W124 -94 200D kaamea kalina moottorista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

W124 -94 200D kaamea kalina moottorista

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Kuumalla koneella moottorin etupäästä alkaa tyhjäkäynnillä kuulua kaamea kolina.
Hiljenee heti kun antaa vähän kierroksia ja palaa hetken kulutta taas kun on tyhjäkäynnillä. Tarkistettu on alipainepumppu, ketjunkiristin, nokka-akseli sekä hihnan kiristimen iskari.

Oire tulee vain kuumalla koneella ja tyhjäkäynnillä. Autolla on ajettu 440tkm ja vaihtoehdoiksi mielestäni jää venynyt jakoketju ja/tai kansiremppa jos on vaikka ykköspytyn kohdalta pahvi sökö.

MUTTA onko jotain VARMAA konstia tsekata onko kyseessä pelkkä ketjun venymisen aiheuttama hakkaava ( voiko ketju pitää kolinaa?) ääni vai pitääkö suosiolla ryhtyä kansiremonttiin. Mitään litkujen sekoittumisia tai öljyn polttoja pakoputken välityksellä ei ole tapahtunut, vielä.
Rautatangolla kuunnellessa ykköspytyn kohdalta kuuluu terävää sätkätystä.

Ja jees, olen jo käyttänyt hakutoimintoa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko alipainepumpun tarkistuksen yhteydessä tsekattu myös ennakonsäädin ynnä "vuoristorata"?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

..

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Vuororistoradassa näkyy keskellä rataa kirkkaaksi kulunut kohta mutta mielestäni pinta on kyllä ehjä, paloja ei ainakaan puutu. En tiedä miten ennakonsäädin tarkistetaan.

Tulin juuri kotiin jätin auton käymään tyhjää pihaan. Kesti ainakin n.6-8 minuutiia ennekuin hakkaava, rahiseva ääni taas alkoi. Se tuntuisi kuuluvan juuri nokkapyörän kohdalta enemmän imusarjan kuin pakosarjan puolelta.
tinksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 17.06.2006 18:00
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja tinksi »

hydrauliset venttilin painimet/paininkuppi viallinen!!
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kansipahvi rikki niin hyd. painikkeet ei saa öljynpainetta. Huohottaako?
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

,,,

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

"Kansipahvi rikki niin hyd. painikkeet ei saa öljynpainetta. Huohottaako?"

Nostimet on laitettu hiljattain, ei huohota.

Tuota pahvia tässä juuri pähkäilen. Rahina/kolina ei kyllä mielestäni tule venttiilinnostajista vaan jakopäästä ---> ketju.

No, ketju menee vaihtoon nyt joka tapauksessa, pitää sitten kuulostella sitä kansipahvia.
kari11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 07.06.2006 22:09

Viesti Kirjoittaja kari11 »

vois olla hihnankiristimen runkon laakeri ,vinkuuko hihna ,onko kiristin vinossa,mulla ainakin aiheutti vinkumisen lisäksi äänen joka kuulosti siltä kuin olis nokkaketjusta lenkki irti
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Asiantuntija Iivonen Salosta diagnosoi kansipahvin olevan menossa ykköspytyn kohdalta kuten vähän itsekin ajattelin.

Eli vien kansiremonttiin ja ketjun vaihtoon.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kannattaa ensin tarkastaa se jakoKetjun kiristin, toimii öljynpaineella. Voi olla laahaimet rikki, irronnu tai jotain. Muistaakseni foorumilla oli juttua aiemmin..
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Jos tarkoitat sitä pakosarjan vieressä/alla sijaitsevaa kierteillä olevaa ketjunkiristintä niin se on jo tsekattu toisella kiristimellä eikä ollut vaikutusta.

Tuohon laahainjuttuun en osaa sanoa!?
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

Kansiremppa

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Jep, kansiremontti teetetty ja samalla vaihdettiin ketju. Kansi ei koneistamon mukaan vaatinut muuta kuin plaanauksen. Imusarja tuli myös puhdistettua..

Nyt käy taas hienosti. Hintaa hommalle tuli melkosen suolaset 630 euroa.
tiheman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.07.2006 09:04

Viesti Kirjoittaja tiheman »

Oliko vika kansipahvissa vai venyneessä ketjussa? Omassani samanlaiset oireet ja pähkäilen, mitä teen.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Eipä tullut sen enempää kysyttyä koska päätös oli jo etukäteen tehty että kansiremppa joka tapauksessa tehdään.

Remontin tekijän diagnoosi oli kyllä että kansipahvi on "menossa" eli ei vielä varsinaisesti kokonaan hajalla. Muutkin asiantuntijat ( mm. Jussin Diesel ) olivat samaa mieltä.

Mutta voithan testata vaihtamalla ensin pelkän ketjun, tosin kalliiksi tulee jos kansi pitää sitten kuitenkin ottaa ylös. Ellet tee ite.
Vastaa Viestiin