ohjaus 'klappi'?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

ohjaus 'klappi'?

Viesti Kirjoittaja sts62 »

mulla w 124 250d ja ohjauksessa 5-10 cm klappi.kiritty on simpukkaa alhaalta ylös muttei vaikuta.raidetanko vaihdettiin,oli väljyyttä mut ei klappiin vaikuttanu.klapi oli poissa talvella kun pakkasta mut ku tuli lauhat ilmat,tuli klappi.oisko ohjaus simpukka sökö....???ONKO KOKEMUKSIA..? :oops:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Anasaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Anasaa »

Moi
Siis ohjauspyörän kehällä 5-10cm?
Ikävän paljon.

Kyseessä on sen verran miehekäs väljyys, että sen sijainnin ihan varmasti tarkkaan tutkimalla voi selvittää; ainakin kaksi ukkoa tarvitaan, ja parasta olisi, jos auton alle pääsee sen ollessa renkaat maassa.

Eli ohjauspyörää klapin reunasta reunaan "vemputtamalla" käydään koko mekaaninen linja läpi.
Siis ohjauspylväs, ohjausvaihde, raidetanko, apusimpukka, raidetangon nivelet sekä pyöränlaakerit.
Johonkin/joihinkin se liike noista katoaa eikä saavuta pyörää/pyöriä.

(Ja kun auton alle olet menossa, niin varsinkin ohjausiskunvaimennin kannattaa ainakin tutkia; ellei jopa suosiolla vaihtaa...)

/Ana
W124 200D 1986 ~90++Hp
:-)
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

joo kyllä se 5-10cm klappi op:n kehällä on.konttorin mies otti kiinni ohjaus 'tangosta' joka menee simpukkaan ja sitä liikuttamalla huomasimme että mikään ei liiku ohjaus systeemissä ja pyysi säätään simpukkaa.mut eipä vain auttanu.ja olen kuullut et harvinaisempaa simpukan rikkoontuminen mut joskus.....:) ei kai auta kun alkaa tarkistaan ja simpukan hommaamista miettiin.maksaa muuten maltaita jos uuden laittas veholta.ei kaks tonnia riitä.... :lol:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

sts62 kirjoitti:joo kyllä se 5-10cm klappi op:n kehällä on.konttorin mies otti kiinni ohjaus 'tangosta' joka menee simpukkaan ja sitä liikuttamalla huomasimme että mikään ei liiku ohjaus systeemissä ja pyysi säätään simpukkaa.mut eipä vain auttanu.ja olen kuullut et harvinaisempaa simpukan rikkoontuminen mut joskus.....:) ei kai auta kun alkaa tarkistaan ja simpukan hommaamista miettiin.maksaa muuten maltaita jos uuden laittas veholta.ei kaks tonnia riitä.... :lol:
Ymmärsinkö oikein että tuo 'tanko' tai akseli siis liikkuu edestakaisin kun sitä pyörittää auton alta kädellä mutta simpukan 'toisella puolella' mikään ei liiku? Jos simpukan kiriminenkään ei auta niin ei kai silloin ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa simpukka. Muistithan tietysti kiriä oikeaan suuntaan eli vastapäivään (vai meneekös 124:sissakin näin)?

Vehon sijasta voisi tosiaan kysellä purkaamoista vanhaa, Venetmäeltä Viialasta uutta tai käytettyä ja purkaamoista käytettyä. On vähän tyyris osa muuten.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

joo kyllä kirin oikeaan suuntaan eli ruuvia ylös päin.ja ei siellä muuta liikkunut simpukan toisella puolen kun tankoa käänneltiin.epäilemmekin simpukan vaihtoa ainoks korjaukseksi ja en tosiaan taida veholta ostella,kysäisin jo hajottamolta,300d simpukka löytys paljo edullisemmin. 8)
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Onko ohjauspylvään ja ohjausvaihteen välinen "rättinivel" kunnossa?

En jotenkin usko että simpukka vois olla noin väljä ja vielä toimia
mutta varmahan ei ikinä voi olla....
MB W201 2.5 TURBO
tieseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 25.04.2006 18:32

Viesti Kirjoittaja tieseli »

mun 190:stä hävisi klappi kun vaihdoin alapallonivelen, raidetangon päät ja ohjausiskarin. kalliiksi kävi mutta pakko oli vaihtaa. ohjauspylväästä puheen ollen, nii onko sen putken yläpäässä oleva laakeri
kuinka mukava vaihtaa..? mulla meinaa taas olla ratissa klappia "ylös-alas" suunnassa...
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

spudeniukselle vast: en ole tarkistanu.säädin kumpaankin ääri päähän simpukkaa mut ei vaikuttanu mitenkää.ohjaus ei löystyny eikä tiukentunu.alun perin suoraan ajaessa ratti 'kallellaan' oikealle ja kun säädin alas ruuvin kallistui vasemmalle ja taas kun oikeeseen suuntaan säädin ratin asento jäi vähän kallelleen vasemmalle.minusta alun perin ohjaus on vähän raskas.mut ei takertele mitenkään.but työlästä täll hetkellä ajaa suoraan :)........
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Aikas hassua ettei edes jäykisty :lol: .
Viagraa tai uusi simpukka taitaa olla hoito keino. :wink:

Silti pakko kysyä että säädithän sitä 8mm kuusiokoloo etkä vaan ruuvaillu sitä 19mm lukitus mutteria :oops:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

Pietu71 kirjoitti:Aikas hassua ettei edes jäykisty :lol: .
Viagraa tai uusi simpukka taitaa olla hoito keino. :wink:

Silti pakko kysyä että säädithän sitä 8mm kuusiokoloo etkä vaan ruuvaillu sitä 19mm lukitus mutteria :oops:
no niin.kyllä ihan oikeeta namiskaa säätelin.nyt tullut tietoa taas sen verran lisää ett 'ammatti' mies kertoi mahdollisuudesta ett mutteri irronnu simpukan sisällä.en tiedä vielä mistä ois kyse mut huomenna 'hajotus' alkaa. :idea:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

homma selvisi.simpukassa lukitus mutterit irti.käytettiin irti ,korjattiin.pelaa kuin unelma.auton kulku parani huomattavasti.ei 'hae' eikä kiemurtele ja ohjaus tottelee täydellisesti.mitä tästä opimme....? :twisted:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

oppia ikä kaikki................... :idea:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Avatar
satakaksnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja satakaksnelonen »

Sama ongelma täälläkin. Tuntuu, että on ostoskärrynpyörät edessä. Kuuluuko tuohon myös, että auto yliohjaa mutkissa aika tavalla?
E-TYPE:-) W124 -94
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

sts62 kirjoitti:oppia ikä kaikki................... :idea:
Kas kas. :shock:
Hienoa että tulikin helpolla kuntoon. Yleisin resepti tuntuu aina olevan se simpukan vaihto, monet eivät mieti voisiko sen korjata. Olipa yksinkertainen korjaus, hyvä juttu.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

satakaksnelonen kirjoitti:Sama ongelma täälläkin. Tuntuu, että on ostoskärrynpyörät edessä. Kuuluuko tuohon myös, että auto yliohjaa mutkissa aika tavalla?
ei mulla yliohjannu pahemmin,oli vain se 'jumalaton' klappi(tuttu sana jo):),ja auto haki koko ajan ajorataa,mut nyt tiedän mitä on ajaa Mersulla......
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

ahahaa kirjoitti:
sts62 kirjoitti:oppia ikä kaikki................... :idea:
Kas kas. :shock:
Hienoa että tulikin helpolla kuntoon. Yleisin resepti tuntuu aina olevan se simpukan vaihto, monet eivät mieti voisiko sen korjata. Olipa yksinkertainen korjaus, hyvä juttu.
tosiaan,mullahan tuli kans heti simpukan vaihto mieleen ja muutamalla muullakin,mut kannattaa(jos vain mahdollista) yrittää joltain ammatti mieheltä kysellä vinkkejä eikä suin päin luottaa*korjaamo*miesten sanaan.Uskon.Koin.Näin........ :twisted:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Siis oliko simpukka irti rungosta vai mitä kiristysmuttereita tarkoitat?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

Roisto kirjoitti:Siis oliko simpukka irti rungosta vai mitä kiristysmuttereita tarkoitat?

t.
Risto
jees,se oli simpukan hammastangon lukitusmutteri joka oli irti.ei vaikuttanut mitään säätö ulkopuolen pultista.ei vaikuttanut ohjaukseen mitenkään.... :lol:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Nyt kiinnostaa jo itteeki :roll: ,missäs on semmonen hammastanko,eikös hammastanko ohjaukset oo ihan eri juttuja :P .
Oliko joku osa siis simpukan sisällä irti.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja sts62 »

Pietu71 kirjoitti:Nyt kiinnostaa jo itteeki :roll: ,missäs on semmonen hammastanko,eikös hammastanko ohjaukset oo ihan eri juttuja :P .
Oliko joku osa siis simpukan sisällä irti.
..niiiin,ei hammastanko vaan ohjaus akselin jatko simpukkaan(nimitys) mikä lie? sen lukitus mutteri/t irti.kkkuuuuuuuuuulat sekaisin.... :oops:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mulla löyty klappia siitä onko se nyt sektori akseli vissiin?
Mikä lähtee simpukalta eteenpäin alapuolelta, niin oli se pooritus löysällä tai oikeestaa se lukkopultti.
Oli klappia siinä ja kaikissa montuissa kolisi melko voimakkaasti rattiin asti.
Eikä ollu paljoo väljää siinä poorilla, mutta jonkun verran kertautu ruorilla se väljä.
Ei kun pultti tiukkaan ja avot!
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Manu300cea24 kirjoitti:Mulla löyty klappia siitä onko se nyt sektori akseli vissiin?
Mikä lähtee simpukalta eteenpäin alapuolelta, niin oli se pooritus löysällä tai oikeestaa se lukkopultti.
Oli klappia siinä ja kaikissa montuissa kolisi melko voimakkaasti rattiin asti.
Eikä ollu paljoo väljää siinä poorilla, mutta jonkun verran kertautu ruorilla se väljä.
Ei kun pultti tiukkaan ja avot!
Jos on ollut välystä vääntövivun ja simpukan akselin välissä, niin kannattaa katsoa myös ohjauksen vaimentimen kunto. Mulla se oli ruiskinut öljyt pellolle ja oli kuin polkupyörän pumppu, elikkä lähinnä toimi päinvastoin kuin on tarkoitus. Sanoisin että joko liitoksen välys tuhoaa vaimentimen tai vieläkin todennäköisemmin paska vaimennin aiheuttaa välystä vivun ja simpukan akselin liitokseen ( vivun kiristysruuvi löystyy). Semmosta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No sehän pitää tarkistaa että se on kunnossa.
Käyköhän muuten w123:sen ohjausiskari tohon w124:een??
Ei tarviis uutta ostaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Manu300cea24 kirjoitti:No sehän pitää tarkistaa että se on kunnossa.
Käyköhän muuten w123:sen ohjausiskari tohon w124:een??
Taitaa olla sama pumppu 202:sta ainakin 123:een. Ainakin omassa vanhassa oli 123:n varaosanumero.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin