w126 mittariston ongelmia ja UUSIA ONGELMIA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
EP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 22.05.2006 14:36

w126 mittariston ongelmia ja UUSIA ONGELMIA

Viesti Kirjoittaja EP »

Mittaristosta on valoja palanut ja ajattelin vetään sen ulos. Löysin jo hyviä ohjeita koukkujen käyttöön ym. Kiitos foorumille! Mutta mietityttää onko vm. -86 mallissa nopeusmittarin vaijeria vai onko se johdoilla? Ja miten vaijeri kannattaa irrottaa, vai onko se liian iso homma? Tuttu Volvokuski arveli että kun autossa on ABS, nopeustieto tulisi sieltä eikä mittarivaijeria olisi, onko näin?

Samalla ajattelin tutkia jumiutunutta bensamittaria, josko vika löytyisi mittaripäästä. Tähän liittyykin toinen kysymykseni: koska autossa on ajotietokone niin onko bensamittarille ja tietokoneelle tankissa omat anturit vai tuleeko nestepinnan tiedot samalta anturilta? Jos antureita on vain yksi silloin bensamittarin vika lienee mittaripäässä koska tietokone kuitenkin toimii.

Mistään en ole löytänyt mitään dataa ajotietokoneesta. Se on vissiin alkuperäinen, saksankieliset tekstit ja kaikki. Osaako kukaan auttaa?
Viimeksi muokannut EP, Ma 05.06.2006 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
420SE w126
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14200
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

http://www.500sec.com/bordcomputer/reiserechner.html

Tuossa on Reiserechnerin käyttöohje saksaksi. Jos englanti taipuu, kannattaa käyttää yläpalkin BF-painiketta...

Muutenkin termillä Reiserechner löytänee vaikka mitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13615
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w126 mittariston ongelmia

Viesti Kirjoittaja karra »

EP kirjoitti:Mittaristosta on valoja palanut ja ajattelin vetään sen ulos. Löysin jo hyviä ohjeita koukkujen käyttöön ym. Kiitos foorumille! Mutta mietityttää onko vm. -86 mallissa nopeusmittarin vaijeria vai onko se johdoilla?
1984 mallisessa W126:ssa ei ole mittarivaijeria. Sain omasta mittariston irti kun irroittaa sen kangasnauhan siitä alareunasta, ja sitten nitkuttelee paketin irti ilman mitään rautalankoja. Merkkaa tarkaan kaikki piuhat mitä irroitat. Enempää en sitten osaa valaistakaan :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

myös kaikki sulakkeet vaihtamalla tapahtuu ihmeitä. itsellä oli vähän väliä vähän kaikkien mittareiden kanssa ongelmaa jotka kaikki katosi kun vaihtoi sulakkeet.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kannatta varoa, ettei lähde osa mittariston alla olevasta jalopuulistasta mukana, kun mittariston vetää pois..
w115,123,124,126,210 yms.
EP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 22.05.2006 14:36

Viesti Kirjoittaja EP »

Kiitos tiedoista. Hyvä jos ei ole vaijeria, onnistuu irroitus helpommin. Täytyykin sunnuntaina ottaa mittarin irroitus iltapäiväpuhteiksi.

Joo, oli minullakin tuo reiserechnerin saksalainen manuaali, mutta tarkoitin kuinka tietokone oikeasti toimii. Miten kulutus lasketaan? Ottaako se tankista nestepinnan korkeuden vai onko ruiskussa joku 'virtausmittari'?

Jos se mittaa tankin nestepintaa, onko se sama anturi mikä bensamittarillekin? Minulla ei bensamittari toimi ja yritän vikaa metsästää.

En ole vielä vaihtanut sulakkeita, mutta manuaalin mukaan konetilassa olevien mittaristoa koskevien sulakkeiden takana on paljon muutakin ja muut sähkövehkeet pelittää ok. Tästä päättelen että konetilan sulakkeet on ehjät (ja oletan että manuaali pitää paikkaansa).
420SE w126
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

EP kirjoitti:Kiitos tiedoista. Hyvä jos ei ole vaijeria, onnistuu irroitus helpommin. Täytyykin sunnuntaina ottaa mittarin irroitus iltapäiväpuhteiksi.

Joo, oli minullakin tuo reiserechnerin saksalainen manuaali, mutta tarkoitin kuinka tietokone oikeasti toimii. Miten kulutus lasketaan? Ottaako se tankista nestepinnan korkeuden vai onko ruiskussa joku 'virtausmittari'?

Jos se mittaa tankin nestepintaa, onko se sama anturi mikä bensamittarillekin? Minulla ei bensamittari toimi ja yritän vikaa metsästää.

En ole vielä vaihtanut sulakkeita, mutta manuaalin mukaan konetilassa olevien mittaristoa koskevien sulakkeiden takana on paljon muutakin ja muut sähkövehkeet pelittää ok. Tästä päättelen että konetilan sulakkeet on ehjät (ja oletan että manuaali pitää paikkaansa).


Toimi itselläkin kaikki muu normaalisti jonka takia epäilinkin että vika olisi muualla mutta tuttu osasi sillon kertoa että sulakkeiden vaihto voisi auttaa. itsellä oli kyllä niin vanhan ja hapertuneen näköisetkin sulakkeet että kyllä se päällekkin näkyi että vikaa voi olla vaikka langat oli ehjät.
EP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 22.05.2006 14:36

Viesti Kirjoittaja EP »

Jee!

Mittariston irroitus kävi aika kätevästi ilman suurempia työkaluja. Pihdillä kun kiskoin alareunan kangastiivisteestä niin hyvin tuli ulos. Meni vielä nätisti takaisinkin kun survoo sen kankaan sinne väliin jollain lastalla.

Oli muuten karun näköistä katseltavaa 'valon johdemuovit' siis ne kirkkaat läpyskät mittarin päällä. Ne olivat sulaneet mustiksi möykyiksi lamppujen päälle kiinni, kun joku entinen omistaja säätäjä-ässä oli laittanut sinne 5W lamput :evil: Ei ihme että mittari on himmeä. No, samalla vaihdoin loputkin palaneet hehkut.

Mutta nyt on uusi ongelma!
Ajotietokone meni kokonaan pimeäksi :( Aikaisemmin näytön LCD:stä himmenivät numerot aika-ajoin, mutta tulivat jotenkin kummallisesti aina itsestään takaisin. Ilmeisesti kontakti häikkä. Mutta nyt ei näy mitään. Harmillista.

Lisäksi paikansin bensamittarin vian: akseli on jumittanut mekaanisesti käämihässäkän sisään eikä lähtenyt pyörimään vaikka pihdellä kuinka kampesi. Ei onnistu korjaus.

Mittasin moottoritilan sulakkeet kannakkeistaan yleismittarilla ja kaikki olivat hyviä oikosulkuja.

Mitähän tässä nyt tekisi?? Mistä saisin halvalla toimivan käytetyn mittarin :?:

Ajaminen on vähän arpapeliä kun nyt ei toimi bensamittari eikä ajotietokone :?
420SE w126
EP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 22.05.2006 14:36

Viesti Kirjoittaja EP »

Hii-haa!

Nyt tilanne on lähtöasetelmaa parempi, eli plussan puolella ollaan :) Ajotietokone lähti taas pelittämään. Jotenkin kummassa mittariston takaisinasennusvaiheessa sulake oli palanut :? Ennen asennusta sulake oli todettu ehjäksi. Asennuksen aikana virrat oli kyllä pois päältä, mutta ilmeisesti joku mittariston johto sai silti oikosulkua.

Nyt jos vielä saisi toimivan bensamittarin jostain :?:
420SE w126
Vastaa Viestiin