W111 harrasteautoksi?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

W111 harrasteautoksi?

Viesti Kirjoittaja Ahti »

On jo vuosikaudet kytenyt ajatus W111 hankkimisesta. Jotenkin on vaan jäänyt kun ei muka sopivaa hinta/laatusuhteeltaan ole osunut kohdalle.

-paljonko teidän mielestä sellanen just ja just ajokuntoinen projekti saisi maksaa? laitetut tai hyvät alkuperäisethän näyttävät maksavan 6-20te.
-kannattako edes harkita ihan projektin ostoa ts. tuleeko halvemmaksi ostaa "valmis" auto (pystyn itse tekemään esim. peltityöt ja tekniikkahommelit).
-mitä erityisesti pitäisi katsoa autosta eli mitkä osat ovat sikakalliita ja vaikeasti saatavia, kai ainakin puskurit?
-mallin ns. heikot kohdat esim. moottoreissa
-onko ruisku "mahdoton" paikka, aika moniin kai vaihdettu jälkikäteen kaasarit.
-miten yleinen on levyjarrut edessä ja lattiavaihteet?

Hyviä W111 sivustoja, linkkejä?

Näitä ei kai kannata hakea Saksasta? Entä länsinaapurista?

Kiitoksia jo etukäteen kommenteista!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens.

Jos ajokuntoisen haluaa, kannataa avoimesti tähytä myös muiden maiden suuntaan. Suomen yksilöt ovat kai a) 100% projekteja tai b) viimeisen päälle entisöityjä. Tietysti suomi-autossa olisi suomi-historia, mikä on mielestäni pikantti lisä autolle.

Noita W111:n osia saa muuten yllättävänkin hyvin, muistaakseni Venetmäen purkaamo Viialassa tuo peltiosiakin ihan systemaattisesti. Saksan-matka voisi auttaa osain metsästyksessä noin muuten.

Sillä lailla heikkoja paikkoja tekniikasta on vaike aosoittaa, kun auto alkaa nuorimmillaankin olla 40-vuotias. On selvää, että tämän ikäisessä voi jo joku paikka oikutella. Yleisesti W111:kin on todella kestävän auton maineessa. Esimerkiksi johdotuksia tai peltiosien vahvuutta tarkastelemalla uskoo helposti, mistä maine on tullut.
Tuon W111:n ruiskuhan on Boschin mekaaninen "rivipumppu", siis bensaruisku mutta joka pytylle on oma pumppuelementtinsä. Siinä ei välttämättä ole muuta kummallista laitettavaa kuin kuormitussäätöön ja kylmäkäyntiin liittyviä vaha- ja muita "itsetoimivia" elementtejä. Sellaisia fakiirintaitoja kuin esim. D-jetronicissa, tässä ei mielestäni tarvita. Tahtovat vaan näidenkin ruiskujen päälle ymmärtävät ammattiasentajat olla enempi vanhainkoti-iässä. Alppilan Autohuolto Helsingissä tietää näistä. Uskoakseni ruiskuna on sentään pidetty useimmat.

Korjauksen kannalta W111 on - vaikka iso ja aikansa huipputekniikkaa onkin- kohtuullisen helppo. Auto edustaa kuitenkin sitä selkeää 50-60-luvun rakennustapaa, joka on pitänyt ihmisten saada kasaan ja vielä korjattuakin. Turhat eriste- ja suojakuoret ja katkeilevat muoviklipsut loistavat nekin poissaolollaan; jos osia ei ole hitsattu, ne on kiinnitetty pultein tai ruuvein.
Ruosteen puolesta auto on juuri niin kiintoisa (vitsi!) korjattva kuin muutkin. Mersun oma massa on pirullista irrottaa, toki.

Tuo lattiavaihde ei ole kovinkaan yleinen. Itsellänikin on jälkeenpäin rattivaihde korvattu lattiavaihteella. Muistona tästä on vielä rattipylväässä vaihdekepin "jalka", joka on hiukan oudon näköinen mutta osa Suomi-historiaa sekin. Muunnostyön on nimittäin teetättänyt autourheilumiehenäkin tunnettu Saloran ex-johtaja Jouko Nordell. Tiedä sitten, onko meikäläisen autolla koskaan urheiltu...ehkä (toivottavasti) Nordell hoiti sitä puolta omistuksessaan olleilla Porscheilla ja E-Jaguareilla.
LEvyjarruthan lanseerattiin tässä mersun mallissa. Muistaakseni ne olivat edessä vakiona ainakin kaikissa bensamalleissa.

