Mittariston irroitustekniikoita 124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Mittariston irroitustekniikoita 124

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Heräsi pakottava tarve saada mittaristo irti.

Löytyi haulla kosolti hyviä ohjeita ja kuvia. Mutta kiinni on ja pysyy.

Jonkin nettikuvan mukaiset koukutkin tuli väänneltyä ohkaisesta teräslangasta, mutta niiden käyttöä pitää ilmeisesti vielä treenata. :oops:

Altapäin hätistelemälläkin koitin saada kombi-instrumentin pesästään liikkeelle, purettuani ensin kojetaulun alaosan pois tieltä. Samalla sain kätevästi vaihdettua tuuletussuuttimen lampunkin. Mutta ei nämä jauhoiset nakit vaan sinne mittariston ympärille niin tiukasti kierry että irti lähtisi.

Onko siellä jotain klipsejä, jotka niillä koukuilla täytyy kääntää sisään, vai kuuluuko niillä vain vetää hampaat irvessä. Tuli niitä koukkuja siellä pyöriteltyä eri kohdissa, mutta ei tuntunut sellaista vastetta missään kohdin. Mittariston alapuolella näkyy olevan siinä ympäryspellissä sellaiset kynnet, mutta yläpuolella...?

Sain jo siinä määrin naarmutettua mittariston kehystä, ettei voimankäyttö sinänsä enää maata merelle vie. Mutta ei kait sen niin v...n tiukassa tarvi olla. :evil:
Suomalainen häviää aina!
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kyllä se päistä vetämällä pitäisi irrota. Siis ne koukut työnnetään kojelaudan ja mittariston välistä sisään ja käännetään siten, että päät jäävät mittariston taakse. Koukkujen tulee olla sisällä sellaiset 2-3 cm, ennen kuin käännät ne poikittain.

Näillä mittaristo tulee sen verran ulos, että mittarivaijerin ja sähköpostokkeet pääsee avaamaan.

Mitään erityisiä klipsuja tms. ei ole. Vain tiukka sovitus.
Terveisin
Tero
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Korjaamomanuaalin ohje:
:arrow: Kliks
Itse olen laittanut lisäksi ohuen pellin alareunasta väliin, tulee helpommin
autodidakti
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kiitos näistä tiedoista!

Taas sain uutta itseluottamusta. Noi tuhat kuvaa kertoo tosissaankin enemmän kuin se yksi sana. :wink:

Eli raaka voima ja järeämmät työkalut käyttöön, kuten aina ennenkin. :twisted:
Suomalainen häviää aina!
Mika R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 19.04.2006 14:57
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Mika R »

Jos ei muuten tahdo lähteä ja haluaa käyttää 2,5 minuuttia aikaa valmisteluihin niin otat tuuletusräppänät irti.. saa hyvin lisätilaa ja paremman otteen.. ja ei muuta kuin voimalla..
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

JuMu S kirjoitti:Kiitos näistä tiedoista!

Taas sain uutta itseluottamusta. Noi tuhat kuvaa kertoo tosissaankin enemmän kuin se yksi sana. :wink:

Eli raaka voima ja järeämmät työkalut käyttöön, kuten aina ennenkin. :twisted:
Vastaisuuden varalta laita jotain liukastetta mittarikehyksen ympärille silikooni tai jotain mikä ei sotke ympäriinsä.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

ja jos sattuu olemaan joku toveri paikalla ni se voi samalla nostattaa kojelaudan lippaa mittariston yläpuolelta kevyesti, helpottaa...
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3558
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tossa meijän kakkosnelosessa mittaristo on ainaski niin tiukasti kiinni, että noilla koukuilla ei taho irrota millään. Olenkin huomannut helpoimmaksi keinoksi ottaa nuo jo mainitut ilmaräppänät pois ja vetää linjapihtien kanssa mittariston ulos. Tuo keskimmäinen ilmasuulakehan on vissiinki alkujaan molemmista päädyistään ruuveilla kiinni, mut ainaski meijän autosta on jo joskus taannoin jätetty mittariston puoleisesta päädystä ruuvi pois. Ja noitten linjapihtien leukoihin pitää muistaa laittaa vaikkapa kumisuikale, ettei mittaristoon tuu naarmuja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Vaijeri irti koukusta jalkatilasta ja vasen ilmaräppänä irti ja raakasti vaan vetää niin irtoaa.. oikeasta reunasta voi vähän apuna nitkuttaa meisselillä tms.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Katselin 2 vuotta sitten kun 124:n mittaristo irroitettiin. Yks koukku vasemmasta ylänurkasta sisään, veto ja lähti tulemaan. Katsoin kellosta aikaa, siitä kun kaveri istui autoon kului alle 30 sekunttia kun mittaristo oli irti ja matkalla huollettavaksi. Kyseessä oli mittarihuoltaja.
Veti siis eka vasemman puolen auki, sit kallisti oikean reunan, käsi sisään ja vaijeri sekä johdot irti. Hyvin näytti tilaa olevan.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Tänään just vaihtelin kaikki sisävalot uusiin ku puolet pimeenä, samalla otin mittaristonkin irti ku sekin melko pimeä ja tuli ihan kävis pois :roll: Ruuvarilla vähä avustin aluksi et sain liikkeelle mut tuli loppujen lopuks ihan käsin ilman riuhtomista tai ärräpäitä.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Vastaa Viestiin