W124 ohjaus tekee pieniä liikkeitä vasempaan ja oikeaan
W124 ohjaus tekee pieniä liikkeitä vasempaan ja oikeaan
Eli w124 menee isolla tiellä ihan suoraan, mutta ohjaus tekee itse sellaisia pieniä liikkeitä vasemmalle ja oikealle. Kun rattia pitää höllästi kiinni, niin tuntee että ratti tekee sellaisen pienen liikkeen joko oikealle tai vasemmalle ja tulee itsestään takaisin. Menee silti suoraan mutta ajaminen tuntuu oudolta kun ratti vaeltelee itsenäisesti. Talvirenkailla teki samaa kuin nyt vaihtamilla melko uusilla kesärenkailla eli renkaissa ei vikaa ole. Ehdotuksia kiitos!
Re: W124 ohjaus tekee pieniä liikkeitä vasempaan ja oikeaan
Missä kunnossa ohjauksen vaimennin?kardaani kirjoitti:Eli w124 menee isolla tiellä ihan suoraan, mutta ohjaus tekee itse sellaisia pieniä liikkeitä vasemmalle ja oikealle. Kun rattia pitää höllästi kiinni, niin tuntee että ratti tekee sellaisen pienen liikkeen joko oikealle tai vasemmalle ja tulee itsestään takaisin. Menee silti suoraan mutta ajaminen tuntuu oudolta kun ratti vaeltelee itsenäisesti. Talvirenkailla teki samaa kuin nyt vaihtamilla melko uusilla kesärenkailla eli renkaissa ei vikaa ole. Ehdotuksia kiitos!
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Renkaat vaihdettu talvirenkaista kesärenkaisiin ei vaikutusta. Pitää huomenna tarkastaa ensimmäisenä tehostajan nesteet. Ohjausvaimenninta en ole tarkastanut-pitää tarkastaa sekin huomenna. Kiitos vastauksista. Pitänee tarkastaa myös apusimpukka. Kyllä tämä tästä selviää-liike ratissa puoleen tai toiseen on pientä ja tosiaan suoraan menee ja takapää autossa on kunnossa. Laittakaa lisää arvauksia jos tulee mieleen. Ilmoitan siten kun homma selviää.
Omassa 124:ssa oli myös vastaavanlaista ongelmaa. Autoon vaihdettiin sen kummemmin tutkimatta alapallonivelet ja takatukivarsien ulommat helat.Eli niinsanotut "narinahelat".En tiedä kummat vaikutti enempi mutta nyt menee kuin juna eikä ohjeile mihinkään suuntaan itekseen..Pitäs vielä vaihtaa takakelkan etummaiset kumityynyt kun toinen on rikki...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Pirhana. Olisiko tuossa omassakin autossa sama vika. Kaikki muut paikat on pikkuhiljaa käyty läpi ja muljuminen jatkuu. Lisäksi ratissa on justiinsa tuommoisen tuntuinen nypytys.mjo33400 kirjoitti:Etupään jarrusylliterien männät takeltelee ja siitä johtuu toi nypytys ohjauksessa. Pullauta männät pihalle ja putsaa hyvin niin varmaankin alkaa toimimaan.
Takajarrut purinkin lomien aikana (olivat muuten aika tahmaiset). Olisipa pitänyt ostaa tiivistesatsit etunurkkiinkin.
t.
Risto
E500 – 211.070
(edessä alapallot vanhaa, takana aurauksen säätötangot ja alatukivarsien sisemmät puslat)
Yleensä näistä johtuu tuo seilaaminen urien reunasta toiseen,
Renkaista on juttua toisaalla,jotka muös tekevät samaa liikettä jos ovat epäsopivat autoosi.
Juuri nämä on kulutus tavaraa ja on vaikea huomata pientä välystä.
Osat ei maksa juuri mitään.
Jarrujen kaikki osat tulisi herkistellä jotta ei ole päällä ja lämmitä kieroksi laikkoja ,myös täristäminen johtuu liukutappien jumiutumisesta.
Samalla kannattaa nestteet uusata jarrujärjestelmään.
Yleensä näistä johtuu tuo seilaaminen urien reunasta toiseen,
Renkaista on juttua toisaalla,jotka muös tekevät samaa liikettä jos ovat epäsopivat autoosi.
Juuri nämä on kulutus tavaraa ja on vaikea huomata pientä välystä.
Osat ei maksa juuri mitään.
Jarrujen kaikki osat tulisi herkistellä jotta ei ole päällä ja lämmitä kieroksi laikkoja ,myös täristäminen johtuu liukutappien jumiutumisesta.
Samalla kannattaa nestteet uusata jarrujärjestelmään.
Kai ulommaiset? Siis tarkoitathan tässä takapäätä?kaltio15 kirjoitti:(alatukivarsien sisemmät puslat)
Omasta on uusattu taakse juuri nuo ulommat helat, apurungon etulimput, kaikki tukitangot, jouset, iskarit ja jousipallot reilun kahden vuoden sisään. Eteen samassa ajassa on laitettu alapallot, apusimpukan satsi, keskiraidetanko, oikean puolen raidetanko, kallistuksenvakaajan kumit, jouset, iskarit ja iskarin yläkumit. Eli periaatteessa vaihtamatta on taakse alatukivarren sisähelat sekä apurungon takalimput ja eteen alatukivarren sisäpuslat sekä vasen raidetanko (tuntuu kuitenkin jämäkältä). Simpukka on tieten alkuperäinen.

Mutkainen meno kuitenkin jatkuu.

t.
Risto
E500 – 211.070
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Mitkä on apurungon limput?Roisto kirjoitti:Omasta on uusattu taakse juuri nuo ulommat helat, apurungon etulimput, kaikki tukitangot, jouset, iskarit ja jousipallot reilun kahden vuoden sisään. Eteen samassa ajassa on laitettu alapallot, apusimpukan satsi, keskiraidetanko, oikean puolen raidetanko, kallistuksenvakaajan kumit, jouset, iskarit ja iskarin yläkumit. Eli periaatteessa vaihtamatta on taakse alatukivarren sisähelat sekä apurungon takalimput ja eteen alatukivarren sisäpuslat sekä vasen raidetanko (tuntuu kuitenkin jämäkältä). Simpukka on tieten alkuperäinen.
Mutkainen meno kuitenkin jatkuu.Meno on samanlaista kesä- ja talvirenkailla.
t.
Risto

W124 230E -91
nypytys
justiinsa samanlaisia oireita omassa autossa. Epäilen että vika on kuskinpuoleisessa alapallonivelessä, koska se on alkanut narista viime aikoina. Toisen puolen vaihdoin viime vuonna. Simpukassa on välystä ääriasennoissa, mutta ei keskiasennossa, onko normaalia?
W124 250TD -89
En ole ehtinyt perehtyä W124:sen ohjauksen omiin liikkeisiin vielä, mutta tässä topicissa sekoitetaan minun mielestä eri ongelmat keskenään. Alkuperäisen topicin vika on ihan pienet ratin liikkeet suuntaan ja toiseen, muuten auto menee suoraan. Auto ei souda vaan menee suoraan, mutta ratista välittyy käsiin ratin oma-aikaiset pienet liikkeet esim. vasemmalle ja takaisin keskellä,oikealle ja takaisin keskelle.... Vika löytyy etupäästä ja jarrumäntien jumitus on yksi mahdollinen. Ja jos joku nivel edestä takertelee, niin siinä on kanssa mahdollinen oireen aiheuttaja. Olen ajanut monilla W123 ja W124 mersuilla joissa simpukka on väljä, mutta simpukan väljyys ei ole aiheuttanut koskaan yllämainittua ohjauksen nypyttelyä. Valitettavasti ehdin perehtymään tuohon pieneen, mutta täydellisen ajonautinnon särkevään vikaan vasta toukokuussa. Mutta ne joilla yllämainittu vika voivat kertoa, jos saavat oman nypyttelyn aisoihin ja millä keinoin. Itse aloitan vian etsinnän etujarrujen puhdistuksella.
PS. tuli mieleeni ohjaustehostimen mahdollinen vaikutus tuohon nypyttelyyn? Olisiko mahdollista?
PS. tuli mieleeni ohjaustehostimen mahdollinen vaikutus tuohon nypyttelyyn? Olisiko mahdollista?
Re: nypytys
Sama vika rahikaisella. Mistä mahtaa johtua?Peltsi kirjoitti:Simpukassa on välystä ääriasennoissa, mutta ei keskiasennossa, onko normaalia?
S124 93' 220 TE Bornit
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Renkaat
Tuo on mielestäni enemmän ominaisuus kuin vika
Asiaan vaikuttaa oleellisesti renkaat. Omassani en talvinakeilla (195R156 65) tuntenut oikeastaan minkäänlaista heilutusta. Nyt kesärenkailla (205R16 55) tuon ilmiön tuntee, vaikkei häiritsevänä. Kesärengas seurailee tarkemmin tien epätasaisuuksia.
Hommaa ilmeisesti vielä korostaa matala jousi ja negatiivinen camperi...

Hommaa ilmeisesti vielä korostaa matala jousi ja negatiivinen camperi...
Terveisin
Tero
Tero
Re: nypytys
Ominaisuus. Simpukassa on öljyn paineella toimiva "välyksen poistin", joka pienentää välystä keskiasennossa. Se ei vaikuta ääriasennossa esiintyvään klappiin. Toisaalta eipä siellä ääriasennoissa niin tarkkaa ohjausta tarvitsekaan.myys kirjoitti:Sama vika rahikaisella. Mistä mahtaa johtua?Peltsi kirjoitti:Simpukassa on välystä ääriasennoissa, mutta ei keskiasennossa, onko normaalia?
t.
Risto
E500 – 211.070
kardaanille utelu
Mitenkäs kardaani löytyikö selkeä syy ohjauksen vaelteluun?
Omassa farkussa alkanut vastaava vaeltelu tässä kevään edetessä. Oireet täsmälleen samat.
Omassa farkussa alkanut vastaava vaeltelu tässä kevään edetessä. Oireet täsmälleen samat.
... aika yleinen on tuo 124 :sen vaeltelu ..
omasani liian jäykät ( lienee narinasta seuraava aste ) alapallot edessä
oli selvä syy tuohon vetelyyn
Ja kerran kirivät simpukan liian tiukalle huollossa ..saman oloinen vetely ..
tai ninkun joku ulkoinen voima olisi ohjannut autoa suoralla
oikealle ja vasemmalle
omasani liian jäykät ( lienee narinasta seuraava aste ) alapallot edessä
oli selvä syy tuohon vetelyyn
Ja kerran kirivät simpukan liian tiukalle huollossa ..saman oloinen vetely ..
tai ninkun joku ulkoinen voima olisi ohjannut autoa suoralla
oikealle ja vasemmalle
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Oma kottero taas rauhoittui, kun simpukka oli liian kireällä.tapioh kirjoitti:Ja kerran kirivät simpukan liian tiukalle huollossa ..saman oloinen vetely ..
tai ninkun joku ulkoinen voima olisi ohjannut autoa suoralla
oikealle ja vasemmalle


t.
Risto
E500 – 211.070