124 ei halua käynnistyä kuumassa
124 ei halua käynnistyä kuumassa
Eli ongelma on tälläinen. Kun auto (w124 230E eli tuo m102 motti) seisoo kuumassa auringon paisteessa pihalla se käynnistyy vain vaivoin parin kerran yrittämisen ja kaasun pumppauksen jälkeen vaikka itse kone on kylmä. Kun kone on kuitenkin lähtenyt käyntiin, se käy normaalisti. Talvella kylmänä kone on aina käynnistynyt laakista. Tänään kuitenkin kone ei halunnut enää käynnistyä ollenkaan. Kone kuitenkin starttaa normaalisti. Eli missä voi olla vika kun tankissa on bensaa ja kaikki muukin on päällisin puolin kunnossa? Itse veikkaisin että bensan syötön kanssa on jotain ongelmaa.
MB 230E '92
Re: 124 ei halua käynnistyä kuumassa
Oma meseni ei lähtenyt kuumana käyntii kun akun vieressä oleva alumiinikuorinen ylijnnitesuojarele jumitti. Isku kylkeen virrat päällä ja starttia niin toimi hyvin. Tuskin tästä johtuu mutta kannattaa kokeilla 

Itse aloin jo kallistua sille linjalle että jokin anturi on pa**ana koska, kun odottelin yön ylitse ja annoin auton olla varjossa niin johan taas käynnisty.
Katsoin virranjakajaan ja se oli ihan hyvässä kunnossa pyörijä jne. Tulpat lähes uudet kuten myös akku. Polttoainesuodatinta en ole vaihtanut ihan lähiaikoina.
Eli toi tuo ruisku ei tajua, että moottori on periaatteessa lämmin vaikka sitä ei ole käytettykään kun auto on seisonut kuumassa ja sen takia ruiskussa on kenties ryyppy täysillä. Juuri ehkä tuon jonkin rikkinäisen anturin takia. Saako tämä ajatus kannatusta?
Katsoin virranjakajaan ja se oli ihan hyvässä kunnossa pyörijä jne. Tulpat lähes uudet kuten myös akku. Polttoainesuodatinta en ole vaihtanut ihan lähiaikoina.
Eli toi tuo ruisku ei tajua, että moottori on periaatteessa lämmin vaikka sitä ei ole käytettykään kun auto on seisonut kuumassa ja sen takia ruiskussa on kenties ryyppy täysillä. Juuri ehkä tuon jonkin rikkinäisen anturin takia. Saako tämä ajatus kannatusta?

MB 230E '92
Samaa nyt huomasin omassani parina päivänä,sama motti.Eli näin lämpösellä ei kylmäkäynnistys suutin aukee olleskaa.Mulla vähänkin kylmempänä päivän kun nyt on ollu auto tärähtää käymään heti kun pyörähtää mutta nyt pitää 1.5 sekkaa sahata ja pyrähtää laiskemmin käymään.
Ja oon huomannu just tähän "lämpösenä jääkö käymään"ratkaisutki itse kokeilemalla niin EHA:n säätö eli polttoaineen paine erot kuntoon,siis siinä 1 tekijä asiaan.
Ja oon huomannu just tähän "lämpösenä jääkö käymään"ratkaisutki itse kokeilemalla niin EHA:n säätö eli polttoaineen paine erot kuntoon,siis siinä 1 tekijä asiaan.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Onko tuo EHA:n säätö itse tehtävissä oleva toimenpide? Nimittäin eräs mekaanikkokin epäili viaksi juuri noita polttoaineen paine-eroja. Sanoi myös että kannattaisi tarkistaa olikohan se nyt paineensäätimeltä lähtevä u-putki joka menee imusarjaan ettei siinä ole halkeamia.Pietu71 kirjoitti: Ja oon huomannu just tähän "lämpösenä jääkö käymään"ratkaisutki itse kokeilemalla niin EHA:n säätö eli polttoaineen paine erot kuntoon,siis siinä 1 tekijä asiaan.
MB 230E '92
Kuten lufsen mainitsi, tarkista ylijänniterele ja sen sulake. Taitaa sulla olla polttoaineen ruiskutus pelkän mekaniikan varassa, elikkä ecu kokonaan pois kuvioista.mjp kirjoitti:Itse aloin jo kallistua sille linjalle että jokin anturi on pa**ana koska, kun odottelin yön ylitse ja annoin auton olla varjossa niin johan taas käynnisty.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Joo eli kyllä EHA:akin voi ruuvailla kuinka paljon haluaa
,kunhan muistaa vaan sitten ruuvatun kierros määrän että voi palata alkuperäseen sääätöön.
Älä kummiskaan kääntele enempäää kuin 1/8 kierrosta kerrallaan
Ja jos ecu ois pois pelistä niin ei se kai viileemmälläkään kelillä käyntiin lähtis yhtään paremmin.

Älä kummiskaan kääntele enempäää kuin 1/8 kierrosta kerrallaan

Ja jos ecu ois pois pelistä niin ei se kai viileemmälläkään kelillä käyntiin lähtis yhtään paremmin.
Mun autossa on muuten tismalleen sama vika. Kylmässä kelissä, myös talvella, lähti aina hyvin ja nopeesti käymään. Nyt kun olen töissä 8 tuntia päivässä ja auto seisoo auringonpaahteessa koko sen ajan niin saa kauemmin startata että lähtee käymään, ja vähän vaivalloisesti silloinkin. Tosin kun sen saa käymään niin se käy ihan normaalisti.
Sitten kun löydätte vian niin kertokaa mullekin
Sitten kun löydätte vian niin kertokaa mullekin

Passat Variant 1.9TDI 2001
Käynnistysruutan toiminta on riippuvainen kolmesta tekijästä; akkujännitteestä, jäähdytysveden lämpötilasta ja käynnistysimpulssista. Ensinnä tulis mieleen mitata lämpötila-anturin kunto.
Ja mitään perussäätöjä ei kannata lähtee ruuvaileen ennen kuin on täysi varmuus, että kaikki anturat antaa oikeaa tietoa itsestään.

Ja mitään perussäätöjä ei kannata lähtee ruuvaileen ennen kuin on täysi varmuus, että kaikki anturat antaa oikeaa tietoa itsestään.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Viime vuonna tuli hypisteltyä tuota ylijännitesuojarelettä, sen sulakkeet olivat ehjiä mutta sitä relettä ei tullut tarkemmin katteltua, voisko siellä olla vaikka huonoja juotoksia? Imuilman lämpötila-anturin olen vaihtanut, enkä usko vian olevan jäähdytinnesteen lämpötila-anturissakaan, koska mittaristosta ainakin näkee, että se antaa oikeaa informaatiota.
Lisäilmaluistin olen viime vuonna irrottanut, puhdistanut ja voidellut sekä kokeillut että se toimii, vikaa ei siinäkään. Sytytys-osat on kunnossa, kaikki uusittu vuoden sisällä.
Kaikki alipaineletkut on kiinni moottoritilassa, tosin siinä kannen etupäässä olevassa anturissa mihin tulee kaksi alipaineletkua, on toinen letkulähtö halki, mahtaako olla vaikutusta asiaan? Mikä anturi se ylipäätänsä on? Se on sen flektin anturin vieressä.
Tämä auto tekee sitä, että kun kone ajetaan kuumaksi, sammutetaan moottori ja käydään vaikkapa kaupassa niin sinä aikana se kerkiää hiukan jäähtymään, ja vaatii ainakin kaksi käynnitys-yritystä, että se jaksaa jäädä käymään. Kuumalla ja kylmällä koneella ongelmaa ei ole, käynnistyy heti. Harmillisen ärsyttävä vika vaan, että olis kiva saada kuntoon.
Lisäilmaluistin olen viime vuonna irrottanut, puhdistanut ja voidellut sekä kokeillut että se toimii, vikaa ei siinäkään. Sytytys-osat on kunnossa, kaikki uusittu vuoden sisällä.
Kaikki alipaineletkut on kiinni moottoritilassa, tosin siinä kannen etupäässä olevassa anturissa mihin tulee kaksi alipaineletkua, on toinen letkulähtö halki, mahtaako olla vaikutusta asiaan? Mikä anturi se ylipäätänsä on? Se on sen flektin anturin vieressä.
Tämä auto tekee sitä, että kun kone ajetaan kuumaksi, sammutetaan moottori ja käydään vaikkapa kaupassa niin sinä aikana se kerkiää hiukan jäähtymään, ja vaatii ainakin kaksi käynnitys-yritystä, että se jaksaa jäädä käymään. Kuumalla ja kylmällä koneella ongelmaa ei ole, käynnistyy heti. Harmillisen ärsyttävä vika vaan, että olis kiva saada kuntoon.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Tämä anturi aukaisee itsensä "jossain"
lämpötilassa ja päästää sinne hiilipönttöön kerääntyneet höyryt takasin kiertoon kaasuläpälle menevää letkua pitkin.Eli jos se letku minkä lähtö on rikki on juuri se imusarjan alle menevä niin kyse on sillon imuvuodosta kun kaasuläppä on edes hieman avattuna.
Ja tuo tupla käynnistys ongelma on hieman itselläkin ja saan sen korjattua ehaa ruuvaamalla mutta alkaa soosi kelpaan niin pirusti silon kun käynnistyy hyvin,että ei kannata sillai korjata. Oisko nää jutut jo sitten määränjakajan veltostumisesta johtuvia
Jaa niin itse olen suuttimetkin uusiin vaihtanu,parani käynnistyvyys tosi paljon mutta on muitaki ongelmia mulla miks ei oikeen skulaa täydellisesti .
Tämä anturi aukaisee itsensä "jossain"

Ja tuo tupla käynnistys ongelma on hieman itselläkin ja saan sen korjattua ehaa ruuvaamalla mutta alkaa soosi kelpaan niin pirusti silon kun käynnistyy hyvin,että ei kannata sillai korjata. Oisko nää jutut jo sitten määränjakajan veltostumisesta johtuvia

ongelma on ihan simppeli lämmin kone kuumentaa pensan (voi jopa kiehua) suutinputkissa jolloin se laajenee ja pakenee palotilaan startattaessa lämpimän koneen pensantarve on pienempi jolloin seos on liian rikas
vain hetken käynyt kone ei ole kuuma eikä myöskään kuumenna putkia
pakkaa olla kaikkien k-jettien ongelma vanhemmiten (suuttimet)
jos tankilta tuleva takaisku venttiili on rikkinäinen voi polttoaine päästä pakenemaan myös tankkiin päin jolloin moottori ei saa heti polttoainetta
lisätään vielä että kaasu pohjaan ja kunnon starttaus
vain hetken käynyt kone ei ole kuuma eikä myöskään kuumenna putkia
pakkaa olla kaikkien k-jettien ongelma vanhemmiten (suuttimet)
jos tankilta tuleva takaisku venttiili on rikkinäinen voi polttoaine päästä pakenemaan myös tankkiin päin jolloin moottori ei saa heti polttoainetta
lisätään vielä että kaasu pohjaan ja kunnon starttaus
Ohjainlaitteelle tuleva impulssi, joka kertoo että kyseessä on tosiaan käynnistysvaihe, eikä esim. täyden kuorman vaihe.mjo33400 kirjoitti:Kerro tarkemmin mitä tarkoitat?M.K kirjoitti:Käynnistysruutan toiminta on riippuvainen käynnistysimpulssista..
177.145 M260.920
-
- Vakiokalustoa
Läpi kuseviin suuttimiin kannattaa ensin koittaa Fortea, jos se ei auta niin sit suutin kaupoille.Pasi H. kirjoitti:Käsitinkö tekstin oikein, että suuttimet uusimalla ongelman pitäisi poistua? Niin ja tietty se mun haljennut letkulähtö siitä anturilta olisi myös hyvä korjata....
177.145 M260.920
- A.Viertola
- Vakiokalustoa
Kyllä täälläkin samaa oiretta.Kesällä käynnistyy huonommin,mutta kuitenkin kohtuullisesti,joten en pidä ongelmana.Sen sijaan mielenkiintoista oli,että viime kesänä auton seisottua tunteja helteessä,kävi pari kertaa niin,ettei puhallin toiminut ennekuin pienen ajon ja sammutuksen jälkeen.Voitelin moottoria talvella ja saas nähdä miten tänä kesänä..tuleeko hiki vai ei?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)