W111 harrasteautoksi?
W111 harrasteautoksi?
On jo vuosikaudet kytenyt ajatus W111 hankkimisesta. Jotenkin on vaan jäänyt kun ei muka sopivaa hinta/laatusuhteeltaan ole osunut kohdalle.
-paljonko teidän mielestä sellanen just ja just ajokuntoinen projekti saisi maksaa? laitetut tai hyvät alkuperäisethän näyttävät maksavan 6-20te.
-kannattako edes harkita ihan projektin ostoa ts. tuleeko halvemmaksi ostaa "valmis" auto (pystyn itse tekemään esim. peltityöt ja tekniikkahommelit).
-mitä erityisesti pitäisi katsoa autosta eli mitkä osat ovat sikakalliita ja vaikeasti saatavia, kai ainakin puskurit?
-mallin ns. heikot kohdat esim. moottoreissa
-onko ruisku "mahdoton" paikka, aika moniin kai vaihdettu jälkikäteen kaasarit.
-miten yleinen on levyjarrut edessä ja lattiavaihteet?
Hyviä W111 sivustoja, linkkejä?
Näitä ei kai kannata hakea Saksasta? Entä länsinaapurista?
Kiitoksia jo etukäteen kommenteista!
-paljonko teidän mielestä sellanen just ja just ajokuntoinen projekti saisi maksaa? laitetut tai hyvät alkuperäisethän näyttävät maksavan 6-20te.
-kannattako edes harkita ihan projektin ostoa ts. tuleeko halvemmaksi ostaa "valmis" auto (pystyn itse tekemään esim. peltityöt ja tekniikkahommelit).
-mitä erityisesti pitäisi katsoa autosta eli mitkä osat ovat sikakalliita ja vaikeasti saatavia, kai ainakin puskurit?
-mallin ns. heikot kohdat esim. moottoreissa
-onko ruisku "mahdoton" paikka, aika moniin kai vaihdettu jälkikäteen kaasarit.
-miten yleinen on levyjarrut edessä ja lattiavaihteet?
Hyviä W111 sivustoja, linkkejä?
Näitä ei kai kannata hakea Saksasta? Entä länsinaapurista?
Kiitoksia jo etukäteen kommenteista!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Morjens.
Jos ajokuntoisen haluaa, kannataa avoimesti tähytä myös muiden maiden suuntaan. Suomen yksilöt ovat kai a) 100% projekteja tai b) viimeisen päälle entisöityjä. Tietysti suomi-autossa olisi suomi-historia, mikä on mielestäni pikantti lisä autolle.
Noita W111:n osia saa muuten yllättävänkin hyvin, muistaakseni Venetmäen purkaamo Viialassa tuo peltiosiakin ihan systemaattisesti. Saksan-matka voisi auttaa osain metsästyksessä noin muuten.
Sillä lailla heikkoja paikkoja tekniikasta on vaike aosoittaa, kun auto alkaa nuorimmillaankin olla 40-vuotias. On selvää, että tämän ikäisessä voi jo joku paikka oikutella. Yleisesti W111:kin on todella kestävän auton maineessa. Esimerkiksi johdotuksia tai peltiosien vahvuutta tarkastelemalla uskoo helposti, mistä maine on tullut.
Tuon W111:n ruiskuhan on Boschin mekaaninen "rivipumppu", siis bensaruisku mutta joka pytylle on oma pumppuelementtinsä. Siinä ei välttämättä ole muuta kummallista laitettavaa kuin kuormitussäätöön ja kylmäkäyntiin liittyviä vaha- ja muita "itsetoimivia" elementtejä. Sellaisia fakiirintaitoja kuin esim. D-jetronicissa, tässä ei mielestäni tarvita. Tahtovat vaan näidenkin ruiskujen päälle ymmärtävät ammattiasentajat olla enempi vanhainkoti-iässä. Alppilan Autohuolto Helsingissä tietää näistä. Uskoakseni ruiskuna on sentään pidetty useimmat.
Korjauksen kannalta W111 on - vaikka iso ja aikansa huipputekniikkaa onkin- kohtuullisen helppo. Auto edustaa kuitenkin sitä selkeää 50-60-luvun rakennustapaa, joka on pitänyt ihmisten saada kasaan ja vielä korjattuakin. Turhat eriste- ja suojakuoret ja katkeilevat muoviklipsut loistavat nekin poissaolollaan; jos osia ei ole hitsattu, ne on kiinnitetty pultein tai ruuvein.
Ruosteen puolesta auto on juuri niin kiintoisa (vitsi!) korjattva kuin muutkin. Mersun oma massa on pirullista irrottaa, toki.
Tuo lattiavaihde ei ole kovinkaan yleinen. Itsellänikin on jälkeenpäin rattivaihde korvattu lattiavaihteella. Muistona tästä on vielä rattipylväässä vaihdekepin "jalka", joka on hiukan oudon näköinen mutta osa Suomi-historiaa sekin. Muunnostyön on nimittäin teetättänyt autourheilumiehenäkin tunnettu Saloran ex-johtaja Jouko Nordell. Tiedä sitten, onko meikäläisen autolla koskaan urheiltu...ehkä (toivottavasti) Nordell hoiti sitä puolta omistuksessaan olleilla Porscheilla ja E-Jaguareilla.
LEvyjarruthan lanseerattiin tässä mersun mallissa. Muistaakseni ne olivat edessä vakiona ainakin kaikissa bensamalleissa.
Katohan ensin vaikka www.heckflosse.nl
Se on melkoinen tietopaketti.
Jos ajokuntoisen haluaa, kannataa avoimesti tähytä myös muiden maiden suuntaan. Suomen yksilöt ovat kai a) 100% projekteja tai b) viimeisen päälle entisöityjä. Tietysti suomi-autossa olisi suomi-historia, mikä on mielestäni pikantti lisä autolle.
Noita W111:n osia saa muuten yllättävänkin hyvin, muistaakseni Venetmäen purkaamo Viialassa tuo peltiosiakin ihan systemaattisesti. Saksan-matka voisi auttaa osain metsästyksessä noin muuten.
Sillä lailla heikkoja paikkoja tekniikasta on vaike aosoittaa, kun auto alkaa nuorimmillaankin olla 40-vuotias. On selvää, että tämän ikäisessä voi jo joku paikka oikutella. Yleisesti W111:kin on todella kestävän auton maineessa. Esimerkiksi johdotuksia tai peltiosien vahvuutta tarkastelemalla uskoo helposti, mistä maine on tullut.
Tuon W111:n ruiskuhan on Boschin mekaaninen "rivipumppu", siis bensaruisku mutta joka pytylle on oma pumppuelementtinsä. Siinä ei välttämättä ole muuta kummallista laitettavaa kuin kuormitussäätöön ja kylmäkäyntiin liittyviä vaha- ja muita "itsetoimivia" elementtejä. Sellaisia fakiirintaitoja kuin esim. D-jetronicissa, tässä ei mielestäni tarvita. Tahtovat vaan näidenkin ruiskujen päälle ymmärtävät ammattiasentajat olla enempi vanhainkoti-iässä. Alppilan Autohuolto Helsingissä tietää näistä. Uskoakseni ruiskuna on sentään pidetty useimmat.
Korjauksen kannalta W111 on - vaikka iso ja aikansa huipputekniikkaa onkin- kohtuullisen helppo. Auto edustaa kuitenkin sitä selkeää 50-60-luvun rakennustapaa, joka on pitänyt ihmisten saada kasaan ja vielä korjattuakin. Turhat eriste- ja suojakuoret ja katkeilevat muoviklipsut loistavat nekin poissaolollaan; jos osia ei ole hitsattu, ne on kiinnitetty pultein tai ruuvein.
Ruosteen puolesta auto on juuri niin kiintoisa (vitsi!) korjattva kuin muutkin. Mersun oma massa on pirullista irrottaa, toki.
Tuo lattiavaihde ei ole kovinkaan yleinen. Itsellänikin on jälkeenpäin rattivaihde korvattu lattiavaihteella. Muistona tästä on vielä rattipylväässä vaihdekepin "jalka", joka on hiukan oudon näköinen mutta osa Suomi-historiaa sekin. Muunnostyön on nimittäin teetättänyt autourheilumiehenäkin tunnettu Saloran ex-johtaja Jouko Nordell. Tiedä sitten, onko meikäläisen autolla koskaan urheiltu...ehkä (toivottavasti) Nordell hoiti sitä puolta omistuksessaan olleilla Porscheilla ja E-Jaguareilla.
LEvyjarruthan lanseerattiin tässä mersun mallissa. Muistaakseni ne olivat edessä vakiona ainakin kaikissa bensamalleissa.
Katohan ensin vaikka www.heckflosse.nl
Se on melkoinen tietopaketti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tässä joitakin linkkejä projekteista:
http://members.lycos.co.uk/rasmussen/MB220B/
Kalliita?
Tässä jokaisen pojan MB unelma projekteja ja valikoima melko laaja.
löytyy muutama w 111
http://www.oldtimerhalle.de/
http://members.lycos.co.uk/rasmussen/MB220B/
Kalliita?
Tässä jokaisen pojan MB unelma projekteja ja valikoima melko laaja.
löytyy muutama w 111
http://www.oldtimerhalle.de/
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87


