W124 TD tasonsäädön säätötaso?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

W124 TD tasonsäädön säätötaso?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Huomenta tasapuolisesti!

Jouduin uusimaan W124 farkun tasonsäädön säätötangon, ja äkkiseltään näyttäisi perä olevan hiukan aikaisempaa korkeammalla vaikka yritin säätää tangon saman mittaiseksi kuin vanhan tangon.

Mikä on W124 farkun perän "oikea korkeus" ja mikä on perustason säätömenetelmä? Eli onko muuta menetelmää kuin yritys ja erehdys?

Voisi kuvitella että väärän säädön johdosta perä voi olla joko liian korkealla aina tai tippua liikaa kun kuormaa lisätään.
------
W124 300 TD -92
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2311
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....löydät vivusta reijän ja itse venttiilistä samoin ....siis siihen tappi niin et voi säätäessä erehtyä :!:
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

En tiedä virallista ohjetta mutta isot pojat on kertoneet että ensin lasketaan peräpää jousien varaan ja siitä nostetaan pari senttiä ylös.
Tai katsotaan että auton pohja tulee vaateriin.

Nämä siis ilman kuormaa.

Pete
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Pakita, pakita...

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Äännnänn.....<jarrutusääniä>....pakita-pakita-pakita...ohi meni!

Eli en tajunnut :-) (mikä ei sinänsä ole harvinaista)

Vakaajan vivun ja venttiilin vivun välissä olevassa tangossa on säätö kiertämällä, ja sen oikeaa asentoa tässä etsin.
------
W124 300 TD -92
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Oikaisu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Siis en ymmärtäny tuota cuunon ohjetta - ugly finnin ohje osui ja upposi.

Onneksi on jo perjantai.
------
W124 300 TD -92
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

perähän ei voi "tippua" ajossa, jos "koiranluu" eli se säätötanko on kiinni ja toimii.

elikkä hommahan toimii siis niin, että jouset kantaa kuorman, ja iskari ovat HEILAHDUKSEN VAIMENTIMET! eli ei kanna kuormaa (periaatteessa)

kun otat takaiskareista paineet pois, siitä säätötankosta, niin auton perän ei tulisi tippua juuri ollenkaan, mutta käytännössähän ei näin ole, koska jouset kuoleentuu aikoinaan, ja sitähän ei oikein huomaa, koska iskarijärjestelmä lisää painetta sen mukaan kun perä vajoaa.
ja mitä enemmän ajan saatossa jouset kuoleentuu, niin perästä tulee kovempi, ja pompottavampi, koska iskarit ovat niin kovalla paineella.

oikeaoppinen peränsäätö tulisi tapahtua niin, että otetaan perästä paineet pois, ja katsotaan mihin jää auton perä seisomaan, ja sitten lisätään paineita juuri sen verran, että huomaa silmällä että perä nousee hiukan. mutta tälläinen säätö vaatii uudet jouset, jotta perä ei laskisi liian maihin.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Dansku kirjoitti
"elikkä hommahan toimii siis niin, että jouset kantaa kuorman, ja iskari ovat
HEILAHDUKSEN VAIMENTIMET! eli ei kanna kuormaa (periaatteessa)

kun otat takaiskareista paineet pois, siitä säätötankosta, niin auton perän ei
tulisi tippua juuri ollenkaan, mutta käytännössähän ei näin ole, koska jouset
kuoleentuu aikoinaan, ja sitähän ei oikein huomaa, koska iskarijärjestelmä
lisää painetta sen mukaan kun perä vajoaa.
ja mitä enemmän ajan saatossa jouset kuoleentuu, niin perästä tulee
kovempi, ja pompottavampi, koska iskarit ovat niin kovalla paineella."


Tämä menee nyt periaatteellisen inttämisen puolelle, eikö koske alkuperäistä kysymystä:

Kyllä kait nimenomaan farkkumersuissa tämä iskarin hydraulisäätö kantaa kuormaa ja sen avulla "nostetaan" suurempi kuorma ylös?!?

Mutta osallistuuko iskari ja paineakku myös itse joustoliikkeeseen, kuten sitikassa? Vastauksesta riippuen kai jousien kuoleentuminen (eli jousivakion pienetyminen) vaikuttaa eri tavoilla.
------
W124 300 TD -92
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Paineakku joustaa , koska siinä on vastapaine toisella puolella.
suomeksi= joustoliike ei töksähdä kovana eikä liioin ole liian melto.
MB W124 300 TE -86
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

rainerb kirjoitti:Kyllä kait nimenomaan farkkumersuissa tämä iskarin hydraulisäätö kantaa kuormaa ja sen avulla "nostetaan" suurempi kuorma ylös?!?

Mutta osallistuuko iskari ja paineakku myös itse joustoliikkeeseen, kuten sitikassa? Vastauksesta riippuen kai jousien kuoleentuminen (eli jousivakion pienetyminen) vaikuttaa eri tavoilla.
Periaatteessa kyllä. :D Iskareissa ja palloissa on kokoajan muutaman baarin peruspaine, jota ei saa pois kuin avaamalla "ilmausruuvi" tai jonkun putken liitos. WIS:in ohjeen mukaan perä pitäisi pysyä ylhäällä jousten ja tämän peruspaineen avulla. Jos peruspaineen päästää pois tippuu myös oikein säädetyn auton perä jonkin verran. Kun kuormaa lisätään, tulee systeemiin lisää painetta / öljyä ja kaasutilavuus pallossa pienenee -> perä nousee takaisin ylös ja jousitus jonkin verran jäykistyy.

Eli jos viimeisen päälle haluaa säätää perän oikein, pitäisi hommata sopivan paksuiset säätökumit ja sopivan jäykät jouset ja säätää perä niillä niin, että perä pysyy ylhäällä. Sopivien kumien vaihtelun lomassa voipi siitä säätöventtiilistä lisätä painetta ja lopuksi päästää perän alas (säätötanko irti ja moottori käynnissä). Monikaan ei näin kuitenkaan viitsi säätää. :D

Kyllähän iskarit ja pallot joustotilanteeseen osallistuvat. Tämän huomaa parhaiten rikkinäisellä pallolla. Jos pallossa ei ole enää kaasua, se ei enää jousta ja perästä tulee lähes kivikova. Tuo takaiskari taitaa muutenkin olla semmoinen polkupyörän pumppu -tyylinen ratkaisu, jossa pallo ja sopivat öljyn virtauksen kuristimet ovat osa heilahtuksenvaimenninkokonaisuutta.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2311
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....siis otetaan uudestaan jos et saannut kiinni :!: ......tangon toinen pää tulee kiinni vipuun joka on kiinni venttiilissä siis säätimessä .....ja vivun varressa on reikä ja säätimessä on reikä .....siis ota pieni ristipää meisseli tai vaikka naula avuksi ja työnnä vivun reijästä se läpi säätimen reikään .....sitten säädät tangon sellaiseen asentoon ....et voi epäonnistua :lol: ....ja muista auto ei saa olla niiden taka iskareiden varassa vaan jousien :!: ....jos tämän jälkeen perä on alhaalla tai ylhäällä niin sulla on väärät jouset alla ...toki jousen yläpäähän saa eri korkuisia kumejakin :!: :!: .....pääsitkö nyt samalle pituudelle :lol:
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Jo vain...

Viesti Kirjoittaja rainerb »

...alkaa mennä jakeluun! Pitääkin oikein tarkkaan katsella tuota systeemiä viikonloppuna että kaikki reiät löytyvät - tangon vaihto oli enemmän luokassa "ähellystä ja kiroilua".

Kiitos kaikille tähän asti vastanneille ja viikoloppuja!
------
W124 300 TD -92
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Yhteenveto

Viesti Kirjoittaja rainerb »

No niin. Kävin auton kanssa nosturilla ja näin oikein kunniolla mokoman pienen säätötangon.

Kyllä Cuunon ohje kaikessa yksinkertaisuudessaan oli hyvä ja helppo! Säätimen rungossa on todellakin syvähkö reikä, jolla on vastakappale säätimen vivussa. Ei mene montaa sekuntia kun ne säätää kohdalleen! Kiitos!

Tuli vaihdettua kardaanin etupään rättinivel samalla ja taivasteltua sitä, miten helppoa tässä autossa on tehdä lähes mitä tahansa. Ei meinaan ollut ainoatakaan jämähtänyttä pulttia tai käden menemätöntä paikkaa jossa olisi ollut pultti.

Terv. ent. SAAB 99 omistaja: "Mikä pultti se tuolla tuon pienen putken keskivaiheilla näkyy?"
------
W124 300 TD -92
Vastaa Viestiin