W124 TD tasonsäädön säätötaso?
W124 TD tasonsäädön säätötaso?
Huomenta tasapuolisesti!
Jouduin uusimaan W124 farkun tasonsäädön säätötangon, ja äkkiseltään näyttäisi perä olevan hiukan aikaisempaa korkeammalla vaikka yritin säätää tangon saman mittaiseksi kuin vanhan tangon.
Mikä on W124 farkun perän "oikea korkeus" ja mikä on perustason säätömenetelmä? Eli onko muuta menetelmää kuin yritys ja erehdys?
Voisi kuvitella että väärän säädön johdosta perä voi olla joko liian korkealla aina tai tippua liikaa kun kuormaa lisätään.
Jouduin uusimaan W124 farkun tasonsäädön säätötangon, ja äkkiseltään näyttäisi perä olevan hiukan aikaisempaa korkeammalla vaikka yritin säätää tangon saman mittaiseksi kuin vanhan tangon.
Mikä on W124 farkun perän "oikea korkeus" ja mikä on perustason säätömenetelmä? Eli onko muuta menetelmää kuin yritys ja erehdys?
Voisi kuvitella että väärän säädön johdosta perä voi olla joko liian korkealla aina tai tippua liikaa kun kuormaa lisätään.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Pakita, pakita...
Äännnänn.....<jarrutusääniä>....pakita-pakita-pakita...ohi meni!
Eli en tajunnut
(mikä ei sinänsä ole harvinaista)
Vakaajan vivun ja venttiilin vivun välissä olevassa tangossa on säätö kiertämällä, ja sen oikeaa asentoa tässä etsin.
Eli en tajunnut

Vakaajan vivun ja venttiilin vivun välissä olevassa tangossa on säätö kiertämällä, ja sen oikeaa asentoa tässä etsin.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
perähän ei voi "tippua" ajossa, jos "koiranluu" eli se säätötanko on kiinni ja toimii.
elikkä hommahan toimii siis niin, että jouset kantaa kuorman, ja iskari ovat HEILAHDUKSEN VAIMENTIMET! eli ei kanna kuormaa (periaatteessa)
kun otat takaiskareista paineet pois, siitä säätötankosta, niin auton perän ei tulisi tippua juuri ollenkaan, mutta käytännössähän ei näin ole, koska jouset kuoleentuu aikoinaan, ja sitähän ei oikein huomaa, koska iskarijärjestelmä lisää painetta sen mukaan kun perä vajoaa.
ja mitä enemmän ajan saatossa jouset kuoleentuu, niin perästä tulee kovempi, ja pompottavampi, koska iskarit ovat niin kovalla paineella.
oikeaoppinen peränsäätö tulisi tapahtua niin, että otetaan perästä paineet pois, ja katsotaan mihin jää auton perä seisomaan, ja sitten lisätään paineita juuri sen verran, että huomaa silmällä että perä nousee hiukan. mutta tälläinen säätö vaatii uudet jouset, jotta perä ei laskisi liian maihin.
elikkä hommahan toimii siis niin, että jouset kantaa kuorman, ja iskari ovat HEILAHDUKSEN VAIMENTIMET! eli ei kanna kuormaa (periaatteessa)
kun otat takaiskareista paineet pois, siitä säätötankosta, niin auton perän ei tulisi tippua juuri ollenkaan, mutta käytännössähän ei näin ole, koska jouset kuoleentuu aikoinaan, ja sitähän ei oikein huomaa, koska iskarijärjestelmä lisää painetta sen mukaan kun perä vajoaa.
ja mitä enemmän ajan saatossa jouset kuoleentuu, niin perästä tulee kovempi, ja pompottavampi, koska iskarit ovat niin kovalla paineella.
oikeaoppinen peränsäätö tulisi tapahtua niin, että otetaan perästä paineet pois, ja katsotaan mihin jää auton perä seisomaan, ja sitten lisätään paineita juuri sen verran, että huomaa silmällä että perä nousee hiukan. mutta tälläinen säätö vaatii uudet jouset, jotta perä ei laskisi liian maihin.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Dansku kirjoitti
"elikkä hommahan toimii siis niin, että jouset kantaa kuorman, ja iskari ovat
HEILAHDUKSEN VAIMENTIMET! eli ei kanna kuormaa (periaatteessa)
kun otat takaiskareista paineet pois, siitä säätötankosta, niin auton perän ei
tulisi tippua juuri ollenkaan, mutta käytännössähän ei näin ole, koska jouset
kuoleentuu aikoinaan, ja sitähän ei oikein huomaa, koska iskarijärjestelmä
lisää painetta sen mukaan kun perä vajoaa.
ja mitä enemmän ajan saatossa jouset kuoleentuu, niin perästä tulee
kovempi, ja pompottavampi, koska iskarit ovat niin kovalla paineella."
Tämä menee nyt periaatteellisen inttämisen puolelle, eikö koske alkuperäistä kysymystä:
Kyllä kait nimenomaan farkkumersuissa tämä iskarin hydraulisäätö kantaa kuormaa ja sen avulla "nostetaan" suurempi kuorma ylös?!?
Mutta osallistuuko iskari ja paineakku myös itse joustoliikkeeseen, kuten sitikassa? Vastauksesta riippuen kai jousien kuoleentuminen (eli jousivakion pienetyminen) vaikuttaa eri tavoilla.
"elikkä hommahan toimii siis niin, että jouset kantaa kuorman, ja iskari ovat
HEILAHDUKSEN VAIMENTIMET! eli ei kanna kuormaa (periaatteessa)
kun otat takaiskareista paineet pois, siitä säätötankosta, niin auton perän ei
tulisi tippua juuri ollenkaan, mutta käytännössähän ei näin ole, koska jouset
kuoleentuu aikoinaan, ja sitähän ei oikein huomaa, koska iskarijärjestelmä
lisää painetta sen mukaan kun perä vajoaa.
ja mitä enemmän ajan saatossa jouset kuoleentuu, niin perästä tulee
kovempi, ja pompottavampi, koska iskarit ovat niin kovalla paineella."
Tämä menee nyt periaatteellisen inttämisen puolelle, eikö koske alkuperäistä kysymystä:
Kyllä kait nimenomaan farkkumersuissa tämä iskarin hydraulisäätö kantaa kuormaa ja sen avulla "nostetaan" suurempi kuorma ylös?!?
Mutta osallistuuko iskari ja paineakku myös itse joustoliikkeeseen, kuten sitikassa? Vastauksesta riippuen kai jousien kuoleentuminen (eli jousivakion pienetyminen) vaikuttaa eri tavoilla.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Periaatteessa kyllä.rainerb kirjoitti:Kyllä kait nimenomaan farkkumersuissa tämä iskarin hydraulisäätö kantaa kuormaa ja sen avulla "nostetaan" suurempi kuorma ylös?!?
Mutta osallistuuko iskari ja paineakku myös itse joustoliikkeeseen, kuten sitikassa? Vastauksesta riippuen kai jousien kuoleentuminen (eli jousivakion pienetyminen) vaikuttaa eri tavoilla.

Eli jos viimeisen päälle haluaa säätää perän oikein, pitäisi hommata sopivan paksuiset säätökumit ja sopivan jäykät jouset ja säätää perä niillä niin, että perä pysyy ylhäällä. Sopivien kumien vaihtelun lomassa voipi siitä säätöventtiilistä lisätä painetta ja lopuksi päästää perän alas (säätötanko irti ja moottori käynnissä). Monikaan ei näin kuitenkaan viitsi säätää.

Kyllähän iskarit ja pallot joustotilanteeseen osallistuvat. Tämän huomaa parhaiten rikkinäisellä pallolla. Jos pallossa ei ole enää kaasua, se ei enää jousta ja perästä tulee lähes kivikova. Tuo takaiskari taitaa muutenkin olla semmoinen polkupyörän pumppu -tyylinen ratkaisu, jossa pallo ja sopivat öljyn virtauksen kuristimet ovat osa heilahtuksenvaimenninkokonaisuutta.
t.
Risto
E500 – 211.070







Jo vain...
...alkaa mennä jakeluun! Pitääkin oikein tarkkaan katsella tuota systeemiä viikonloppuna että kaikki reiät löytyvät - tangon vaihto oli enemmän luokassa "ähellystä ja kiroilua".
Kiitos kaikille tähän asti vastanneille ja viikoloppuja!
Kiitos kaikille tähän asti vastanneille ja viikoloppuja!
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Yhteenveto
No niin. Kävin auton kanssa nosturilla ja näin oikein kunniolla mokoman pienen säätötangon.
Kyllä Cuunon ohje kaikessa yksinkertaisuudessaan oli hyvä ja helppo! Säätimen rungossa on todellakin syvähkö reikä, jolla on vastakappale säätimen vivussa. Ei mene montaa sekuntia kun ne säätää kohdalleen! Kiitos!
Tuli vaihdettua kardaanin etupään rättinivel samalla ja taivasteltua sitä, miten helppoa tässä autossa on tehdä lähes mitä tahansa. Ei meinaan ollut ainoatakaan jämähtänyttä pulttia tai käden menemätöntä paikkaa jossa olisi ollut pultti.
Terv. ent. SAAB 99 omistaja: "Mikä pultti se tuolla tuon pienen putken keskivaiheilla näkyy?"
Kyllä Cuunon ohje kaikessa yksinkertaisuudessaan oli hyvä ja helppo! Säätimen rungossa on todellakin syvähkö reikä, jolla on vastakappale säätimen vivussa. Ei mene montaa sekuntia kun ne säätää kohdalleen! Kiitos!
Tuli vaihdettua kardaanin etupään rättinivel samalla ja taivasteltua sitä, miten helppoa tässä autossa on tehdä lähes mitä tahansa. Ei meinaan ollut ainoatakaan jämähtänyttä pulttia tai käden menemätöntä paikkaa jossa olisi ollut pultti.
Terv. ent. SAAB 99 omistaja: "Mikä pultti se tuolla tuon pienen putken keskivaiheilla näkyy?"
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92