Katohan ensin vaikka www.heckflosse.nl
Se on melkoinen tietopaketti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

tässä joitakin linkkejä projekteista:

http://members.lycos.co.uk/rasmussen/MB220B/

Kalliita?

Tässä jokaisen pojan MB unelma projekteja ja valikoima melko laaja.
löytyy muutama w 111
http://www.oldtimerhalle.de/
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Lattiavaihde ei ainakaan minun autossa?,Levyjarrut? :oops:
Niin asiaan.Autoon saa joitakin peltiosia tilaamalla saksasta! (osoite löytyy!)
Suomesta rupee osat olemaan kiven alla! Auto on klassikoiden maineessa saksassa,joten ei ole kannatusta tuoda?
Autossa jotain vikaa! No se ilmatyyny siellä taka-akselistossa. :shock: ja pienet renkaat?
:wink: Aku minun vm-59 ei ole levyjarruja!Auto on aökuperäinen suomi-auto!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Levyjarrut ovat muuten kaksipiirisenä '64 lähtien, jolloin myös jarrutehostin tuli vakiovarusteeksi. Hyvät ovat nuo vanhemmatkin jarrut, mutta varaosien saanti
tuohon vanhempaan tehostimeen on vähän hankalaa - mutta mahdollista.

Ruotsi voisi olla hyvä hankintamaa, koska usein saksassa näkyy olevan ruotsista roudattuja yksilöitä. Siellä näitä vielä löytyy ja varmaan suht' kohtuu hintaan (?). Itsekin kerran Tukholman vanhassa kaupungissa yritin 'juosta' perässä, kun katujen sokkeloissa kurvaili upea helmenharmaa kattoluukullinen 220 Sb, jonka takalasissa oli "Til salu " kyltti. :(
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Niin sillä kyselin moottorista kun joku mulle sanoi muistaakseni Lommilan rompetorilla tänä syksynä että esim. runkolaakereita on vaikea saada. Puskurit maksaa kuulema 18tFIM/auto! Ja etusiipiä ei saa mistään? ja kori notkahtaa takaosataan niin että alkaa tekemään rakoa takalasin yläreunan ja korin väliin?eikä verhoiluja saa muuta kuin sitä mustaa(vai oliko se harmaata).
Mutta kun se korimalli on jotenkin niin kirotun hyvän näköinen...
Ja kai näitä voi "raiskata" uudempien Mersujen tekniikalla jos ei halua matching numbers-autoa tehdä. Uudempien mallien koneiden/vaihteistojen soveltevuus?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Ahti kirjoitti:Niin sillä kyselin moottorista kun joku mulle sanoi muistaakseni Lommilan rompetorilla tänä syksynä että esim. runkolaakereita on vaikea saada. Puskurit maksaa kuulema 18tFIM/auto! Ja etusiipiä ei saa mistään? ja kori notkahtaa takaosataan niin että alkaa tekemään rakoa takalasin yläreunan ja korin väliin?eikä verhoiluja saa muuta kuin sitä mustaa(vai oliko se harmaata).
Mutta kun se korimalli on jotenkin niin kirotun hyvän näköinen...
Ja kai näitä voi "raiskata" uudempien Mersujen tekniikalla jos ei halua matching numbers-autoa tehdä. Uudempien mallien koneiden/vaihteistojen soveltevuus?
:evil: Kyllähän se moottori ja laatikko käy! Verhoilijoita on suomessa vaikka kuinka paljon! Jos rautaosat ehjät niin kyllä ne loihtivat ne kuntoon!
:wink: Mun autossa on "pikkaisen" kulunut ruskeet nahkat. :lol: nam..
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

