Mersunostomatka Saksaan huhtikuussa 2006

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Mersunostomatka Saksaan huhtikuussa 2006

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Merssunostomatka saksaan

Olin kerännyt lentopisteitä työmatkoilta ja ne alkoivat vanhenemaan. Niitä ei ollut kuitenkaan mihinkään perhematkaan asti tarpeeksi. Vain 47000. Varaosien tarve 300D:n kanssa on ollut jo olemassa jonkin aikaa, siksi samanlaisen auton hankkiminen varaosiksi oli tarpeen. Saksastahan niitä löytyy, joten autoscout ja mobile.de sivuille surffaamaan.

Yhteyttä otin 6 ehdokkaaseen hinta väliltä 1200-1800 euroa. kolme vastausta tuli. Yksi parhaimmista löytyi etelä saksasta Rheinfeldenistä. Siispä sinne sovin auton omistajan kanssa tulevani 21.4.2006. Autossa oli omistajan mukaan sellainen vika että se ei sammu virta-avaimesta. Kävin lähtiessä MB-osasta hankkimassa sammuttimen joka toimii Mersussa alipaineella.

Lensin Oulusta Helsingin kautta Zurichiin, josta junalla noin reilu tunnin matka Rheinfeldeniin jossa auton omistaja odotti asemalla. Sieltä mentiin Saksan puoleiseen Rheinfeldeniin jossa auto oli omistajan pihassa. Ensin piti juoda kahvia (tark nescafea) ja syödä hirveä määrä mansikka kakkua ja vastata suureen määrään kysymyksiä sekä itsestäni että työpaikastani ja autoharrastuksestani . Siinä meinasi minun hajottamoilla opitun saksankielentaidon rajat tulla vastaan. Auto oli ollut omistajaperheellä 16 vuotta. He halusivat tarkkaan tietää mitä heidän perheenjäsenelleen tapahtuu. Autosta oli tallessa joka ikinen kuitti koko sen historian ajalta. 5 avainta ja kahdet kattotelineet.

Auto oli sellainen kuin mailikeskustelun ja valokuvien perusteella oli käynyt ilmi ja jopa parempi. Laitoin siirto kilvet paikoilleen ja kävimme isännän kanssa koeajolla. Perästä kuului tuttu ulina joka kuuluu silloin kun pyöränlaakeri on liian kulunut. Muutoin vaihteet ja kytkin tuntuivat pelaavan, samoin jarrut, valot ja lasinpyyhkimet. Siis aivan riittävä kunto varaosa-autolle joka suomeen ajetaan.

Vaihdoin sammuttimen ja nyt kone alkoi sammumaan myös virtalukosta. Se isäntä oli sammuttanut viime ajat isolla vaihteella ja rytkäisemällä….pilasiko se siitä sillä sen kytkimen... No onhan siinä jo kilometrejäkin varmaan jotain aika paljon.

Pääsin matkaan kotiin iltapäivällä 17.30 aikoihin. Ajoin reilut 500 kilometria ja noin kello 01.00 päätin pysähtyä nukkumaan. Löysin Frankfurtin ja Hannoverin puolivälistä pienen kylän Olikohan Löbingen nimeltään, jossa hotelli löytyi kun pysäytin ensimmäisen polkupyörää taluttavan baarista kotiin tulevan miehen. Hän neuvoi että parin korttelin päässä sivukadulla on baari, jossa isännällä on myös huoneita. Ja vettä tuli kuin aisaa.

Paikka löytyi helposti. Sisään tultuani ja asiani esitettyäni, baarissa vielä illan viimeisiä tuoppejaan kallistelevat saksalaiset ihmettelivät stetsonipäistä kummallista saksaa puhuvaa miestä, siis minua. Baarin pitäjä kuuli murteestani että olen suomalainen ja siitä baarin asiakkaat innostuivat ja sieltä alkoi kuulua suomalaisten urheilijoiden nimiä…mm Matti Nykänen, Matti Hautamäki, Kimi Räikkönen.

Nukuin 5 tuntia ja lähdin jatkamaan matkaa pohjoiseeen. Illalla autoa vaivannut kytkimen täristäminenkin oli kadonnut koneen jäähdyttyä. Siis ei suurta huolta tekniikan kestävyydestä ollut edelleenkään.

En ollut varma ehdinkö ajaa lauantai päivän aikana Tukholmaan. Siis piti pitää kiirettä ja minimoida pysähdykset. Kävin kaupassa Lubeckissä kun kaupat aukaisivat ovensa aamu yhdeksältä. Ostin paikallisesta ostoskekuksesta margariinia, kinkkua, ruisleipää, olutta ja makuupussin. Suunnittelin joko kansiyöpymistä ruotsinlautalla tai pohjoisenkiertoa ja autossa nukkumista. Siis minähän olen päättänyt jo vuonna 1989 että Ruåtsissa en majoittaudu mihinkään ja siinä päätöksessä aion edelleen pysyä.

Olin sitten Tanskassa Rödbyssä klo 11. Sieltä oli sitten Malmön sillan kautta n 800km ajo Tukholmaan. Ruotsalaiset olivat tehneet sellaisen hyvän työn että Helsingborgin ja Jönköpingin väli oli muutettu moottoriliikennetien tapaiseksi hyväksi tieksi jossa pystyi ajamaan 130km/h pitkiä pätkiä. Eikä ainakaan vielä ole tullut kuvaa poliisilta kotiin asti.

Ehdin hyvin Tukholmaan klo 19.30 kun laiva lähtee 20.10. Tosin seuraavalla kerralla täytyy reitti suunnitella tarkemmin. Tukholman keskusta on niin hankalasti viitoitettu että ihan loppuun asti Vikingin terminaaliin en olisi osannut ellen olisi kysynyt tietä. Vanha sanonta: ”Ei kysyvä tieltä eksy” piti siis taas paikkaansa. Yksi ruotsalaismies hyppäsi takapenkille ja sieltä neuvoi tien satamaan. Oli kuulemma itse menossa samaan suuntaan.

Aamulla klo 07.00 Viking Amorella laiva saapui Turkuun, josta liikennevalvonta kameroita väistellen ja äkkijarrutellen ajoin Raumalle josta Esson huoltoaseman löydettyäni tankkasin Mersun Esso-kortillani ja matka jatkui taas muutaman ruisleivän ja kinkun avulla Kalajoelle, jossa kunnon syönti ja loppumatka Ouluun taittuikin sitten mukavasti. Kalajoella on sellainen alamittainen grilli matkahuollon vieressä…. näkyy oikealla puolena kasitielle heti joen ylitettyä. Siellä kannattaa syödä. Hampurilaiset ovat herkullisia ja saa kunnon mausteetkin…oikein chilikastiketta ja kaikkea…..gnjammm. jopa maistui saksalaisen ruisleivän jälkeen. Yhteensä kilometreja tuli 2500.


Kulut: Lentokenttävero 52
Junalippu rheinfelden 28
Polttoaine 60 + 55+ 50 + 50 = 215
Hotelliyö 30 (seuraavalla kerralla makuupussi lähtiessä MUKAAN)
Saksa-Tanska lautta 55
Siltamaksu 28
Tukholma-Turku 65 (ja olis siis kannattanut liittyä Vikingin klubiin saisi puoleen tästä)
Makuupussi+ ruoka 45 (niin...no olishan kotonakin sohvalla makoillessa pitänyt syödä)
Puhelinlaskuylitys 55€
Siirtokilvet 96€

Hakukustannukset 624 Euroa


Seuraavalla kerralla Rostock-Hankoon maksaa vain 116 euroa kansipaikalla/ makuu-pussissa. Herrat ne hytissä….jätkäpoika pärjää lattialla.

Sillä reitillä saa jo Illalla klo 22—24 ajaa laivaan ja laiva lähtee aamulla klo 0500 ja on perillä 26 tunnin päästä. Tuohon en nyt ehtinyt millään. Rostockin sataman lähellä on Easymarked kauppa josta saa hullun halpaa kaljaa, sitä mitä ruottalaiset vei niin paljon että V70 farkun lamput näytti taivaalle…siinä kait ei ole tasonsäätöä. Eihän sitä mullakaan noissa raktoreissa ole.... :lol:
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Ihan mielenkiinnosta kysäsen, jos vaikka oppisin jotain, että minkälaiset siirtokilvet sulla oli? Itse en ole saanut punaleimaisia siirtokilpiä alle 138 €:n (138-150 €).
Otitko Suomessa tarrakilpiä lainkaan? Keltapohjaiset Saksan siirtokilvet (joita ei saa periaatteessa kun sakut, maksaa suunnilleen 80-90 eskoo (vakuutuksenotto)paikasta riippuen ja noilla saa ajaa vaan Saksassa. Punaleimaset käy kaikissa muissa maissa paitsi täällä Suomessa.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja HannuS »

En ottanut tarrakilpiä, lisäkustannus, kun ei ole tarkoitus sitä laittaa liikenteeseen. Ne kyllä sanoi että niillä Saksan kilvillä saa ajaa Suomeen asti ja olivat 7 päivää voimassa...tiedäpä tuota sitten mikä on totuus.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä juttu, näitä enemmän!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Praktikant
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 12.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja Praktikant »

HannuS kirjoitti:En ottanut tarrakilpiä, lisäkustannus, kun ei ole tarkoitus sitä laittaa liikenteeseen. Ne kyllä sanoi että niillä Saksan kilvillä saa ajaa Suomeen asti ja olivat 7 päivää voimassa...tiedäpä tuota sitten mikä on totuus.
Juu noinhan sen pitäis toimia, noita saksan vientikilpiä (punaisella pohjalla sen viimeinen voimassaolopäivä) käytettäessä, että niillä saa ajaa Suomessa ihan kuten muuallakin. MUTTA KUN EI :o Itse olen ymmärtänyt niin, että kun ratin takana täällä Suomessa onkin suomalainen (=vakituinen asuinpaikka Suomi) niin heti maahantultaessa pitäisi tehdä tuo tuonti-ilmoitus ja hommata siirtolupa /ajolupa (=tarrakilvet).

On tämä Suomi kyllä EU:n aito DDR :oops: :oops:

Hyvä Tulli! Hyvä Valtionvarainministeriö! :oops:

T. Praktikant
Ihn zu fahren, könnte Ihr Herz belasten - Ihn nie zu fahren, könnte es brechen.

//// AMG Owners Club Finland
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Praktikant kirjoitti:Juu noinhan sen pitäis toimia, noita saksan vientikilpiä (punaisella pohjalla sen viimeinen voimassaolopäivä) käytettäessä, että niillä saa ajaa Suomessa ihan kuten muuallakin. MUTTA KUN EI :o Itse olen ymmärtänyt niin, että kun ratin takana täällä Suomessa onkin suomalainen (=vakituinen asuinpaikka Suomi) niin heti maahantultaessa pitäisi tehdä tuo tuonti-ilmoitus ja hommata siirtolupa /ajolupa (=tarrakilvet).

T. Praktikant
Tuurilla ne laivatkin seilaa. Turusta ajoin Lappeenrantaan Ruotsin kilvillä kerran ja toisen kerran Helsingistä taasen kotio Saksan punakilvillä. Jopa näytin Mersun Mustolassa tullissa punakilvillä ja sanoivat että: "Muuten, noilla ei saisi oikein ajella täällä Suomessa" :wink: .

Jos ovat sakottaneet niin onko joku vienyt EU-tuomioistuimeen asti, meinaan noilla saksan punapäillä jos ajaa - onhan siitä mustaa vihreällä että ajaa saa :D ?

Tarina oli hyvä, aina on kiva lukea miten muut ovat siellä "sohlanneet" :lol: -
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Kyllä Saksan tullikilvillä saa ajaa Suomeen asti, kunhan kilpien reunassa oleva väri on punainen. Keltareunaisilla kilvillä saa ajaa ainoastaan Saksassa ja ne ovat voimassa juuri sen viikon. Punareunaiset "eurooppa paitsi Suomi" kilvet ovat voimassa pari viikkoa. Tuo kilpien hinta viittais juuri keltaisiin kilpiin. Eli kumman väriset kilvet sulla oli autossa?

Oon muuten ajatellut kokeilla seuraavaa toimintamallia ensi kuussa.

-Otan Saksassa keltaiset kilvet/tai punaiset riippuu tullaanko laivalla vai Ruotsin läpi.
-Soitto vakuutusyhtiöön ja Suomesta vakuutus (tottakai sen kilpien mukana tulevan vakuutuksen joutuu silti maksaan Saksaan)
-Suomessa suoraan kotiin hakematta siirtokilpiä

Mitä voi viranomainen tilanteessa? Autossa on vakuutus, mutta ei tullin ajolupaa. Määrätä autoveron maksuun...mutta sehän maksettais mun tapauksessa muutenkin. Tietenkin katkasta matkan siihen. Veronkorotuksen? Mielenkiintoista...

Tuuria on kahdenlaista! Tultiin mekin kerran keltasilla kilvillä Ruotsin läpi. Jälkeenpäin vaan aattelin, että siinä kun olis aiheuttanut kolarin ja vaikka vammauttanut tai tappanut jonkun... Olis ollut loppuelämä käsitelty kun ei olisi vakuutus korvannut.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Juuri noin: keltaiset=laivalla/lavalla Saksasta Suomeen, punaiset=ajamalla. Jos keltaisilla ajaa satamaan saattaa periaatteessa joutua työntämään auton laivaan (en tosin itse usko ennenkuin näen)

Pari kesää sitten kun toin nykyisen moponi Frankfurtista ajamalla Suomeen, oli matkan varrella Tanskassa ja Ruotsissa joitakin keltakilpisiä autoja. Kuulemma ruotsalaiset ajavat pokkana keltakilvillä kotiin - ei silti, ei matkan varrella kukaan kilpiä tiiraillutkaan. Suomessa näkee silloin-tällöin punakilvillä ajavia (mikä on tietysti Suomen käytännön mukaan kiellettyä hupia suomalaisille).
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

AvanT kirjoitti: Suomessa näkee silloin-tällöin punakilvillä ajavia (mikä on tietysti Suomen käytännön mukaan kiellettyä hupia suomalaisille).
Paitsi jos asuu ulkomailla.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Mika V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: La 23.10.2004 11:57
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika V. »

Vielä kilvistä.

On tullut jonkin kerran ajettua keltapäisillä Tanskan / Ruotsin kautta, aluksi ei ollut edes tietoa ettei näin saisi tehdä. Toissakeväänä ostettiin jo keltapäiset kilvet valmiiksi ennen autoa. Sitten kun löytyin sopiva pirssi, niin ei muuta kun laput kiinni ja menoksi. Eipä tarvinnut sitten enää kiirehtiä rekisteröintitoimistolle. Tällöin kyllä tulimme sitten suoraan Rostockista Hankoon.

Todellisuudessa niillä punapäisillä kilvillä saa ajaa myös Suomessa, mainitaanhan Suomi siinä listassa. Myös liikennevakuutustodistuksessa mainitaan Suomi, joten meidän viranomaisten vaatima siirtolupa + vakuutus on päällekkäinen ja siten turha. Jos ajaa kolarin Suomessa ilman suomalaisia siirtolupia, niin onhan tuo saksalaisen yhtiön liikennevakuutus kuitenkin voimassa.

Olen myös Tullissa asioinut jättämässä autoveroilmoitusta ilman suomalaisia siirtolappuja. Jotain ovat maininneet että pitäisi olla muttei muuta.

Käsittääkseni tämäkin epäkohta on käsiteltävänä EY-tuomioistuimessa.

Kertaakaan eivät ole viranomaiset tarkistaneet autoa taikka papereita, toistakymmentä reissua tehty noin kymmenen vuoden aikana. Useimmiten tultu Tanskan / Ruotsin kautta. Pari kertaa on jopa ajettu kotiin alkuperäisillä saksalaisilla kilvillä. Silloinhan liikutaan kilpien haltijan eli myyjän vastuulla.

-Mika-
E430 T 4Matic Elegance -00
E63 T AMG `Designo´ -07
E350 T A 9G BLUETEC Elegance -13
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Matti R kirjoitti:
AvanT kirjoitti: Suomessa näkee silloin-tällöin punakilvillä ajavia (mikä on tietysti Suomen käytännön mukaan kiellettyä hupia suomalaisille).
Paitsi jos asuu ulkomailla.
Mites kun noi r*ssäntrokaritkin joutuu ottaa ne tarralaput aina sataman tullissa kun lähtevät Pietariin päin posottamaan? Taitaa olla silloin tarpeen jos on vaunussa keltaset laatat - punasillahan saa ajaa Suomessakin (paitsi tietysti made in kade in Finnland-DDRärräläiset) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Mika V. kirjoitti:Todellisuudessa niillä punapäisillä kilvillä saa ajaa myös Suomessa, mainitaanhan Suomi siinä listassa. Myös liikennevakuutustodistuksessa mainitaan Suomi, joten meidän viranomaisten vaatima siirtolupa + vakuutus on päällekkäinen ja siten turha. Jos ajaa kolarin Suomessa ilman suomalaisia siirtolupia, niin onhan tuo saksalaisen yhtiön liikennevakuutus kuitenkin voimassa.
...
Käsittääkseni tämäkin epäkohta on käsiteltävänä EY-tuomioistuimessa.
Pienellä tarkennuksella - Suomessa niillä ei suomessa asuva suomalainen saa ajaa. Suomen käytäntö poikkeaa muiden EU-maiden käytännöistä ja koska sitä voidaan pitää suomalaisia syrjivänä on se vedetty (aiheesta) EY-tuomiopenkille.

Mielestäni turha lähteä kaivamaan verta nenästään, maksaa kiltisti suomalaiset siirtokilvet + ajoluvan + vakuutuksen ja säilyttää kuitit siihen saakka, (jos ja) kunnes käytäntö muuttuu. Rahat saa takaisin vaatimattoman koron kanssa.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

AvanT kirjoitti: Mielestäni turha lähteä kaivamaan verta nenästään, maksaa kiltisti suomalaiset siirtokilvet + ajoluvan + vakuutuksen ja säilyttää kuitit siihen saakka, (jos ja) kunnes käytäntö muuttuu. Rahat saa takaisin vaatimattoman koron kanssa.
Onko totta, saako rahat siis takaisin? Mites jos on ajellut siirtolapuilla kauemmin mitä saksalaiset punapäiset olisi sallineet, varmaan vetoavat siihen että ajoit autolla saksankilpien voimassaoloaikojen umpeutumisen jälkeen :wink: . You can't win :lol: .

Pitäs maanantaina hakea kilvet tuohon lantikkaan, veropäätös annettiin 15.6. Tarvii tiistaina lähteä hakemaan kärrillä polttopuita Lemiltä niin ajattelin että jos säästäis siinä käyttömaksussa ja ajelis noilla tarralapuilla siihen asti kun katsatuksen voimassaolo umpeutuu tai joku ostaa auton. Ei vaineskaan, jos saan sakot niin tuo pieni säästöhän hupenee siihen heti... :evil: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja HannuS »

keltaset oli.
Minusta tuo 96 euroakin on sikamainen ylihinta ja hyödyn siitä saa sakemannin versicherung vakuutus yhtiö. Kilven takojallekaan ei montaa euroa jäänyt. Viikon lliikennevakuutuksen hinta ei voi olla noin korkea. Se pitäisi mennä niin että täältä Suomesta otetaan ne punaset tarrat matkaan ja lätkäistään ne haluttuun autoon ja ajetaan Suomeen ja sillä hyvä. Se taisi maksaa 21 euroa. Siinäkin on tinkimisen varaa. Markkinavoimat pitäisi päästää tuossakin asiassa täysillä voimiinsa.
Tarranhinnasta pitäsii saada samat 70 bojot kuin normaalistikin meikäläinen saa.

Mistä löytyisi tähän maahan semmonen Toni Halme joka vasaroisi tuon asian kuntoon.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

HannuS kirjoitti: Se pitäisi mennä niin että täältä Suomesta otetaan ne punaset tarrat matkaan ja lätkäistään ne haluttuun autoon ja ajetaan Suomeen ja sillä hyvä.
Aivan, jos tekisikin näin, eli puuhakilvet Suomesta mukaan ja ne kiinni siihen saksasta ostettuun autoon siellä Saksassa. Jos Politzei sattus pysäyttämää niin Suomen passi esiin vaan ja selittämään suomeksi että auto viedään maasta...kuka kokeilee ensiksi :D . Jos kerran saksalaiset myyvät alumiinisia puuhakilpiä siellä, mitkä ovat (mukamas) Suomessa voimassa niin kai sitten suomalaisilla tarrakilvillä saa ajaa Saksassakin :shock: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Teoria on hyvä, mutta milläs keinoin meinaatte saada ne tarrat ostettua...
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Stuttgart kirjoitti:Teoria on hyvä, mutta milläs keinoin meinaatte saada ne tarrat ostettua...
Nyt tietävämmät korjatkaa jos menee vikaan, mutta mielestäni siirtotarroja saa melkein mihin tahansa autoon, nehän on siirtoajoa varten. Jos auto ei ole katsastettu niin sen kuljettaja vastaa siitä että se on tieliikennekelpoinen.

Kysyin asiaa kerran Joensuun katsastuskonttorilta kun piti hakea UAZ sieltä, auto ei ollut koskaan ollut vielä Suomen rekisterissä saatikka katsastettu. Ei olisi ollut ongelmaa saada tarralappuja. Ei kai siellä konttorilla olisi tarvinnut sitä autoa edes näyttää.

Mutta onko suomalaisten tarrakilpien liikennevakuutus voimassa sitten maan rajojen ulkopuolella, siihen homma voi tyssätä :?:

Ai niin jos niihin tarralappujen tietoihin vaaditaan auto tiedot niin sitten ei suju; ellei ei ole satavarma siitä että minkä auton ostaa ja ole saanut valmistenumeroa etukäteen :( .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

karra kirjoitti: Mutta onko suomalaisten tarrakilpien liikennevakuutus voimassa sitten maan rajojen ulkopuolella, siihen homma voi tyssätä :?:
Ei ole voimassa kuin rajojemme sisäpuolella, näin ainakin Tornion tullissa minulle sanottiin kun olin menossa Haparandaan oluen haku reissulle. :cry:
PLAY LOUD

V12
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Stuttgart kirjoitti:Teoria on hyvä, mutta milläs keinoin meinaatte saada ne tarrat ostettua...
Sitäkin on yritetty..... Ei onnistu!
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

karra kirjoitti:
Stuttgart kirjoitti:Teoria on hyvä, mutta milläs keinoin meinaatte saada ne tarrat ostettua...
Nyt tietävämmät korjatkaa jos menee vikaan, mutta mielestäni siirtotarroja saa melkein mihin tahansa autoon, nehän on siirtoajoa varten. Jos auto ei ole katsastettu niin sen kuljettaja vastaa siitä että se on tieliikennekelpoinen.

Kysyin asiaa kerran Joensuun katsastuskonttorilta kun piti hakea UAZ sieltä, auto ei ollut koskaan ollut vielä Suomen rekisterissä saatikka katsastettu. Ei olisi ollut ongelmaa saada tarralappuja. Ei kai siellä konttorilla olisi tarvinnut sitä autoa edes näyttää.

Mutta onko suomalaisten tarrakilpien liikennevakuutus voimassa sitten maan rajojen ulkopuolella, siihen homma voi tyssätä :?:

Ai niin jos niihin tarralappujen tietoihin vaaditaan auto tiedot niin sitten ei suju; ellei ei ole satavarma siitä että minkä auton ostaa ja ole saanut valmistenumeroa etukäteen :( .
Liikennevakuutuksen voi tehdä erikeen vakuutusyhtiöön. Sopii etukäteen ja lähettää sitten vaikka tekstarina valmistenumerot. Näin ainakin lähivakuutuksen kanssa sovittu. Mutta saako siirtokilvet ilman valmistenumeroa? :roll:
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Liikennevakuutuksen voi tehdä erikeen vakuutusyhtiöön.
Suomalainen liikennevakuutus on voimassa vasta sillä hetkellä, kun auto on Suomessa tarrakilvissä. Eli ulkomailla rekisteröityyn autoon EI saa Suomesta liikennevakuutusta!!!

Vapaaehtoinen kasko-vakuutus on asia erikseen; sen saa kyllä ostohetkestä lukien ulkomaisessa rekisterissäkin olevaan autoon!
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Varsin vaiherikas...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

...reissu tuli heitettyä. Hassuin juttu oli, että piti tulla kahdella Mesellä ja tultiinkin yhdellä Bemarilla.

Lähtökohtana oli tuoda mulle talviautoksi 124 bensa ja velipojalle C-farkku 1996-2000. Kotiläksyt tehtiin luonnollisesti kunnolla. Tutun piti hakea mulle auto jo valmiiksi pihaan seisomaan, että päästään suorittamaan päätehtävää eli tota velipojan auton ostoa. Mun autosta oli edellisenä päivänä kauppa sovittu ja kaveri lainas kilvet paikalliselta karvakäsikauppiaalta ja oli lähdössä hakemaan tota mun 260 E:tä, jolloin myyjä ilmoitti auton olevan myydyn. Eikun uutta suoleen! Yhtään kelvollista Mersua ei löytynyt netistä, joten pistin varaukseen 730 Bemarin.

10.7 siirryttiin pelipaikalle Eteläsaksaan. Seuraavana aamuna seiskalta kaverin vaimon autolla Bemaria hakeen. Siistihän se oli kun sika pienenä, joten väännettiin hinta kohdalleen ja käteltiin. Kilpirumban jälkeen kohti "kotia" kaverin emännän autoa palauttamaan. Bemari pelas kun kello ton 200 km:n matkan. Kotikylän Shellille parkkiin ja siihen se keitti!!

Käsi meni päähän. Bemarin tuntien olin satavarma kansipahvin siirtymisestä tuonpuoleiseen, nyt tuli kärry hintoihinsa. Illalla kaveri soitti "hovikorjaajalleen", joka oli kuulemma Bemari miehiä. Seuraavana aamuna auto oli kadonnut pihasta. Iltapäivällä Otto-jäbä (annettiin kaverille nimi Simpsonien bussikuskin mukaan, oli meinaan yksyhteen saman näkönen) kurvas nelipyöräluisussa vanhalla avobemarilla pihaan, pyysi rekisteriotteen ja 200 eskoo ja häipy. Sinne meni rahat ja auto... Mitä vielä, seuraavana iltapäivänä Otto-jäbä tuli mun Bemarilla pihaan ja kehu pelin olevan kunnossa. Oli vaihtanut viskon, paisuntasäiliön korkin ja jonkun letkun säiliön alle. Kovasti epäillen koelenkille... toimi ja on pelannut jo 3000 km. Pidän kyllä pienenä ihmeenä, ettei pahvi tai jopa kansi mennyt.

