w124 300tdt leipo kiinni.
w124 300tdt leipo kiinni.
joo eli leipo toi w124 300tdt -91 kiinni.
Eli homma lähti näin
Eilen tulin kotiin ja auto rupes pihatiellä koliseen ääni kuulu moottorista ja ku pääsin pihaan kuulu kirskahdus ( metaali vastas metalliin sen kuulonen ääni). No ei siinä venttili koppa illalla auki ja nokka-akseli oli ehyt. No sitte tänä aamuna ruvettiin oikeen tutkiin mikä siinä on ja otettiin imusarja ja kaikki hehkut irti. Tehtiin vanhasta hehkusta työ kalu jolla pystyy mittaan jos vuotaa jostain venttili tai männässä reikä eli painetta vaan aina hehkun reijästä ja jos suhisee isosti ja paine karkaa äkkiä nii vuotaa venttili tai männässä on reikä. No viitos sylinteriin lyötiin painetta ja imu venttili vuosi. No otettiin sitte kansi irti ja ykkös männässä oli pahimpia jälkiä ja viitosessa oli kans aika pahoja ja kaikissa oli syöpymis jälkiä ja sylintereissä näky pahoja naarmuja ja tuntu sormella pykäliä. Ja nelos männästä ku käsin heilutti eli yritti niinku pyörittää nii oli sikana väljää. No öljy pohja alettin irrottaan mutta siittähän piti nostaa koko moottori pois että saa öljy pohjan irti. No nostettiin sitte laatikko ja moottori pihalle ja öljypohja irti. Ja joka laakeri liuskassa oli pahoja kiinni leikkautumisen jälkiä ja jokku liuskat oli pyörähtänny ja kampi-akselissa oli kans pahoja jälkiä ja öljy sihti siellä öljypohjan alaosassa oli täynnä mettali hilettä. Mutta mistä oli sinne yykös männän päälle mennyt tavaraa? ei me saatu selville mistä ois menny. Ja miten kaikki leikkas kiinni yhtä aikaa. Oljyn paine pysy ku moottori kävi pahasti nii silloki 1.5bar. Voisko johtua öljyistä. Öljynä oli pyroilit jotka pitäs olla muka samaa ku se hyvä valvoline mutta en sitte tiä onko?
Eli homma lähti näin
Eilen tulin kotiin ja auto rupes pihatiellä koliseen ääni kuulu moottorista ja ku pääsin pihaan kuulu kirskahdus ( metaali vastas metalliin sen kuulonen ääni). No ei siinä venttili koppa illalla auki ja nokka-akseli oli ehyt. No sitte tänä aamuna ruvettiin oikeen tutkiin mikä siinä on ja otettiin imusarja ja kaikki hehkut irti. Tehtiin vanhasta hehkusta työ kalu jolla pystyy mittaan jos vuotaa jostain venttili tai männässä reikä eli painetta vaan aina hehkun reijästä ja jos suhisee isosti ja paine karkaa äkkiä nii vuotaa venttili tai männässä on reikä. No viitos sylinteriin lyötiin painetta ja imu venttili vuosi. No otettiin sitte kansi irti ja ykkös männässä oli pahimpia jälkiä ja viitosessa oli kans aika pahoja ja kaikissa oli syöpymis jälkiä ja sylintereissä näky pahoja naarmuja ja tuntu sormella pykäliä. Ja nelos männästä ku käsin heilutti eli yritti niinku pyörittää nii oli sikana väljää. No öljy pohja alettin irrottaan mutta siittähän piti nostaa koko moottori pois että saa öljy pohjan irti. No nostettiin sitte laatikko ja moottori pihalle ja öljypohja irti. Ja joka laakeri liuskassa oli pahoja kiinni leikkautumisen jälkiä ja jokku liuskat oli pyörähtänny ja kampi-akselissa oli kans pahoja jälkiä ja öljy sihti siellä öljypohjan alaosassa oli täynnä mettali hilettä. Mutta mistä oli sinne yykös männän päälle mennyt tavaraa? ei me saatu selville mistä ois menny. Ja miten kaikki leikkas kiinni yhtä aikaa. Oljyn paine pysy ku moottori kävi pahasti nii silloki 1.5bar. Voisko johtua öljyistä. Öljynä oli pyroilit jotka pitäs olla muka samaa ku se hyvä valvoline mutta en sitte tiä onko?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Hmmm.... Täälläki pyroilit koneessa, pari öljynvaihtokertaa tullu sitä laitettua.
Eräs tuttu tosin ajanu 250d:llä puolikymmentä vuotta pyroililla ja hyvin tuntuu edelleen pelaavan, tokko tuo öljyssä vika on.. paha sanoo..??
Eräs tuttu tosin ajanu 250d:llä puolikymmentä vuotta pyroililla ja hyvin tuntuu edelleen pelaavan, tokko tuo öljyssä vika on.. paha sanoo..??
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
kummallista, jos öljynpaineet ollu viä yli 1,5 baaria ja leipoo kii. kuulostas ihan niin ku ois öljypumppu lärvähtäny. oisko jotenki voinu päästä vettä/jäähdytysnestettä öljyjen sekaan? se vois ehkä selittää ton. noi on aina huanoja hommia, varsinki tommoseen isoon turpo koneeseen. ei ihan ilmasta touhua. 

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Voisiko noin huonoa öljyä olla markkinoilla-en oikein usko!? Kyllä syy luulisi olevan muualla. Onko jäähdytysnestettä jouduttu lisäämään ahkerasti? Öljynpainemittari rikki ja öljypumppu rikki? Oliko alipainepumpusta irronnut mitään osia öljyn sekaan. Pienet metallipalat pääsee kyllä öljypumpun sihdistä läpi ja pumppu menee tehottomaks? Öljynpainemittari/anturi pitäisi testata.
mulle ainakin tullut eteen sellasia hommia et alipainepumppu on joskus sylkäissyt osiaan öljypohjaan ja sieltä sitten pumppu imenyt sihtiin ja siinä terävät osat aikansa hakanneet ja reikähän siihen verkkoon on tullut. siitä seurauksena pumppu jumiin ja pumpun ratas lyö vaan akselilla tyhjää! tarkasta siis pumpun akseli ja ratas...ei kivoja juttuja. osta koko auto jostain varaosiks!
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Tiedoksi kun turbottelet sitä OM606 vaparia että kiertokanget on heikommat kun alkuperäisessä OM606 turbossa, samoin mäntien alta ei löydy öljysuihkuja, puristussuuhde on korkeampi ja öljynjäähdyttäjää ei ole alunperin. Kerran ite samaa suunnittelin ja otin selvää. Päädyin siitten alkuperäiseen turbo koneeseen.
Öljysuihkut löytyy, puristussuhde on sama ja kanget on samaa kaliiberia kuin OM603 turbokoneessa (ja tarvittaessa multa löytyy turbokoneen kanget). Öljynjäähdyttimen olemassaolosta en ole varma mutta uskoisin senkin koneesta löytyvän.stefa kirjoitti:Tiedoksi kun turbottelet sitä OM606 vaparia että kiertokanget on heikommat kun alkuperäisessä OM606 turbossa, samoin mäntien alta ei löydy öljysuihkuja, puristussuuhde on korkeampi ja öljynjäähdyttäjää ei ole alunperin. Kerran ite samaa suunnittelin ja otin selvää. Päädyin siitten alkuperäiseen turbo koneeseen.
Öljynjäähdytintä ei ollu ainakaan -94 mallisessa 300d 24v:ssä. Öljysuihkujen puute, puristussuhde ja kiertokanget kertoivat ainakin Helsingistä Vehon tekniikka puolelta OM606.910 ja OM606.962 koneiden eroiksi silloin ku asiaa kyselin.
Viimeksi muokannut stefa, Su 30.04.2006 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veho on sitten väärässä, on noiden sisään tullut kurkisteltua. Puristussuhde on ollut sama 22 jo pitkään sekä turbo - että vaparikoneissa.stefa kirjoitti:Öljynjäähdytintä ei ollu ainakaan -94 mallisessa 300d 24v:ssä. Öljysuihkujen puute, puristussuhde ja kiertokanget kertoivat ainakin Helsingistä Vehon tekniikka puolelta OM606.910 ja OM606.962 koneiden eroiksi silloin ku asiaa kyselin.
En oo vielä tarkemmin tutkinu, irrotin vaan öljypohjan ja aukasin muutaman laakeripukin ja kaikissa näkyi pahoja leikkautumis jälkiä, mutta ihmettelen vaan et miksi nokka-akselissa ei näy jälkiä. Öljyillä oli ajettu 9800km joten luulis et kyllä ne vielä voitelee, mutta en kyllä enää toistakertaa kokeile halpoja öljyjä tuli muuten kallis kokeilu vaikka ei se varmaan öljyistä johtunu. En tiiä voisko se leikkautuminen johtua siitä et se moottori ois niin väljäks ajettu että siellä pääsi joku liuska pyörähtämään ja siitä meni metalli hileitä öljypumppuun. Autossahan ei oo mittarissa ku 250000km mutta sitähän ei usko kukaan et sil niin vähän ois ajettu. Sitä konetta oli ennenkin auottu oljypohjan pultit oli minkälaisia sattuu ja vaihdelaatikosta oli jätetty yläpultit pois.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 113
- Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55
On niissä vapari ja turbo OM606 koneissa ainaki sekin ero että turbossa männäntappi on 2mm paksumpi ku vaparissa. Että turha on vahvistella ainakaa niillä turbon kiertokangilla vapari konetta, saattaa vähän kone kolista ku käynnistelee! Tietty jos samalla vaihtaa männätki turbosta niin sitte toimii.
Joo eihän tuosta vauriosta voi sitten mitään sanoa, jos konetta on jo aiemmin auottu. Siinä on voinu käydä jo ennen sun omistusta ne vibat. Ajettu ilman öljyä tai mitä vain. Auto ei ole varmaan pitkään sulla ollut? On ollut valmis pommi valmiina-ei ole merkitystä vaikka olisi ollut Mobilit koneessa-sama lopputulos olisi tullut. Näin luulisin 

Ihan mielenkiinnosta kyselen että miten yleensä laakerit kestää näissä w124 dieseleissä?Avasin mun oman projekti OM617 koneen ja sillä oli ajettu 380tkm sen laakerit olivat aivan kuin uudet mutta sylinterit olivat kuluneet.Männän välys oli jo kasvanut arvoon 0,13mm.Laakerit sen sijaan olivat alkuperäiset clykot valmistettu 11\81 joten alkuperäiset oli.Vähän tuo mun viesti on OT:tä mutta kuitenkin kun laakereista puhutaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Oli mulla ainakin öljynjäähdytinkin.Mauri H. kirjoitti:Öljysuihkut löytyy, puristussuhde on sama ja kanget on samaa kaliiberia kuin OM603 turbokoneessa (ja tarvittaessa multa löytyy turbokoneen kanget). Öljynjäähdyttimen olemassaolosta en ole varma mutta uskoisin senkin koneesta löytyvän.stefa kirjoitti:Tiedoksi kun turbottelet sitä OM606 vaparia että kiertokanget on heikommat kun alkuperäisessä OM606 turbossa, samoin mäntien alta ei löydy öljysuihkuja, puristussuuhde on korkeampi ja öljynjäähdyttäjää ei ole alunperin. Kerran ite samaa suunnittelin ja otin selvää. Päädyin siitten alkuperäiseen turbo koneeseen.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Irroitin öljy pumpun, pyöritin sitä akkuporakoneella siitä pultin päästä ja mittasin paineet mittarilla niin ei tarvinu ku ihan hiljaa pyörittää niin mittari näytti 4 baria joten öljypumppu on kai kunnossa.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
Ois ihan kiva tietää miksi leikkasi.
Tässä pari kuvaa kankien laakeriliuskoista.
vähän on huono laatuisia mut kyl niistä jotain näkee


Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
Ois ihan kiva tietää miksi leikkasi.
Tässä pari kuvaa kankien laakeriliuskoista.
vähän on huono laatuisia mut kyl niistä jotain näkee


jos on männät ja sylinterilohko stondiksessa, siis kondiksessa, niin kyllä sen varmaan viä pelittään saa. uus kampiakseli jostain AVK:n hyllystä ja tiivistesarja, eikä muutaku kasaan. jossain kohtaa tais tulla ilmi, jotta nokka-akselikin ois viä kondiksessa? kannen varmaan saa koneistamolla suaraks, jos on kiaro. ja sitärataa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E