takarenkaan voimakas kuluminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

takarenkaan voimakas kuluminen

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Apukuljettajan puoleinen takarengas on sisäreunastaan lähes puhki kulunut. Huhtikuun alkupuolella muistaakseni kesärenkaat alle laitettu, eikä silloin merkittävää kulumista havaittu. Ja muut renkaat ihan kelpo kunnossa yhä. Onko siellä mahdollisesti jokin pusla löystynyt sen verran että antaa periks ku mutkasia teitä ajellaan, ja rengas pääsee mahdollisesti kallistumaan niin että sisäreuna kuluu nopeasti??
w124 250td -88
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

esim. auraussäätö pois paikaltaan
autodidakti
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Takapään pusla huonona tai auraus saanut rantua jostain syytä. Ota joku metrin kahden vipuvarsi ja vääntele tukivarsia ja etsi klapi niin. Jos ei löydy klapia, vie auto nelipyöräsuuntaukseen. Saa maksaa 90-150€.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Onpa suuntauksella hintaa.
Meillä päin nelipyöräsuuntaus maksaa noin 60euroa.

Miten veemäinen rojekti lie vaihtaa ne takakelkan isot puslat?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
SL-pappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: To 29.09.2005 22:08
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: takarenkaan voimakas kuluminen

Viesti Kirjoittaja SL-pappa »

[quote="hyrgas"] Onko siellä mahdollisesti jokin pusla löystynyt sen verran että antaa periks ku mutkasia teitä ajellaan, ja rengas pääsee mahdollisesti kallistumaan niin että sisäreuna kuluu nopeasti??[/quote]

Juuri tuo renkaan pystykallistuma eli Camber-kulma tuntuisi muuttuneen, koska vain toinen rengas kuluu, ja vain toiselta laidalta.
Jos pyörien aurauskulma muuttuu niin että renkaat joko auraavat, tai harittavat, niin rasitus jakautuu ajettaessa molemmille renkaille, kuluttaen renkaat yleensä hampaille.
Autolla ei yleensä voi ajaa niin, että vain toinen pyörä auraa, koska auraava pyörä aiheuttaa koriin sivuttaisvoiman, joka rasittaa samalla lailla myös toisen puolen rangasta.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: takarenkaan voimakas kuluminen

Viesti Kirjoittaja Soininen »

hyrgas kirjoitti:Apukuljettajan puoleinen takarengas on sisäreunastaan lähes puhki kulunut. ??
Kuten "lufsen" kertoi. Etsi väljät puslat ja jos et löydy, vie nelpyöräsuuntaukeen.
Täällä Lieksassa se maksaa noin 50€.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no jos siellä jotain tosissaan säädetään niin varmasti maksaa lähemmäs 100 egee !
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

takana ainoastaan aurausta pystyy säätämään tehdaskorisessa.
SL-pappa totesikin viisaasti, jos siinä vika; kuluu molemmat takafillarit.
Onhan rengaspaineet kohillaan?
Tahtoo vanhemmiten olla liian vähän aurausta takana ja silloin kuluu molemmista renkaista sisäkantit, varsinkin kovilla kuorimilla ja alhaisilla rengaspaineilla. Ja säätöpultti tiukassa ja hankalassa paikassa, eikä löydy joka pakista
Nimimerkillä vaunun vetoa Norjan karkeilla asfalteilla normipaineilla.

seuraavaksi veikataan mutuna pusla tai vääntynyt tukivarsi.
autodidakti
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

epk kirjoitti:no jos siellä jotain tosissaan säädetään niin varmasti maksaa lähemmäs 100 egee !
No ei maksa ainakaan täälläpäin yhtään enempää kun sen 60euroo ja se sisältää säädön tai ilman säätöö.
Mutta ihan sama.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

eikös takapyörän aurauksen saa säädettyy molemmilta puolilta erikseen eli sillon kuluu vain yksi pyörä. jos takapyörän tuennnan pitkisttäistanko esim on väleä alkaa harittamaan pyörä ja silloin kuluu sisäreuna

myös 201 korisessa ainakin on takanavan yläpuolen etummainen tukitanko säädettävä(vanhemissa malleissa )
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Manu300cea24 kirjoitti:
epk kirjoitti:no jos siellä jotain tosissaan säädetään niin varmasti maksaa lähemmäs 100 egee !
No ei maksa ainakaan täälläpäin yhtään enempää kun sen 60euroo ja se sisältää säädön tai ilman säätöö.
Mutta ihan sama.
OTksi menee mutta täällä ruuhkasuomessa se on kyllä minimi 60eur/mittaus ja säätö on noin 60eur/h josta minimi veloitus 1/2h eli 30eur. Eli jos vähänkin säädetään niin se on varmasti lähempänä 100eur ja useimmiten ylikin. :x
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

B. Wikström kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
epk kirjoitti:no jos siellä jotain tosissaan säädetään niin varmasti maksaa lähemmäs 100 egee !
No ei maksa ainakaan täälläpäin yhtään enempää kun sen 60euroo ja se sisältää säädön tai ilman säätöö.
Mutta ihan sama.
OTksi menee mutta täällä ruuhkasuomessa se on kyllä minimi 60eur/mittaus ja säätö on noin 60eur/h josta minimi veloitus 1/2h eli 30eur. Eli jos vähänkin säädetään niin se on varmasti lähempänä 100eur ja useimmiten ylikin. :x
Niin siellä päin voi ollakin näin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Jos päätetään OT siihen että mennään sinne pielavedelle säädättämään ne kulmat. :wink:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

:lol: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Zalbeerillä lyhyempi matka tänne,kai...50€ maksoi kun viimeksi kävin.Veholla jkl:ssä markkaaikaan 400mk.Olsiko nyt sitten siellä euroaikaan siirtymisen myötä hinnaksi tullut 400€ :lol:

Jos camperista johtuu tuo pyörän kuluminen niin sen näkee kai ihan silmälläkin?takaapäin kun kattelee niin pitäisi olla kallellaan jos kerran noin reilusti rengasta syö.Jos rengas muutenkin kuluneenpi niin voi olla vaikkapa mitä..eli puslia tarkistelemaan,pyöränlaakerikin kannattaa tarkistaa.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

hubahaba kirjoitti:eikös takapyörän aurauksen saa säädettyy molemmilta puolilta erikseen eli sillon kuluu vain yksi pyörä. jos takapyörän tuennnan pitkisttäistanko esim on väleä alkaa harittamaan pyörä ja silloin kuluu sisäreuna

myös 201 korisessa ainakin on takanavan yläpuolen etummainen tukitanko säädettävä(vanhemissa malleissa )
Kyllä se toinenkin takapyörä alkaa kulumaan jos on auraus pielessä, koska tuskimpa toinen takarengas menee täysin suoraan, ja toinen vetää linkussa "polttaen kumia"? Kyllä molemmat siinä vaiheessa vetää lähes samassa kulmassa, auraten/harittaen, ja kuluu suht tasaisesti... :wink:

Auto tietysti menee siinä vaiheessa vähän "kylkimyyryä" kokoajan, jos toinen rengas näyttää minne sattuu... :lol:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Meidän isällä kului myös 124 takarenkaat sisäreunasta ihan kankaalle nopeasti. Vika oli vinoittain autonsuuntaisesti menevissä tukivarsissa alhaalla. Kumit olivat kuluneet ihan reunoihin saakka. Ne on ainakin helppo vaihtaa, ja kun ne irroittaa näkee vauriot selvästi.
Avatar
KalleKuhmonen123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 13.05.2006 12:33
Paikkakunta: Vesanto

Viesti Kirjoittaja KalleKuhmonen123 »

kannattaa hillitä sitä kaasupoljinta :D
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

oisko mahtollista että taaemman ylätukivarren pusla ois väljä.. se ainaki vääntää renkaan vinoon :roll:
Vito 134 cdi
w212
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Eilen nostin perän ilmaan ja tutkin ja vääntelin. On ainaki aika haurastuneen näköisiä suurin osa kumeista/puslista. Joskus 4 vuotta sitten on katsastuksessa pyydetty vaihtaan yks luu. Luu ollu hankittuna jo pidempään, asennusta vaille valmis. Luu sellanen aika pieni jossa sellanen nokka jota voi vähän kääntää. En vaan saanu vanhaa irti, mutterit aukes, mutta pultit jumissa. Ja autohan vetää oikeelle aika vahvasti, mutta eikö se oo ainaki osaks ominaisuus.
w124 250td -88
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

mullakin kuluu takakumit nopeasti mut aika tasaisesti ku lukko toimii vielä :D

ps.viereisessä kuvassa 400 000 tuhannen km huoltoajo meneillään eli testataan kulkeeks tää enää mihkään
Vastaa Viestiin