Bemari oli mielenkiintoinen sivujuoni hommassa. Samaan aikaan kuitenkin toimittiin päätehtävän parissa koko ajan. Käytiin katsomassa kaverin emännän autolla viisi toinen toistaan kauheampaa C-farkkua. Hassua hommassa oli se, että autot olivat hintahaitarin yläpäästä ja satkun pintaan ajettuja. Ei ollut kyllä yhtään sellaista, minkä olis kehdannut kotiin tuoda.

Plan B: Nettiin ja kotimatkan varrelta kandidaatit. Soitin vielä Hampuriin tutulle autokaupan ammattilaiselle, joka tsekkas paikallisen tarjonnan. Tenttas meille pari ehdokasta puhelimessa. Päätettiin katsoa se parempi Bremerhavenista. Illalla matkaan Bemarin poikimista peläten, yöllä oltiin kyseisessä kylässä, unta palloon sivukadulla. Meillä oli kyytiläisenä kaverin pojan tyttöystävä 16 v. Likan ilme oli kyllä mainio kun nitkautin Bemun parkkiin ja tyttö kysy, että mitäs nyt? NUKUTAAN, saat takapenkin, tossa on paperia ja tossa vessa (viereinen puska). Aamuyhdeksältä Mersukaupoille. Hirvee pommi! Takaisin Hampuria kohti. Matkalla Dat Autohausiin, ei yhtään ehdokasta.

Alko aika loppuun (oli lentoliput jo tilattu seuraavaks maanantaiks), joten Mersu sai jäädä. Ilmeisesti tilasto vaatii merkintänsä. Monen monituista hyvää reissua on heitetty, nyt tuli tuloksen kannalta se huono, mutta kivvaa oli. Ei ollut yrityksen puutetta, sattu vaan paska tsäkä.

Tempastiin samantien Puttgardeniin, koska Superfastillä oli seuraavat vapaat paikat elokuun toisella viikolla. Lastattiin auto nesteellä ja lautalla Tanskaan. Siltaa pitkin Ruotsiin. Oli muuten eka kerta kun kukaan kyselee mitään. Ohjasivat Ruotsissa sivuun ja tulli tonki auton. Olis voinut olla keltasilla kilvillä vähän huono jatkaa. Ajettiin Ruotsia hyvän matkaa ja kun todettiin, että (mihinkään) iltalaivaan ei keritä, otettiin mökki ja unta palloon. Aamulla aikaisin liikenteeseen ja Keppisaareen (Kapellskär). Rahtilaivalla yli Naantaliin ja kotiin.


Kulut yhdeltä:
-lentolippu 45,15 €
-majoitus tutun majatalossa 65 € (neljältä yöltä)
-kilvet+vakuutus+virastomaksu 29+55+49,70=133,70 €
-lauttamaksu 56 €
-siltamaksu 31€
-laiva Ruotsi-Suomi (auto+kuski) 100 €
-kolmen päivän vakuutus (22 €) ja tarrat (15 €) = 37 € HYVÄ SUOMI!
-bensat 2000 km 10l/100 km 1.4 €/l =280 €
-Yhteensä siis 747,85 €

Todellisuudessa kilsoja tuli enemmän ja kulutus on laitettu alakanttiin. Ruosissa yöpymisestä en löytänyt kuittia, mutta muutaman kympin se kustansi. Puhelinlaskua tuli noin 20 € lisää. Luonnollisesti korvasin kaverille kulut (puhelut, kentältä haun, jne). Lisäksi kuluista puuttuvat syömiset ja juomiset, ne kun ovat jokaisen omia tottumuksia. Näitä kun laskeskelee itseään huijaamatta niin kyllä se vaan rahaa vaatii. Tosin en kyllä käy Saksassa säästämässä vaan samalla hyvällä äijämeiningillä ottamassa vähän etäisyyttä arkeen. Näitä reissuja ei ole Aurinkomatkojen esitteissä!

Jossain keskustelussa muistaakseni väitin, että reissua ei alle 850 €:n tehdä ja pysyn kannassani.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Vastaa Viestiin