Perän korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jammu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.09.2005 13:56

Perän korjaus

Viesti Kirjoittaja jammu »

Mahtaako onnistua, jos vaihtaa kaikki perän sisuskalut uusiin. Eli vain kuori jäisi vanhasta. Olen jostain kuullut että ei tule toimimaan, tai toimii mutta ei sen hiljaisemmin.
Mutta lieneekö kenelläkään kokemusta, kyseisestä toimenpiteestä??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Varmasti toimii... Mutta kosketuskulman säädössä saa olla ammattilainen. Ei tahdo muuten onnistua.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mika.T kirjoitti:Varmasti toimii... Mutta kosketuskulman säädössä saa olla ammattilainen. Ei tahdo muuten onnistua.
Mitäs toi käytännössä tarkoittaa? Liittyykö shimmaamiseen mitenkään?

Kaikkein edullisinta lienee edelleenkin etsiä jostain käytetty parempi perä. Tuppaavat pyytämään sikahintoja uusista rattaista.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eikös se säädetä silleen että tuota pienenvetopyörän akselia säädetään (etäisyyttä) siihen isoonvetopyörään niin että ne hampaat täsmää niin että kosketus tulee niiden keskellle eikä mihinkään sivuun.
Tämäkin taitaa tapahtua jollain väriaineella millä nähdää missä hampaat kohtaa.
Ja tähän hommaan pitää jo olla osaamista.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Monesti on olemassa merkki/malli kohtainen työkalu jolla pinionin korkeus säädetään perä kuoriin nähden, hammaspyörien kirjoitettujen tietojen mukaan. Ja pinion kiristetään oikeaan momenttiin myös erikoistyökalulla.
Sitten heittokellolla säädetään tasauspyörä kohdalleen että hammasvälys oikea. Sitten väriaineella tarkistus.
Näin olen ainakin ymmärtänyt asian.
Ei mitään heikkohermosen hommaa.. varsinkaan jos säädöt vain shimmeillä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jep. Säätö on shimmi levyillä. Joten joka kerta kun muutetaan shimmi levyjen paksuutta joutuu perän purkamaan kokonaan. Todella työläs toimenpide.

Ja mersun perässä on pinion akselin laakerien kirimiseen osallisena yksi kokoonpainuva holkki. Eli jos kirii sen kardaanin laipan liian tiukkaan niin perän purku taas edessä. Että saisi sen kokoonpainuvan holkin vaihdettua ehjään.
jammu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.09.2005 13:56

Viesti Kirjoittaja jammu »

Kiitoksia vastauksista. Itselläkin oli käsitys, että ei liene helpoimpia hommia.
Vastaa Viestiin