W124 -94 200D kaamea kalina moottorista
W124 -94 200D kaamea kalina moottorista
Kuumalla koneella moottorin etupäästä alkaa tyhjäkäynnillä kuulua kaamea kolina.
Hiljenee heti kun antaa vähän kierroksia ja palaa hetken kulutta taas kun on tyhjäkäynnillä. Tarkistettu on alipainepumppu, ketjunkiristin, nokka-akseli sekä hihnan kiristimen iskari.
Oire tulee vain kuumalla koneella ja tyhjäkäynnillä. Autolla on ajettu 440tkm ja vaihtoehdoiksi mielestäni jää venynyt jakoketju ja/tai kansiremppa jos on vaikka ykköspytyn kohdalta pahvi sökö.
MUTTA onko jotain VARMAA konstia tsekata onko kyseessä pelkkä ketjun venymisen aiheuttama hakkaava ( voiko ketju pitää kolinaa?) ääni vai pitääkö suosiolla ryhtyä kansiremonttiin. Mitään litkujen sekoittumisia tai öljyn polttoja pakoputken välityksellä ei ole tapahtunut, vielä.
Rautatangolla kuunnellessa ykköspytyn kohdalta kuuluu terävää sätkätystä.
Ja jees, olen jo käyttänyt hakutoimintoa.
Hiljenee heti kun antaa vähän kierroksia ja palaa hetken kulutta taas kun on tyhjäkäynnillä. Tarkistettu on alipainepumppu, ketjunkiristin, nokka-akseli sekä hihnan kiristimen iskari.
Oire tulee vain kuumalla koneella ja tyhjäkäynnillä. Autolla on ajettu 440tkm ja vaihtoehdoiksi mielestäni jää venynyt jakoketju ja/tai kansiremppa jos on vaikka ykköspytyn kohdalta pahvi sökö.
MUTTA onko jotain VARMAA konstia tsekata onko kyseessä pelkkä ketjun venymisen aiheuttama hakkaava ( voiko ketju pitää kolinaa?) ääni vai pitääkö suosiolla ryhtyä kansiremonttiin. Mitään litkujen sekoittumisia tai öljyn polttoja pakoputken välityksellä ei ole tapahtunut, vielä.
Rautatangolla kuunnellessa ykköspytyn kohdalta kuuluu terävää sätkätystä.
Ja jees, olen jo käyttänyt hakutoimintoa.
..
Vuororistoradassa näkyy keskellä rataa kirkkaaksi kulunut kohta mutta mielestäni pinta on kyllä ehjä, paloja ei ainakaan puutu. En tiedä miten ennakonsäädin tarkistetaan.
Tulin juuri kotiin jätin auton käymään tyhjää pihaan. Kesti ainakin n.6-8 minuutiia ennekuin hakkaava, rahiseva ääni taas alkoi. Se tuntuisi kuuluvan juuri nokkapyörän kohdalta enemmän imusarjan kuin pakosarjan puolelta.
Tulin juuri kotiin jätin auton käymään tyhjää pihaan. Kesti ainakin n.6-8 minuutiia ennekuin hakkaava, rahiseva ääni taas alkoi. Se tuntuisi kuuluvan juuri nokkapyörän kohdalta enemmän imusarjan kuin pakosarjan puolelta.
,,,
"Kansipahvi rikki niin hyd. painikkeet ei saa öljynpainetta. Huohottaako?"
Nostimet on laitettu hiljattain, ei huohota.
Tuota pahvia tässä juuri pähkäilen. Rahina/kolina ei kyllä mielestäni tule venttiilinnostajista vaan jakopäästä ---> ketju.
No, ketju menee vaihtoon nyt joka tapauksessa, pitää sitten kuulostella sitä kansipahvia.
Nostimet on laitettu hiljattain, ei huohota.
Tuota pahvia tässä juuri pähkäilen. Rahina/kolina ei kyllä mielestäni tule venttiilinnostajista vaan jakopäästä ---> ketju.
No, ketju menee vaihtoon nyt joka tapauksessa, pitää sitten kuulostella sitä kansipahvia.
Kansiremppa
Jep, kansiremontti teetetty ja samalla vaihdettiin ketju. Kansi ei koneistamon mukaan vaatinut muuta kuin plaanauksen. Imusarja tuli myös puhdistettua..
Nyt käy taas hienosti. Hintaa hommalle tuli melkosen suolaset 630 euroa.
Nyt käy taas hienosti. Hintaa hommalle tuli melkosen suolaset 630 euroa.
...
Eipä tullut sen enempää kysyttyä koska päätös oli jo etukäteen tehty että kansiremppa joka tapauksessa tehdään.
Remontin tekijän diagnoosi oli kyllä että kansipahvi on "menossa" eli ei vielä varsinaisesti kokonaan hajalla. Muutkin asiantuntijat ( mm. Jussin Diesel ) olivat samaa mieltä.
Mutta voithan testata vaihtamalla ensin pelkän ketjun, tosin kalliiksi tulee jos kansi pitää sitten kuitenkin ottaa ylös. Ellet tee ite.
Remontin tekijän diagnoosi oli kyllä että kansipahvi on "menossa" eli ei vielä varsinaisesti kokonaan hajalla. Muutkin asiantuntijat ( mm. Jussin Diesel ) olivat samaa mieltä.
Mutta voithan testata vaihtamalla ensin pelkän ketjun, tosin kalliiksi tulee jos kansi pitää sitten kuitenkin ottaa ylös. Ellet tee ite.