200d -> 250d (W124)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ripa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 06.12.2004 15:34

200d -> 250d (W124)

Viesti Kirjoittaja ripa »

Tulipa mieleen, kun tarjolla olisi kohtalaisen vähillä kilsoilla ajettu 250dieselkone ilman apulaitteita. Että minkälaisilla muutoksilla se menisi kaksisatasen paikalle ja saisi vielä toimimaankin :D
Vanha syyläri, laturi, jne. ei käy?
Entäs tuo vanha nelilovinen laatikko, ei taida siitäkään apua olla?
Jarruissa eroja (katsastukseen)?
Pitäisikö hommata ns. koko tekniikka muutokseen?

Kyselen varmaan tyhmiä, mutta vastatkaa viisaita :oops:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Syyläri + laturi + muut apulaitteet käy 200sesta. Myös laatikko käy 250n perään, mutta lisääntyneen väännön takia voisi perävälitystä vaihtaa harvempaan. Jarrut on samat molemmissa.
Pakoputkikin käy suoraan 4-pyttyisestä 5-pyttyiseen.

Äkkiseltään mietittynä muutokset mitä tuohon tarvii:
Hehkurele 5-sylinterisestä
Etukallistuksenvakaaja (200sen vakaaja ottaa 250sen koneeseen kiinni)
Etujouset (riippuu katsastajasta)
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Samuli H kirjoitti:Äkkiseltään mietittynä muutokset mitä tuohon tarvii:
Hehkurele 5-sylinterisestä
Etukallistuksenvakaaja (200sen vakaaja ottaa 250sen koneeseen kiinni)
Etujouset (riippuu katsastajasta)
Hehkurelettä ei tarvitse välttämättä vaihtaa. Yksi normaali rele reilulla virrankestolla ja siihen heräte jostain toisesta hehkutulpasta mahdollistaa nelipyttysen hehkureleen käyttämisen myös vitoskoneessa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaikki apulaitteet käy sellaisenaan 250d koneeseen. Ainoa minkä EHKÄ joutuu vaihtamaan on hehkurele. 250d:ssä yks sylinteri enemmän :D Tosin perävälitys jää varmaan liian lyhyeksi tuolla nelivaihteisella loovalla.

Jos nelivaihteisen jätät niin varmaan joutuu vaihtamaan 200D:stä myös vauhtipyörän "uuteen" koneeseen. Joku varmasti muistaa onko tuon viispyttysen koneen vauhtipyörä tasapainoitettu kampiakselin kans... muissa ei ole. Toinen vaihto ehto on hommata 250D:n kytkin joka on suurempi kuin 200sen.

En nyt tarkkaan muista että joutuuko jo 200D--->250D:ssä siirtämää laatikkoa taaksen päin.. ainakin 200D--->300D muutoksessa joutuu. Samalla menee kardaanin etupätkä vaihtoon.
TiP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 23.05.2006 09:02
Paikkakunta: Oulu

perävälityksen säätö

Viesti Kirjoittaja TiP »

"Lisääntyneen väännön takia joutuu myös perävälitystä muuttaan"

Eli miten se tapahtuu? uusi perä, sinne uusia osia vai jotain säätämistä?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Uusi perä joo. 250D:n perä menee paikoilleen kakssataseen ilman muutoksia. Mulla on varaosa-autona tuollainen 250D, joten jos tarviit pisteosaa (kardaani, hehkurele, perä, moottorin korvat jne) niin kysele.
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1646
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ML65 »

Samuli H kirjoitti:Syyläri + laturi + muut apulaitteet käy 200sesta. Myös laatikko käy 250n perään, mutta lisääntyneen väännön takia voisi perävälitystä vaihtaa harvempaan. Jarrut on samat molemmissa.
Pakoputkikin käy suoraan 4-pyttyisestä 5-pyttyiseen.

Äkkiseltään mietittynä muutokset mitä tuohon tarvii:
Hehkurele 5-sylinterisestä
Etukallistuksenvakaaja (200sen vakaaja ottaa 250sen koneeseen kiinni)
Etujouset (riippuu katsastajasta)
Samoilla opeilla tein viime syksynä 200D-250D koneen vaihdon perää en vaihtanut. Koneen korvat on samat. laatikkoa ja kardaania ei tarvi muutella.
TiP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 23.05.2006 09:02
Paikkakunta: Oulu

Perän vaihto

Viesti Kirjoittaja TiP »

Millainen työsuoritus tuo perän vaihto ompi? Erikoistyökaluja? Vanha perä vuotaa muutenkin joten nyt on moottorinvaihto tod.lähellä.... varsinkin kun avasin kannen ja se on 4stä kohtaa säröllä
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Vetoakselin laipassa on yleensä 12 kulmainen xzn-pultti, saattaa olla myös normi torx. Avaimia noihin saa vaikka biltemasta. Kardaanin laipassa on yleensä normaali kuusiokolo ja perä on rungossa kolmella kuusiokololla kiinni.

Perän vaihto on yksinkertainen homma (tosin aika v***umainen, jos ei ole kunnon tiloja), vanha pois ja uutta tilalle. Pitää vaan huolehtia, että uusi perä on samaa tyyppiä kuin vanha.
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1646
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ML65 »

Ja sillä Bilteman XZN avaimella ei tee mitään. Kokeiltu on. Osta kunnon työkalut tai lainaa joltain jolla on säästyt monelta harmilta.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ammattikäytössä ei ehkä kestä. Omista autoista on bilteman avaimella vetareita irrotettu kymmeniä kertoja.
eskortti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 11.09.2007 22:27
Paikkakunta: suommi

hehkurele

Viesti Kirjoittaja eskortti »

ML65 kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Syyläri + laturi + muut apulaitteet käy 200sesta. Myös laatikko käy 250n perään, mutta lisääntyneen väännön takia voisi perävälitystä vaihtaa harvempaan. Jarrut on samat molemmissa.
Pakoputkikin käy suoraan 4-pyttyisestä 5-pyttyiseen.

Äkkiseltään mietittynä muutokset mitä tuohon tarvii:
Hehkurele 5-sylinterisestä
Etukallistuksenvakaaja (200sen vakaaja ottaa 250sen koneeseen kiinni)
Etujouset (riippuu katsastajasta)
Samoilla opeilla tein viime syksynä 200D-250D koneen vaihdon perää en vaihtanut. Koneen korvat on samat. laatikkoa ja kardaania ei tarvi muutella.
mites tuo releenvaihto tapahtuu kun projekti kesken eikä releen liittimet sovi?
200d
Vastaa Viestiin