Ei se kulutus käytännössä kasva, dieselissä kun kaasujalka määrää tarkalleen kuinka paljon ruiskutetaan jokaiselle työtahdille. Nyt kun auto ajaa vakionopeutta maantiellä, joudut säädetyllä pumpulla nostamaan nilkkaa niin paljon, että poljin on miltei auki asennossa. Tällöin jokainen ruiskutus on täsmälleen samansuuruinen kuin vakiopumpulla.
Bensiinimoottoria viritettäessä menetetään aina osa polttoaineesta kun se sujahtaa palamattomana koneen läpi ja myös seossuhdetta muutetaan taloudellisesta sellaiseksi josta saadaan paras teho. Dieselissä seosuhde on aina laihalla, eli sylinteri on täynnä ilmaa ja sinne ruiskutetaan vain sen verran polttoainetta (=energiaa) kuin tarvitaan sen hetkisen vauhdin ylläpitämiseksi.
Vitossa on vakiona 6 mm elementit, se elementti on kuin pieni sylinteri, jossa mäntä pumpaa polttoaineannoksen sylinteriin ruiskutusputien ja suuttimien kautta. Kun syöttöä lisätään jossakin kohtaa tulee raja vastaan, siinä ajassa kun syöttö pitää tapahtua ei ehditäkkään puristamaan 6 mm paksulla männällä riittävää määrää. Nuo superturboilijat sitten huomasivat, siis lähinnä Mynä-Diesel, jotta laitetaan erikoisvalmisteiset elementit, joten saadaan samassa ajassa paljon enemmän polttoainetta...loppu on historiaa suunnilleen näin 386 hv, 450 hv, 560 hv, 600 hv 7...kröhöm.
Minulla on tuosta samasta koneesta otettu jonkin verran enemmän tehoa, ja kyllä se kestää. Se millä sen voi rikkoa on liian pieni turbo kun on liikaa syöttöä ja raskas kaasujalka liian kauan polkimella. Ei tosiaan tälläkään koneella kannata ajaa 180 km/h taulussa 15 minuuttia putkeen, ei varsinkaan vakioturbolla.
Kone tai siis sen alkuperäinen kannentiiviste hajoaa jo vakiotehoilla jos on hajotakseen, sillä ei ole mitään tekemistä tehon kanssa. Tuosta koneesta saa aivan varmasti 300 hv tehoa kun käyttää kierroksia tarpeeksi, hyvää ahdinta ja tehokasta cooleria. (Minulla edelleen vakiocooler).
Tänään ajoin noilla katusäädöillä, eli syöttö pienemmällä kuin radalla, niin mittari meni sinne 180 kmh kohdalle, vieläkin...lentokentällä kun semmonen tuli vastaan

Olisi se kait mennyt vielä lisääkin mutta semmonen saa riittää, nopeus ylös, nopeus alas...
Kysyjä ei vältämättä tunne konjamiinia, joten kerrotaan, jotta hänellä on samaan tekniikkaan perustuva 6 sylinterinen moottori, josta otetaan satoja hevosvoimia ulos, onko 500 hv jo rikki ?
Sen takia se hirnuu...
P.S Kyllä se siitä kun varustautuu oikealla asenteella, aikaa kannattaa tosiaan varata, ja kemikaaleja:

P.P.S Mikä työkalu ei kuulu joukkoon...