Vito 110d ahtopaineet ja muuta kysyttävää...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Vito 110d ahtopaineet ja muuta kysyttävää...

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Niinkun tuli ostettua tollanen vm.97 minibussi, että iskä pääsee töihin ja perhekin mahtuu joskus mukaan (eivät siis tule mun työmaalle :wink: )
No joo, siis aiemmin joskus mulla oli Pajero ja siinä huomasin, että kun otti ton ahtopaineenrajoittimen pois käytöstä ni meni paremmin ja kulutti vähemmän. Ahtopaineen nousi 0.6bar :arrow: 1.2bar

Nyt tarttis saada tästä Vitosta kulutusta hieman alas ja samalla tehoja ylös (onko tää mahdoton yhtälö?)
Konehuoneesta löytyi kuvassa keskellä sijaitseva ruuvi, öljytikun yläpuolella
Kuva
jota kiristin puolikierrosta, tuloksena vetoalueen nousu 3000rpm - tonne 4500rpm tienoille tai jotain, en revittäny enempää.
Niin kysysinkin ensiksi, että mitäs ruuvia sitä tuli väännettyä?
Eikä ole vielä tässä tota ahtopaine mittaria että sitä näkis.
Alakierroksilla vääntömomenttia olis kiva saada lisää, kuitenkin kaikki tehdään siten ettei kulutus mielellään nousis

No, käydään nyt ensin tää läpi, ni kysytään sitte lisää :?
Jaa niin, nytten palaa n.9litraa satasella, eihän se nyt paljon ole mutta...
110D vm.-97
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Säädit sitä 'morkoolia' eli alasyöttöä isommalle. Kulutuksen saa noin 7 litraan kun säätää ajoituksen 13 asteeseen, mulla rupes koliseen joten ajoitus nyt karvan alle 14 astetta.

Onks toi automaatti vai keppi?
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Kuulemma näitä tälläsia sanotaan poikavaihteiksi :lol:
Eli keppilöytyy, mut mistä toi ajoitus ja mitä se meinaa???
Täällä ollaan siis melkein pystymettästä :oops: , mut opetellaan kovaa vauhtia. Jaa niin, toi morkooli-sana on mulle ihan uus...
BTW. mitäs toi alasyöttö vielä meinaa? (innokkaana kyselee)
110D vm.-97
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Eli nyt luin tarkemmin :D Kierrä auki sitä ruuvia mitä kiersit kiinnipäin niin alasyöttö kasvaa, eli vääntää paremmin ->mukavampi ajaa. Kierros on OK.

Alasyöttöllä tarkoitetaan ruiskupumpun antamaa polttoainemäärää ennen kuin ahdot nousee ja nostaa syöttöä.

Ajoitus saadetään kääntämällä ruiskupumppua, ajoitus merkit ja asteikko hihnapyörässa.
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Kierros auki suoritettu, nyt ollaan siis lähtötilanteesta puolikierrosta auki. Tuntuu ettei mitään tunnu :roll:
Pitäistkö kiertää vielä puolikierrosta :?:
Sitten kun on noi kuvailemasi säädöt tehty niin täytyykö ne palauttaa katsastukseen vai meneekö noilla läpi? Nyt ruvettais sitten vastaanottamaan neuvoja siitä miten noi asteet säädellään kohdalleen...
Miten toi morkooli vaikuttaa kulutukseen?
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä tuli aika hyvään kohtaan tämä kysymys. Laitan parin päivän sisällä tarkat ohjeet miten tuohon vekottimeen taiotaan noin 40 ... 50 % lisää tehoa. varoitan jo heti alkuun, että kyseessä ei ole helppo homma.

Ahtopainetta ei kannata nostaa ollenkaan, se vakio, noin 0,85 ... 0,9 riittää mainiosti. Tehoa saadaan pumppua ruuvaamalla.

Ruuvi jota käänsit on alasyötön rajoitusruuvi. Toisin sanoen pumppu on ruuvattu antamaan syöttöä vaikkapa 55 ml/1000 iskua. Tuota syöttöä rajoitetaan kunnes ahtopaine on noussut maksimiarvoon. Tuo kello jonka ruuvia käänsit rajoittaa syöttöä kunnes ahtopaine nousee. Siellä on siis jousi, jota painetaan ruuvilla ja joka painaa jotakin tankoa pumpussa. Ahtopaine painaa jousen kasaan, tanko nousee -> syöttö lisääntyy.

Tehoa et saanut tuolla sädöllä yhtään aikaiseksi...mutta maltahan hetki niin tulee ohjeet. Sillä aikaa voit katsella sitä pumpun peräosaa, siellä näkyy punainen muovipyörylä, sen alla on luukku. Sieltä saa tehoa oikein hyvin esille.

Mikäli et halua tehdä kovasti työtä tuon kanssa niin viet sen vekottimen vaikka mynä-dieseliin ja he ottavat pumpun pois ja pyörittävät sinne tehon kohdalleen. Sellainen 140 hv on ihan helposti saavutettavissa oleva teho, ja sen se vakioahdinkin vielä jotenkin osaa käsitellä.

Kellon tappia pitää siis nostaa, jotta alavääntö lisääntyy. Jos ruuvasit sitä sisäänpäin, pienensit vääntöä alhaalla ja tuli fiilis, jotta kone vetää paremmin ylempänä.

Tuo moottori lopettaa "vetämisen" 3800 rpm kohdalla siitä ylöspäin pumppu rajoittaa syöttöä, mutta tuolle löytyy hyvin apuja kun jaksaa sen pumpun ruuvata. [edit: Vakiona tuo pumppu siis lopettelee jo jossain 3000...3200 rpm kohdalla] :shock:

Mynädieselin pumpulla, jossa on 7 mm elementit, voit saada kulutusta hieman laskemaan, tuo 9 litraa on kohtuu normaali kulutus. Riippuu vähän millä nopeudella ajelee. Toisaalta kun saat Mynä pumpun myös poljenta lisääntyy ja siten lopputulos on plus miinus nolla.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 02.06.2006 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

veskola kirjoitti:Tämä tuli aika hyvään kohtaan tämä kysymys. Laitan parin päivän sisällä tarkat ohjeet miten tuohon vekottimeen taiotaan noin 40 ... 50 % lisää tehoa. varoitan jo heti alkuun, että kyseessä ei ole helppo homma.

Ahtopainetta ei kannata nostaa ollenkaan, se vakio, noin 0,85 ... 0,9 riittää mainiosti. Tehoa saadaan pumppua ruuvaamalla.

Tehoa et saanut tuolla sädöllä yhtään aikaiseksi...mutta maltahan hetki niin tulee ohjeet. Sillä aikaa voit katsella sitä pumpun peräosaa, siellä näkyy punainen muovipyörylä, sen alla on luukku. Sieltä saa tehoa oikein hyvin esille.

Mikäli et halua tehdä kovasti työtä tuon kanssa niin viet sen vekottimen vaikka mynä-dieseliin ja he ottavat pumpun pois ja pyörittävät sinne tehon kohdalleen. Sellainen 140 hv on ihan helposti saavutettavissa oleva teho, ja sen se vakioahdinkin vielä jotenkin osaa käsitellä.

Mynädieselin pumpulla, jossa on 7 mm elementit, voit saada kulutusta hieman laskemaan, tuo 9 litraa on kohtuu normaali kulutus. Riippuu vähän millä nopeudella ajelee. Toisaalta kun saat Mynä pumpun myös poljenta lisääntyy ja siten lopputulos on plus miinus nolla.
Kiersin vielä kierroksen eli ollaan 1,5kierrosta auki asennossa nytten. Vääntöä löytyy alhaalta asti ihan mukavasti.

Mä olen sitä mieltä että äkkiä ei saa kun halvauksen... Meinaan tota "kyseessä ei ole helppo homma". Mikään automekaanikko en ole, työkaluja kyllä löytyy, ja intoa sekä kiinnostusta. Kaksi juttua vaan on, että ei sais tulla noita kustannuksia, eli sen Mynädieselin voi tässä vaiheessa unohtaa. Ja sit en mielelläni alkais ottamaan tota moottoria pois paikoiltaan tossa kerrostalon parkkipaikalla :wink:

Toisaalta jos toi säätöhomma menee ihan pieleen niin kai sen pumpun voi lähettää vaikka sinne Mynämäelle hoitoon.

Ite meinasin just että pitäis niitä ahtopaineita nostaa, mut on se uskottava kokeneempia.

Pajeroon tuli tehtyä kansiremontti parivuotta sitten, että ei tässä ihan pihalla olla. Tää konehuone vaan on jotain 10neliöö pienempi tässä Mesessä. Tota turbon vaihtamista myös vähän kavahdan, siellä kun on melko pienet tilat. Suhteellisen hyvät ohjeet, mielellään kuvien kera niin ruvetaan toimeen. Tästä hommasta laitetaan kyllä kunnon kuvasarja nettiin...
( :roll: siis jos tää onnistuu :roll: ...)
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 251#300251

Ahtopainetta säädetään siten, että ajetaan auto trallille, ujutetaan käsi sinne ahtimelle, ja lyhennetään hukkaportin tankoa kierros tai pari, mutta tuo on tosiaan kohtuu turhaa puuhaa.

Myöhemmin varsinkin jos tulee suurempi ahdin vedetään se hukkaportin kellon letku moottoritilaan ja rakennetaan sinne säädin.

Syötön lisäämisen jälkeen :twisted: ennen katsastusta :roll: laitetaan siihen morkoolin kellolle menevään letkuun kuula ja säädetään se ruuvi, mitä olet pyöritellytkin niin alas, että huippunopeus on 135. Silloin se on hyvä katsastaa.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 02.06.2006 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Tosta parempia ohjeita ei voi kyllä enää saada. Tämä homma hoidetaan heti kun on siihen pari päivää :?: aikaa.
Vielä tosta kulutuksesta, kun koittaa järjellä miettiä niin luulisi, että kun lisää syöttöä niin sitä myös kuluu lisää :roll:
Niin ja toi kestävyys, jos 98hp koneesta otta ton 140hp irti niin onko se jo kauheen kovilla? Toi ettei tarvi turboo vaihtaa on älyttömän hieno juttu. Noi ahtopaineet katsotaan sitten jos toi nälkä kasvaa syödessä... Vaikkei sillä nyt ymmärtääkseni enää ole semmoista vaikutusta.
Mitä ne 7mm elementit muuten meinaa???
110D vm.-97
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

[quote="Vito97"]
Niin ja toi kestävyys, jos 98hp koneesta otta ton 140hp irti niin onko se jo kauheen kovilla?

:shock: :shock: :shock: :roll: :) :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Anteeks vain tämä ot, mutta oli aivan pakko...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se kulutus käytännössä kasva, dieselissä kun kaasujalka määrää tarkalleen kuinka paljon ruiskutetaan jokaiselle työtahdille. Nyt kun auto ajaa vakionopeutta maantiellä, joudut säädetyllä pumpulla nostamaan nilkkaa niin paljon, että poljin on miltei auki asennossa. Tällöin jokainen ruiskutus on täsmälleen samansuuruinen kuin vakiopumpulla.

Bensiinimoottoria viritettäessä menetetään aina osa polttoaineesta kun se sujahtaa palamattomana koneen läpi ja myös seossuhdetta muutetaan taloudellisesta sellaiseksi josta saadaan paras teho. Dieselissä seosuhde on aina laihalla, eli sylinteri on täynnä ilmaa ja sinne ruiskutetaan vain sen verran polttoainetta (=energiaa) kuin tarvitaan sen hetkisen vauhdin ylläpitämiseksi.

Vitossa on vakiona 6 mm elementit, se elementti on kuin pieni sylinteri, jossa mäntä pumpaa polttoaineannoksen sylinteriin ruiskutusputien ja suuttimien kautta. Kun syöttöä lisätään jossakin kohtaa tulee raja vastaan, siinä ajassa kun syöttö pitää tapahtua ei ehditäkkään puristamaan 6 mm paksulla männällä riittävää määrää. Nuo superturboilijat sitten huomasivat, siis lähinnä Mynä-Diesel, jotta laitetaan erikoisvalmisteiset elementit, joten saadaan samassa ajassa paljon enemmän polttoainetta...loppu on historiaa suunnilleen näin 386 hv, 450 hv, 560 hv, 600 hv 7...kröhöm.

Minulla on tuosta samasta koneesta otettu jonkin verran enemmän tehoa, ja kyllä se kestää. Se millä sen voi rikkoa on liian pieni turbo kun on liikaa syöttöä ja raskas kaasujalka liian kauan polkimella. Ei tosiaan tälläkään koneella kannata ajaa 180 km/h taulussa 15 minuuttia putkeen, ei varsinkaan vakioturbolla.

Kone tai siis sen alkuperäinen kannentiiviste hajoaa jo vakiotehoilla jos on hajotakseen, sillä ei ole mitään tekemistä tehon kanssa. Tuosta koneesta saa aivan varmasti 300 hv tehoa kun käyttää kierroksia tarpeeksi, hyvää ahdinta ja tehokasta cooleria. (Minulla edelleen vakiocooler).

Tänään ajoin noilla katusäädöillä, eli syöttö pienemmällä kuin radalla, niin mittari meni sinne 180 kmh kohdalle, vieläkin...lentokentällä kun semmonen tuli vastaan :lol: Olisi se kait mennyt vielä lisääkin mutta semmonen saa riittää, nopeus ylös, nopeus alas...
konjamiini kirjoitti: :shock: :shock: :shock: :roll: :) :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Anteeks vain tämä ot, mutta oli aivan pakko...
Kysyjä ei vältämättä tunne konjamiinia, joten kerrotaan, jotta hänellä on samaan tekniikkaan perustuva 6 sylinterinen moottori, josta otetaan satoja hevosvoimia ulos, onko 500 hv jo rikki ? :lol:

Sen takia se hirnuu...

P.S Kyllä se siitä kun varustautuu oikealla asenteella, aikaa kannattaa tosiaan varata, ja kemikaaleja:
Kuva
P.P.S Mikä työkalu ei kuulu joukkoon...
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

.....mutta vetarit ei kestä vakionakaan :D pistän sulle veskola postia.

Niin toi ajoituksen säätö on ihan ilmasta ja vaikutti mulla todella paljon. Alkujaan 15 astetta niin muutin 13 asteeseen niin kulutus tippu todella paljon (2L) )ja vääntöä, kierrosherkkyyttä tuli lisää. Lyhyesti tuli mieleen että jätän virittelyn tähän :D Nyt nyt tosin odotellaan veskolan ohjeita mu.. kieli pitkällä mitä tuleman pitää.

Ajoituksen säädöstö löytyy haulla hyvät ohjeet, OM601 (konetyyppi) pumpun ajoituksen säädöstä. Vitossa tosin täytyy olla nais gynon kädet lämmitettyine työkaluineen, että pääsee siihen takimmaiseen pumpun pulttiin kivuttomasti käsiksi.

P:S toi kittilasta ei kuulu joukkoon..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu kannattaa kokeilla sitä ajoitustakin, hassua ettei sitä ole optimoitu tehtaalla...

Se mikä ei kestä, se vaihdetaan uuteen :lol:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Pystyykö toi vakio ahdin jotenkin käsitteleen tollasta 7mmMynäpumppua? Sellasta punasta systeemiä en kyllä pumpusta löytänyt, mutta tossa muutama kuva siitä... pumpusta kaiketi...

http://i79.photobucket.com/albums/j130/ ... C02015.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j130/ ... C02013.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j130/ ... C02014.jpg

Enkä muuten löytäny niitä ajoituksensäätöohjeitakaan...
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sinulla on tuo mekaaninen tyhjäkäyntisysteemi (ilmeisesti sitä sanotaa ELR-järjestelmnäksi :?: ), aivan samalainen kuin W124 mallissa.

Tuon säätäminen on aivan yhtä helppoa, vastaavat ruuvit ja näky kannen alla on tämä:
Kuva

Maksimikierrosten ruuvi (kuusiokolo) on hieman erilainen, mikäli säätövara ei riitä niin laitat sinne 2 mm prikan alle, tuossa uudemmassa versiossa tuo säätö on parempi. Sen mutterin kun ottaa pois niin kuulemma on vähän vaikea saada takaisin, kun se jousi panttaa...

Eräällä palstalaisella on vakioturbo ja 7 mm tapit, toki se toimii kun rajoittaa syöttöä, mutta menee hukkaan se 200 ... 300 hv potentiaali pumpusta, ja jos erehdyt kokeilemaan täysillä niin romuakin saattaa tulla. Samaan tehoon pääset sillä vakiopumpulla, siis siihen tehoon, jolla sitä autoa kannattaa komentaa vakioturbolla. Mynän pumpussa on siis helppokäyttöinen rajoitin pumpun ulkouolella.

Katsotaan kohta mistä se ajoitusohje vielä löytyy....
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Moro

Jos ihan vähän sais aihetta lainata, muistaakos Veskola että mihin momenttiin pakosarja kiristetään?

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Moro

Jos ihan vähän sais aihetta lainata, muistaakos Veskola että mihin momenttiin pakosarja kiristetään?

jukis
Mä kiristin ihan vain fiilispohjalta, näet se merkkikorjaamolla laitettu momentti oli liian vähän ja pultit olivat irti jo 10 tkm ajon jälkeen.

Pikkusellä räikällä kun vääntää niin "silleen sopivasti" :roll:

Varmaan joltain W124 korjauskäsikirjan omistajalta löytyy tuokin momenttitieto...

HEI ! mitäs sulla on tekeillä, kerro heti ?

Ahdin vaihtui ?
Kannen tiiviste hajosi
Laatikko hajosi
Tuli uusi pakosarja ??? :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti: HEI ! mitäs sulla on tekeillä, kerro heti ?

Ahdin vaihtui ?
Kannen tiiviste hajosi
Laatikko hajosi
Tuli uusi pakosarja ??? :twisted:

Eikun vähän vaan kattelin sun projektikuvia. Oli niin hauskan näköistä puuhaa että päätin itekki ruveta harrastamaan :D .
Kattos kun tuo mersun omistaminen tuo sisältöä elämään!! :lol: :lol:

Oikeesti. Laatikko lähtee elintensiirtoon ja uutta ahdinta jo vähän sovittelin, kyllä se sinne sopii... Pakopaineen mittapiste tuli tehtyä, laturi ja startti tutkitaan ja uudistetaan tarvittavin osin, uudet moottorin kumityynyt vahvistettuina, termari, ja sitä sun tätä "pientä".

jukis
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Hakusanalla 'ajoituksensäätö' löytyy ohjeet, samat ohjeethan on päteviä OM601-OM603 eli 200d-300d. Toki myös muihinkin koneisiin, mutta noi löytyy haulla.

Noissa veskolan postaamissa Viton pumppun säätö kuvissa näkyy se takimmainen pulti, vaati sen U mallin lenkkiavaimen.

ELR systeemi on se missä on se punainen mokkula.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vähän projektikuvia (saattaapi jukistakin vähän kiinnostaa mitä on tekeillä):

Kuva

Syyllinen :evil:
Kuva

Ei muuten selviä onko kyseessä 8 bitinen kontrolleri vai vähän uudempi...ei forumilta siemensin miehiä löydy...

No juu pitihän sitä ottaa yhteyttä itse pääkallopaikalle eli ZF:n tehtaalle, tulevat viikot kertovat selviääkö ongelmat vai vaihdanko transportteriin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Tohon voin vaan sanoa, että mielestäni mitä vähämmän autossa on sähköjä niin sitä parempi... Vanha kunnon mekaanisuus voittaa elektroniikan :wink: heh, heh...
110D vm.-97
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Jep kiinnostaa kovasti...
Ootlos saanut purettua muistipiirin sisällön koneelle muokattavaan muotoon??

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Jep kiinnostaa kovasti...
Ootlos saanut purettua muistipiirin sisällön koneelle muokattavaan muotoon??

jukis
En, kysellään vielä ensin tehtaalta, kun ovat tuollaisen tekeleen päästäneet markkinoille niin saavat kyllä supportoida, ja niinhän ne kyllä tekevätkin.

Kuulemma 8 bittisessä ohjaimessa, jollainen pitäisi noin vanhassa autossa olla, ei ole mitään kierroslukurajoitusta. Varmistamme vielä puhutaanko tosiaan 8 bitin kontrollerista. Tuosta siemensin piiristä en löytänyt mitään tietoa.

Yksi vaihtoehto on, jotta induktiiviset rpm anturi(t) menettävät signaalinsa kun kierroksia on tarpeeksi. Toisaalta tämä olisi hyvä juttu, sillä uskoisin että viilaamalla anturia sen saa lähemmäs. Kyse on tästä/näistä antureista:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pistetään vähän knoppitietoa tähänkun on niin sopiva otsikko.

Vuoden 1999 Viton EGR koneissa ahtopainetta (ahdinta) komennetaan alipaineella. Tällöin ECU:n tulee olla tolkuissaan, jotta säätö onnistuu. 1997 mallissa sama asia tapahtuu ahtimen toimesta ahtopainekellolla.

Painetta mitataan MAP anturilla, jollainen näkyy kuvassa. Normaalissa ilmanpaineessa anturilta saadaan noin 1,53 V jännite.
Kuva

Vanhemmassa koneessa samainen anturi toimii ylipaineanturina, joka kytkee morkoolin irti paineen ylittyessä.

MAP anturi on tuollainen jaappanilaisten tekele, mittailen joskus miten ylös se menee.

EGR koneessa, mikäli ahtopainetta halutaan vältämättä nostaa, tulee anturille menevä painetieto bleedata, tai tehdä sama homma sähköisesti tai vaihtaa sopiva MAP. Tulee kuitenkin huomata, että anturin tulee antaa samaa jännitettä normaalissa ilmanpaineessa. Tehoon pelkkä ahtopaineen nosto ei vaikuta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:Yksi vaihtoehto on, jotta induktiiviset rpm anturi(t) menettävät signaalinsa kun kierroksia on tarpeeksi. Toisaalta tämä olisi hyvä juttu, sillä uskoisin että viilaamalla anturia sen saa lähemmäs. Kyse on tästä/näistä antureista:

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0255.jpg
Juupa. Tulee vaan hölmösti mieleen, että mites nuo sitten bensakoneisessa automaatissa toimii? Ootkos selvitellyt bensaviton automaatin ohjausboxia? Mä kysyiin Lehtiseltä moista, ei ollut vaikka sellainen auto oli heillä joskus purettu.

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Juupa. Tulee vaan hölmösti mieleen, että mites nuo sitten bensakoneisessa automaatissa toimii? Ootkos selvitellyt bensaviton automaatin ohjausboxia? Mä kysyiin Lehtiseltä moista, ei ollut vaikka sellainen auto oli heillä joskus purettu.

jukis
Aivan samasta aiheesta keskusteltiin, kyllä sen raudan pitäisikin toimia ja edelleen uskon että vika on vain softassa, josta jokin arvo valuu yli alueensa.

Toki dieselin automaatissa saattaa olla niitä laskettavia hampaita niin paljon enemmän kuin bensassa, että 4800 rpm, vastaa bensalaatikon vaikkapa 7000 rpm.

Ei se bensan ohjain vältämättä toimi hyvin sitten taas normiajossa...

Pitäisi käydä katsomassa onko CDI koneen boxi taas aivan erilainen, luultavasti on kun moottorinohjaus on varmaankin sotkettu kuvioihin.

No niin tai näin, kysytään vielä tehtaalta, kyllä sieltä pitäisi tieto löytyä, ja sitten käydään vielä virhekoodin luvussa. Eiköhän se boxi kerro mikä sitä närästää kun punainen valo syttyy...

Mitä niitä boxeja katsoin niin tuntui kaikissa olevan tuo koodin loppuosa erilainen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

kysyy taas hän...

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Täällä on jotkut kertoneet kun ovat käyneet penkittämässä pumppunsa, että on ollut epätasainensyöttömäärä eri sylintereissä. Tämän säätäminen taitaa olla mahdotonta kotikonstein? Mahtaako tollasta huomata ajossa mitenkä ja onko siitä kuinka iso haitta jos joku sylinteri rasittuu enempi??
Ajoituksen säädöstä olis kiva jos joltain löytyis edes jonkunlainen kuvatus siitä hommasta, kun ei ole ihan käsitystä edes siitä kääntyykö pumppu pituusakselinsuutaisesti vai poikittain??? Eikö ole hienoja kysymyksiä nämä... :P
110D vm.-97
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Niin muuten pimeeseen paikkaan on laitettu se solmu sinne takaperälle, mistäs sieltä se painekello härdelli löytyy???
:arrow: se paine säätöjutska :?:
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vito97 kirjoitti:Täällä on jotkut kertoneet kun ovat käyneet penkittämässä pumppunsa, että on ollut epätasainensyöttömäärä eri sylintereissä.
Ei sitä tuon takia kannata irroittaa, eikä kunnossa olevassa pumpussa ole suuria eroja. Viton tyhjäkäynti on luonnostaan epätasaista, se ei parane vaikka pumppua tasataan. Juu on mahdotonta kotikonstein, säätö tapahtuu pumpun sisältä jotenkin niiden elementtien kohdilta ja tarvitaan se pumppupenkki, joka mittaa ruiskutusmäärät
Vito97 kirjoitti:Niin muuten pimeeseen paikkaan on laitettu se solmu sinne takaperälle, mistäs sieltä se painekello härdelli löytyy???
:arrow: se paine säätöjutska :?:
Kotisivuillani on selvät kuvat siitä, ei sekään mitenkään liian helppo homma ole, mutta miksi ihmeessä haluat nostaa sitä ahtopainetta, uskohan vain, että se ei lisää tehoa mutta aiheuttaa vain murheita vakioahtimella.

Tuo Vito mitä tuossa yksi viikonvaihde sitten ruuvattiin, toimii oikein hyvin vakiopaineilla. Omistaja kommentoikoon lisää ajofiiliksistä tyyliin ennen vs nyt.

Hukkaportin tangon pää näkyy esimerkiksi tässä kuvassa:
Kuva
Toki sinun pitää purkaa pakoputki pois tieltä...

Painekello löytyy helpoiten kun ottaa silmän käteen, eli purkaa ilmanputsarikotelon pois ja työntää käden sinne minne menee se ilmaletkukin. Sieltä se löytyy kun kädessä olevalla silmällä katsoo :D

Vitossa ei ole mitään mikä tulee ja tapahtuu helpolla...mikäli haluaa tehoa sen eteen pitää kyllä nähdä vaivaa, tosin ei mielestäni nyt kovinkaan paljoa, jos mietitään jotain muuta autoa, jossa höylätään kantta tai lasketaan puristussuhdetta sorvaamalla mäntää etc.

...ja tuollainen on vakioturbo, arvaat varmaan kumpi:
Kuva

ah, tuossahan on vielä parempi kuva neitseellisen KKK K03:n tangosta:
Kuva

Eli säätö on tuo klunssi siinä pakoputken lähdön vieressä...otappa se ahdin sieltä pois niin on helppo säätää :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Ahtimen poisottaminenhan on helppoo kun heinanteko... Menee vaan seisomaan auton ja moottorin valiin ja ruuvaa...

:D :x :D :D

jukis
Vastaa Viestiin