M111 viskon avainvali

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

M111 viskon avainvali

Viesti Kirjoittaja samih »

Moro, E220 kaipaa uutta vesipumppua. Kyseessa siis M111 -moottorinen 124 vuodelta 93. Viskon kiinnitys tassa eroaa aiemmista malleista, eli 8mm kuusiokolopultti ei enaa ole kaytossa, vaan visko kiinnittyy vesipumpun hihnapyoran kierteisiin isolla mutterilla joka avataan hihnapyoran ja viskon valista.

Sattuuko kukaan tietamaan mika on avainvali? 32mm on oma veikkaukseni, mutta "joku" on pollinyt tyontomitan enka paassyt varmuuteen koosta. Loysin haulla kivan .pdf -dokumentin forumilta, mutta se puhui pelkastaan noista edeltavista konstruktioista...

Saako hihnapyoran 111-koneessa lukittua samalla tavoin kuin vanhemmissa malleissa?

Oli muuten vesipumpun hinnoissa eroa: Tarvikeliikkeessa 78, merkkiliikkessa 255+ALV.

Auttakee, etta paasen ostamaan avaimen kotimatkalla ja paasen heti huomenna korjaamaan.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Ostin 32 mm avaimen summassa. Ehdin viela kayda vaihtamassa jos sattuu joku tietamaan etta oikea koko on 34 tai 36 mm.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

samih kirjoitti:Ostin 32 mm avaimen summassa. Ehdin viela kayda vaihtamassa jos sattuu joku tietamaan etta oikea koko on 34 tai 36 mm.
En tiedä oikeeta, toivottavasti joku osaisi ja ehtisi auttaa, mutta 32 mm on aika mersumainen, ellen ihan vääriä juttuja muista... :wink:
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Kiitos kannustuksesta, Raul.

<edit>
Avainvali on näköjään 36 mm. Pitää hommata uusi avain heti huomenaamuna.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Vesipumppu vaihdettu

Viesti Kirjoittaja samih »

Vesipumpun vaihto oli helppo homma nelikossa. Ainoa päänvaivaa tuottanut osuus oli viskon irroitus vesipumpusta, hihnapyörässä kun ei näyttänyt olevan mitään millä sen lukitsisi. Niinpä nostin koko härdellin irti flekteineen ja tuulitunneleineen. Vesipumpun kinnityspultteihin pääsi käsiksi kiintoavaimilla (10/13 mm) vaikka visko olikin edessä. Loppullinen irroitus oli sitten helppo tehdä ruuvipenkissä. Ja avainväli oli se 36 mm. Sama vesipumppu näyttää olevan kaikissa 4-venttiilikoneissa oli sitten 4, 6, tai 8 sylinteriä.

Vanha vesipumppu oli aivan finaalissa. Sisäpään laakerissa oli klappia varmasti kaksi milliä. Silti pumppu ei vuotanut nestettä lainkaan...

Uuden pumpun asennus oli helppo homma (paketissa ei ollut tiivistettä, käytin sinistä Hylomaria) ja jäähdytysjärjestelmä käytännössä katsoen ilmasi itsensä kun nesteet vain kaatoi sisään. Laturin laakerit pitävät rohisevat hieman, eli vielä on yksi homma edessä ennenkuin pääsee kuuntelemaan sivuäänetöntä M111:tä.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Vastaa Viestiin