W638 Vito / V230 juttuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Apuaah, meinaa topicci upota kauas etusivulta :lol: . Oli sen verran mukava ilma ja sopivasti vapaapäivä, joten tein vähän jarruremonttia. Juttu löytyy täältä

Roisto kirjoitti:<...>Oletko veskola muuten autoa laittaessasi huomannut, mihin penkinlämmittimen rele on piilotettu? <...>
Tuossa on muuten kuva penkin alapuolisesta elämästä, nappasin kuvan samalla kun laitoin uuden akun paikalleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

veskola kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Vaivattominta on hakea uusi rek. ote, koska edellinen meni hukkaan. :twisted:
No :twisted: KIITOS, eipä olisi tullut mieleen. Minulla onkin noita koiria kun tuhoavat asiakirjoja :D Onhan tuo suunnaton rikos ajella autolla, jossa ei voi suunnata ajovaloja riittävästi ylöspäin, jotta ne häikäisisivät vastaantulijoita. Kuormaahan tuossa autossa tuskin koskaan on täyttä määrää.

^ tuo vinkki toimii, auto on taas katulaillinen.
Tuo on vanha kikka, mutta voitaisko sopia ettei tyhjää huudeltais siitä? Kukaan vaan ei ole niin kateellinen ja toisten asioista kiinnostunut kuin suomalainen!
Jossain forumilla (vissiin täälläkin) oli keskustelua näistä "kotipoliiseista", jotka huutelee että ku "naapurin pojanklopin korollassa on 600hp ja seittemän kaasutinta, eihän se voi olla laillinen. Eihän voi? se ei varmasti mene katsastuksestaan läpi!" :D Mitä ne poliisitkin sanoo, ja kun siinä on niin kova äänikin. Onkohan siinä pakoputkessa reikä? (no helvata, pakkohan siinä on olla reikä!) :D Pitääpä oikeastaan soittaa poliisille, että pitävät vähän silmällä...
Siis: asia tuli muistaakseni puheeksi näitten föönimiesten laitteista puhuttaessa. Että kun eri forumeilla ei välttämättä kannata paljon huudella omista rakennelmista...

Tuli vaan mieleen, että tuo rekisteriotetemppu sopii kyllä samaan kuvaan...

No, hyvät Uudet Vuodet kaikille!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se nyt on ihan turhaa neititouhua olla puhumatta asioista niiden oikeilla nimillä. Eikä nuo 600 hevosvoimaiset laitteet ole laittomia kunhan ne laitetaan +20% säännön mukaiseksi kun niiden kanssa siirrytään kadulle ajamaan. Turhaa hysteriaa on lietsottu ja volkkaripuolella oli omaa typeryyttä laittaa projektiautojen rekkarit näkyville. Minä ainakin puhun täällä sääntöjen puitteista mistä lystään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Täällä kun puhutaan tehoista, niin tuli mieleen, että omassa vitossa kuuluu aikas muhkeasti tämä "by pass?" ventiilin pamahdussuhina kun kiihdyttelee. Yks kaveri tuossa mainitsikin asiasta, että "onkos tämä viritetty, kun ääntelee, kuin kisalaite...".

Eli vaihtaessa vaihdetta reippaassa kiihdytyksessä kuuluu voimakkaasti se autopeleistä tuttu "pam siuuuuhh" ääni jatkuvan vihellyksen kera. Saattaahan tuo olla ihan normaalia 112cdi:ssä. Suorityskyky on ihan mukava. Sen verran on koetettu, että uusi 115cdi joutui katteleen perävaloja, mutta ite en kuitenkaan pidä viton suorityskykyä mitenkään hurjana, meneehän se, mutta ei se mikään raketti oo... 8)

Eli 112cdi:n omistajat, suhiseeko? Vaan Veskola varmaan jotain tietää?
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahdin pyörii "täysillä", koneen kierrokset romahtavat manuaalivaihteisessa kun painat kytkimen pohjaan -> ahdin tuottaa liian paljon ilmaa, painepulssi vaihtaa suuntaa ja törmää ahtimen siipiin. Kuuluu "ralliauton ääni" :lol:

Automaattivaihteisessa tuo sama tapahtuu mutta lievempänä, koska automaatti jättää koneen roikkumaan siihen rullauksen mukaan, kierokset tipahtavat vain hiukan ja vaihatmisen aikana ahdin ehtii hiljentymään sopivalle tasolle.

Manuaalissa voi koittaa opetella vaihtamaan siten, ettei päästä kierroksia laskemaan vaan kytkimen noustessa kierrokset ovatkin hieman yläpuolella.

Olisko tuosta kysymys ?

Eihän siellä kait mitään venttiiliä ole, eihän ?


Kävin aamulla savumittauksessa, siellä kysyttiin että onkos ongelmia, johon minä jotta ei varmasti ole ja naureskelin päälle. No kyseli jotta mikäs nyt naurattaa, ja ekan polkasun jälkeen sanos vielä jotta kohta totuus selviää. No niin selvisi, savuarvo on 0,36 :roll: että sellainen auto tällä kertaa. Maksimikierrokset 4790 rpm, taidan nostaa keväällä pikkusen, ihan pikkusen :roll: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Tervehdys Veskola. Selkisi tuo turbo suhina sinun jutusta hyvin. Thanks. Kesällä aukasen koko keulan ja tutkin mitä kaikkea sinne on tungettu.

Nyt kun on ollut ja on edelleen mahtavia pakkasia, olen pitänyt ajossa webastoa päällä, on lämpöä riittänyt mukavasti jopa -36 asteen pakkasella. Tänään sitten huomasin kojelaudan keskiosassa yhden napin. Se on siinä, missä on se REST jälkilämmitin. Siinä vieressä on sellainen nuoli ja aaltorivi ylöspäin nappi. Ajatelin että se on peilien lämmitin ja kokeilin ja kas kummaa alkoi kuuluun vinkunaa ja kabiiniin alkoi puskea tosi kuumaa ilmaa? No ei kun auto seis ja tutkiin asiaa. Otin webaston pois päältä ja tämä nappi oli pohjassa, niin kuulosti kuin webasto olisi päällä, mutta ääni kuului jotenkin eri suunnasta? Kysymys kuuluukin, että onkos Vitoissa vakiona joku lisälämmitin, vai ohjaako tuo nappi tuota jälkiasennettua 5kw webastoa?

Webastossa on yksi kumma juttu. Se toimii muuten täysin hyvin, mutta ei lämmitä ohjaamoa lainkaan. Siis silloin kun sen ajastaa toimiin itekseen. Kone hyrähtää käyntiin kuin palmun alta ja sitten kyllä alkaa ohjaamokin lämpiään pika vauhtia. Ilmeisesti kyseisestä laitteesta puttuu ohjaus sisätilan lämmitykselle tai sitten se on siltä osin rikki. Täytynee tutkia asiaa kesäkuumalla, kun ei ole lämmintä tallia missä puuhastella. Jotenkin olen siinä käsityksessä että webaston pitäisi lämmittää koneen ohella myös ohjaamo.....
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyl pitäisi kytkeä ohjaamoon puhalluksen päälle automaattisesti, ainakin tuossa alkuperäisessä (eber). Kytkimet tosin piti muistaa laittaa tiettyyn asentoon, puhaltimen asento numeroon 2.

Tuosta napista en osaa sanoa mitään, mulla ei semmoista ja peilithän lämpiää automaattisesti startin jälkeen kun on tarpeeksi kylmä...ja nyt on.

Huuruun vetää tuulilasin vaikka ei ole kuin -18 astetta ja eberihän ei toimi vieläkään, eli huomenna golffilla töihin :lol:

Tulee jännä kesä, tuon keulan aukasu on aina hauska homma, mikäli konetta pitää ottaa ulos niin ilmastointi pitää tyhjentää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Aika kauas on tämä topikki tippunu.

Selvittelin tuossa, nyt kun on lumi sulannu ja ilma lämmin, tuota keulasta 70-85km/h nopeuksilla kuuluvaa "naputusta". Nyt tarkeni auton alle ahtautua ja löytyhänsitä välystä kaverin mukaan ns. "koiranluista"? On kait nämä koiranluut viralliselta nimeltään joitain pitkiä niveltankoja?

Sellainen pystyssä oleva pitkä ohut tankohan se siellä klonksuu. Kun kaveri puno tosissaan tätä "niveltankoa", niin kuului selvä klonksunta ääni ja jopa renkaan pinnassa oli aistittavissa lonksahtelu. Se hieman pisti miettiin, että onkohan pyörän laakeritkin p...na.

Jaa, pitäis vain nyt osata ostaa oikeat osat ja vuosimalliin sopivat. Sittenhän seuraa se erittäin miellyttävä poisto ja asennus, kun niin h...sti tilaa työlle tuon "mikä lie tangon" ympärillä.

Asia 2: Vitokuskit huom! Mikä on oikea ET luku aluvanteelle? Tuo pelti pyörä näyttäis olevan ET 49. Ajattelin tuollaista "normi" 17" kokoa....sattuneesta syystä...
C farkku 2.2cdi 2005
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Koiranluu - vakaajan yhdystanko on pystysuunnassa Phersonin tolpassa kiinni, helppo vaihtaa, taisin ottaa pyörän pois vasta kun alapää tangosta on irti! Vaihdon yhteydessä tarkistaa vetarin mutterin kireys, yhdystanko ei ole oikein missään yhteydessä pyörän napaan tai sen kolahduksiin.

Mulla oli toi koiranluu tosi väljä, muttei siittä mitään kuulunu missään tilanteissa, naputus johtuu ehkä jostain muualta.

Olen antanut itselleni kertoa että 7x17 et 35-37 olis sopiva?
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Hmm...

Tuo klonksahtelu oli kyllä ainoa väljyys minkä löysimme alustasta. Vetonivelet, sisemmät ja ulommat on koetettu kaikilla mahdollisilla keinoilla ja todettu täysin hyväkuntoisiksi. Alustan heloja ja niveliä ja tukikumeja on röykytetty ja punottu sorkkaraudalla ja muilla välineillä ja löysyyksiä ei ole ollut.

Ainoa on tosiaan tuo pystysuunnassa oleva "koiranluu", joka on väljä molemmista kiinnityspisteistään ja aiheuttaa liikkuessaan, samalla osuessaan metalliin pienen "kopsahduksen", joka on havaittavissa mm. vanteen pinnasta, kun vannetta vasten pitää kättä.

Ainoa "koeponnistamaton" paikka on iskunvaimentimien yläpään kiinnitys, kun se oli jo mahdottoman hankala paikka väännellä ja käännellä. Pitäisi päästä sellaiseen iskaritesti koneeseen pomputettavaksi.

H...tti jos tuo kopsahtelu ääni onkin esim. vaihdelaatikosta kuuluva. Silloin kyllä repeää pelihousut. Laatikkoviat kun on niin helppoja ja halpoja korjata.....


Soittokierros rengasmyyjille antoi tulokseksi 7x17 vanteelle ET luvuksi 47-49. Kuulemma jokin muu ET rasittaa liikaa alustan/ohjauksen osia ja tulee ongelmia? Ja ei katsastuksestakaan mene läpi ET 35:llä????

Paras oli erittäin vakuuttavasti esiintynyt myyjä joka katsoi puhelun aikana "katalookista" että Viton ET on 60! Sanoin et peltivanteet, alkuperäiset on ET 49, sanoi että ei voi olla alkup. vanteet. Just just ET 60!?!

"...sun pitää laittaa tällaiset 60 ET:llä olevat 7x17 vanteet ja meillä ei sellaisia ole...." : sellaista ammattitaitoa rengasmyyjillä.....

Mikähän tässä on nyt totuus?
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

B.C. kirjoitti:H...tti jos tuo kopsahtelu ääni onkin esim. vaihdelaatikosta kuuluva. Silloin kyllä repeää pelihousut. Laatikkoviat kun on niin helppoja ja halpoja korjata.....
Mä en nyt ymmärrä ollenkaan tätä kommenttia :lol:

48,5 laitettiin ET luvuksi noilla 255 renkailla / aluvanteilla ja niillä se rengas keskittyy aika sopivasti kun rengas on liiankin leveä...no se ei siis mene katsastuksesta läpi sekään ilman levikkeitä.

60:llä ottaa takuuvarmasti kiinni jousitukseen, jos rengas on yhtääkään leveä...toki joku 195 rengas saattaa mennä tuolla ET:llä mutta taitaa näyttää aika naurettavalta auton sisällä oleva 195 aluvanne :D

Juu ei mene läpi ET35:llä kun rengas tulee ulos liikaa, tässä 255 rengas ja ET40:
Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Edullisempi vanteita optimaalisella ET:llä on vaikea löytää. ET 35 voi tarvita/tarvitsee levikkeet kaariin, (että menee katsastuksesta) mikä ei näytä ollenkaan pahalta. Mutta joka tapauksessa tarvii vanteet sovittaa ennen ostoa että ne sopii.

Renkaiden valinta oikealla kantavuudella on sitten taas oma juttunsa, ei ainakaan saa 'halpoja' renkaita.

edit. tuossa yllähän ne oikeat et onkin.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Nyt on sitten katsastuskonttorilla viton keulaa riepoteltu oikein kunnolla, kun mainitsin että sieltä kuuluu jotain naputusta.

Tulos: ei välyksiä ohjauksessa tai jousituksessa eli kaikki kunnossa. Aiemmin löytynyt klonksahduskin kuulemma kuuluu asiaan, kun jousitus liikkuu???

Voe h...ti. Onko se naputuksen syy sittenkin vaihdelaatikko?

No yksi oljenkorsi on vielä ja se on renkaat. Jos renkaassa on pintaheittoa, niin se kuuluu läpätyksenä/naputuksena juuri 70-90km/h nopeuksilla.

Oispa vika renkaassa......

Muuten meni heittämällä leimaan. Jopa viime suvena rakentamani väliseinä, josta on kuvia jossain toisessa topikissa tällä voorumilla.

Ja sitten kesärenkaita vaihtaan alle...tai ensin ostaan ne :evil: Ja taas palaa pätäkkää......
C farkku 2.2cdi 2005
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ei mulla mitään lonksumista kuulu, ainakaan pahasti :D Iskarin yläpää voi olla kolinan lähde tai sitten ne apurungon takakumit, ota pultti ja levy pois ja kato onko se vulkanointi pitany siinä holkissa.

En viitti uutta topikkia tehä, kysellään täällä. Minkalaiset sisälokarit tai suojukset Vitossa on edessä, tuntuu että jotain puuttus sieltä puskurin takaa.. ja löytyykö Vitoista pohjasuojaa mootorin alle.

Kuva olis kiva ylläri :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ihme ja kumma, ei oikein ollut hyvää kuvaa etusisälokarista mutta tässä jokin:
Kuva

Eli siinä se reposottaa tommosen raudan nokassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

No niin. Meno vain paranee. Tuossa asensin uutta umpiota (rekasta tullut kivi teki tehtävänsä), niin nuuhkailin että miks haisee diisseli. Taitaa olla edessä suuttimien tiivisteiden vaihto-operaatio. K...le kun on kivaa. Pitää nyt vain ettiä kaikki mahdollinen tieto aiheesta. Niin ja se klonksutuskin vielä.....kesärenkaatkin saa vasta 2vkon päästä, (jolloin pääsee toteamaan, että loppuuko se ääni renkaita vaihtamalla) kun piti kuulemma tilata jostain kaukaa...kyllä on kivaa :evil:
C farkku 2.2cdi 2005
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Joo multa puuttuu kaikki muovit, lokarit ja pohjamuovi :D Jääny ilmeisesti ruostesuojauksessa pois.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

veskulla on näitä kivoja kuvia aina, etsi kuvasta 2 "virhettä" :lol:
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Ei tuu kesää ...le. Tuota klonksutusvikaa ei löydy sitten kirveelläkään(tai jos sillä vähän huitos 8) ) Kokeilin tuossa "fiksata" noita iskarin yläpään kiinnityksiäkin, mutta kun jo luulin onnistuneeni, niin alkoi se klonksutus vain kuuluun. Veskola, nyt ois hyvät neuvot tarpeen.

Suuttimien tiivisteiden vaihtoprojekti on vielä vaiheessa, kun tänään lämmityslaitteen puhallin keksi tuprauttaa savut rööreistä. hieman tuli hiki, kun ajattelin että syttyy koko p...ka palaan. No viaksi paljastui löysällä ollut moottorin virtapistoke. Oli sulannut liitoskohta aika mahtavasti. Siitä selvisi puhdistuksella, sulaneen muovin poistolla ja abikojen uusimisella. Taas on kabiinissa tuulta :lol: .

Mutta mistä p...stä voi kuulua erityisesti 4:s ja 5:s vaihteelle nopeudella 70-90 sellaista pehmennettyä klonksutusta. Renkaat on epätasapainossa, mutta en viitsi tasapainottaa, kun ens vkolla saan uudet. Alamäkeen kun löysää, niin ääni vaimenee ja korostuu kevyesti vedättäessä loivaan ylämäkeen. Jyrkässä mäessä kovalla vedätyksellä ei kuulu.

Mikä ihmeen paikka siellä keulassa voi ääntää?
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

B.C. kirjoitti:Mutta mistä p...stä voi kuulua erityisesti 4:s ja 5:s vaihteelle nopeudella 70-90 sellaista pehmennettyä klonksutusta. Renkaat on epätasapainossa, mutta en viitsi tasapainottaa, kun ens vkolla saan uudet. Alamäkeen kun löysää, niin ääni vaimenee ja korostuu kevyesti vedättäessä loivaan ylämäkeen. Jyrkässä mäessä kovalla vedätyksellä ei kuulu.

Mikä ihmeen paikka siellä keulassa voi ääntää?
Eikö siellä ole ihan normaalit kolmiotukivarret alapäässä, jos näin niin kuulostais siltä, että kolmion etummainen/takimmainen pusla antaa pikkuisen periksi, jolloin alamäessä siitä lähtee "löysät pois". Sama tapahtuu tietenkn ylämäen kovassa vedätyksessä.

Toinen mahdollisuus olisi tietysti alapallo, mutta se ääntelisi myös kurveissa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

etukelkan kiinnitys kumit aiheuttaa ainakin sellaista klonksumista, itselle vaihdettiin ja loppui siihen. Tai siis nyt ainakin kuvittelen että vastaavanlaisesta klonksumisesta on kiinni. Minulla se ääni ilmeni aina vedätettäessä ja päästettäessä kaasu. Myös vaihdonyhteydessä. Tasaisessa vedätyksessä ei ollenkaan. Ellei ollut kuoppia.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

No niin. Tähän vois pistää sanonnan: "pistä lapsi asialle ja mene itse perässä". Eli pitää ite tehä kaikki ja uskoa vain se minkä ite kokee ja näkee. Eli katsastuskonttorilla viton keulaa tutkittiin ja todettiin että: "on kuule kaikki paikat kunnossa..." Just just!

Vinskin vihjeen perusteella (kiitos vinskille)hommasin Viton nosturille ja aloin ite punoon paikkoja ja "koeponnistaan" mm. etukelkan puslia.

Pitää tähän väliin vielä lisätä, että on aivan turhaa yrittää "tutkia" alustan kuntoa jos sitä ei pysty tekeen auton alta. On aiemmin ite tutkittu ja väännelty auton sivulta, kun on ollut vain tunkilla nostettuna. Siis auto ilmaan nosturilla ja totuus paljastuu. Kaikki näköjään pitää oppia kantapään kautta, mutta ainaki tässä oppii :oops: .

Tuommosen vartin punomisen ja tutkiskelun tuloksena: Etukelkan kumipusla takana keskellä aivan päreinä, kuminpalasia pois runsaasti, etukelkan pelkääjän puoleinen takapusla väljä, pelkääjän puolen kolmiotukivarren etummainen pusla lievästi väljä.

Pisti hieman arveluttaan tuo katsastuksen taso.....

Noh nyt on ongelmana se, että voiko noita vaihtaa kotikonstein? Keskipusla näyttäisi helpolta, mutta tuo takana sivussa oleva arveuttaa hieman, kuten myös tuon kolmiotukivarren pusla. Jollaki kokemusta noista vaihtohommista?

Tarvitaanko erikoistyövälineitä? Kerran yritin vaihtaa e30 bimmeriin takakelkan puslia ja parin päivän punomisen jälkeen vein suosiolla verstaalle. Tarvittiin erikoistyövälineet niiden puslien vaihtoon.

No ainaski tiedän nyt jos vito klonksuttaa, mistä se ääni tulee :lol:

Ja kumarrus autonosturin keksijälle 8) .
C farkku 2.2cdi 2005
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

hienoa että syy löyty. Ajettiinko sun auto siellä katsastus asemalla rasituspenkkiin? Ihme on meinaan jos ei siinä huomanneet. Katsastusmies hylkäsi mun auton siinä ja syynä oli nuo etukelkan puslat. Olihan se tiedossa mutta yritin vaan vetkutella.


Itse en itelle niitä vaihtanut mutta (en ehtinyt), mutta ei siinä pajallakaan kauaa mennyt. Maksoi muistaakseni öljyn vaihdon ja katsastusmaksujen ja ajelujen kanssa 500€

Mielestäni pitäisi ihan perustyökaluilla vaihtua. Kl-varaosista kannattaa hankkia alkuperäiset kumit. Ja samalla tsekata vetoakselin suojakumit. Itsellä meni 2 suojakumia 47T aikana.


edit: niin aikaa meni muistaakseni noin puolipäivää... niitten puslien vaihtoon. Oma oli 230T ajettu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli tarvitset pumppukärryä puslien vaihdossa sellainen kyllä joutaa lainaan multa. Sillä saa hyvin laskettua vaikka koko konekehikkoa sen 5...10 cm mitä ilmeisesti tarvitsee laskea, vai mistä puslista nyt olikaan kyse...siis laskettua turvallisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Kyseessähän on tuo pusla tai vehon luettelon mukaan se on laakeri(?). Ei muuten löytyny muualta kuin veholta. KL-varaosilla on saman näköinen osa, mutta sen sopivuudesta ei myyjät osannu olla varmoja, joten piti hankkia alkuperäinen ja sekin oli työn ja tuskan takana. "Asiantuntijoita" kävi tiskin takana ihmettelemässä useita, ennenkuin oikea osa löytyi.

Kuva "laakerista":

Kuva

Onko tuo nyt sitten laakeri vai pusla, kuitenkin se heiluu kuin tyhjää vain ja aiheuttaa heiluessaan ääntä. Metalli vasten metallia kun osuu, niin ääntä tulee :lol: .

Paikka on siis keskellä autoa ja tuo pitkittäin oleva osa on kiinni ns. etukelkassa ja ylhäältä alaspäin tulee valuosa joka on kiinni vaihdelaatikossa. Kun renkaat on epätasapainossa, niin pääsee heilumaan tuo paikka(kuten myös vaihdettaessa vaihdetta) ja ääntä tulee. Piti sitten tuotaki ettiä puoli vuotta.... Pitäis kai rakentaa lämmin talli itelle.....

Kuvassa ei näy etukelkan takapusla, eikä kolmiotukivarren pusla, jotka on myös ehkä vaihtokunnossa(hieman väljät), mutta toisella kerralla ne.
C farkku 2.2cdi 2005
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Että semmosta. Tämä ns. "kumilaakeripusla" on vaihdettu, mutta mutta, moottori heiluu edelleen melkoisen reippaasti. Varsinkin kytkimen nosto liikauttaa moottoria sen verran reippaasti, että uudesta "puslasta" huolimatta metalliosat osuvat toisiinsa. Eli tuossa ylämmässä kuvassa vaakatasossa oleva Y-haara pysyy siis paikallaan ja vaihdelaatikosta alaspäin tuleva osa pääsee heilahtaan Y-haaran reunaosiin.

Missä muualla on moottorin liikettä rajoittavia tukikumeja? Kone siis heiluu kuin entisajan heinäntekijä.

Löytyskö jostain viton korjauskirjaa tai jotain linkkiä, missä olis näitä ns. räjäytyskuvia?

Alfameriltä en ainakaan löytänyt??
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sinulla taisi olla cdi kone, joten ei paljon auta, mutta vanhempi om601 on kahdella kumityynyllä koneen etu- ja takapuolelta ja sitten on se kolmas vaihdelaatikon päädyssä. Niistä jos yksikin pettää niin kone heiluu holtittomasti.

Ei kait se cdi koneen kiinnitys voi paljon tuon kummempi olla.

Se vaihdelaatikon tuki näkyy hyvin sieltä kuskin puolelta kun katsoo renkaan taakse.

Alfamerilla ei ole Viton korjauskäsikirjaa, mutta Buchelilla on, se kertoo OM601 tarinaa.

Kuva

Mielestäni juuri tuo oikeassa alakulmassa oleva kannatinkumi pitää koneen vaaterissa, nuo kaksi koneen molemmin puolin (74 ja jokin muu) ottavat vain sen painon vastaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Kiitos kuvasta Veskola, mutta tosiaan cdi:ssä on erilainen tuo moottorin tukeminen. Kaikki tuet on eri paikoissa. Olen tähän mennessä löytänyt kaksi tukea. Tuolla aiemmin kuvassa oleva ja toinen on sitten tuossa vaihdelaatikon päällä, sivusta katsottuna V-mallinen "kumikasa". Kolmatta tukea, joka näyttäisi olevan tuossa 601 koneessa, en ole vielä löytänyt, kait siellä sellainen jossain on?

Huomattiin muuten aika mielenkiintoinen seikka, kun suihkujen tiivisteiden kuntoa tutkittiin. Imusarjan kanavien sisäpinnalla oli noin 1-2mm mustaa tahnamaista mönjää, kuin kuivaa siirappia, tai tervaa? Mistä ihmeestä se sinne imusarjan sisäpinnalle oli tullut? Koneen toiminnassa en ole huomannut mitään erikoista ja vetoja koneessa on kotitarpeiksi ja vähän vaikkka muillekkin.

Sitten on vielä se keulasta kuuluva naputus. Etukelkan keskipuslan vaihdon jälkeen se väheni ja eturenkaiden (saan uudet vasta kesäkuussa)tasapainotuksen jälkeen väheni vielä lisää, mutta ei poistunut. Syyn etsintä jatkuu.....

Huoh, ei tuu aika pitkäksi Viton kanssa.......
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

_Vito_ kirjoitti:Huomattiin muuten aika mielenkiintoinen seikka, kun suihkujen tiivisteiden kuntoa tutkittiin. Imusarjan kanavien sisäpinnalla oli noin 1-2mm mustaa tahnamaista mönjää, kuin kuivaa siirappia, tai tervaa?
Ihan normaalia, haulla löytyy lisää tietoa eli kyseessä on EGR, tuikulta löytyy tietoa miten se EGR kannattaa ottaa pois toiminnasta CDI koneessa.

Ahtimen ja koneen huohotuksen kautta tulee öljyä imuun ja EGR järjestelmä työntää pakokaasua imuun -> paskaa imussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Vastaa Viestiin