k.j kirjoitti::roll: Lattiavaihde ei ainakaan minun autossa?,Levyjarrut? :oops:
Niin asiaan.Autoon saa joitakin peltiosia tilaamalla saksasta! (osoite löytyy!)
Suomesta rupee osat olemaan kiven alla! Auto on klassikoiden maineessa saksassa,joten ei ole kannatusta tuoda?
Autossa jotain vikaa! No se ilmatyyny siellä taka-akselistossa. :shock: ja pienet renkaat?
:wink: Aku minun vm-59 ei ole levyjarruja!Auto on aökuperäinen suomi-auto!
Hyvä, että tuli korjausta. Mulla siis on -64 autossa sekä levyjarrut että tuo ei-originaali lattiavaihde. Ennen saksantilauksia kannattaa muuten ihan varmaan käydä läpi KePöt, Venetmäki, Mobilistit ja tietty mersuforumin myytävänä-palstat.
Mikä hei k.j sinun auton malli oli? Tuo ilmatyyny taka-akselistossa nimittäin kuulostta vieraalta. Eikös ilmaa ollut vain 300:ssa? Nuo pienet renkaathan ovat aikakauden ominaisuus, vaikka 13-tuumainen vanne onkin, niin onneksi on sen verran korkeaprofiilinen rengas että ulkonäkö on OK.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tässä lisää aiheesta .

* Runkolaakerit : vaikea on eri asia, kuin mahdoton :wink: Kyllä niitä saa..

* Puskurit ja siivet on tosiaan vaikeat hankkia. Ehjistä puskureista oli pulaa
jo parikymmentävuotta sitten. Saati sitten nyt... Varaosamarkkinoilla joskus
näkee suht' hyviä puolikkaita.

*Tuo korin notkahdus tarina on aika "extream" juttu. Yleensä paha ruostevika tai huono korjaus ilmenee takaovien lukkojen toiminnassa. Jos auto on katsastettu, niin kyllä takalasi pysyy mukana... :)

* S -malleissa kangasverhoilu oli vakiona siniharmaata-raidallista,
ja sitä on saatavilla. Jos haluaa luxusta, niin voi tehdä nahasta, joka oli lisävaruste. ( sisävärit muuttuivat '65- ).

* W114 kone ja vaihteisto menee helposti ( esim. 230.6, 250, 280 .. ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ahti kirjoitti:Niin sillä kyselin moottorista kun joku mulle sanoi muistaakseni Lommilan rompetorilla tänä syksynä että esim. runkolaakereita on vaikea saada. Puskurit maksaa kuulema 18tFIM/auto! Ja etusiipiä ei saa mistään? ja kori notkahtaa takaosataan niin että alkaa tekemään rakoa takalasin yläreunan ja korin väliin?eikä verhoiluja saa muuta kuin sitä mustaa(vai oliko se harmaata).
Mutta kun se korimalli on jotenkin niin kirotun hyvän näköinen...
Ja kai näitä voi "raiskata" uudempien Mersujen tekniikalla jos ei halua matching numbers-autoa tehdä. Uudempien mallien koneiden/vaihteistojen soveltevuus?
Ohhoh. On hintaa puskureilla, mielestäni liikaa. Kuitenkin seuraavalla viikolla astuisi julkisuuteen joku pappa, joka antaa ilmaatteeksi lavallisen W111:n osia "kun ne on niin vanhoja eikä niillä mitään tee..."

Tuo korin notkahtaminenhan on jonkinmoinen vaiva MB:ssa, mm. kaverin yksi W115 on ihan samalla lailla ongelmainen. Ratkaisuna ei oikeastaan ole kuin rakentaa korin tukirakenteet uu destaan, mikä on operaationa jonkinmoinen.
Onhan noita kolariautojakin korjattu ottamalla yksi hyvä etu- ja yksi hyvä takapää, mutta harrastepohjalta urakka on melkoinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti:Tässä lisää aiheesta .

* Runkolaakerit : vaikea on eri asia, kuin mahdoton :wink: Kyllä niitä saa..

* Puskurit ja siivet on tosiaan vaikeat hankkia. Ehjistä puskureista oli pulaa
jo parikymmentävuotta sitten. Saati sitten nyt... Varaosamarkkinoilla joskus
näkee suht' hyviä puolikkaita.

* S -malleissa kangasverhoilu oli vakiona siniharmaata-raidallista,
ja sitä on saatavilla. Jos haluaa luxusta, niin voi tehdä nahasta, joka oli lisävaruste. ( sisävärit muuttuivat '65- ).
.
Niin, voisiko ajatella että siipimallinkin koneen korjaus onnistuu "yleisosilla", ts. koneistamo ottaa myllyn auki ja koneistaa sen verran, että esim. runkolaakerit saadaan vaihdettua suosiolla uudenmallisiin.

Nahkaverhoilu muuten on siipiautossa pop... 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Runkolaakerit ym. :

Tämä M180 moottorihan oli tuotannossa vielä vuoteen '75 ( w114 230.6 ),
ja näissä on paljon yhteisiä osia. Mielestäni tuo maininta, että osia on
vaikea saada liittyy siihen, että kaikkia välikokoja ( Rep. stüfe ), ei aina ole
vaan joudutaan toisinaan hyppäämään seuraavaan.

Kuitenkin perus edellytys oikeiden osien löytämiseksi on aina katsoa
moottorinumero jolloin sitten oikeat osat löytyvät.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Aku P kirjoitti:
Henry V. kirjoitti:Tässä lisää aiheesta .

* Runkolaakerit : vaikea on eri asia, kuin mahdoton :wink: Kyllä niitä saa..

* Puskurit ja siivet on tosiaan vaikeat hankkia. Ehjistä puskureista oli pulaa
jo parikymmentävuotta sitten. Saati sitten nyt... Varaosamarkkinoilla joskus
näkee suht' hyviä puolikkaita.

* S -malleissa kangasverhoilu oli vakiona siniharmaata-raidallista,
ja sitä on saatavilla. Jos haluaa luxusta, niin voi tehdä nahasta, joka oli lisävaruste. ( sisävärit muuttuivat '65- ).
.
Niin, voisiko ajatella että siipimallinkin koneen korjaus onnistuu "yleisosilla", ts. koneistamo ottaa myllyn auki ja koneistaa sen verran, että esim. runkolaakerit saadaan vaihdettua suosiolla uudenmallisiin.

Nahkaverhoilu muuten on siipiautossa pop... 8)

:wink: Ja ne pienet puiset (aito ) listat ovien ikkunoiden ympärillä,ja tietysti messinkiruuveilla kiinni! :lol:
Kerron sulle tarkemmin autostani kun pääsen kotio!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

k.j kirjoitti: :wink: Ja ne pienet puiset (aito ) listat ovien ikkunoiden ympärillä,ja tietysti messinkiruuveilla kiinni! :lol:
Kerron sulle tarkemmin autostani kun pääsen kotio!
Kerro ihmeessä, alkaa kiinnostaa. Itsellähän on tuo jenkkimallin W111. Auto on ollut nyt käytännössä ajamatta muutamia vuosia, mutta on tosiaan "suoraan ajosta" talliin viety. Osiltaan täydellinen ja vielä muutamin lisävarustein (mm. valkoinen ratti ja nahkapenkit) höystetty, periaatteessa täysin ajokelponen yksilö. Pelleissä on sen verran sanomista, että otamme ilmeisesti vehkeen työn alle talvea vasten, kunhan autolle löytyy uusi koti. Nykyinen talli kun menee alta... :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ahti, etsi tietoa Oldtimertreffen Bockhornista. Järjestetään joka vuosi n. 12-16.6. läntisessä Saksassa, Bockhornin kylässä. Paikallinen rompetori, tosin hiukan eri mittakaavassa kuin meillä. Valtava määrä tarjoajia, autoja ja varaosia, luonnollisesti kaikkea aiheeseen liittyvää. Siivelliset yleensä hyvin edustettuina. Uustuotanto osia myös tietääkseni.

Jos aloitat 111 harrastusprojektin niin tuolla täytyy poiketa!
Myöskin Essenin isot messut (techno classica?) alkukeväästä tarjoaa varmasti tähän kategoriaan paljon.

Oldtimer Markt lehteä seuraamalla löytää ehkä parhaat linkit.
Plus vielä että http://www.dbdepot.de löytää Saksanmaalta paljon uustuotanto osaa, kuten täälläpäin kaivatut pillerikapselit ja oikeat vanteet niille.

Niin kun oli puhetta noista etusiivistä, niin jonkin verran niitä on tullut vastaan lasikuituisina!

Ja siitä hankinnasta vielä, hankintakustannuksissa ja siten auton kunnosta ei kannata tinkiä, mikäli ei tosissaan hae projektia. Varmasti kannataa mahd. täydellinen auto hankkia, Suomessa myynnissä huonojakin, usein ne löytää tiensä nettipalstoille. Ei tietenkään ehdoton kommentti, ja vähän mielipideasia että miten paljon tykkää roplata...
Viimeksi muokannut raul, Pe 21.11.2003 19:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

w111

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:lol: No niin! Auto on w111 vm 1959 tai lukee siinä rek.ot.Tyyppi kilvestä löytyy 1960.220seb. W111.01410.........jne
Autolla ajettu 155tkm.Otteessa lukee "muistaakseni" moottorin tilavuus 2,98.
Auto on ollut minulla 6-vuotta ja sitä ennen kaverillani vuodesta -82.
Viimeinen tectyl tarra ikkunassa 1985. Mutta sitten on alkanut ruostuminen.
Tarkistan ton ottee kun käyn toisella tallilla.
Ajoin auton tonne"navettaan",kun siihen ei löytynyt jarrusylinteriin korjaussrj.
Kaasuttimien korjaus-sarja kyllä löytyi!

http://photo.jippii.fi/fi/album?album=17734
:o Autoa on purettu ja hankittu uusia peltejä:kuskin pohja.taka kaaret jne..
Ilmeisesti auton historia on mielenkiinntoinen,kun siinä on nahkat ja se "Per*****n" ilmajousitus.
Ja vielä on mulla yks ylimääräinen lasikuituinen lokasiipi jos jollakin tarvetta?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w111

Viesti Kirjoittaja Aku P »

k.j kirjoitti::lol: No niin! Auto on w111 vm 1959 tai lukee siinä rek.ot.Tyyppi kilvestä löytyy 1960.220seb. W111.01410.........jne
Autolla ajettu 155tkm.Otteessa lukee "muistaakseni" moottorin tilavuus 2,98.
Auto on ollut minulla 6-vuotta ja sitä ennen kaverillani vuodesta -82.
Viimeinen tectyl tarra ikkunassa 1985. Mutta sitten on alkanut ruostuminen.
Tarkistan ton ottee kun käyn toisella tallilla.
Ajoin auton tonne"navettaan",kun siihen ei löytynyt jarrusylinteriin korjaussrj.
Kaasuttimien korjaus-sarja kyllä löytyi!

http://photo.jippii.fi/fi/album?album=17734
:o Autoa on purettu ja hankittu uusia peltejä:kuskin pohja.taka kaaret jne..
Ilmeisesti auton historia on mielenkiinntoinen,kun siinä on nahkat ja se "Per*****n" ilmajousitus.
Ja vielä on mulla yks ylimääräinen lasikuituinen lokasiipi jos jollakin tarvetta?
Aika jännää, jos tyyppikilvessä lukee 220 ja rekisteriotteessa 300. Olisiko hiukan viritelty autoa jälkeenpäin.

Mitens muuten mä en saanut tuon jippiin linkin kautta mitään kuvia näkymään? :(

PS. Uusi tallipaikka mun W111:lle varmistui, ja halvalla: "jos te viette tästä nämä vanhat romut pois niin tuokaa tänne se mersu..." totesi hallin isäntä. Eikä kelpuuttanut rahaakaan säilytyspaikan vastineeksi. :P
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

MOI JA KIITOS KAIKILLE vinkeistä!

Näyttäis siltä että ehkä Ruotti ja Tanska voisi olla kohtuuhyviä hankintapaikkoja. Mites muuten nykyisellään menee tämänikäisten verotus? Eikös näihin tullut jotain muutoksia? Ennenvanhaan muistaakseni yli 25v autoista maksettiin 30% veroa..
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ahti kirjoitti:MOI JA KIITOS KAIKILLE vinkeistä!

Näyttäis siltä että ehkä Ruotti ja Tanska voisi olla kohtuuhyviä hankintapaikkoja. Mites muuten nykyisellään menee tämänikäisten verotus? Eikös näihin tullut jotain muutoksia? Ennenvanhaan muistaakseni yli 25v autoista maksettiin 30% veroa..
Eipä kestä, mielikseenhän tätä ketjua jatkaisi pidempäänkin.

Kerro toki, jos ja kun siivekäs-projektisi edistyy.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti:Tämä M180 moottorihan oli tuotannossa vielä vuoteen '75 ( w114 230.6 ),
.
Hmm. Miten muuten tuolla heckflosse-sivulla väitetään, että sekä 220Sb että 230xx-malleissa oli juuri M180, mutta 220SeB:ssa M127.xxx?!
Iskutilavuus kumminkin on sama, ja erona on vaan tuo ruisku.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Näinhän se tosiaan menee M180 on kaasari versio ja M127 on ruisku.
Nämä 220 SEb ruiskut on niin harvinaisia, etten siitä edes alkanut sepustamaan... ( 230 SL on myös M127... koneella, mutta eri versio).

Mutta w111 vuosimallia '59 on erittäin harvinainen varsinkin suomessa.
Auton tuontihan helpottui '60- luvun alussa joten yleensä nämä autot ovat
vm, 63 - 65...

Se että autossa olisi ilmajousitus ja 3.0 moottori ( M189 ) on vielä ihmeellisempää. Nämä tulivat siivelliseen 300 SE mallissa (w112 ),
muistaakseni vuonna '62 jolloin ko. versio esiteltiin korvaamaan 300 d
"Adenauer" -malli. 300 SE on täysalumiini 6-syl., jonka tunnistaa vinosta
sylinterikannesta. Automaattivaihteisto muuten vakiona ym, ym.

Voisiko nyt kuitenkin olla niin, että ko. autossa olisi vain jousien sisälle asennetut "kuorma-ilma-jouset ", joka oli suht yleinen lisävaruste tuohon
aikaan. Kyseessä oli siis kumipalje, joka täytettiin tarvittaessa ilmalla.
Tällöin autossa oli yleensä asennettu ilmaventtiili bensa täyttöaukon yhteyteen, johon sitten esim. huoltoasemalla renkaantäyttöletku yhdistettiin.
Tätä lisätarviketta voitiin käyttää siis vain kierrejousien yhteydessä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti:Näinhän se tosiaan menee M180 on kaasari versio ja M127 on ruisku.
Nämä 220 SEb ruiskut on niin harvinaisia, etten siitä edes alkanut sepustamaan... ( 230 SL on myös M127... koneella, mutta eri versio).

"Adenauer" -malli. 300 SE on täysalumiini 6-syl., jonka tunnistaa vinosta
sylinterikannesta. Automaattivaihteisto muuten vakiona ym, ym.
.
Ja tuon automaatin rinnallehan tuotiin jälestäpäin vaihtoehdoksi manuaali.

On näiden kanssa ihmettelemistä.

Hiukan muuten tuppaa jännittämään, paljonko ovat siiparin jarrun jumittaneet seisonnan aikana. Viimeksi autoa kun ajettiin, se oli seissyt noin vuoden. Silloinkin hanttarin takajarru oli tosi kovin kiinni -- viiden kilsan ajon jälkeen oli pakko vetää levennykselle ja ottaa takapyörä irti koputtelua varten. Laskimme pyöränpultit jääpolanteelle. Viiden minuutin kuluttua pultteja ei enää näkynyt -- olivat sulattaneet tiensä jään läpi asfaltille.

Oli muuten kaivamista... :roll:

Mistä muistuukin mieleen, että rauhallinen kuuman rummun jäähyttely pakkaskelissä avasi jarrut kerralla. Tästäpä vinkki, jos jollain on vastaavia ongelmia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:( Höh!!
Autossani on keskellä perää se ilmapussukka?
Ja varmaan meidän täytyy jonkun "mb-gurun" Salaisista papereista tarkistaa se moottori?
Käynpä huomenna tuolla romujen seassa katsomassa moottorin numeron jos joku tietäisi mikä se on? :roll:
Kuitenkin ?
Ja jos "Timo.L" varmaan jostain prosyyreistä löytäisi faktaa?
Valmiste numero on:111.0141000569
Mun ohjelmat ei tunne ko.autoa? :roll:http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 58822.jpeg
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

k.j kirjoitti::( Höh!!
Autossani on keskellä perää se ilmapussukka?
Ja varmaan meidän täytyy jonkun "mb-gurun" Salaisista papereista tarkistaa se moottori?
Käynpä huomenna tuolla romujen seassa katsomassa moottorin numeron jos joku tietäisi mikä se on? :roll:
Kuitenkin ?
Ja jos "Timo.L" varmaan jostain prosyyreistä löytäisi faktaa?
Valmiste numero on:111.0141000569
Mun ohjelmat ei tunne ko.autoa? :roll:http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 58822.jpeg
Kyllähän vam. numero on 220SEb, ja varmaankin juuri vm 1960, koska mielestäni v.1959 ei vielä ollut W111 220SEb mutta juurikin 220Sb, moottorilla M180. M127 tuli isoon W128 kai v.1957-58.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

k.j kirjoitti::( Höh!!
Autossani on keskellä perää se ilmapussukka?
Ja varmaan meidän täytyy jonkun "mb-gurun" Salaisista papereista tarkistaa se moottori?
Käynpä huomenna tuolla romujen seassa katsomassa moottorin numeron jos joku tietäisi mikä se on? :roll:
Kuitenkin ?
Ja jos "Timo.L" varmaan jostain prosyyreistä löytäisi faktaa?
Valmiste numero on:111.0141000569
Mun ohjelmat ei tunne ko.autoa? :roll:http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 58822.jpeg
Valm. numeron perusteella se on tosiaan 220SEb, varmaankin vuodelta 1960 koska mielestäni v.1959 ei vielä ollut W111 220SEb, mutta 220SE ja 220Sb...
Tosin ne olivat luonnollisesti eri moottorilla SE:n 127.980 ja 127.983, kun SEb on 127.982, paitsi 1964 eteenpäin 127.984.
M127 tuli W128:iin kait v.1957.


EDIT: ja varmuuden vuoksi sama kahteen kertaan. Ylemmän viestin voisi joku poistaa joka vaan voi :!:
Käy Vehossa tilaamassa alkuperäinen datacard jos ei muiden datenbankeista löydy. Maksaa jonkun postimaksun.

Kun etsit moottorin numeroa katso myös kannen numero (vähän helpommassa) paikassa ja etsi myös mahdollisia "jälki-stanssauksia" tai valuja, saattaa olla tehtaan vaihtomoottori tai kansi. Jos siinä siis jotain omituista oli.

Kuvassa mun mielestä ei ole 300.... :roll: Ilmanputsari ja imusarja, koppa kaikki täysin erilaisia. Tietysti on vielä vähän sotkunen mutta... Liekö tuo ruiskukone ollenkaan mikä on nokalla? Ettei siinä rek otteessa ollut 2,28L???
Viimeksi muokannut raul, Pe 21.11.2003 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kuvan perusteella sanoisin, etä ainakin E:n saa tiputtaa mallimerkinnästä pois. Ruiskukoneet tuntee siitä, että koneen yli poikittain kulkee pari vaakatankoa, joihin ruiskun käyttövivustot on nivelöity. Lisäksi ilmanpuhdistin on erilainen, ainakin omassani "nykyaikainen pönttö" lähellä ilman ottopaikkaa...Jos ei tuo sitten ole joku muu kuin 2,2-litrainen. :?:

Lisäksi omassa autossani on akku rintapeltiä vasten, paikassa jossa kuvan mukaan on akkuteline, on pesuainesäiliöä. Kummaa tämä.

Asioiden lutviutuessa todettakoon, että kj:n autossa on kaunis väri, sama kuin itsellänikin... 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:shock: höh!
Autossani on kaksi weber merkkistä kaasutinta ja silleen? lisää kuvia kun olen selvin päin!! :roll:
Mutta eikö jollain ole ton valnum. perusteella faktaa?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

k.j kirjoitti::shock: höh!
Autossani on kaksi weber merkkistä kaasutinta ja silleen? lisää kuvia kun olen selvin päin!! :roll:
Mutta eikö jollain ole ton valnum. perusteella faktaa?
Taikasana tässä voisi olla "weber". Tietääkseni W111:n kaasarit ovat olleet Solexeja. Joko tuossa on vaihdettu Solexit korvauskaasuttimiin, ruisku Weberiin tai jotain muuta muuttelua on tehty. Tietysti, kun autolla on ikää enemmän kuin useimmilla palstalaisilla, sen historiaan mahtuu jos jonkinmoista tarinaa. Ehkä joskus 60-luvulla on vielä oltu hiukan "vapaamielisempiä"; jos joku on halunnut vaihtaa ruiskun paikalle Weberit niin siitä vaan...

Nytpä surhvailen netissä ja katson, josko mainitsemillasi numeroilla löytyisi jotain tietoa auton tyypistä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

http://www.mbnz.org/modelguide/chassisg ... hassis=all

kertoo, että kyseessä olisi SeB. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tuosta kuvasta :

* Nämä autot olivat alunperin öljykylpy ilmansuodattimella,
tässä kuvassa esiintyy taas on uudempi kuiva tyyppinen suodatin.
* Öljykorkki oli alunperin kierteellä, tässä taas on uudempi käännettävä.

* kaasareista : Näissä oli Solexit käsiryypyllä vuoteen '63 saakka,
sitten tuli Zenithit autom. ryypyllä '64-

Voi olla että kone on vaihdettu uudempaan ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin