w124 300tdt leipo kiinni.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

w124 300tdt leipo kiinni.

Viesti Kirjoittaja mattiis »

joo eli leipo toi w124 300tdt -91 kiinni.
Eli homma lähti näin
Eilen tulin kotiin ja auto rupes pihatiellä koliseen ääni kuulu moottorista ja ku pääsin pihaan kuulu kirskahdus ( metaali vastas metalliin sen kuulonen ääni). No ei siinä venttili koppa illalla auki ja nokka-akseli oli ehyt. No sitte tänä aamuna ruvettiin oikeen tutkiin mikä siinä on ja otettiin imusarja ja kaikki hehkut irti. Tehtiin vanhasta hehkusta työ kalu jolla pystyy mittaan jos vuotaa jostain venttili tai männässä reikä eli painetta vaan aina hehkun reijästä ja jos suhisee isosti ja paine karkaa äkkiä nii vuotaa venttili tai männässä on reikä. No viitos sylinteriin lyötiin painetta ja imu venttili vuosi. No otettiin sitte kansi irti ja ykkös männässä oli pahimpia jälkiä ja viitosessa oli kans aika pahoja ja kaikissa oli syöpymis jälkiä ja sylintereissä näky pahoja naarmuja ja tuntu sormella pykäliä. Ja nelos männästä ku käsin heilutti eli yritti niinku pyörittää nii oli sikana väljää. No öljy pohja alettin irrottaan mutta siittähän piti nostaa koko moottori pois että saa öljy pohjan irti. No nostettiin sitte laatikko ja moottori pihalle ja öljypohja irti. Ja joka laakeri liuskassa oli pahoja kiinni leikkautumisen jälkiä ja jokku liuskat oli pyörähtänny ja kampi-akselissa oli kans pahoja jälkiä ja öljy sihti siellä öljypohjan alaosassa oli täynnä mettali hilettä. Mutta mistä oli sinne yykös männän päälle mennyt tavaraa? ei me saatu selville mistä ois menny. Ja miten kaikki leikkas kiinni yhtä aikaa. Oljyn paine pysy ku moottori kävi pahasti nii silloki 1.5bar. Voisko johtua öljyistä. Öljynä oli pyroilit jotka pitäs olla muka samaa ku se hyvä valvoline mutta en sitte tiä onko?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

pikku vinkki, foorumilla pyöriny myynnissä halpa om606 :shock:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Hmmm.... Täälläki pyroilit koneessa, pari öljynvaihtokertaa tullu sitä laitettua.

Eräs tuttu tosin ajanu 250d:llä puolikymmentä vuotta pyroililla ja hyvin tuntuu edelleen pelaavan, tokko tuo öljyssä vika on.. paha sanoo..??
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kummallista, jos öljynpaineet ollu viä yli 1,5 baaria ja leipoo kii. kuulostas ihan niin ku ois öljypumppu lärvähtäny. oisko jotenki voinu päästä vettä/jäähdytysnestettä öljyjen sekaan? se vois ehkä selittää ton. noi on aina huanoja hommia, varsinki tommoseen isoon turpo koneeseen. ei ihan ilmasta touhua. :cry:
W201 250DT 20V
w201 190E
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Voisiko noin huonoa öljyä olla markkinoilla-en oikein usko!? Kyllä syy luulisi olevan muualla. Onko jäähdytysnestettä jouduttu lisäämään ahkerasti? Öljynpainemittari rikki ja öljypumppu rikki? Oliko alipainepumpusta irronnut mitään osia öljyn sekaan. Pienet metallipalat pääsee kyllä öljypumpun sihdistä läpi ja pumppu menee tehottomaks? Öljynpainemittari/anturi pitäisi testata.
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

enpä taida ruveta testaamaan mittareita ja antureita, ruotsista on tulossa 24 tappinen vapaastihengittävä w124 -96 vaihdan siitä koneen ja laitan ton om603sen turbon siihen. et jos joku tarvii om 603 osia niin täältä löytyy.
Puran sen -96 w124sen et jos joku tarvii jotain niin kannattaa kysellä.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

mulle ainakin tullut eteen sellasia hommia et alipainepumppu on joskus sylkäissyt osiaan öljypohjaan ja sieltä sitten pumppu imenyt sihtiin ja siinä terävät osat aikansa hakanneet ja reikähän siihen verkkoon on tullut. siitä seurauksena pumppu jumiin ja pumpun ratas lyö vaan akselilla tyhjää! tarkasta siis pumpun akseli ja ratas...ei kivoja juttuja. osta koko auto jostain varaosiks!
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
stefa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 15.07.2003 13:08
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja stefa »

Tiedoksi kun turbottelet sitä OM606 vaparia että kiertokanget on heikommat kun alkuperäisessä OM606 turbossa, samoin mäntien alta ei löydy öljysuihkuja, puristussuuhde on korkeampi ja öljynjäähdyttäjää ei ole alunperin. Kerran ite samaa suunnittelin ja otin selvää. Päädyin siitten alkuperäiseen turbo koneeseen.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

stefa kirjoitti:Tiedoksi kun turbottelet sitä OM606 vaparia että kiertokanget on heikommat kun alkuperäisessä OM606 turbossa, samoin mäntien alta ei löydy öljysuihkuja, puristussuuhde on korkeampi ja öljynjäähdyttäjää ei ole alunperin. Kerran ite samaa suunnittelin ja otin selvää. Päädyin siitten alkuperäiseen turbo koneeseen.
Öljysuihkut löytyy, puristussuhde on sama ja kanget on samaa kaliiberia kuin OM603 turbokoneessa (ja tarvittaessa multa löytyy turbokoneen kanget). Öljynjäähdyttimen olemassaolosta en ole varma mutta uskoisin senkin koneesta löytyvän.
stefa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 15.07.2003 13:08
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja stefa »

Öljynjäähdytintä ei ollu ainakaan -94 mallisessa 300d 24v:ssä. Öljysuihkujen puute, puristussuhde ja kiertokanget kertoivat ainakin Helsingistä Vehon tekniikka puolelta OM606.910 ja OM606.962 koneiden eroiksi silloin ku asiaa kyselin.
Viimeksi muokannut stefa, Su 30.04.2006 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

Mä en luota oikein noihin vehon tietoihin. Oon itekki kyselly automaatti ilmastoinnin viasta niiltä mut ei ne mitään osaa sanoa se on paras ja halvin tapa ku purkaa vähän autoa tutkii ite ja laittaa kysymyksiä tänne foorumille niin kyl joku aina jotain tietää.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

stefa kirjoitti:Öljynjäähdytintä ei ollu ainakaan -94 mallisessa 300d 24v:ssä. Öljysuihkujen puute, puristussuhde ja kiertokanget kertoivat ainakin Helsingistä Vehon tekniikka puolelta OM606.910 ja OM606.962 koneiden eroiksi silloin ku asiaa kyselin.
Veho on sitten väärässä, on noiden sisään tullut kurkisteltua. Puristussuhde on ollut sama 22 jo pitkään sekä turbo - että vaparikoneissa.
stefa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 15.07.2003 13:08
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja stefa »

Eli ainut ero koneen sisälläkö ois kiertokanget?
Onko ne öljysuihkutkin siellä?
No perkule taas on Veho kussu linssiin!
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Voisko hajoamisen syynä voinu olla viallinen öljynputsari? Jos ei oo öljy kiertäny sen takia. On kai noissa suodatinjaloissa se ohituski jos suodatin tukkeutuu, mutta jos siinäki ois ollu häikkää...
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

En oo vielä tarkemmin tutkinu, irrotin vaan öljypohjan ja aukasin muutaman laakeripukin ja kaikissa näkyi pahoja leikkautumis jälkiä, mutta ihmettelen vaan et miksi nokka-akselissa ei näy jälkiä. Öljyillä oli ajettu 9800km joten luulis et kyllä ne vielä voitelee, mutta en kyllä enää toistakertaa kokeile halpoja öljyjä tuli muuten kallis kokeilu vaikka ei se varmaan öljyistä johtunu. En tiiä voisko se leikkautuminen johtua siitä et se moottori ois niin väljäks ajettu että siellä pääsi joku liuska pyörähtämään ja siitä meni metalli hileitä öljypumppuun. Autossahan ei oo mittarissa ku 250000km mutta sitähän ei usko kukaan et sil niin vähän ois ajettu. Sitä konetta oli ennenkin auottu oljypohjan pultit oli minkälaisia sattuu ja vaihdelaatikosta oli jätetty yläpultit pois.
Ruostekasa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55

Viesti Kirjoittaja Ruostekasa »

On niissä vapari ja turbo OM606 koneissa ainaki sekin ero että turbossa männäntappi on 2mm paksumpi ku vaparissa. Että turha on vahvistella ainakaa niillä turbon kiertokangilla vapari konetta, saattaa vähän kone kolista ku käynnistelee! Tietty jos samalla vaihtaa männätki turbosta niin sitte toimii.
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

Kyllä mä uskon että se om606 kestää ku ei oo tarkotus mitään superturboo tehä vaan ihan tavallinen käyttöauto ahdot 0,5 - 1bar
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo eihän tuosta vauriosta voi sitten mitään sanoa, jos konetta on jo aiemmin auottu. Siinä on voinu käydä jo ennen sun omistusta ne vibat. Ajettu ilman öljyä tai mitä vain. Auto ei ole varmaan pitkään sulla ollut? On ollut valmis pommi valmiina-ei ole merkitystä vaikka olisi ollut Mobilit koneessa-sama lopputulos olisi tullut. Näin luulisin :(
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ihan mielenkiinnosta kyselen että miten yleensä laakerit kestää näissä w124 dieseleissä?Avasin mun oman projekti OM617 koneen ja sillä oli ajettu 380tkm sen laakerit olivat aivan kuin uudet mutta sylinterit olivat kuluneet.Männän välys oli jo kasvanut arvoon 0,13mm.Laakerit sen sijaan olivat alkuperäiset clykot valmistettu 11\81 joten alkuperäiset oli.Vähän tuo mun viesti on OT:tä mutta kuitenkin kun laakereista puhutaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

niin pommi se oli jouduin nimittäin vaihtaan kannen siihen melkein heti ku olin ostanu, kansi oli koneistettu minimi mittaan ja oli sen näköinen niin kun ois alasimena käytetty.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mauri H. kirjoitti:
stefa kirjoitti:Tiedoksi kun turbottelet sitä OM606 vaparia että kiertokanget on heikommat kun alkuperäisessä OM606 turbossa, samoin mäntien alta ei löydy öljysuihkuja, puristussuuhde on korkeampi ja öljynjäähdyttäjää ei ole alunperin. Kerran ite samaa suunnittelin ja otin selvää. Päädyin siitten alkuperäiseen turbo koneeseen.
Öljysuihkut löytyy, puristussuhde on sama ja kanget on samaa kaliiberia kuin OM603 turbokoneessa (ja tarvittaessa multa löytyy turbokoneen kanget). Öljynjäähdyttimen olemassaolosta en ole varma mutta uskoisin senkin koneesta löytyvän.
Oli mulla ainakin öljynjäähdytinkin.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

Irroitin öljy pumpun, pyöritin sitä akkuporakoneella siitä pultin päästä ja mittasin paineet mittarilla niin ei tarvinu ku ihan hiljaa pyörittää niin mittari näytti 4 baria joten öljypumppu on kai kunnossa.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
Ois ihan kiva tietää miksi leikkasi.

Tässä pari kuvaa kankien laakeriliuskoista.
vähän on huono laatuisia mut kyl niistä jotain näkee

Kuva
Kuva
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onkohan edellisellä omistajalla mennyt kansi ja tämän seurauksena nesteet öljyn sekaan. En ole aivan varma, mutta jos jäähdytydnestettä on öljyn seassa runsaasti, niin luulisi voitelutehon huononevan?
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

En tiiä mut oon ite ajellu noin kaksi vuotta ja oon vaihtanu ainaki neljästi öljyt. Miksi se nyt ois vasta leikannut kiinni? :roll:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Auto on vaan nähnyt latua paljon, veikkaisin. Laakerit kestää 600-1200tkm, nuo veivinlaakerit yleensä tappaa tuon Om 60x koneen normikäytössä jossain vaiheessa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

menikö männät ja sylinteri lohko pahaan kuntoon? voisko tosta saada viä kalua. eihän toi pelkkä laakerien vaihto nyt mikään mahoton hommeli oo.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Laaakerit

Viesti Kirjoittaja cdi »

Olisiko mahdollista että kuormitettu kylmänä heti käyntiinlähdön jälkeen.??/starttipilotti.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

Ei sitä mitenkään erityisemmin ole kuormitettu kylmänä.
Sylintereissä on pieniä naarmuja mut en mä usko et ne siellä mitään haittais.
Kampiakseli on kyllä sen näköinen että ei siitä taida olla muuhun ku verkon painoks.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos on männät ja sylinterilohko stondiksessa, siis kondiksessa, niin kyllä sen varmaan viä pelittään saa. uus kampiakseli jostain AVK:n hyllystä ja tiivistesarja, eikä muutaku kasaan. jossain kohtaa tais tulla ilmi, jotta nokka-akselikin ois viä kondiksessa? kannen varmaan saa koneistamolla suaraks, jos on kiaro. ja sitärataa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin