w126 mittariston ongelmia ja UUSIA ONGELMIA
w126 mittariston ongelmia ja UUSIA ONGELMIA
Mittaristosta on valoja palanut ja ajattelin vetään sen ulos. Löysin jo hyviä ohjeita koukkujen käyttöön ym. Kiitos foorumille! Mutta mietityttää onko vm. -86 mallissa nopeusmittarin vaijeria vai onko se johdoilla? Ja miten vaijeri kannattaa irrottaa, vai onko se liian iso homma? Tuttu Volvokuski arveli että kun autossa on ABS, nopeustieto tulisi sieltä eikä mittarivaijeria olisi, onko näin?
Samalla ajattelin tutkia jumiutunutta bensamittaria, josko vika löytyisi mittaripäästä. Tähän liittyykin toinen kysymykseni: koska autossa on ajotietokone niin onko bensamittarille ja tietokoneelle tankissa omat anturit vai tuleeko nestepinnan tiedot samalta anturilta? Jos antureita on vain yksi silloin bensamittarin vika lienee mittaripäässä koska tietokone kuitenkin toimii.
Mistään en ole löytänyt mitään dataa ajotietokoneesta. Se on vissiin alkuperäinen, saksankieliset tekstit ja kaikki. Osaako kukaan auttaa?
Samalla ajattelin tutkia jumiutunutta bensamittaria, josko vika löytyisi mittaripäästä. Tähän liittyykin toinen kysymykseni: koska autossa on ajotietokone niin onko bensamittarille ja tietokoneelle tankissa omat anturit vai tuleeko nestepinnan tiedot samalta anturilta? Jos antureita on vain yksi silloin bensamittarin vika lienee mittaripäässä koska tietokone kuitenkin toimii.
Mistään en ole löytänyt mitään dataa ajotietokoneesta. Se on vissiin alkuperäinen, saksankieliset tekstit ja kaikki. Osaako kukaan auttaa?
Viimeksi muokannut EP, Ma 05.06.2006 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
420SE w126
http://www.500sec.com/bordcomputer/reiserechner.html
Tuossa on Reiserechnerin käyttöohje saksaksi. Jos englanti taipuu, kannattaa käyttää yläpalkin BF-painiketta...
Muutenkin termillä Reiserechner löytänee vaikka mitä.
Tuossa on Reiserechnerin käyttöohje saksaksi. Jos englanti taipuu, kannattaa käyttää yläpalkin BF-painiketta...
Muutenkin termillä Reiserechner löytänee vaikka mitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w126 mittariston ongelmia
1984 mallisessa W126:ssa ei ole mittarivaijeria. Sain omasta mittariston irti kun irroittaa sen kangasnauhan siitä alareunasta, ja sitten nitkuttelee paketin irti ilman mitään rautalankoja. Merkkaa tarkaan kaikki piuhat mitä irroitat. Enempää en sitten osaa valaistakaanEP kirjoitti:Mittaristosta on valoja palanut ja ajattelin vetään sen ulos. Löysin jo hyviä ohjeita koukkujen käyttöön ym. Kiitos foorumille! Mutta mietityttää onko vm. -86 mallissa nopeusmittarin vaijeria vai onko se johdoilla?

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Kiitos tiedoista. Hyvä jos ei ole vaijeria, onnistuu irroitus helpommin. Täytyykin sunnuntaina ottaa mittarin irroitus iltapäiväpuhteiksi.
Joo, oli minullakin tuo reiserechnerin saksalainen manuaali, mutta tarkoitin kuinka tietokone oikeasti toimii. Miten kulutus lasketaan? Ottaako se tankista nestepinnan korkeuden vai onko ruiskussa joku 'virtausmittari'?
Jos se mittaa tankin nestepintaa, onko se sama anturi mikä bensamittarillekin? Minulla ei bensamittari toimi ja yritän vikaa metsästää.
En ole vielä vaihtanut sulakkeita, mutta manuaalin mukaan konetilassa olevien mittaristoa koskevien sulakkeiden takana on paljon muutakin ja muut sähkövehkeet pelittää ok. Tästä päättelen että konetilan sulakkeet on ehjät (ja oletan että manuaali pitää paikkaansa).
Joo, oli minullakin tuo reiserechnerin saksalainen manuaali, mutta tarkoitin kuinka tietokone oikeasti toimii. Miten kulutus lasketaan? Ottaako se tankista nestepinnan korkeuden vai onko ruiskussa joku 'virtausmittari'?
Jos se mittaa tankin nestepintaa, onko se sama anturi mikä bensamittarillekin? Minulla ei bensamittari toimi ja yritän vikaa metsästää.
En ole vielä vaihtanut sulakkeita, mutta manuaalin mukaan konetilassa olevien mittaristoa koskevien sulakkeiden takana on paljon muutakin ja muut sähkövehkeet pelittää ok. Tästä päättelen että konetilan sulakkeet on ehjät (ja oletan että manuaali pitää paikkaansa).
420SE w126
EP kirjoitti:Kiitos tiedoista. Hyvä jos ei ole vaijeria, onnistuu irroitus helpommin. Täytyykin sunnuntaina ottaa mittarin irroitus iltapäiväpuhteiksi.
Joo, oli minullakin tuo reiserechnerin saksalainen manuaali, mutta tarkoitin kuinka tietokone oikeasti toimii. Miten kulutus lasketaan? Ottaako se tankista nestepinnan korkeuden vai onko ruiskussa joku 'virtausmittari'?
Jos se mittaa tankin nestepintaa, onko se sama anturi mikä bensamittarillekin? Minulla ei bensamittari toimi ja yritän vikaa metsästää.
En ole vielä vaihtanut sulakkeita, mutta manuaalin mukaan konetilassa olevien mittaristoa koskevien sulakkeiden takana on paljon muutakin ja muut sähkövehkeet pelittää ok. Tästä päättelen että konetilan sulakkeet on ehjät (ja oletan että manuaali pitää paikkaansa).
Toimi itselläkin kaikki muu normaalisti jonka takia epäilinkin että vika olisi muualla mutta tuttu osasi sillon kertoa että sulakkeiden vaihto voisi auttaa. itsellä oli kyllä niin vanhan ja hapertuneen näköisetkin sulakkeet että kyllä se päällekkin näkyi että vikaa voi olla vaikka langat oli ehjät.
Jee!
Mittariston irroitus kävi aika kätevästi ilman suurempia työkaluja. Pihdillä kun kiskoin alareunan kangastiivisteestä niin hyvin tuli ulos. Meni vielä nätisti takaisinkin kun survoo sen kankaan sinne väliin jollain lastalla.
Oli muuten karun näköistä katseltavaa 'valon johdemuovit' siis ne kirkkaat läpyskät mittarin päällä. Ne olivat sulaneet mustiksi möykyiksi lamppujen päälle kiinni, kun joku entinen omistaja säätäjä-ässä oli laittanut sinne 5W lamput
Ei ihme että mittari on himmeä. No, samalla vaihdoin loputkin palaneet hehkut.
Mutta nyt on uusi ongelma!
Ajotietokone meni kokonaan pimeäksi
Aikaisemmin näytön LCD:stä himmenivät numerot aika-ajoin, mutta tulivat jotenkin kummallisesti aina itsestään takaisin. Ilmeisesti kontakti häikkä. Mutta nyt ei näy mitään. Harmillista.
Lisäksi paikansin bensamittarin vian: akseli on jumittanut mekaanisesti käämihässäkän sisään eikä lähtenyt pyörimään vaikka pihdellä kuinka kampesi. Ei onnistu korjaus.
Mittasin moottoritilan sulakkeet kannakkeistaan yleismittarilla ja kaikki olivat hyviä oikosulkuja.
Mitähän tässä nyt tekisi?? Mistä saisin halvalla toimivan käytetyn mittarin
Ajaminen on vähän arpapeliä kun nyt ei toimi bensamittari eikä ajotietokone
Mittariston irroitus kävi aika kätevästi ilman suurempia työkaluja. Pihdillä kun kiskoin alareunan kangastiivisteestä niin hyvin tuli ulos. Meni vielä nätisti takaisinkin kun survoo sen kankaan sinne väliin jollain lastalla.
Oli muuten karun näköistä katseltavaa 'valon johdemuovit' siis ne kirkkaat läpyskät mittarin päällä. Ne olivat sulaneet mustiksi möykyiksi lamppujen päälle kiinni, kun joku entinen omistaja säätäjä-ässä oli laittanut sinne 5W lamput

Mutta nyt on uusi ongelma!
Ajotietokone meni kokonaan pimeäksi

Lisäksi paikansin bensamittarin vian: akseli on jumittanut mekaanisesti käämihässäkän sisään eikä lähtenyt pyörimään vaikka pihdellä kuinka kampesi. Ei onnistu korjaus.
Mittasin moottoritilan sulakkeet kannakkeistaan yleismittarilla ja kaikki olivat hyviä oikosulkuja.
Mitähän tässä nyt tekisi?? Mistä saisin halvalla toimivan käytetyn mittarin

Ajaminen on vähän arpapeliä kun nyt ei toimi bensamittari eikä ajotietokone

420SE w126
Hii-haa!
Nyt tilanne on lähtöasetelmaa parempi, eli plussan puolella ollaan
Ajotietokone lähti taas pelittämään. Jotenkin kummassa mittariston takaisinasennusvaiheessa sulake oli palanut
Ennen asennusta sulake oli todettu ehjäksi. Asennuksen aikana virrat oli kyllä pois päältä, mutta ilmeisesti joku mittariston johto sai silti oikosulkua.
Nyt jos vielä saisi toimivan bensamittarin jostain
Nyt tilanne on lähtöasetelmaa parempi, eli plussan puolella ollaan


Nyt jos vielä saisi toimivan bensamittarin jostain

420SE w126