Vetoakselin irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Grapetree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.12.2005 15:16

Vetoakselin irroitus

Viesti Kirjoittaja Grapetree »

124sta meni akseli poikki, ja nyt oon irrotellu sitä.Kuuluuko akselin lähteä pyörän navasta irti lyömällä, kun mutteri on ensiksi irroitettu?Miten nivelet lähtee vetoakselista irti?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Vetoakselin irroitus

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Lähtee lyömällä, jos mutteri on irti.

Yleensä jos vetari menee poikki niin vaihdetaan koko vetari nivelineen. Ei kannata lähteä irroittelemaan niveliä.
Grapetree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.12.2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Grapetree »

Ok, kuinkas se uuden asennus onnistuu paikoilleen jos ei irrota niveltä?meinaan, et mahtuuko sitä asentaan sinne paikolleen kovin paljoa purkamatta pyörän ripustuksia?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vetoakseli pitää tietysti irrottaa myös sisäpäästä perän laipasta. Mitään pyöränripustuksia ei tarvitse purkaa, mahtuu helposti tulemaan pois. Sisäpään pultit saattavat olla kovassa, joten puhdista joka pultin kanta ensin, ja lyö avain aina pohjaan, jottei kaksitoistakulmaiset kannat nylppäänny.
Grapetree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.12.2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Grapetree »

Kiitos paljon neuvoista.Eihän perästä tuu öljyt pihalle jos ei laippaa mene irottamaan, kun irroittaa vetoakselin laipasta?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Laipassa on lukitussokka perämurikan sisällä, eli ei lähde irti.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Kertookaas ny että kuinka h..vetissä tuo irroitus oikeen onnistuu ku ne kaikki ruuvit on niin pirun kireellä(tehtaan jäljiltä kai...)
Että onko mitää hyviä "niksejä" kuinka irtoo ku ei millään meinaa... En tiä onko vika miehes vai jossain muualla...
Mutta uskaltaako esim. lämmittää sitä akselin päässä olevaa mutteria kuinka paljon vai onko siä jotain laakereita takana jokka ei siitä tykkää?

Nyt hyviä ohjeita kiitos. Kun ei millään viittis korjaamolle ruveta raahaan ja maksaan maltaita...
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Kunnon aivaimet käyttöön, ja reilun mittainen vääntövarsi, kyllä pitäis aueta, pelkällä räikällä voi olla aika piukassa
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

MeSee kirjoitti:Kunnon aivaimet käyttöön, ja reilun mittainen vääntövarsi, kyllä pitäis aueta, pelkällä räikällä voi olla aika piukassa

Täytyykö lämmittää? Paljonko uskaltaa lämmittää?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
waiski10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ke 11.05.2005 22:02
Paikkakunta: jyväskylä mlk

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Alkuperäis asenteisena on ruuvilukitteella kiinni, ei tarvii paljo lämmittää kun jo irtoaa räikällä ilman jatkovarsia. Suosittelen lukitteen käyttöä myös jälkiasennuksessa.
MB 190E (ex)
MB 200T (ex)
MB C180(ex)
MB Vito -98(ex)
MB Vito -00(ex)
MB Vito -03(ex)
MB Sprinter -07(ex)
MB Sprinter -08(ex)
MB E220 CDI -05(ex)
MB R 320 CDI -06


Suzuki Hayabusa GSX1300R -99
Suzuki Hayabusa GSX1300R -09
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Kyllä ne aika tiukassa ovat mutta kunnon työkaluilla lähtee. Itse piti laittaa räikkään vähän jatkoa ennenkuin jaksoin kääntää auki. (pitäis podata !!)
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

No lähtihän se vihdoinkin. Kyllä ku laittaa parin metrin jatkovarren ja lämmittää vaan rohkeesti ni kyllä se lähti, mutta kyllä lujas oli. Ja ne laipan pääs olevat 6 pulttia saatiin irti putkitongilla(täytyy olla sitte kunnon putkitongit ettei "nuljaa" esim. bahcot niinkuin meillä).
Viimeksi muokannut jjk270cdi, Ma 31.07.2006 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Pulttien irroitus

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Miksette osta "ellei ole paineilmmaa" Akkukäyttöistä iskukonetta maksaa pari kymppiä vaikuttaa nallipyssyltä on hiras mutta aukaisee koviminkin kiinni olevan pultin Mutta kiirettä ei saa olla kokemuksella js lehti
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Pulttien irroitus

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

j.s.lehti. kirjoitti:Miksette osta "ellei ole paineilmmaa" Akkukäyttöistä iskukonetta maksaa pari kymppiä vaikuttaa nallipyssyltä on hiras mutta aukaisee koviminkin kiinni olevan pultin Mutta kiirettä ei saa olla kokemuksella js lehti
Kyllä koitettiin pulttipyssylläki ottoo mut ei lähteny vaikka lämmitetiin. En tiä sitte että olisko vähä huono pyssy tai jotain ku käsipeleillä sit lopulta aukes.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Vastaa Viestiin