta ei huomannut.
Vika korjaantui kun hain Motonetistä uuden Keinun(vanhasta laakeri täysin loppu joten tämän takia kiristinpyörä vinossa) kiristinpyörän, iskarin ja HQ merkkisen hihnan. Siihen loppu kitinät :!:
Vito 134 cdi
w212
w212
Tosiaan omassani ( 201 D ) hihna vinkui vähän väliä. Suihkin reissussa siihen siliconia ja siihen vikinä loppui mutta alkoi muutaman päivän jälkeen taas uudelleen, kunnes tsekkasin hihnaa tarkemmin ja avot kiristinrulla ihan vinossa hihnan linjasta.
Eli kiristinrulla ( laakeri ) ok. mutta sen runko vääntynyt. joten eikun uudet kamat sisään ja vikinä poppu. Onko muilla sattunut vastaavaa ja millä km:llä..
Eli kiristinrulla ( laakeri ) ok. mutta sen runko vääntynyt. joten eikun uudet kamat sisään ja vikinä poppu. Onko muilla sattunut vastaavaa ja millä km:llä..
Samoin, HQ hihna on ollut jo toista vuotta ja on pysynyt hiljaisena.uate kirjoitti:Mulla ei motonetin hihnan kanssa mitään ongelmaa. Yleensä hihna kiljuu jos se ei oo tarpeeks kireellä. Kannattais tutkia että kiristäjän rulla pyörii herkästi, meinaan jos ääni kuuluu niin joku yleensä luistaa. Pistä se kompuran pyörän laakeri vaihtoon niin homma on hoidossa.
Kiristäjän rulla ja hihna kannattaa vaihtaa yhtä aikaa.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- -King Of The Road-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 163
- Liittynyt: Su 26.03.2006 19:59
- Paikkakunta: Keminmaa
joo mulla meni ohjaustehostimen pumppun laakeri sököksi se pukkasi siitä kaulalta öljyt siihen hihnapyörälle ja pyörä sitte sotki remmin ja mahoton vikinä kuulu... vaihetin uuden pumpun niin eipä o sen jälkee kitissy 

-Maailma tarvitsee esikuvia-
Nykyiset:
Volvo 940D24TDIC (toivottavasti vaihtuu mersuun)
Ex meset:
-93 300dt
-94 E250D 20v
Nykyiset:
Volvo 940D24TDIC (toivottavasti vaihtuu mersuun)
Ex meset:
-93 300dt
-94 E250D 20v
eipä ole vikaa vielä tähänpäivään mennessä löytynyt, mutta olen oppinut elämään ihan hyvin asian kanssa, kun nimittäin aina kun rupee vikisee, niin ruikkaan pikku painauksen siliconispreitä hihnan alle "pyörän ja hihnan väliin" niin on taas hiljaa n.500km
helppo 2sek korjaus

helppo 2sek korjaus

S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR