Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen

Viesti Kirjoittaja hagert »

Uutena foorumilaisena heti kysymyksiä kehiin, koskien perän 2.47 välityksellä soveltuvuutta otsikon mukaiseen autoon.

Selasin foorumia, mutta en löytänyt käyttökokemuksia ko. perävälityksellä olevista autosta. Onko vakio pumpulla liian harva ? Muuttuuko auto tehottoman tuntuiseksi harventuneen välityksen johdosta?
Melu kuitenkin hiukan vähenee? Entä polttoaineen kulutus?
Ajatuksena olisi saada ikään kuin 5.vaihde -lieneekö tuhoon tuomittu ajatus?

Antakaahan kommentteja, please

Nimim. "Köyhän on hehkutettava"
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen

Viesti Kirjoittaja hagert »

...Ja onkohan kenelläkään arvon foorumilaiset tietoa, että kuinka paljon alkaa nopeus-ja matkamittari valehtelmaan?
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Jos ei pitkä ykkönen haittaa, niin ainakin matka-ajoon nelivaihteisella laatikolla ihan järkevän kuuloinen ajatus. Kaupunkipyöritykseen nelonen tällöin ehkä liian pitkä, mutta voihan sitä aina vonguttaa kolmosella kylillä.
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

Viesti Kirjoittaja hagert »

Kiitos Kangas vastauksestasi !

Jos vielä saisi aikaan hyvää keskustelua aiheesta, niin olisin kiitollinen.
Siis jos jollakin on todellisia kokemuksia, niin antakaahan kuulua!

Vielä tässä vaiheessa ei ole tarkoituksena vaihtaa pumppua isompaan, että kuinkahan tuo vanha sotaratsu toimii ko. kokoonpanolla? ...Mutta kuten tiedämme, nälkä kasvaa syödessä. :o

Mikähän mahtaa olla matka -ja nopeusmittarin tilanne ja sen valehtelu?

T:Nimim. "köyhän on hehkutettava"
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

polttoaine talous

Viesti Kirjoittaja Core »

Alkoi kiinnostamaan kyseiset asiat ja mieleen nousi kysymys: Putoaako kuinka paljon ko. välityksellä polttoaineen kulutus ?
-Real men drive Mercedes-
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

hagert kirjoitti: Mikähän mahtaa olla matka -ja nopeusmittarin tilanne ja sen valehtelu?

T:Nimim. "köyhän on hehkutettava"
Nopeusheiton voi laskea siitä, kuinka monta prosenttia peränvälitys muuttuu.

Mittari heittää yhtä paljon.
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

Sopiva perä MB w123 300 TDT:hen AUTTAKAA!

Viesti Kirjoittaja hagert »

...Keskustelua aiheesta ei näytä juurikaan syntyvän, mutta auttaisiko perä/vältys asiaa, jos käyttäisin autoni pumpun "tapittamassa" 7mm elementeille jossakin diesel-pajassa ja vasta sitten nuo perän vaihdot?
Onko siis tälläisestä kokoonpanosta kenelläkään kokemuksia: Auto 5 syl.turbodiesel (om617) ja harvalla perällä 2.47...
->kuinka toimii ?
->ym. kokemukset tervetulleita.

En kehtaisi tehdä tyhjää työtä, mikäli ko. paketti ei toimi. Ennen "jurrutan" vakio perällä, kuin asennan toimimattoman kompleksin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jaksaa se turbo kone vetää harvallakin perällä ainoastaan syötön säädöllä. Ja varmaan jaskaa ihan kohtuudella vakiosäädöissäkin. Ei se välttämättä siihen 7mm elementtejä tarvi :D isommista elementesitä ei saa käytännön hyötyä jos koneessa on vakio turbo paikoillaan. Sen saa ahdistamaan jo säädetyllä vakio pumpulla :D
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Mikä perä siinä nyt on paikoilla. Alkuperäinen tai jo kerran vaihdettu? Millainen vaihteesto?

Minulla on vuoden ajokokemus samanlaisesta autosta (S123 300 TDT) alkuperäisen automaatin tilalle vaihdetun 4v manuaalilla ajamisesta. Sen välitykset pitäisi olla aika lähellä automaatin vastaavia, eli kokemuksestani saattaa olla jotain hyötyä. Tehoa löytyy tarpeeksi ihan vakiomootoristakin, jos sen vielä säätää kohdileen, niin liikkuu ihan kivasti auton ikää huomion ottaen.
Tosin, harvempi perä pudottaa mootorin kierroksia, joka säästää polttoainetta. Mutta kannattaa muistaa, että turbokone on pienillä kierroksillä melko laiska, kunnes turbo herää. Sen takia ei kovin harva perä ehkä ole paras mahdollinen...

Itseelläkin samanlaisia mietteitä on ollut. Tosin, minä joudun perän vaihtamaan ulvonnan takia (edellinen omistaja on nuukuutta ajanut vähillä öljyillä, kun "stefan vaihto on kallis ja öljyähän saa lisäilla (jos muistaa :evil: )") kuitenkin. Siinä olen pohtinut, että kannataisiko samalla harventaa välitystä...
Vaikka en itse sellaista kannatakaan, 123 on aika lailla valmiiksi mietitty tehtaalla...

Jos taas säästöpossua kaivataan, niin OM617 on väärä valinta, uudemmat ovat yhtä luotettavana noin 1,5...2 l/100 km pihimpia...

Jos taas perän joutuu vaihtamaan jostain muusta syystä, niin kannataisi kokeilla. Tehoa pitäisi kyllä löytyä...

Ja onnittelut hyvästä autonvalinnasta.

S123 300 TDT on tavarahissien aatelia :P
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

v6sa kirjoitti: Tosin, harvempi perä pudottaa mootorin kierroksia, joka säästää polttoainetta. Mutta kannattaa muistaa, että turbokone on pienillä kierroksillä melko laiska, kunnes turbo herää. Sen takia ei kovin harva perä ehkä ole paras mahdollinen...
Syötönsäätö korjaa asian. :D Vakio turbo herää kohtuu aikaisin kun syöttö hieman lisää.
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Core »

Mika.T kirjoitti:Jaksaa se turbo kone vetää harvallakin perällä ainoastaan syötön säädöllä. Ja varmaan jaskaa ihan kohtuudella vakiosäädöissäkin. Ei se välttämättä siihen 7mm elementtejä tarvi :D isommista elementesitä ei saa käytännön hyötyä jos koneessa on vakio turbo paikoillaan. Sen saa ahdistamaan jo säädetyllä vakio pumpulla :D
Itsekin mielenkiinnolla aihetta lukeneena ajattelin kysyä, että onko sitten lähes turha toimenpide pumpun 7 mm tapitus?
Autossani on jo säädetty (Diesel huolto Naumasella Kuopiossa penkitetty) vakiopummpu.
Olen myös miettinyt harvempaa perää.
Ja kun pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Onhan niitä toki ajatuksia ollut isommasta turbosta ja cooleristakin, mutta, mutta,mutta.. :idea:

Järkeä vai ei -sen päättää jokainen itse, mutta keskustellaan nyt kun on aloitettu...
-Real men drive Mercedes-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minun mielestä ei kannata jos ei ole tarkotus laittaa vähintään välijäähdytintä.
7mm tapeilla saa koneeseen sen verran soppaa että helposti sulaa männät jos ei turbo ole isompi ja välijäähdytin keulilla.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No kyllähän se tuolla pumpulla koneen luonne totaalisesti muuttuu ja vaikka vakioturbo ahistaaki niin näyttäähän tuo erään foorumilaisen mersu kestävän ilman kuuleriaki ja taitaa olla hukkaporttiki kokoajan kiinni!
Millhill Performance
-Built With Pride-
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

Vakio turbo

Viesti Kirjoittaja Core »

Rehtij:llä taisi edellinen kokoonpano (om 617) olla juuri tuollainen, jossa 7 mm elementit pumpussa, cooleri ja vakio turbo.
Koneesta lähti ihan kivat teholukemat arki käyttöä ajatellen. Muistelen, että olivat luokkaa 170-180hv/400 nm
-Real men drive Mercedes-
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Nopeusmittaria voi jonkin verran "huijata" siirtämällä neulaa - koko alueellahan se ei tietenkään näytä ihan oikein mutta jos hakee jotain 80kmh-100kmh nopeuksia niin voi päästä oikeelle kartalle :roll:
Vastaa Viestiin