Niin asiaan.Autoon saa joitakin peltiosia tilaamalla saksasta! (osoite löytyy!)
Suomesta rupee osat olemaan kiven alla! Auto on klassikoiden maineessa saksassa,joten ei ole kannatusta tuoda?
Autossa jotain vikaa! No se ilmatyyny siellä taka-akselistossa.



Hyvät on perät.......
Auti
lisää
Levyjarrut ovat muuten kaksipiirisenä '64 lähtien, jolloin myös jarrutehostin tuli vakiovarusteeksi. Hyvät ovat nuo vanhemmatkin jarrut, mutta varaosien saanti
tuohon vanhempaan tehostimeen on vähän hankalaa - mutta mahdollista.
Ruotsi voisi olla hyvä hankintamaa, koska usein saksassa näkyy olevan ruotsista roudattuja yksilöitä. Siellä näitä vielä löytyy ja varmaan suht' kohtuu hintaan (?). Itsekin kerran Tukholman vanhassa kaupungissa yritin 'juosta' perässä, kun katujen sokkeloissa kurvaili upea helmenharmaa kattoluukullinen 220 Sb, jonka takalasissa oli "Til salu " kyltti.
tuohon vanhempaan tehostimeen on vähän hankalaa - mutta mahdollista.
Ruotsi voisi olla hyvä hankintamaa, koska usein saksassa näkyy olevan ruotsista roudattuja yksilöitä. Siellä näitä vielä löytyy ja varmaan suht' kohtuu hintaan (?). Itsekin kerran Tukholman vanhassa kaupungissa yritin 'juosta' perässä, kun katujen sokkeloissa kurvaili upea helmenharmaa kattoluukullinen 220 Sb, jonka takalasissa oli "Til salu " kyltti.

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Niin sillä kyselin moottorista kun joku mulle sanoi muistaakseni Lommilan rompetorilla tänä syksynä että esim. runkolaakereita on vaikea saada. Puskurit maksaa kuulema 18tFIM/auto! Ja etusiipiä ei saa mistään? ja kori notkahtaa takaosataan niin että alkaa tekemään rakoa takalasin yläreunan ja korin väliin?eikä verhoiluja saa muuta kuin sitä mustaa(vai oliko se harmaata).
Mutta kun se korimalli on jotenkin niin kirotun hyvän näköinen...
Ja kai näitä voi "raiskata" uudempien Mersujen tekniikalla jos ei halua matching numbers-autoa tehdä. Uudempien mallien koneiden/vaihteistojen soveltevuus?
Mutta kun se korimalli on jotenkin niin kirotun hyvän näköinen...
Ja kai näitä voi "raiskata" uudempien Mersujen tekniikalla jos ei halua matching numbers-autoa tehdä. Uudempien mallien koneiden/vaihteistojen soveltevuus?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Ahti kirjoitti:Niin sillä kyselin moottorista kun joku mulle sanoi muistaakseni Lommilan rompetorilla tänä syksynä että esim. runkolaakereita on vaikea saada. Puskurit maksaa kuulema 18tFIM/auto! Ja etusiipiä ei saa mistään? ja kori notkahtaa takaosataan niin että alkaa tekemään rakoa takalasin yläreunan ja korin väliin?eikä verhoiluja saa muuta kuin sitä mustaa(vai oliko se harmaata).
Mutta kun se korimalli on jotenkin niin kirotun hyvän näköinen...
Ja kai näitä voi "raiskata" uudempien Mersujen tekniikalla jos ei halua matching numbers-autoa tehdä. Uudempien mallien koneiden/vaihteistojen soveltevuus?




Hyvät on perät.......
Auti
Hyvä, että tuli korjausta. Mulla siis on -64 autossa sekä levyjarrut että tuo ei-originaali lattiavaihde. Ennen saksantilauksia kannattaa muuten ihan varmaan käydä läpi KePöt, Venetmäki, Mobilistit ja tietty mersuforumin myytävänä-palstat.k.j kirjoitti:Lattiavaihde ei ainakaan minun autossa?,Levyjarrut?
![]()
Niin asiaan.Autoon saa joitakin peltiosia tilaamalla saksasta! (osoite löytyy!)
Suomesta rupee osat olemaan kiven alla! Auto on klassikoiden maineessa saksassa,joten ei ole kannatusta tuoda?
Autossa jotain vikaa! No se ilmatyyny siellä taka-akselistossa.ja pienet renkaat?
Aku minun vm-59 ei ole levyjarruja!Auto on aökuperäinen suomi-auto!
Mikä hei k.j sinun auton malli oli? Tuo ilmatyyny taka-akselistossa nimittäin kuulostta vieraalta. Eikös ilmaa ollut vain 300:ssa? Nuo pienet renkaathan ovat aikakauden ominaisuus, vaikka 13-tuumainen vanne onkin, niin onneksi on sen verran korkeaprofiilinen rengas että ulkonäkö on OK.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Tässä lisää aiheesta .
* Runkolaakerit : vaikea on eri asia, kuin mahdoton
Kyllä niitä saa..
* Puskurit ja siivet on tosiaan vaikeat hankkia. Ehjistä puskureista oli pulaa
jo parikymmentävuotta sitten. Saati sitten nyt... Varaosamarkkinoilla joskus
näkee suht' hyviä puolikkaita.
*Tuo korin notkahdus tarina on aika "extream" juttu. Yleensä paha ruostevika tai huono korjaus ilmenee takaovien lukkojen toiminnassa. Jos auto on katsastettu, niin kyllä takalasi pysyy mukana...
* S -malleissa kangasverhoilu oli vakiona siniharmaata-raidallista,
ja sitä on saatavilla. Jos haluaa luxusta, niin voi tehdä nahasta, joka oli lisävaruste. ( sisävärit muuttuivat '65- ).
* W114 kone ja vaihteisto menee helposti ( esim. 230.6, 250, 280 .. ).
* Runkolaakerit : vaikea on eri asia, kuin mahdoton

* Puskurit ja siivet on tosiaan vaikeat hankkia. Ehjistä puskureista oli pulaa
jo parikymmentävuotta sitten. Saati sitten nyt... Varaosamarkkinoilla joskus
näkee suht' hyviä puolikkaita.
*Tuo korin notkahdus tarina on aika "extream" juttu. Yleensä paha ruostevika tai huono korjaus ilmenee takaovien lukkojen toiminnassa. Jos auto on katsastettu, niin kyllä takalasi pysyy mukana...

* S -malleissa kangasverhoilu oli vakiona siniharmaata-raidallista,
ja sitä on saatavilla. Jos haluaa luxusta, niin voi tehdä nahasta, joka oli lisävaruste. ( sisävärit muuttuivat '65- ).
* W114 kone ja vaihteisto menee helposti ( esim. 230.6, 250, 280 .. ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Ohhoh. On hintaa puskureilla, mielestäni liikaa. Kuitenkin seuraavalla viikolla astuisi julkisuuteen joku pappa, joka antaa ilmaatteeksi lavallisen W111:n osia "kun ne on niin vanhoja eikä niillä mitään tee..."Ahti kirjoitti:Niin sillä kyselin moottorista kun joku mulle sanoi muistaakseni Lommilan rompetorilla tänä syksynä että esim. runkolaakereita on vaikea saada. Puskurit maksaa kuulema 18tFIM/auto! Ja etusiipiä ei saa mistään? ja kori notkahtaa takaosataan niin että alkaa tekemään rakoa takalasin yläreunan ja korin väliin?eikä verhoiluja saa muuta kuin sitä mustaa(vai oliko se harmaata).
Mutta kun se korimalli on jotenkin niin kirotun hyvän näköinen...
Ja kai näitä voi "raiskata" uudempien Mersujen tekniikalla jos ei halua matching numbers-autoa tehdä. Uudempien mallien koneiden/vaihteistojen soveltevuus?
Tuo korin notkahtaminenhan on jonkinmoinen vaiva MB:ssa, mm. kaverin yksi W115 on ihan samalla lailla ongelmainen. Ratkaisuna ei oikeastaan ole kuin rakentaa korin tukirakenteet uu destaan, mikä on operaationa jonkinmoinen.
Onhan noita kolariautojakin korjattu ottamalla yksi hyvä etu- ja yksi hyvä takapää, mutta harrastepohjalta urakka on melkoinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: lisää
Niin, voisiko ajatella että siipimallinkin koneen korjaus onnistuu "yleisosilla", ts. koneistamo ottaa myllyn auki ja koneistaa sen verran, että esim. runkolaakerit saadaan vaihdettua suosiolla uudenmallisiin.Henry V. kirjoitti:Tässä lisää aiheesta .
* Runkolaakerit : vaikea on eri asia, kuin mahdotonKyllä niitä saa..
* Puskurit ja siivet on tosiaan vaikeat hankkia. Ehjistä puskureista oli pulaa
jo parikymmentävuotta sitten. Saati sitten nyt... Varaosamarkkinoilla joskus
näkee suht' hyviä puolikkaita.
* S -malleissa kangasverhoilu oli vakiona siniharmaata-raidallista,
ja sitä on saatavilla. Jos haluaa luxusta, niin voi tehdä nahasta, joka oli lisävaruste. ( sisävärit muuttuivat '65- ).
.
Nahkaverhoilu muuten on siipiautossa pop...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Runkolaakerit ym. :
Tämä M180 moottorihan oli tuotannossa vielä vuoteen '75 ( w114 230.6 ),
ja näissä on paljon yhteisiä osia. Mielestäni tuo maininta, että osia on
vaikea saada liittyy siihen, että kaikkia välikokoja ( Rep. stüfe ), ei aina ole
vaan joudutaan toisinaan hyppäämään seuraavaan.
Kuitenkin perus edellytys oikeiden osien löytämiseksi on aina katsoa
moottorinumero jolloin sitten oikeat osat löytyvät.
Tämä M180 moottorihan oli tuotannossa vielä vuoteen '75 ( w114 230.6 ),
ja näissä on paljon yhteisiä osia. Mielestäni tuo maininta, että osia on
vaikea saada liittyy siihen, että kaikkia välikokoja ( Rep. stüfe ), ei aina ole
vaan joudutaan toisinaan hyppäämään seuraavaan.
Kuitenkin perus edellytys oikeiden osien löytämiseksi on aina katsoa
moottorinumero jolloin sitten oikeat osat löytyvät.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Aku P kirjoitti:Niin, voisiko ajatella että siipimallinkin koneen korjaus onnistuu "yleisosilla", ts. koneistamo ottaa myllyn auki ja koneistaa sen verran, että esim. runkolaakerit saadaan vaihdettua suosiolla uudenmallisiin.Henry V. kirjoitti:Tässä lisää aiheesta .
* Runkolaakerit : vaikea on eri asia, kuin mahdotonKyllä niitä saa..
* Puskurit ja siivet on tosiaan vaikeat hankkia. Ehjistä puskureista oli pulaa
jo parikymmentävuotta sitten. Saati sitten nyt... Varaosamarkkinoilla joskus
näkee suht' hyviä puolikkaita.
* S -malleissa kangasverhoilu oli vakiona siniharmaata-raidallista,
ja sitä on saatavilla. Jos haluaa luxusta, niin voi tehdä nahasta, joka oli lisävaruste. ( sisävärit muuttuivat '65- ).
.
Nahkaverhoilu muuten on siipiautossa pop...


Kerron sulle tarkemmin autostani kun pääsen kotio!

Hyvät on perät.......
Auti
Re: lisää
Kerro ihmeessä, alkaa kiinnostaa. Itsellähän on tuo jenkkimallin W111. Auto on ollut nyt käytännössä ajamatta muutamia vuosia, mutta on tosiaan "suoraan ajosta" talliin viety. Osiltaan täydellinen ja vielä muutamin lisävarustein (mm. valkoinen ratti ja nahkapenkit) höystetty, periaatteessa täysin ajokelponen yksilö. Pelleissä on sen verran sanomista, että otamme ilmeisesti vehkeen työn alle talvea vasten, kunhan autolle löytyy uusi koti. Nykyinen talli kun menee alta...k.j kirjoitti:Ja ne pienet puiset (aito ) listat ovien ikkunoiden ympärillä,ja tietysti messinkiruuveilla kiinni!
![]()
Kerron sulle tarkemmin autostani kun pääsen kotio!

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ahti, etsi tietoa Oldtimertreffen Bockhornista. Järjestetään joka vuosi n. 12-16.6. läntisessä Saksassa, Bockhornin kylässä. Paikallinen rompetori, tosin hiukan eri mittakaavassa kuin meillä. Valtava määrä tarjoajia, autoja ja varaosia, luonnollisesti kaikkea aiheeseen liittyvää. Siivelliset yleensä hyvin edustettuina. Uustuotanto osia myös tietääkseni.
Jos aloitat 111 harrastusprojektin niin tuolla täytyy poiketa!
Myöskin Essenin isot messut (techno classica?) alkukeväästä tarjoaa varmasti tähän kategoriaan paljon.
Oldtimer Markt lehteä seuraamalla löytää ehkä parhaat linkit.
Plus vielä että http://www.dbdepot.de löytää Saksanmaalta paljon uustuotanto osaa, kuten täälläpäin kaivatut pillerikapselit ja oikeat vanteet niille.
Niin kun oli puhetta noista etusiivistä, niin jonkin verran niitä on tullut vastaan lasikuituisina!
Ja siitä hankinnasta vielä, hankintakustannuksissa ja siten auton kunnosta ei kannata tinkiä, mikäli ei tosissaan hae projektia. Varmasti kannataa mahd. täydellinen auto hankkia, Suomessa myynnissä huonojakin, usein ne löytää tiensä nettipalstoille. Ei tietenkään ehdoton kommentti, ja vähän mielipideasia että miten paljon tykkää roplata...
Jos aloitat 111 harrastusprojektin niin tuolla täytyy poiketa!
Myöskin Essenin isot messut (techno classica?) alkukeväästä tarjoaa varmasti tähän kategoriaan paljon.
Oldtimer Markt lehteä seuraamalla löytää ehkä parhaat linkit.
Plus vielä että http://www.dbdepot.de löytää Saksanmaalta paljon uustuotanto osaa, kuten täälläpäin kaivatut pillerikapselit ja oikeat vanteet niille.
Niin kun oli puhetta noista etusiivistä, niin jonkin verran niitä on tullut vastaan lasikuituisina!
Ja siitä hankinnasta vielä, hankintakustannuksissa ja siten auton kunnosta ei kannata tinkiä, mikäli ei tosissaan hae projektia. Varmasti kannataa mahd. täydellinen auto hankkia, Suomessa myynnissä huonojakin, usein ne löytää tiensä nettipalstoille. Ei tietenkään ehdoton kommentti, ja vähän mielipideasia että miten paljon tykkää roplata...
Viimeksi muokannut raul, Pe 21.11.2003 19:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
w111

Autolla ajettu 155tkm.Otteessa lukee "muistaakseni" moottorin tilavuus 2,98.
Auto on ollut minulla 6-vuotta ja sitä ennen kaverillani vuodesta -82.
Viimeinen tectyl tarra ikkunassa 1985. Mutta sitten on alkanut ruostuminen.
Tarkistan ton ottee kun käyn toisella tallilla.
Ajoin auton tonne"navettaan",kun siihen ei löytynyt jarrusylinteriin korjaussrj.
Kaasuttimien korjaus-sarja kyllä löytyi!
http://photo.jippii.fi/fi/album?album=17734

Ilmeisesti auton historia on mielenkiinntoinen,kun siinä on nahkat ja se "Per*****n" ilmajousitus.
Ja vielä on mulla yks ylimääräinen lasikuituinen lokasiipi jos jollakin tarvetta?

Hyvät on perät.......
Auti
Re: w111
Aika jännää, jos tyyppikilvessä lukee 220 ja rekisteriotteessa 300. Olisiko hiukan viritelty autoa jälkeenpäin.k.j kirjoitti:No niin! Auto on w111 vm 1959 tai lukee siinä rek.ot.Tyyppi kilvestä löytyy 1960.220seb. W111.01410.........jne
Autolla ajettu 155tkm.Otteessa lukee "muistaakseni" moottorin tilavuus 2,98.
Auto on ollut minulla 6-vuotta ja sitä ennen kaverillani vuodesta -82.
Viimeinen tectyl tarra ikkunassa 1985. Mutta sitten on alkanut ruostuminen.
Tarkistan ton ottee kun käyn toisella tallilla.
Ajoin auton tonne"navettaan",kun siihen ei löytynyt jarrusylinteriin korjaussrj.
Kaasuttimien korjaus-sarja kyllä löytyi!
http://photo.jippii.fi/fi/album?album=17734
Autoa on purettu ja hankittu uusia peltejä:kuskin pohja.taka kaaret jne..
Ilmeisesti auton historia on mielenkiinntoinen,kun siinä on nahkat ja se "Per*****n" ilmajousitus.
Ja vielä on mulla yks ylimääräinen lasikuituinen lokasiipi jos jollakin tarvetta?
Mitens muuten mä en saanut tuon jippiin linkin kautta mitään kuvia näkymään?

PS. Uusi tallipaikka mun W111:lle varmistui, ja halvalla: "jos te viette tästä nämä vanhat romut pois niin tuokaa tänne se mersu..." totesi hallin isäntä. Eikä kelpuuttanut rahaakaan säilytyspaikan vastineeksi.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MOI JA KIITOS KAIKILLE vinkeistä!
Näyttäis siltä että ehkä Ruotti ja Tanska voisi olla kohtuuhyviä hankintapaikkoja. Mites muuten nykyisellään menee tämänikäisten verotus? Eikös näihin tullut jotain muutoksia? Ennenvanhaan muistaakseni yli 25v autoista maksettiin 30% veroa..
Näyttäis siltä että ehkä Ruotti ja Tanska voisi olla kohtuuhyviä hankintapaikkoja. Mites muuten nykyisellään menee tämänikäisten verotus? Eikös näihin tullut jotain muutoksia? Ennenvanhaan muistaakseni yli 25v autoista maksettiin 30% veroa..
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Eipä kestä, mielikseenhän tätä ketjua jatkaisi pidempäänkin.Ahti kirjoitti:MOI JA KIITOS KAIKILLE vinkeistä!
Näyttäis siltä että ehkä Ruotti ja Tanska voisi olla kohtuuhyviä hankintapaikkoja. Mites muuten nykyisellään menee tämänikäisten verotus? Eikös näihin tullut jotain muutoksia? Ennenvanhaan muistaakseni yli 25v autoista maksettiin 30% veroa..
Kerro toki, jos ja kun siivekäs-projektisi edistyy.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: lisää
Hmm. Miten muuten tuolla heckflosse-sivulla väitetään, että sekä 220Sb että 230xx-malleissa oli juuri M180, mutta 220SeB:ssa M127.xxx?!Henry V. kirjoitti:Tämä M180 moottorihan oli tuotannossa vielä vuoteen '75 ( w114 230.6 ),
.
Iskutilavuus kumminkin on sama, ja erona on vaan tuo ruisku.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Näinhän se tosiaan menee M180 on kaasari versio ja M127 on ruisku.
Nämä 220 SEb ruiskut on niin harvinaisia, etten siitä edes alkanut sepustamaan... ( 230 SL on myös M127... koneella, mutta eri versio).
Mutta w111 vuosimallia '59 on erittäin harvinainen varsinkin suomessa.
Auton tuontihan helpottui '60- luvun alussa joten yleensä nämä autot ovat
vm, 63 - 65...
Se että autossa olisi ilmajousitus ja 3.0 moottori ( M189 ) on vielä ihmeellisempää. Nämä tulivat siivelliseen 300 SE mallissa (w112 ),
muistaakseni vuonna '62 jolloin ko. versio esiteltiin korvaamaan 300 d
"Adenauer" -malli. 300 SE on täysalumiini 6-syl., jonka tunnistaa vinosta
sylinterikannesta. Automaattivaihteisto muuten vakiona ym, ym.
Voisiko nyt kuitenkin olla niin, että ko. autossa olisi vain jousien sisälle asennetut "kuorma-ilma-jouset ", joka oli suht yleinen lisävaruste tuohon
aikaan. Kyseessä oli siis kumipalje, joka täytettiin tarvittaessa ilmalla.
Tällöin autossa oli yleensä asennettu ilmaventtiili bensa täyttöaukon yhteyteen, johon sitten esim. huoltoasemalla renkaantäyttöletku yhdistettiin.
Tätä lisätarviketta voitiin käyttää siis vain kierrejousien yhteydessä.
Nämä 220 SEb ruiskut on niin harvinaisia, etten siitä edes alkanut sepustamaan... ( 230 SL on myös M127... koneella, mutta eri versio).
Mutta w111 vuosimallia '59 on erittäin harvinainen varsinkin suomessa.
Auton tuontihan helpottui '60- luvun alussa joten yleensä nämä autot ovat
vm, 63 - 65...
Se että autossa olisi ilmajousitus ja 3.0 moottori ( M189 ) on vielä ihmeellisempää. Nämä tulivat siivelliseen 300 SE mallissa (w112 ),
muistaakseni vuonna '62 jolloin ko. versio esiteltiin korvaamaan 300 d
"Adenauer" -malli. 300 SE on täysalumiini 6-syl., jonka tunnistaa vinosta
sylinterikannesta. Automaattivaihteisto muuten vakiona ym, ym.
Voisiko nyt kuitenkin olla niin, että ko. autossa olisi vain jousien sisälle asennetut "kuorma-ilma-jouset ", joka oli suht yleinen lisävaruste tuohon
aikaan. Kyseessä oli siis kumipalje, joka täytettiin tarvittaessa ilmalla.
Tällöin autossa oli yleensä asennettu ilmaventtiili bensa täyttöaukon yhteyteen, johon sitten esim. huoltoasemalla renkaantäyttöletku yhdistettiin.
Tätä lisätarviketta voitiin käyttää siis vain kierrejousien yhteydessä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Ja tuon automaatin rinnallehan tuotiin jälestäpäin vaihtoehdoksi manuaali.Henry V. kirjoitti:Näinhän se tosiaan menee M180 on kaasari versio ja M127 on ruisku.
Nämä 220 SEb ruiskut on niin harvinaisia, etten siitä edes alkanut sepustamaan... ( 230 SL on myös M127... koneella, mutta eri versio).
"Adenauer" -malli. 300 SE on täysalumiini 6-syl., jonka tunnistaa vinosta
sylinterikannesta. Automaattivaihteisto muuten vakiona ym, ym.
.
On näiden kanssa ihmettelemistä.
Hiukan muuten tuppaa jännittämään, paljonko ovat siiparin jarrun jumittaneet seisonnan aikana. Viimeksi autoa kun ajettiin, se oli seissyt noin vuoden. Silloinkin hanttarin takajarru oli tosi kovin kiinni -- viiden kilsan ajon jälkeen oli pakko vetää levennykselle ja ottaa takapyörä irti koputtelua varten. Laskimme pyöränpultit jääpolanteelle. Viiden minuutin kuluttua pultteja ei enää näkynyt -- olivat sulattaneet tiensä jään läpi asfaltille.
Oli muuten kaivamista...

Mistä muistuukin mieleen, että rauhallinen kuuman rummun jäähyttely pakkaskelissä avasi jarrut kerralla. Tästäpä vinkki, jos jollain on vastaavia ongelmia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97

Autossani on keskellä perää se ilmapussukka?
Ja varmaan meidän täytyy jonkun "mb-gurun" Salaisista papereista tarkistaa se moottori?
Käynpä huomenna tuolla romujen seassa katsomassa moottorin numeron jos joku tietäisi mikä se on?

Kuitenkin ?
Ja jos "Timo.L" varmaan jostain prosyyreistä löytäisi faktaa?
Valmiste numero on:111.0141000569
Mun ohjelmat ei tunne ko.autoa?


Hyvät on perät.......
Auti
Kyllähän vam. numero on 220SEb, ja varmaankin juuri vm 1960, koska mielestäni v.1959 ei vielä ollut W111 220SEb mutta juurikin 220Sb, moottorilla M180. M127 tuli isoon W128 kai v.1957-58.k.j kirjoitti:Höh!!
Autossani on keskellä perää se ilmapussukka?
Ja varmaan meidän täytyy jonkun "mb-gurun" Salaisista papereista tarkistaa se moottori?
Käynpä huomenna tuolla romujen seassa katsomassa moottorin numeron jos joku tietäisi mikä se on?![]()
Kuitenkin ?
Ja jos "Timo.L" varmaan jostain prosyyreistä löytäisi faktaa?
Valmiste numero on:111.0141000569
Mun ohjelmat ei tunne ko.autoa?http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 58822.jpeg
Valm. numeron perusteella se on tosiaan 220SEb, varmaankin vuodelta 1960 koska mielestäni v.1959 ei vielä ollut W111 220SEb, mutta 220SE ja 220Sb...k.j kirjoitti:Höh!!
Autossani on keskellä perää se ilmapussukka?
Ja varmaan meidän täytyy jonkun "mb-gurun" Salaisista papereista tarkistaa se moottori?
Käynpä huomenna tuolla romujen seassa katsomassa moottorin numeron jos joku tietäisi mikä se on?![]()
Kuitenkin ?
Ja jos "Timo.L" varmaan jostain prosyyreistä löytäisi faktaa?
Valmiste numero on:111.0141000569
Mun ohjelmat ei tunne ko.autoa?http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 58822.jpeg
Tosin ne olivat luonnollisesti eri moottorilla SE:n 127.980 ja 127.983, kun SEb on 127.982, paitsi 1964 eteenpäin 127.984.
M127 tuli W128:iin kait v.1957.
EDIT: ja varmuuden vuoksi sama kahteen kertaan. Ylemmän viestin voisi joku poistaa joka vaan voi

Käy Vehossa tilaamassa alkuperäinen datacard jos ei muiden datenbankeista löydy. Maksaa jonkun postimaksun.
Kun etsit moottorin numeroa katso myös kannen numero (vähän helpommassa) paikassa ja etsi myös mahdollisia "jälki-stanssauksia" tai valuja, saattaa olla tehtaan vaihtomoottori tai kansi. Jos siinä siis jotain omituista oli.
Kuvassa mun mielestä ei ole 300....

Viimeksi muokannut raul, Pe 21.11.2003 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvan perusteella sanoisin, etä ainakin E:n saa tiputtaa mallimerkinnästä pois. Ruiskukoneet tuntee siitä, että koneen yli poikittain kulkee pari vaakatankoa, joihin ruiskun käyttövivustot on nivelöity. Lisäksi ilmanpuhdistin on erilainen, ainakin omassani "nykyaikainen pönttö" lähellä ilman ottopaikkaa...Jos ei tuo sitten ole joku muu kuin 2,2-litrainen.
Lisäksi omassa autossani on akku rintapeltiä vasten, paikassa jossa kuvan mukaan on akkuteline, on pesuainesäiliöä. Kummaa tämä.
Asioiden lutviutuessa todettakoon, että kj:n autossa on kaunis väri, sama kuin itsellänikin...

Lisäksi omassa autossani on akku rintapeltiä vasten, paikassa jossa kuvan mukaan on akkuteline, on pesuainesäiliöä. Kummaa tämä.
Asioiden lutviutuessa todettakoon, että kj:n autossa on kaunis väri, sama kuin itsellänikin...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Taikasana tässä voisi olla "weber". Tietääkseni W111:n kaasarit ovat olleet Solexeja. Joko tuossa on vaihdettu Solexit korvauskaasuttimiin, ruisku Weberiin tai jotain muuta muuttelua on tehty. Tietysti, kun autolla on ikää enemmän kuin useimmilla palstalaisilla, sen historiaan mahtuu jos jonkinmoista tarinaa. Ehkä joskus 60-luvulla on vielä oltu hiukan "vapaamielisempiä"; jos joku on halunnut vaihtaa ruiskun paikalle Weberit niin siitä vaan...k.j kirjoitti:höh!
Autossani on kaksi weber merkkistä kaasutinta ja silleen? lisää kuvia kun olen selvin päin!!![]()
Mutta eikö jollain ole ton valnum. perusteella faktaa?
Nytpä surhvailen netissä ja katson, josko mainitsemillasi numeroilla löytyisi jotain tietoa auton tyypistä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Tuosta kuvasta :
* Nämä autot olivat alunperin öljykylpy ilmansuodattimella,
tässä kuvassa esiintyy taas on uudempi kuiva tyyppinen suodatin.
* Öljykorkki oli alunperin kierteellä, tässä taas on uudempi käännettävä.
* kaasareista : Näissä oli Solexit käsiryypyllä vuoteen '63 saakka,
sitten tuli Zenithit autom. ryypyllä '64-
Voi olla että kone on vaihdettu uudempaan ?
* Nämä autot olivat alunperin öljykylpy ilmansuodattimella,
tässä kuvassa esiintyy taas on uudempi kuiva tyyppinen suodatin.
* Öljykorkki oli alunperin kierteellä, tässä taas on uudempi käännettävä.
* kaasareista : Näissä oli Solexit käsiryypyllä vuoteen '63 saakka,
sitten tuli Zenithit autom. ryypyllä '64-
Voi olla että kone on vaihdettu uudempaan ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T