124 ei halua käynnistyä kuumassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

124 ei halua käynnistyä kuumassa

Viesti Kirjoittaja mjp »

Eli ongelma on tälläinen. Kun auto (w124 230E eli tuo m102 motti) seisoo kuumassa auringon paisteessa pihalla se käynnistyy vain vaivoin parin kerran yrittämisen ja kaasun pumppauksen jälkeen vaikka itse kone on kylmä. Kun kone on kuitenkin lähtenyt käyntiin, se käy normaalisti. Talvella kylmänä kone on aina käynnistynyt laakista. Tänään kuitenkin kone ei halunnut enää käynnistyä ollenkaan. Kone kuitenkin starttaa normaalisti. Eli missä voi olla vika kun tankissa on bensaa ja kaikki muukin on päällisin puolin kunnossa? Itse veikkaisin että bensan syötön kanssa on jotain ongelmaa.
MB 230E '92
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Voi olla, että moottorin lämpötila-anturin liitin ei jostakin syystä saa kontaktia ja oireet johtuisi siitä. Käy läpi myös sytytysjärjestelmä missä kunnossa ne on! Oletko milloin vaihtanut p-aine suodattimet?
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 124 ei halua käynnistyä kuumassa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Oma meseni ei lähtenyt kuumana käyntii kun akun vieressä oleva alumiinikuorinen ylijnnitesuojarele jumitti. Isku kylkeen virrat päällä ja starttia niin toimi hyvin. Tuskin tästä johtuu mutta kannattaa kokeilla :)
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Itse aloin jo kallistua sille linjalle että jokin anturi on pa**ana koska, kun odottelin yön ylitse ja annoin auton olla varjossa niin johan taas käynnisty.

Katsoin virranjakajaan ja se oli ihan hyvässä kunnossa pyörijä jne. Tulpat lähes uudet kuten myös akku. Polttoainesuodatinta en ole vaihtanut ihan lähiaikoina.

Eli toi tuo ruisku ei tajua, että moottori on periaatteessa lämmin vaikka sitä ei ole käytettykään kun auto on seisonut kuumassa ja sen takia ruiskussa on kenties ryyppy täysillä. Juuri ehkä tuon jonkin rikkinäisen anturin takia. Saako tämä ajatus kannatusta? :)
MB 230E '92
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Samaa nyt huomasin omassani parina päivänä,sama motti.Eli näin lämpösellä ei kylmäkäynnistys suutin aukee olleskaa.Mulla vähänkin kylmempänä päivän kun nyt on ollu auto tärähtää käymään heti kun pyörähtää mutta nyt pitää 1.5 sekkaa sahata ja pyrähtää laiskemmin käymään.
Ja oon huomannu just tähän "lämpösenä jääkö käymään"ratkaisutki itse kokeilemalla niin EHA:n säätö eli polttoaineen paine erot kuntoon,siis siinä 1 tekijä asiaan.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Pietu71 kirjoitti: Ja oon huomannu just tähän "lämpösenä jääkö käymään"ratkaisutki itse kokeilemalla niin EHA:n säätö eli polttoaineen paine erot kuntoon,siis siinä 1 tekijä asiaan.
Onko tuo EHA:n säätö itse tehtävissä oleva toimenpide? Nimittäin eräs mekaanikkokin epäili viaksi juuri noita polttoaineen paine-eroja. Sanoi myös että kannattaisi tarkistaa olikohan se nyt paineensäätimeltä lähtevä u-putki joka menee imusarjaan ettei siinä ole halkeamia.
MB 230E '92
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

mjp kirjoitti:Itse aloin jo kallistua sille linjalle että jokin anturi on pa**ana koska, kun odottelin yön ylitse ja annoin auton olla varjossa niin johan taas käynnisty.

Katsoin virranjakajaan ja se oli ihan hyvässä kunnossa pyörijä jne. Tulpat lähes uudet kuten myös akku. Polttoainesuodatinta en ole vaihtanut ihan lähiaikoina.

Eli toi tuo ruisku ei tajua, että moottori on periaatteessa lämmin vaikka sitä ei ole käytettykään kun auto on seisonut kuumassa ja sen takia ruiskussa on kenties ryyppy täysillä. Juuri ehkä tuon jonkin rikkinäisen anturin takia. Saako tämä ajatus kannatusta? :)
Kuten lufsen mainitsi, tarkista ylijänniterele ja sen sulake. Taitaa sulla olla polttoaineen ruiskutus pelkän mekaniikan varassa, elikkä ecu kokonaan pois kuvioista.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Joo eli kyllä EHA:akin voi ruuvailla kuinka paljon haluaa :lol: ,kunhan muistaa vaan sitten ruuvatun kierros määrän että voi palata alkuperäseen sääätöön.

Älä kummiskaan kääntele enempäää kuin 1/8 kierrosta kerrallaan :P

Ja jos ecu ois pois pelistä niin ei se kai viileemmälläkään kelillä käyntiin lähtis yhtään paremmin.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mun autossa on muuten tismalleen sama vika. Kylmässä kelissä, myös talvella, lähti aina hyvin ja nopeesti käymään. Nyt kun olen töissä 8 tuntia päivässä ja auto seisoo auringonpaahteessa koko sen ajan niin saa kauemmin startata että lähtee käymään, ja vähän vaivalloisesti silloinkin. Tosin kun sen saa käymään niin se käy ihan normaalisti.

Sitten kun löydätte vian niin kertokaa mullekin :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Käynnistysruutan toiminta on riippuvainen kolmesta tekijästä; akkujännitteestä, jäähdytysveden lämpötilasta ja käynnistysimpulssista. Ensinnä tulis mieleen mitata lämpötila-anturin kunto. :)
Ja mitään perussäätöjä ei kannata lähtee ruuvaileen ennen kuin on täysi varmuus, että kaikki anturat antaa oikeaa tietoa itsestään. :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Eli en ole näköjään ainoa joka kamppailee saman ongelman parissa. :?

Tarkistin tuon ylijännitereleen sulakkeineen ja ainakin se näytti olevan kunnossa.
Viimeksi muokannut mjp, Pe 12.05.2006 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 230E '92
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

M.K kirjoitti:Käynnistysruutan toiminta on riippuvainen käynnistysimpulssista.. :wink:
Kerro tarkemmin mitä tarkoitat?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Viime vuonna tuli hypisteltyä tuota ylijännitesuojarelettä, sen sulakkeet olivat ehjiä mutta sitä relettä ei tullut tarkemmin katteltua, voisko siellä olla vaikka huonoja juotoksia? Imuilman lämpötila-anturin olen vaihtanut, enkä usko vian olevan jäähdytinnesteen lämpötila-anturissakaan, koska mittaristosta ainakin näkee, että se antaa oikeaa informaatiota.

Lisäilmaluistin olen viime vuonna irrottanut, puhdistanut ja voidellut sekä kokeillut että se toimii, vikaa ei siinäkään. Sytytys-osat on kunnossa, kaikki uusittu vuoden sisällä.

Kaikki alipaineletkut on kiinni moottoritilassa, tosin siinä kannen etupäässä olevassa anturissa mihin tulee kaksi alipaineletkua, on toinen letkulähtö halki, mahtaako olla vaikutusta asiaan? Mikä anturi se ylipäätänsä on? Se on sen flektin anturin vieressä.

Tämä auto tekee sitä, että kun kone ajetaan kuumaksi, sammutetaan moottori ja käydään vaikkapa kaupassa niin sinä aikana se kerkiää hiukan jäähtymään, ja vaatii ainakin kaksi käynnitys-yritystä, että se jaksaa jäädä käymään. Kuumalla ja kylmällä koneella ongelmaa ei ole, käynnistyy heti. Harmillisen ärsyttävä vika vaan, että olis kiva saada kuntoon.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kaikki alipaineletkut on kiinni moottoritilassa, tosin siinä kannen etupäässä olevassa anturissa mihin tulee kaksi alipaineletkua, on toinen letkulähtö halki, mahtaako olla vaikutusta asiaan? Mikä anturi se ylipäätänsä on? Se on sen flektin anturin vieressä.



Tämä anturi aukaisee itsensä "jossain" :wink: lämpötilassa ja päästää sinne hiilipönttöön kerääntyneet höyryt takasin kiertoon kaasuläpälle menevää letkua pitkin.Eli jos se letku minkä lähtö on rikki on juuri se imusarjan alle menevä niin kyse on sillon imuvuodosta kun kaasuläppä on edes hieman avattuna.

Ja tuo tupla käynnistys ongelma on hieman itselläkin ja saan sen korjattua ehaa ruuvaamalla mutta alkaa soosi kelpaan niin pirusti silon kun käynnistyy hyvin,että ei kannata sillai korjata. Oisko nää jutut jo sitten määränjakajan veltostumisesta johtuvia :cry: Jaa niin itse olen suuttimetkin uusiin vaihtanu,parani käynnistyvyys tosi paljon mutta on muitaki ongelmia mulla miks ei oikeen skulaa täydellisesti .
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Itsellä tuon ongelman ratkominen käynnistyy taas keskiviikkona, jolloin yksi jannu kattoo vehjettä. Kirjottelen sen jälkeen lisää mitä selviää.
MB 230E '92
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ongelma on ihan simppeli lämmin kone kuumentaa pensan (voi jopa kiehua) suutinputkissa jolloin se laajenee ja pakenee palotilaan startattaessa lämpimän koneen pensantarve on pienempi jolloin seos on liian rikas
vain hetken käynyt kone ei ole kuuma eikä myöskään kuumenna putkia
pakkaa olla kaikkien k-jettien ongelma vanhemmiten (suuttimet)

jos tankilta tuleva takaisku venttiili on rikkinäinen voi polttoaine päästä pakenemaan myös tankkiin päin jolloin moottori ei saa heti polttoainetta

lisätään vielä että kaasu pohjaan ja kunnon starttaus
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

mjo33400 kirjoitti:
M.K kirjoitti:Käynnistysruutan toiminta on riippuvainen käynnistysimpulssista.. :wink:
Kerro tarkemmin mitä tarkoitat?
Ohjainlaitteelle tuleva impulssi, joka kertoo että kyseessä on tosiaan käynnistysvaihe, eikä esim. täyden kuorman vaihe.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

mjp kirjoitti:Eli en ole näköjään ainoa joka kamppailee saman ongelman parissa. :?

Tarkistin tuon ylijännitereleen sulakkeineen ja ainakin se näytti olevan kunnossa.
Et ole, mulla on tuossa amg:ssä samaa oireilua :?
W204 220 cdi -09
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Käsitinkö tekstin oikein, että suuttimet uusimalla ongelman pitäisi poistua? Niin ja tietty se mun haljennut letkulähtö siitä anturilta olisi myös hyvä korjata....
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pasi H. kirjoitti:Käsitinkö tekstin oikein, että suuttimet uusimalla ongelman pitäisi poistua? Niin ja tietty se mun haljennut letkulähtö siitä anturilta olisi myös hyvä korjata....
Läpi kuseviin suuttimiin kannattaa ensin koittaa Fortea, jos se ei auta niin sit suutin kaupoille.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
A.Viertola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja A.Viertola »

Samaa vikaa täälläkin.. Mistäs sen lämpötila-anturin löytää? :roll: Haulla koitin ettiä mutta ei löytyny suoraa vastausta...
MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

Kuva
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Oon ton systeemin läpi pukannut kahta eri bensan sekaan tulevaa fortea. Fuel system cleanerin ja Gas Treatmentin, ilman mitään vaikutusta... Täytynee ostaa suuttimet, mistäs sais halvimmalla?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Elikkä vika selvitetty. Bensapumppu oli sökö ja sen takaiskuventtiili vuoti joten bensan jäännöspaineet eivät olleet kohdallaan. Tämän takia kuumassa sai sahata pari kertaa konetta käyntiin. Ja taas toimii :)
MB 230E '92
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1325
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kyllä täälläkin samaa oiretta.Kesällä käynnistyy huonommin,mutta kuitenkin kohtuullisesti,joten en pidä ongelmana.Sen sijaan mielenkiintoista oli,että viime kesänä auton seisottua tunteja helteessä,kävi pari kertaa niin,ettei puhallin toiminut ennekuin pienen ajon ja sammutuksen jälkeen.Voitelin moottoria talvella ja saas nähdä miten tänä kesänä..tuleeko hiki vai ei?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin