W124 ohjaus tekee pieniä liikkeitä vasempaan ja oikeaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1621
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

W124 ohjaus tekee pieniä liikkeitä vasempaan ja oikeaan

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli w124 menee isolla tiellä ihan suoraan, mutta ohjaus tekee itse sellaisia pieniä liikkeitä vasemmalle ja oikealle. Kun rattia pitää höllästi kiinni, niin tuntee että ratti tekee sellaisen pienen liikkeen joko oikealle tai vasemmalle ja tulee itsestään takaisin. Menee silti suoraan mutta ajaminen tuntuu oudolta kun ratti vaeltelee itsenäisesti. Talvirenkailla teki samaa kuin nyt vaihtamilla melko uusilla kesärenkailla eli renkaissa ei vikaa ole. Ehdotuksia kiitos!
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Ohjaustehostajan öljymäärä,alapallonivel ja jopa taka-akselin väljät nivelet vaikuttaa etupään käytökseen.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W124 ohjaus tekee pieniä liikkeitä vasempaan ja oikeaan

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kardaani kirjoitti:Eli w124 menee isolla tiellä ihan suoraan, mutta ohjaus tekee itse sellaisia pieniä liikkeitä vasemmalle ja oikealle. Kun rattia pitää höllästi kiinni, niin tuntee että ratti tekee sellaisen pienen liikkeen joko oikealle tai vasemmalle ja tulee itsestään takaisin. Menee silti suoraan mutta ajaminen tuntuu oudolta kun ratti vaeltelee itsenäisesti. Talvirenkailla teki samaa kuin nyt vaihtamilla melko uusilla kesärenkailla eli renkaissa ei vikaa ole. Ehdotuksia kiitos!
Missä kunnossa ohjauksen vaimennin?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Pitäiskö kokeilla johtuuko renkaista? Oletko vaihtanut eturenkaat taakse - sillä se eliminoituisi.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1621
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Renkaat vaihdettu talvirenkaista kesärenkaisiin ei vaikutusta. Pitää huomenna tarkastaa ensimmäisenä tehostajan nesteet. Ohjausvaimenninta en ole tarkastanut-pitää tarkastaa sekin huomenna. Kiitos vastauksista. Pitänee tarkastaa myös apusimpukka. Kyllä tämä tästä selviää-liike ratissa puoleen tai toiseen on pientä ja tosiaan suoraan menee ja takapää autossa on kunnossa. Laittakaa lisää arvauksia jos tulee mieleen. Ilmoitan siten kun homma selviää.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Etupään jarrusylliterien männät takeltelee ja siitä johtuu toi nypytys ohjauksessa. Pullauta männät pihalle ja putsaa hyvin niin varmaankin alkaa toimimaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1621
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kiitos.Oikein järkeenkäypä ehdotus-kuulostaa kaikkein todennäköisemmältä syyltä näin nopeasti mietittynä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Itellä farkussa sama oire. Tehny aina sitä. Ajettu ties kuinka monilla erilaisilla renkailla. Ohjausiskari on uusi. Jarrutkin on vaihdettu tehokkaampiin. Alapallot rasvattu eikä ole väljät. Aina vaan ratissa tuntuu se auton itsenäinen ohjaus :D
On muuten aika paljon kiinni millaisella tiellä ajelee.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kun simpukassa on väljää niin sillon urissa vetelee rauhallisesti ja tuntuu ratissakin että vetelis oikeeta ja vasempaa vuorotellen.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itsellä oli omassa farmarissa samanlaisia piirteitä joihin vastaukseksi löytyi kuljettajan puolen väljäksi mennyt alapallonivel ja taka-akselin jotkut kumipuslat...Mitkähän ne nyt oli viralliselta nimeltään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Omasta olen simpukan kirinyt. Alustassakin on lähes kaikki kuluva uusittu ihan lyhyellä aikavälillä. (edessä alapallot vanhaa, takana aurauksen säätötangot ja alatukivarsien sisemmät puslat) Kaikki muu uutta.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Omassa 124:ssa oli myös vastaavanlaista ongelmaa. Autoon vaihdettiin sen kummemmin tutkimatta alapallonivelet ja takatukivarsien ulommat helat.Eli niinsanotut "narinahelat".En tiedä kummat vaikutti enempi mutta nyt menee kuin juna eikä ohjeile mihinkään suuntaan itekseen..Pitäs vielä vaihtaa takakelkan etummaiset kumityynyt kun toinen on rikki...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Etupään jarrusylliterien männät takeltelee ja siitä johtuu toi nypytys ohjauksessa. Pullauta männät pihalle ja putsaa hyvin niin varmaankin alkaa toimimaan.
Pirhana. Olisiko tuossa omassakin autossa sama vika. Kaikki muut paikat on pikkuhiljaa käyty läpi ja muljuminen jatkuu. Lisäksi ratissa on justiinsa tuommoisen tuntuinen nypytys.

Takajarrut purinkin lomien aikana (olivat muuten aika tahmaiset). Olisipa pitänyt ostaa tiivistesatsit etunurkkiinkin.

t.
Risto
E500 – 211.070
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

(edessä alapallot vanhaa, takana aurauksen säätötangot ja alatukivarsien sisemmät puslat)

Yleensä näistä johtuu tuo seilaaminen urien reunasta toiseen,
Renkaista on juttua toisaalla,jotka muös tekevät samaa liikettä jos ovat epäsopivat autoosi.
Juuri nämä on kulutus tavaraa ja on vaikea huomata pientä välystä.
Osat ei maksa juuri mitään.

Jarrujen kaikki osat tulisi herkistellä jotta ei ole päällä ja lämmitä kieroksi laikkoja ,myös täristäminen johtuu liukutappien jumiutumisesta.
Samalla kannattaa nestteet uusata jarrujärjestelmään.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kaltio15 kirjoitti:(alatukivarsien sisemmät puslat)
Kai ulommaiset? Siis tarkoitathan tässä takapäätä?

Omasta on uusattu taakse juuri nuo ulommat helat, apurungon etulimput, kaikki tukitangot, jouset, iskarit ja jousipallot reilun kahden vuoden sisään. Eteen samassa ajassa on laitettu alapallot, apusimpukan satsi, keskiraidetanko, oikean puolen raidetanko, kallistuksenvakaajan kumit, jouset, iskarit ja iskarin yläkumit. Eli periaatteessa vaihtamatta on taakse alatukivarren sisähelat sekä apurungon takalimput ja eteen alatukivarren sisäpuslat sekä vasen raidetanko (tuntuu kuitenkin jämäkältä). Simpukka on tieten alkuperäinen. :D

Mutkainen meno kuitenkin jatkuu. :( Meno on samanlaista kesä- ja talvirenkailla.

t.
Risto
E500 – 211.070
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Roisto kirjoitti:Omasta on uusattu taakse juuri nuo ulommat helat, apurungon etulimput, kaikki tukitangot, jouset, iskarit ja jousipallot reilun kahden vuoden sisään. Eteen samassa ajassa on laitettu alapallot, apusimpukan satsi, keskiraidetanko, oikean puolen raidetanko, kallistuksenvakaajan kumit, jouset, iskarit ja iskarin yläkumit. Eli periaatteessa vaihtamatta on taakse alatukivarren sisähelat sekä apurungon takalimput ja eteen alatukivarren sisäpuslat sekä vasen raidetanko (tuntuu kuitenkin jämäkältä). Simpukka on tieten alkuperäinen. :D

Mutkainen meno kuitenkin jatkuu. :( Meno on samanlaista kesä- ja talvirenkailla.

t.
Risto
Mitkä on apurungon limput? :shock:
W124 230E -91
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HandiCap kirjoitti:Mitkä on apurungon limput? :shock:
:D
Elikkä ne kumityynyt, joilla apurunko on kiinni rungossa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

nypytys

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

justiinsa samanlaisia oireita omassa autossa. Epäilen että vika on kuskinpuoleisessa alapallonivelessä, koska se on alkanut narista viime aikoina. Toisen puolen vaihdoin viime vuonna. Simpukassa on välystä ääriasennoissa, mutta ei keskiasennossa, onko normaalia?
W124 250TD -89
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1621
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En ole ehtinyt perehtyä W124:sen ohjauksen omiin liikkeisiin vielä, mutta tässä topicissa sekoitetaan minun mielestä eri ongelmat keskenään. Alkuperäisen topicin vika on ihan pienet ratin liikkeet suuntaan ja toiseen, muuten auto menee suoraan. Auto ei souda vaan menee suoraan, mutta ratista välittyy käsiin ratin oma-aikaiset pienet liikkeet esim. vasemmalle ja takaisin keskellä,oikealle ja takaisin keskelle.... Vika löytyy etupäästä ja jarrumäntien jumitus on yksi mahdollinen. Ja jos joku nivel edestä takertelee, niin siinä on kanssa mahdollinen oireen aiheuttaja. Olen ajanut monilla W123 ja W124 mersuilla joissa simpukka on väljä, mutta simpukan väljyys ei ole aiheuttanut koskaan yllämainittua ohjauksen nypyttelyä. Valitettavasti ehdin perehtymään tuohon pieneen, mutta täydellisen ajonautinnon särkevään vikaan vasta toukokuussa. Mutta ne joilla yllämainittu vika voivat kertoa, jos saavat oman nypyttelyn aisoihin ja millä keinoin. Itse aloitan vian etsinnän etujarrujen puhdistuksella.
PS. tuli mieleeni ohjaustehostimen mahdollinen vaikutus tuohon nypyttelyyn? Olisiko mahdollista?
Avatar
myys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.01.2006 17:28
Paikkakunta: Törky

Re: nypytys

Viesti Kirjoittaja myys »

Peltsi kirjoitti:Simpukassa on välystä ääriasennoissa, mutta ei keskiasennossa, onko normaalia?
Sama vika rahikaisella. Mistä mahtaa johtua?
S124 93' 220 TE Bornit
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Renkaat

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuo on mielestäni enemmän ominaisuus kuin vika :wink: Asiaan vaikuttaa oleellisesti renkaat. Omassani en talvinakeilla (195R156 65) tuntenut oikeastaan minkäänlaista heilutusta. Nyt kesärenkailla (205R16 55) tuon ilmiön tuntee, vaikkei häiritsevänä. Kesärengas seurailee tarkemmin tien epätasaisuuksia.

Hommaa ilmeisesti vielä korostaa matala jousi ja negatiivinen camperi...
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: nypytys

Viesti Kirjoittaja Roisto »

myys kirjoitti:
Peltsi kirjoitti:Simpukassa on välystä ääriasennoissa, mutta ei keskiasennossa, onko normaalia?
Sama vika rahikaisella. Mistä mahtaa johtua?
Ominaisuus. Simpukassa on öljyn paineella toimiva "välyksen poistin", joka pienentää välystä keskiasennossa. Se ei vaikuta ääriasennossa esiintyvään klappiin. Toisaalta eipä siellä ääriasennoissa niin tarkkaa ohjausta tarvitsekaan.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

kardaanille utelu

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Mitenkäs kardaani löytyikö selkeä syy ohjauksen vaelteluun?

Omassa farkussa alkanut vastaava vaeltelu tässä kevään edetessä. Oireet täsmälleen samat.
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

... aika yleinen on tuo 124 :sen vaeltelu ..

omasani liian jäykät ( lienee narinasta seuraava aste ) alapallot edessä
oli selvä syy tuohon vetelyyn

Ja kerran kirivät simpukan liian tiukalle huollossa ..saman oloinen vetely ..
tai ninkun joku ulkoinen voima olisi ohjannut autoa suoralla
oikealle ja vasemmalle
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi

=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

tapioh kirjoitti:Ja kerran kirivät simpukan liian tiukalle huollossa ..saman oloinen vetely ..
tai ninkun joku ulkoinen voima olisi ohjannut autoa suoralla
oikealle ja vasemmalle
Oma kottero taas rauhoittui, kun simpukka oli liian kireällä. :D Ei kuitenkaan toiminut talvella, koska tunto puuttui kokonaan. :( Löysäsin sitten vähäsen ja levottomuus palasi.

t.
Risto
E500 – 211.070
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1621
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Siinä oli alapallonivel erittäin väljä. Eivät huomanneet edes katsastuksessa.
Vastaa Viestiin