Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Kävin paikalliselta autokorjaajalta viikolla kysymässä tarjousta Mersun automaatin öljynvaiholle. Korjaamo on tunnettu mersukorjaamo. Mutta ihmetytti kun tuli puheeksi öljymäärä, niin selvisi etteivät harrasta turbiinin tyhjentämistä vaihdon yhdeydessä. Perustelivat sillä, että laatikko ei käy kuivana ilman voitelua milloinkaan. Ihmetyttää vaan kun melkein puolet öljystä jää vaihtamatta. Voiko pitää paikkaansa?
Lisäksi pyysin tarjouksen kartaanin kannatinlaakerin vaihdosta. Koko homma vaihteistoöljyt, suodatin kannaatinkumi ja laakeri osineen ja töineen n.200€ Onko paha hinta?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

en mää mitään mistään tiedä, mutta jos mb omat korjaus oppaat neuvoo turbiinin tyhjennyksen ilman kummempia varoituksia niin se riittää mulle :shock:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no ei se turbiinin tyhjennys kovin kummonen homma ole etteikö niitä kannata vaihtaa samalla...
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Arto S kirjoitti:Kävin paikalliselta autokorjaajalta viikolla kysymässä tarjousta Mersun automaatin öljynvaiholle. Korjaamo on tunnettu mersukorjaamo. Mutta ihmetytti kun tuli puheeksi öljymäärä, niin selvisi etteivät harrasta turbiinin tyhjentämistä vaihdon yhdeydessä.
Tossa vaiheessa saa kääntyä ympäri. Tollaisen kommentin voi ohittaa ihan olan kohautuksella, sillä eihän tuollaisella öljynvaihdolla ole mitään virkaa, siellä on kokoajan laatikossa huonot öljyt. Ja jos nyt menisit vaatimaan, että turbiini vaihdettaisiin kanssa, sulle annettais uusi hinta, mutta mitä luulet, vaihdettaisiinko??
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ei se laatikko kuivana käy vaikka turbiinin tyhjentää, öljypumppu imee öljypohjasta ja työntää turbiiniin.Turbiini täyttyy hetkessä.
Turbiini vaan kestää melko kauan valua tyhjäksi, ehkä siksi eivät innostuneita tyhjentämään.Ehdottomasti kannattaisi tyhjentää kun on proppu.
Hinta on mielestäni edullinen jos sisältää osat ja öljyt.

JariN
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

JariN kirjoitti: Turbiini vaan kestää melko kauan valua tyhjäksi
Vaan kun 722.4 ja 722.3 lootissa narauttaa kuskinpuolen öljynjäähdyttimen banjopulttia löysälle niin jopa kuseksii vauhdilla ATFit pihalle.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14198
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä, ehdottomasti turbiini tyhjäksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

ehottomasti turbiini tyhjäksi. viimekesänä käytin vaihossa "yleiskorjaamolla"
suodatin+tiiviste+öljy muistaakseni 100-140€ kaikki tarvittavat hakivat vielä veholta. vaihtoväliksi sanovat 30-50tkm...
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Timo L. kirjoitti:Kyllä, ehdottomasti turbiini tyhjäksi.
No näihän itsekkin olen ymmärtänyt. Aattelin vaan onko tuossa selityksessä järkeä, että laatikko kavisi ilman voitelua hetken. No täytyy yrittää saada tyhjentään myös turbiini kun tuli ensi keskiviikoksi aika varattua, tai vaihtaa korjaamoa :D
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
Juanes83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 04.01.2006 23:30
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Juanes83 »

Rollen tähtihuollossa (HKI) kaikki tarvittava 120e (sisältää siis myös turbiinin tyhjennyksen)
300TDI W124 89'
C180 (2,0) W203 01' Avantgarde
C250 CDI 4MATIC 2011
EP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 22.05.2006 14:36

Re: Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja EP »

Arto S kirjoitti:Kävin paikalliselta autokorjaajalta viikolla kysymässä tarjousta Mersun automaatin öljynvaiholle. Korjaamo on tunnettu mersukorjaamo. Mutta ihmetytti kun tuli puheeksi öljymäärä, niin selvisi etteivät harrasta turbiinin tyhjentämistä vaihdon yhdeydessä. Perustelivat sillä, että laatikko ei käy kuivana ilman voitelua milloinkaan. Ihmetyttää vaan kun melkein puolet öljystä jää vaihtamatta. Voiko pitää paikkaansa?
Samaa sanoivat minulle C*r center Laasosella Oulussa, ettei ole tapana turpiineja availla, kun etukäteen puhelimella öljynvaihdosta kyselin. On kuulemma "oma riskinsä" jos avataan :?:

Oulun Veholla taas sanoivat että turbiini avataan aina tottakai. Koko hommaan arvelivat kuluvan n. pari tuntia :!: Vissiin aika hitaahkosti se öljy tulee ulos :wink:

No ei ole tosikaan... Minne täällä Oulussa kannattaa viedä Ässänsä automaattiöljynvaihtoon :?:
420SE w126
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

EP kirjoitti:
Arto S kirjoitti:Kävin paikalliselta autokorjaajalta viikolla kysymässä tarjousta Mersun automaatin öljynvaiholle. Korjaamo on tunnettu mersukorjaamo. Mutta ihmetytti kun tuli puheeksi öljymäärä, niin selvisi etteivät harrasta turbiinin tyhjentämistä vaihdon yhdeydessä. Perustelivat sillä, että laatikko ei käy kuivana ilman voitelua milloinkaan. Ihmetyttää vaan kun melkein puolet öljystä jää vaihtamatta. Voiko pitää paikkaansa?
Samaa sanoivat minulle C*r center Laasosella Oulussa, ettei ole tapana turpiineja availla, kun etukäteen puhelimella öljynvaihdosta kyselin. On kuulemma "oma riskinsä" jos avataan :?:
Ainoa riski on se, että korkkaa tyhjennystulpan kuusiokolon, kuten entisessä 126:ssa oli tehty. Jos turbiinin osuutta ei viitsi vaihtaa, niin öljyn vaihtoväli ja etenkin suodatimen vaihtoväli on syytä pudottaa 40tkm:n paikkeille (normaalisti 60tkm/2v).

Yleisesti ottaen ropuista valuttamalla ei laatikkoa saa niin kuivaksi, että vaurioriskiä tyhjäkäyntikierroksilla ilman kuormaa olisi. Ja öljyn vaihdon jälkeenhän käytetään autoa vaikkapa minuutti pari tyhjäkäynnillä ennen vaihteen tarjontaa... Kyllä siinä ajassa uudet voiteet leviää.
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja veskola »

dieselflosse kirjoitti:Ja öljyn vaihdon jälkeenhän käytetään autoa vaikkapa minuutti pari tyhjäkäynnillä ennen vaihteen tarjontaa... Kyllä siinä ajassa uudet voiteet leviää.
Tarkennetaan sen verran, että öljyn lisäämisen yheydessä laatikkoa käytetään, jotta öljy täyttää turbiinin ja öljyntäyttöaukontulppa laitetaan kiinni auton käydessä. Noin saadaan se laatikko riittävän täyteen öljyä.

Ainakin Vitossa.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 09.06.2006 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Roisto »

veskola kirjoitti:Tarkennetaan sen verran, että öljyn lisäämisen yheydessä laatikkoa käytetään, jotta öljy täyttää turbiinin ja tulppa laitetaan kiinni auton käydessä. Noin saadaan se laatikko riittävän täyteen öljyä.
Pitää olla vikkeläsorminen asentaja, että laittaa tulpan pyörivään turbiiniin. :D Oli pakko, sori. :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti: Tarkennetaan sen verran, että öljyn lisäämisen yheydessä laatikkoa käytetään, jotta öljy täyttää turbiinin ja öljyntäyttöaukontulppa laitetaan kiinni auton käydessä. Noin saadaan se laatikko riittävän täyteen öljyä.

Ainakin Vitossa.
123/124/126:ssa tuikataan öljy sisään mittatikun reiästä... Tai en muuta tapaa ole rekisteröinyt.

Normaaliproseduurini on se, että tyhjennyksen jälkeen suljetaan kaikki valutusluukut ja roput... Sen jälkeen lirutellaan reilu puolet ohjearvon mukaisesta öljymäärästä mittatikun reiästä. Auto hetkeksi käyntiin ja sen jälkeen lirutellaan lisää.

Ihan ohjearvoon ei kannata täytellä, kun lodju ei kuitenkaan ole ollut aivan tyhjä.

Sitten vain koelenkille ja palatessa auton edelleen käydessä voipi tarkastella öljyn määrän. Tikun ylärajaa ei sovi ylittää.
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu eli oleellista on jotta öljyn pinta tarkistetaan auton käydessä, ei sammuksissa olessa, tarkistetaan se sitten vaikka superhessun katseella :D

Paras tapa tosiaan olisi avata sitä "coolerin" letkua auton käydessä ja samalla upottaa sinne uutta öljyä, noin vanha öljy ei voi lähteä enää kiertoon, kun pumppu pumppaa sen suoraan ulos...noin luki jossain asiantuntijain ohjeissa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin