Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen
Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen
Uutena foorumilaisena heti kysymyksiä kehiin, koskien perän 2.47 välityksellä soveltuvuutta otsikon mukaiseen autoon.
Selasin foorumia, mutta en löytänyt käyttökokemuksia ko. perävälityksellä olevista autosta. Onko vakio pumpulla liian harva ? Muuttuuko auto tehottoman tuntuiseksi harventuneen välityksen johdosta?
Melu kuitenkin hiukan vähenee? Entä polttoaineen kulutus?
Ajatuksena olisi saada ikään kuin 5.vaihde -lieneekö tuhoon tuomittu ajatus?
Antakaahan kommentteja, please
Nimim. "Köyhän on hehkutettava"
Selasin foorumia, mutta en löytänyt käyttökokemuksia ko. perävälityksellä olevista autosta. Onko vakio pumpulla liian harva ? Muuttuuko auto tehottoman tuntuiseksi harventuneen välityksen johdosta?
Melu kuitenkin hiukan vähenee? Entä polttoaineen kulutus?
Ajatuksena olisi saada ikään kuin 5.vaihde -lieneekö tuhoon tuomittu ajatus?
Antakaahan kommentteja, please
Nimim. "Köyhän on hehkutettava"
Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen
...Ja onkohan kenelläkään arvon foorumilaiset tietoa, että kuinka paljon alkaa nopeus-ja matkamittari valehtelmaan?
Kiitos Kangas vastauksestasi !
Jos vielä saisi aikaan hyvää keskustelua aiheesta, niin olisin kiitollinen.
Siis jos jollakin on todellisia kokemuksia, niin antakaahan kuulua!
Vielä tässä vaiheessa ei ole tarkoituksena vaihtaa pumppua isompaan, että kuinkahan tuo vanha sotaratsu toimii ko. kokoonpanolla? ...Mutta kuten tiedämme, nälkä kasvaa syödessä.
Mikähän mahtaa olla matka -ja nopeusmittarin tilanne ja sen valehtelu?
T:Nimim. "köyhän on hehkutettava"
Jos vielä saisi aikaan hyvää keskustelua aiheesta, niin olisin kiitollinen.
Siis jos jollakin on todellisia kokemuksia, niin antakaahan kuulua!
Vielä tässä vaiheessa ei ole tarkoituksena vaihtaa pumppua isompaan, että kuinkahan tuo vanha sotaratsu toimii ko. kokoonpanolla? ...Mutta kuten tiedämme, nälkä kasvaa syödessä.

Mikähän mahtaa olla matka -ja nopeusmittarin tilanne ja sen valehtelu?
T:Nimim. "köyhän on hehkutettava"
polttoaine talous
Alkoi kiinnostamaan kyseiset asiat ja mieleen nousi kysymys: Putoaako kuinka paljon ko. välityksellä polttoaineen kulutus ?
-Real men drive Mercedes-
Nopeusheiton voi laskea siitä, kuinka monta prosenttia peränvälitys muuttuu.hagert kirjoitti: Mikähän mahtaa olla matka -ja nopeusmittarin tilanne ja sen valehtelu?
T:Nimim. "köyhän on hehkutettava"
Mittari heittää yhtä paljon.
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen AUTTAKAA!
...Keskustelua aiheesta ei näytä juurikaan syntyvän, mutta auttaisiko perä/vältys asiaa, jos käyttäisin autoni pumpun "tapittamassa" 7mm elementeille jossakin diesel-pajassa ja vasta sitten nuo perän vaihdot?
Onko siis tälläisestä kokoonpanosta kenelläkään kokemuksia: Auto 5 syl.turbodiesel (om617) ja harvalla perällä 2.47...
->kuinka toimii ?
->ym. kokemukset tervetulleita.
En kehtaisi tehdä tyhjää työtä, mikäli ko. paketti ei toimi. Ennen "jurrutan" vakio perällä, kuin asennan toimimattoman kompleksin.
Onko siis tälläisestä kokoonpanosta kenelläkään kokemuksia: Auto 5 syl.turbodiesel (om617) ja harvalla perällä 2.47...
->kuinka toimii ?
->ym. kokemukset tervetulleita.
En kehtaisi tehdä tyhjää työtä, mikäli ko. paketti ei toimi. Ennen "jurrutan" vakio perällä, kuin asennan toimimattoman kompleksin.
Jaksaa se turbo kone vetää harvallakin perällä ainoastaan syötön säädöllä. Ja varmaan jaskaa ihan kohtuudella vakiosäädöissäkin. Ei se välttämättä siihen 7mm elementtejä tarvi
isommista elementesitä ei saa käytännön hyötyä jos koneessa on vakio turbo paikoillaan. Sen saa ahdistamaan jo säädetyllä vakio pumpulla 


Mikä perä siinä nyt on paikoilla. Alkuperäinen tai jo kerran vaihdettu? Millainen vaihteesto?
Minulla on vuoden ajokokemus samanlaisesta autosta (S123 300 TDT) alkuperäisen automaatin tilalle vaihdetun 4v manuaalilla ajamisesta. Sen välitykset pitäisi olla aika lähellä automaatin vastaavia, eli kokemuksestani saattaa olla jotain hyötyä. Tehoa löytyy tarpeeksi ihan vakiomootoristakin, jos sen vielä säätää kohdileen, niin liikkuu ihan kivasti auton ikää huomion ottaen.
Tosin, harvempi perä pudottaa mootorin kierroksia, joka säästää polttoainetta. Mutta kannattaa muistaa, että turbokone on pienillä kierroksillä melko laiska, kunnes turbo herää. Sen takia ei kovin harva perä ehkä ole paras mahdollinen...
Itseelläkin samanlaisia mietteitä on ollut. Tosin, minä joudun perän vaihtamaan ulvonnan takia (edellinen omistaja on nuukuutta ajanut vähillä öljyillä, kun "stefan vaihto on kallis ja öljyähän saa lisäilla (jos muistaa
)") kuitenkin. Siinä olen pohtinut, että kannataisiko samalla harventaa välitystä...
Vaikka en itse sellaista kannatakaan, 123 on aika lailla valmiiksi mietitty tehtaalla...
Jos taas säästöpossua kaivataan, niin OM617 on väärä valinta, uudemmat ovat yhtä luotettavana noin 1,5...2 l/100 km pihimpia...
Jos taas perän joutuu vaihtamaan jostain muusta syystä, niin kannataisi kokeilla. Tehoa pitäisi kyllä löytyä...
Ja onnittelut hyvästä autonvalinnasta.
S123 300 TDT on tavarahissien aatelia
Minulla on vuoden ajokokemus samanlaisesta autosta (S123 300 TDT) alkuperäisen automaatin tilalle vaihdetun 4v manuaalilla ajamisesta. Sen välitykset pitäisi olla aika lähellä automaatin vastaavia, eli kokemuksestani saattaa olla jotain hyötyä. Tehoa löytyy tarpeeksi ihan vakiomootoristakin, jos sen vielä säätää kohdileen, niin liikkuu ihan kivasti auton ikää huomion ottaen.
Tosin, harvempi perä pudottaa mootorin kierroksia, joka säästää polttoainetta. Mutta kannattaa muistaa, että turbokone on pienillä kierroksillä melko laiska, kunnes turbo herää. Sen takia ei kovin harva perä ehkä ole paras mahdollinen...
Itseelläkin samanlaisia mietteitä on ollut. Tosin, minä joudun perän vaihtamaan ulvonnan takia (edellinen omistaja on nuukuutta ajanut vähillä öljyillä, kun "stefan vaihto on kallis ja öljyähän saa lisäilla (jos muistaa

Vaikka en itse sellaista kannatakaan, 123 on aika lailla valmiiksi mietitty tehtaalla...
Jos taas säästöpossua kaivataan, niin OM617 on väärä valinta, uudemmat ovat yhtä luotettavana noin 1,5...2 l/100 km pihimpia...
Jos taas perän joutuu vaihtamaan jostain muusta syystä, niin kannataisi kokeilla. Tehoa pitäisi kyllä löytyä...
Ja onnittelut hyvästä autonvalinnasta.
S123 300 TDT on tavarahissien aatelia

Syötönsäätö korjaa asian.v6sa kirjoitti: Tosin, harvempi perä pudottaa mootorin kierroksia, joka säästää polttoainetta. Mutta kannattaa muistaa, että turbokone on pienillä kierroksillä melko laiska, kunnes turbo herää. Sen takia ei kovin harva perä ehkä ole paras mahdollinen...

Itsekin mielenkiinnolla aihetta lukeneena ajattelin kysyä, että onko sitten lähes turha toimenpide pumpun 7 mm tapitus?Mika.T kirjoitti:Jaksaa se turbo kone vetää harvallakin perällä ainoastaan syötön säädöllä. Ja varmaan jaskaa ihan kohtuudella vakiosäädöissäkin. Ei se välttämättä siihen 7mm elementtejä tarviisommista elementesitä ei saa käytännön hyötyä jos koneessa on vakio turbo paikoillaan. Sen saa ahdistamaan jo säädetyllä vakio pumpulla
Autossani on jo säädetty (Diesel huolto Naumasella Kuopiossa penkitetty) vakiopummpu.
Olen myös miettinyt harvempaa perää.
Ja kun pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Onhan niitä toki ajatuksia ollut isommasta turbosta ja cooleristakin, mutta, mutta,mutta..

Järkeä vai ei -sen päättää jokainen itse, mutta keskustellaan nyt kun on aloitettu...
-Real men drive Mercedes-
Vakio turbo
Rehtij:llä taisi edellinen kokoonpano (om 617) olla juuri tuollainen, jossa 7 mm elementit pumpussa, cooleri ja vakio turbo.
Koneesta lähti ihan kivat teholukemat arki käyttöä ajatellen. Muistelen, että olivat luokkaa 170-180hv/400 nm
Koneesta lähti ihan kivat teholukemat arki käyttöä ajatellen. Muistelen, että olivat luokkaa 170-180hv/400 nm
-Real men drive Mercedes-