Ahdot tippuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Ahdot tippuu

Viesti Kirjoittaja teerola »

mistä johtuu kun 110d tiputtaa ahdot alas. isoimmilla vahteilla 3> lähtee vedättämään, hetkellisesti ahdot nousee 1,1 pintaan josta ne tippuu normaaliin 0,8-0,9bar, 3500kierroksen kohdalla ahdot lähtee tippumaan. 4200kierroksen kohdalla ahtoja enää 0,5bar.

pumpusta säädetty lisää syöttöjä ja maksimikierroksia n.4500

loppuuko pumpusta syötöt vai alkaako turbo ahdistamaan/pakoputki/...

uusi ahdin odottelis jo tallissa asentajan innostusta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Turbo alkaa ahdistamaan, lisätty syöttö pahentaa tilannetta ja samoin kierrosten nosto. Ihan normaali ilmiö pienellä vakioturbolla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ne noin alas mielestäni (0,5 bar/ 4200 rpm) tipu edes sillä vakioahtimella. Tarkoittaako 'maksimikierrokset' niitä kierroksia kun vapaalla polkastaan pedaali pohjaan ja kierrokset menevät tuonne. Mikäli näin on niin ahtojen tippuminen johtuu liian pienestä syötöstä, tällöin pumppu alkaa rajoittamaan syöttöä jo 3500 rpm kohdalla.

Kannattaa laittaa ne 7 mm tapit ja ulkoinen syöttö niin :twisted: Manuaalivaihteisessa voi hyvin säätää pumpun siten, että polkasutestissä kierrokset menevät 6000 pintaan.

ja kyllä se ahdin kanssa kannattaa heti vaihtaa...tosin suuremman ahtimen kanssa kannattaa oikeasti olla se pumppu hyvässä iskussa.

Pakoputki ei ala ahdistamaan, olen sillä vakioputkella ajanut "aika" kovaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Tuliko max. kierroksia säädettyä oikein :D 0,5bar kuulostaa vähän matalalle, tosin mulla ei kierrä kuin 4000rpm asti.

Missäs kierroksilla se vaihto hetki on power setupin :D kanssa? Mulla siinä neljässä tonnissa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Missäs kierroksilla se vaihto hetki on power setupin :D kanssa? Mulla siinä neljässä tonnissa.
Ei automaatti ehdi vaihtamaan vaikka kierrokset nousevat viiteen tonniin :o
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Ennen säätöä jaksoi vetää 4200kierrokseen asti nyt nousee siis tonne 4500 asti. en ole kokeillut miten kiertää paikallaan polkastaessa.

Itsekin epäilin turbon ahdistusta ensimmäiseksi syyksi.
Ei taida paineen nosto vaikuttaa asiaan mitenkään, koska pakopuoli ahdistaa ja tippuisi luultavasti samalla lailla.

Ei auta muuta kuin odotella hetkeä että kerkeää vaihtaa tallin hyllyllä odottavan päivitys turbon tilalle ja lähetellä pumpun mynälle.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siinä on hyvin tehoa jos se vetää 4500 rpm isoimmalla vaihteella :roll:

Noh ahtimen vaihdollahan tuokin mysteeri selviää...tosin eipä siinä taida paljon muuta tapahtua kuin se loppukin alavääntö häviää.

Ahtopainetta ei juuri kannata nostella, jollei syöttöä ole reilusti lisätty...ja syöttöähän ei ole reilusti jos ahtopaine laskee alle barin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Tarkemmin kattoin niin kyllä vakio koneella ahdot pysyy siellä n. 0,8 baarissa, noin neljään tonniin asti, minkä mulla kiertää.

Ahdistaisko ilmanputsari korkeilla kierroksilla, tai takavaimennin tukossa?

edit. Kuinkas paljon tota kierrosten säätöä piti kiristää että kierrokset nousi ton 300rpm?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Kuinkas paljon tota kierrosten säätöä piti kiristää että kierrokset nousi ton 300rpm?
Noin 200 rpm / kierros, mutta toki syöttöä pitää sitten olla niin paljon, että jaksaa pyörittää sinne loppuun saakka.

Kokeile nyt aluksi vetää se neljä kierrosta tiukemmalle, niin jotain pientä saattaa alkaa tapahtumaan :twisted: :twisted: :twisted:

Tuossa kun ahdot tippuvat niin silloin ei se ahdonalainen syöttökään ole enää täysillä kun morkoolin kellolla ei ole riittävästi painetta, joten sitäkin jousta kannattaa löysätä...

Katsastukseen toki vakiosäädöillä sitten, vähäpäästöinen kone jne plaa plaa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

ylhäältä loppuu soppa vakio säädin alkaa pumpussa puottaan syöttöa jossain 3000 hujakoilla...... :lol: :lol: :lol: kunnon pumpulla vakio turbolla kyllä painetta saa mut se olis kun muovi pussiin puhaltaisi....ahdistaaa...... :lol: :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Asensin turbon ahtopaineen säätimen ja vapaavirtaussuodattimen, ei toi lasten fööni jaksa ahtaa kuin 1,0 vaikka ottaisi painekellon kokonaan pois pelistä.
hävittäjä äänet tuli kaupanpäälle (turbo viheltelee viimesiään).

Ps. Ei kellään satu olemaan mittoja vakio turbon pakosarjan puoleisestalaipasta sais tehtyä muunnoslaipan uudelle.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei vakioahtimella tarvita yli yhden barin paineita. Toi mun peli kulkee yhdellä barilla noin 175...180 kmh, lentokentällä, luultavasti. Tuon enempää ei tehoa saa järkevästi vakioelementeillä.

Mitat löytyvät mutta siellä ei ole tilaa laittaa mitään muunnoslaippaa, jo "vakio" GT20 ahtimet alkuperäiseen pakosarjaan pultattuna tahtovat ottaa tulipeltiin kiinni. Kannattaa käydä katsomassa siellä auton alla niin tulee se ahaa elämys. Missään tapauksessa minkään välilaipan kiinnittäminen ei onnistu, jollei konetta nappaa irti korista.

Vakiopumpulla ei ole juuri tarvetta vaihtaa suurempaan kuin gt20 ahtimeen. Suuremman ahtimen saa laitettua kun tekee uuden pakosarjan, laittaa erillisen hukkaportin, tai helpoiten laittaa suuremmat siivet siihen "vakio"-ahtimeen, eli vaikkapa sprintterin ahtimeen.

Pistä vain se ahtopaine takaisin siihen 0,85 bariin, pakopaine tarvittaessa nostaa sen kuitenkin 1 bariin kun ahdin käy pieneksi kunnon syötöillä.

Niin kyllä ahtimen kuuluukin viheltää kun ilmansuodatin ja pakoputki hengittävät vapaasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

tarkoitus olisi tehdä 1cm paksu latta jossa toinen puoli käy pakosarjaan ja toinen turboon. kone lähtee irti kun vaihdetaan juurikin gt20 tilalle. kiinnitys uudessa on sen verran erilainen että on pakko tehdä laippa väliin, tulipelti ei ole ongelma. :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miksi ?

GT20 käy suoraan alkuperäiseen sarjaan ja sen saa jopa moottoria irroitamatta paikalleen jos vältämättä haluaa.

Mitään volkkarin gt20:stä ei kannata mersuun laittaa, niissä on vielä pienemmät siivet, luulen.

Pakoputken kanssa joutuu kanssa turhaan pulaan, jollei ole alkuperäisen kaltainen ahtimen runko siinä korvausturbossa.

En kyllä itse irrottaisi moottoria sen takia, että saa gt20:n sinne koneen jatkeeksi, on sekin kuitenkin niin pieni. Mikäli irroittaa koneen niin tekee sitten sen sarjan samalla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin