takarenkaan voimakas kuluminen
takarenkaan voimakas kuluminen
Apukuljettajan puoleinen takarengas on sisäreunastaan lähes puhki kulunut. Huhtikuun alkupuolella muistaakseni kesärenkaat alle laitettu, eikä silloin merkittävää kulumista havaittu. Ja muut renkaat ihan kelpo kunnossa yhä. Onko siellä mahdollisesti jokin pusla löystynyt sen verran että antaa periks ku mutkasia teitä ajellaan, ja rengas pääsee mahdollisesti kallistumaan niin että sisäreuna kuluu nopeasti??
w124 250td -88
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: To 29.09.2005 22:08
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: takarenkaan voimakas kuluminen
[quote="hyrgas"] Onko siellä mahdollisesti jokin pusla löystynyt sen verran että antaa periks ku mutkasia teitä ajellaan, ja rengas pääsee mahdollisesti kallistumaan niin että sisäreuna kuluu nopeasti??[/quote]
Juuri tuo renkaan pystykallistuma eli Camber-kulma tuntuisi muuttuneen, koska vain toinen rengas kuluu, ja vain toiselta laidalta.
Jos pyörien aurauskulma muuttuu niin että renkaat joko auraavat, tai harittavat, niin rasitus jakautuu ajettaessa molemmille renkaille, kuluttaen renkaat yleensä hampaille.
Autolla ei yleensä voi ajaa niin, että vain toinen pyörä auraa, koska auraava pyörä aiheuttaa koriin sivuttaisvoiman, joka rasittaa samalla lailla myös toisen puolen rangasta.
Juuri tuo renkaan pystykallistuma eli Camber-kulma tuntuisi muuttuneen, koska vain toinen rengas kuluu, ja vain toiselta laidalta.
Jos pyörien aurauskulma muuttuu niin että renkaat joko auraavat, tai harittavat, niin rasitus jakautuu ajettaessa molemmille renkaille, kuluttaen renkaat yleensä hampaille.
Autolla ei yleensä voi ajaa niin, että vain toinen pyörä auraa, koska auraava pyörä aiheuttaa koriin sivuttaisvoiman, joka rasittaa samalla lailla myös toisen puolen rangasta.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Re: takarenkaan voimakas kuluminen
Kuten "lufsen" kertoi. Etsi väljät puslat ja jos et löydy, vie nelpyöräsuuntaukeen.hyrgas kirjoitti:Apukuljettajan puoleinen takarengas on sisäreunastaan lähes puhki kulunut. ??
Täällä Lieksassa se maksaa noin 50€.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
takana ainoastaan aurausta pystyy säätämään tehdaskorisessa.
SL-pappa totesikin viisaasti, jos siinä vika; kuluu molemmat takafillarit.
Onhan rengaspaineet kohillaan?
Tahtoo vanhemmiten olla liian vähän aurausta takana ja silloin kuluu molemmista renkaista sisäkantit, varsinkin kovilla kuorimilla ja alhaisilla rengaspaineilla. Ja säätöpultti tiukassa ja hankalassa paikassa, eikä löydy joka pakista
Nimimerkillä vaunun vetoa Norjan karkeilla asfalteilla normipaineilla.
seuraavaksi veikataan mutuna pusla tai vääntynyt tukivarsi.
SL-pappa totesikin viisaasti, jos siinä vika; kuluu molemmat takafillarit.
Onhan rengaspaineet kohillaan?
Tahtoo vanhemmiten olla liian vähän aurausta takana ja silloin kuluu molemmista renkaista sisäkantit, varsinkin kovilla kuorimilla ja alhaisilla rengaspaineilla. Ja säätöpultti tiukassa ja hankalassa paikassa, eikä löydy joka pakista
Nimimerkillä vaunun vetoa Norjan karkeilla asfalteilla normipaineilla.
seuraavaksi veikataan mutuna pusla tai vääntynyt tukivarsi.
autodidakti
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
eikös takapyörän aurauksen saa säädettyy molemmilta puolilta erikseen eli sillon kuluu vain yksi pyörä. jos takapyörän tuennnan pitkisttäistanko esim on väleä alkaa harittamaan pyörä ja silloin kuluu sisäreuna
myös 201 korisessa ainakin on takanavan yläpuolen etummainen tukitanko säädettävä(vanhemissa malleissa )
myös 201 korisessa ainakin on takanavan yläpuolen etummainen tukitanko säädettävä(vanhemissa malleissa )
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
OTksi menee mutta täällä ruuhkasuomessa se on kyllä minimi 60eur/mittaus ja säätö on noin 60eur/h josta minimi veloitus 1/2h eli 30eur. Eli jos vähänkin säädetään niin se on varmasti lähempänä 100eur ja useimmiten ylikin.Manu300cea24 kirjoitti:No ei maksa ainakaan täälläpäin yhtään enempää kun sen 60euroo ja se sisältää säädön tai ilman säätöö.epk kirjoitti:no jos siellä jotain tosissaan säädetään niin varmasti maksaa lähemmäs 100 egee !
Mutta ihan sama.

________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Niin siellä päin voi ollakin näin.B. Wikström kirjoitti:OTksi menee mutta täällä ruuhkasuomessa se on kyllä minimi 60eur/mittaus ja säätö on noin 60eur/h josta minimi veloitus 1/2h eli 30eur. Eli jos vähänkin säädetään niin se on varmasti lähempänä 100eur ja useimmiten ylikin.Manu300cea24 kirjoitti:No ei maksa ainakaan täälläpäin yhtään enempää kun sen 60euroo ja se sisältää säädön tai ilman säätöö.epk kirjoitti:no jos siellä jotain tosissaan säädetään niin varmasti maksaa lähemmäs 100 egee !
Mutta ihan sama.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Zalbeerillä lyhyempi matka tänne,kai...50€ maksoi kun viimeksi kävin.Veholla jkl:ssä markkaaikaan 400mk.Olsiko nyt sitten siellä euroaikaan siirtymisen myötä hinnaksi tullut 400€
Jos camperista johtuu tuo pyörän kuluminen niin sen näkee kai ihan silmälläkin?takaapäin kun kattelee niin pitäisi olla kallellaan jos kerran noin reilusti rengasta syö.Jos rengas muutenkin kuluneenpi niin voi olla vaikkapa mitä..eli puslia tarkistelemaan,pyöränlaakerikin kannattaa tarkistaa.

Jos camperista johtuu tuo pyörän kuluminen niin sen näkee kai ihan silmälläkin?takaapäin kun kattelee niin pitäisi olla kallellaan jos kerran noin reilusti rengasta syö.Jos rengas muutenkin kuluneenpi niin voi olla vaikkapa mitä..eli puslia tarkistelemaan,pyöränlaakerikin kannattaa tarkistaa.
Kyllä se toinenkin takapyörä alkaa kulumaan jos on auraus pielessä, koska tuskimpa toinen takarengas menee täysin suoraan, ja toinen vetää linkussa "polttaen kumia"? Kyllä molemmat siinä vaiheessa vetää lähes samassa kulmassa, auraten/harittaen, ja kuluu suht tasaisesti...hubahaba kirjoitti:eikös takapyörän aurauksen saa säädettyy molemmilta puolilta erikseen eli sillon kuluu vain yksi pyörä. jos takapyörän tuennnan pitkisttäistanko esim on väleä alkaa harittamaan pyörä ja silloin kuluu sisäreuna
myös 201 korisessa ainakin on takanavan yläpuolen etummainen tukitanko säädettävä(vanhemissa malleissa )

Auto tietysti menee siinä vaiheessa vähän "kylkimyyryä" kokoajan, jos toinen rengas näyttää minne sattuu...

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
- KalleKuhmonen123
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: La 13.05.2006 12:33
- Paikkakunta: Vesanto
Eilen nostin perän ilmaan ja tutkin ja vääntelin. On ainaki aika haurastuneen näköisiä suurin osa kumeista/puslista. Joskus 4 vuotta sitten on katsastuksessa pyydetty vaihtaan yks luu. Luu ollu hankittuna jo pidempään, asennusta vaille valmis. Luu sellanen aika pieni jossa sellanen nokka jota voi vähän kääntää. En vaan saanu vanhaa irti, mutterit aukes, mutta pultit jumissa. Ja autohan vetää oikeelle aika vahvasti, mutta eikö se oo ainaki osaks ominaisuus.
w124 250td -88