124:sen moniurahihnan vikinä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

124:sen moniurahihnan vikinä

Viesti Kirjoittaja dansku »

mikä voi olla vikana, kun 300TDT hihna vikisee KOKO ajan?

olen vaihtanut jo 3 uutta hihnaa (motonetista joku HQ merkkisiä) mutta uudella hihnalla pysyy hiljaa aina n.2-3000km sitte alkaa koko ajan voimistuva vikinä, jota ei saa millään hiljaiseksi.

vaikka laittaa ja uittaa siliconit, vaselinit, hihnaspreit, niin pysyy hiljaa n.parisataa kilsaa.

aina kun ottaa vanhan hihnan pois, niin se on ollut täydellisessä kunnossa. ei kulumia, tai valmistevikoja.

hihnapyörät olen pessyt vanhoista kumi ja likapaskoista, mutta ei auta.

kiristin ja iskari ja kaikki on vaihdettu, mutta ainoa, missä löytyy pientä sanomista, on ilmastoinnin kompuran laakerissa. laakeri vapaana kädellä pyörittäessä rahisee korviin kuultavasti, ja kädellä kokeillessa hihnapyörässä on klappia korkentaan +/- 0,5mm

voiko vika johtua tästä laakerista, vai voiko olla vielä jotain, mitä pitäisi tutkia?
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Olisiko joku hihnapyöristä kulunut niin että hihna "pohjaa".
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: 124:sen moniurahihnan vikinä

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="dansku"]mikä voi olla vikana, kun 300TDT hihna vikisee KOKO ajan?

Onko hihnapyörät varmasti keskenään linjassa,ettei esim. laturinvaihdossa olisi mennyt vähän sivuun..
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Katso onko hihna linjassa,jos kiristimenjalan laakeri mennyt hihna ei ole samassa linjassa ja syö kiristinpyörän laakerin äkkiä...
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

millä sen pystyy mitata onko se varmasti linjassa?

eipä siinä silmällä kattellessa huomaa mitenkään mitään linjaheittoa..

miten tuon asian voisi tarkistaa?
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllä kai sen silmällä ihan näkee jos heittää.Minulla ainakin oli ihan selvästi kierossa se kiristinrulla.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mulla motonetin hihnat vonku kans muutaman sadan kilsan jälkeen mutta ku ostin obtibelt merkkisen niin nyt ei oo ääntäkään päästäny,melkeen 10 tonnia jo menty.Sen taisin ostaa jostain tavan autotarvike liikkeestä.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

voiko se olla kiinni siitä hihnasta niin paljon??

tämä motonetin HQ hihna on kyllä selästään, ja reunoistaan semmoinen röpelö ristikkoinen äänen vaimennin, mutta ei käytänössä ole.. :lol:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sama täällä, pakko sanoa, että Motonetin hihnalla vinkui aina jonkun ajan kuluttua, pari kartaa vaihdoin.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että sieltä saa ihan kelvollista tavaraa.
Kävin hakemassa Veholta uuden remmin joka kustansi reilut 40€
Siihen loppui kitinät
Avatar
Korpi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 26.01.2006 13:39
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja Korpi »

johtuu siitä merkistä. ainakin mulla oli sama vika. ostin sit erimerkkisen niin loppu ku seinään.
MB 124 230e vm:88 miesten AUTO
Avatar
uate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 01.01.2006 05:16
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja uate »

Mulla ei motonetin hihnan kanssa mitään ongelmaa. Yleensä hihna kiljuu jos se ei oo tarpeeks kireellä. Kannattais tutkia että kiristäjän rulla pyörii herkästi, meinaan jos ääni kuuluu niin joku yleensä luistaa. Pistä se kompuran pyörän laakeri vaihtoon niin homma on hoidossa.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.

w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

itse ihmettelin myös tuota vikinää.. kaikki pyörät näytti olevan linjassa kun auto oli sammuksissa. Katsoin sitten konehuoneeseen auton ollessa käynnissä ja huomasin että kiristinpyörä on vinossa.
Ilmeisesti auton ollessa sammuksissa kiristimelle ei kohdistunut minkäänlaista vetoa ja vinoutta ei huomannut.

Vika korjaantui kun hain Motonetistä uuden Keinun(vanhasta laakeri täysin loppu joten tämän takia kiristinpyörä vinossa) kiristinpyörän, iskarin ja HQ merkkisen hihnan. Siihen loppu kitinät :!:
Vito 134 cdi
w212
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Hihna alkaa luistamaan myös siinätapauksessa, että hihnalle joutuu vierasta ainetta,esim.öljyä tai jäähdytysnestettä.Siinä tapauksessa perunajauho antaa ensiavun.
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja rover »

Tosiaan omassani ( 201 D ) hihna vinkui vähän väliä. Suihkin reissussa siihen siliconia ja siihen vikinä loppui mutta alkoi muutaman päivän jälkeen taas uudelleen, kunnes tsekkasin hihnaa tarkemmin ja avot kiristinrulla ihan vinossa hihnan linjasta.
Eli kiristinrulla ( laakeri ) ok. mutta sen runko vääntynyt. joten eikun uudet kamat sisään ja vikinä poppu. Onko muilla sattunut vastaavaa ja millä km:llä..
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

uate kirjoitti:Mulla ei motonetin hihnan kanssa mitään ongelmaa. Yleensä hihna kiljuu jos se ei oo tarpeeks kireellä. Kannattais tutkia että kiristäjän rulla pyörii herkästi, meinaan jos ääni kuuluu niin joku yleensä luistaa. Pistä se kompuran pyörän laakeri vaihtoon niin homma on hoidossa.
Samoin, HQ hihna on ollut jo toista vuotta ja on pysynyt hiljaisena.
Kiristäjän rulla ja hihna kannattaa vaihtaa yhtä aikaa. :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
-King Of The Road-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Su 26.03.2006 19:59
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja -King Of The Road- »

joo mulla meni ohjaustehostimen pumppun laakeri sököksi se pukkasi siitä kaulalta öljyt siihen hihnapyörälle ja pyörä sitte sotki remmin ja mahoton vikinä kuulu... vaihetin uuden pumpun niin eipä o sen jälkee kitissy :D
-Maailma tarvitsee esikuvia-

Nykyiset:
Volvo 940D24TDIC (toivottavasti vaihtuu mersuun)

Ex meset:
-93 300dt
-94 E250D 20v
kari11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 07.06.2006 22:09

Viesti Kirjoittaja kari11 »

se on melko varmaan se kiristimen keinun laakeri
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

eipä ole vikaa vielä tähänpäivään mennessä löytynyt, mutta olen oppinut elämään ihan hyvin asian kanssa, kun nimittäin aina kun rupee vikisee, niin ruikkaan pikku painauksen siliconispreitä hihnan alle "pyörän ja hihnan väliin" niin on taas hiljaa n.500km :lol:


helppo 2sek korjaus :lol:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Koetas kääntää hihnan pyörimis suuntaa,ite laitoin kerran rempan jälkeen "väärinpäin".Vonku niinku sikaa hännästä vetäs,käänsin niin ei oo ääntä pääästäny muuutamaan tonniin.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
juuso69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 28.06.2006 19:25
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja juuso69 »

kiristimen jalan laakeri melko varmaan.
itsekkin olen remmejä vaihdellut sen takia.
Kaikki loppuu aikanaan Mercedes ei milloinkaan.
Vastaa Viestiin