Mahtaako onnistua, jos vaihtaa kaikki perän sisuskalut uusiin. Eli vain kuori jäisi vanhasta. Olen jostain kuullut että ei tule toimimaan, tai toimii mutta ei sen hiljaisemmin.
Mutta lieneekö kenelläkään kokemusta, kyseisestä toimenpiteestä??
Perän korjaus
Mitäs toi käytännössä tarkoittaa? Liittyykö shimmaamiseen mitenkään?Mika.T kirjoitti:Varmasti toimii... Mutta kosketuskulman säädössä saa olla ammattilainen. Ei tahdo muuten onnistua.
Kaikkein edullisinta lienee edelleenkin etsiä jostain käytetty parempi perä. Tuppaavat pyytämään sikahintoja uusista rattaista.
- Manu300cea24
- Mersumies
Eikös se säädetä silleen että tuota pienenvetopyörän akselia säädetään (etäisyyttä) siihen isoonvetopyörään niin että ne hampaat täsmää niin että kosketus tulee niiden keskellle eikä mihinkään sivuun.
Tämäkin taitaa tapahtua jollain väriaineella millä nähdää missä hampaat kohtaa.
Ja tähän hommaan pitää jo olla osaamista.
Tämäkin taitaa tapahtua jollain väriaineella millä nähdää missä hampaat kohtaa.
Ja tähän hommaan pitää jo olla osaamista.
Monesti on olemassa merkki/malli kohtainen työkalu jolla pinionin korkeus säädetään perä kuoriin nähden, hammaspyörien kirjoitettujen tietojen mukaan. Ja pinion kiristetään oikeaan momenttiin myös erikoistyökalulla.
Sitten heittokellolla säädetään tasauspyörä kohdalleen että hammasvälys oikea. Sitten väriaineella tarkistus.
Näin olen ainakin ymmärtänyt asian.
Ei mitään heikkohermosen hommaa.. varsinkaan jos säädöt vain shimmeillä.
Sitten heittokellolla säädetään tasauspyörä kohdalleen että hammasvälys oikea. Sitten väriaineella tarkistus.
Näin olen ainakin ymmärtänyt asian.
Ei mitään heikkohermosen hommaa.. varsinkaan jos säädöt vain shimmeillä.
jep. Säätö on shimmi levyillä. Joten joka kerta kun muutetaan shimmi levyjen paksuutta joutuu perän purkamaan kokonaan. Todella työläs toimenpide.
Ja mersun perässä on pinion akselin laakerien kirimiseen osallisena yksi kokoonpainuva holkki. Eli jos kirii sen kardaanin laipan liian tiukkaan niin perän purku taas edessä. Että saisi sen kokoonpainuvan holkin vaihdettua ehjään.
Ja mersun perässä on pinion akselin laakerien kirimiseen osallisena yksi kokoonpainuva holkki. Eli jos kirii sen kardaanin laipan liian tiukkaan niin perän purku taas edessä. Että saisi sen kokoonpainuvan holkin vaihdettua ehjään.