tähtäimessä W123

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Mako74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 30.05.2006 12:19
Paikkakunta: Helsinki

tähtäimessä W123

Viesti Kirjoittaja Mako74 »

Moi,

Pari työpäivää on mennyt vanhoja viestejä lueskellessa..

Tarkoituksena on hommata tällainen klassikko (230E, 250E tai 280E) kesäautoksi, mutta Mersuja sen paremmin tuntematta en tiedä millä koneella. Lähinnä kiinnostaa tietää onko näiden nelos- ja kutoskoneiden ylläpidossa / varaosissa paljon eroa, hinnan, ylläpidon ja kestävyyden suhteen ja onko suorituskyvyssä ja kulutuksessa tuntuvia eroja?

Toinen asia mikä hiukan mietityttää on näiden hintatasot Suomessa ja Saksassa. Kannattaako lähteä uittamaan? Itse olen ajatellut budjetiksi n.2000€, tällä hinnalla auton pitäisi olla suht' siisti yksilö ja valmiina ajoon. Onko mahdollista?

Nettiautossa on esim. ID:llä 704167 myynnissä Autom. 230E. Onkohan kukaan täältä käynyt yksilöä katsomassa?

Hiukan OT, mutta isä-ukolla oli 25 vuotta sitten '79 230E ja sen takapenkillä tuli pentuna vietettyä muutama vuosi. Auton rek. oli UMR-915. AKE:n mukaan poistettu rekisteristä 2002. Haltija ei valitettavasti vastaa puheluihin tai tekstiviesteihin.. Minä kun haluaisin ostaa tuon auton, tai mitä siitä on jäljellä, takaisin perheeseen. Isäni myi auton vuonna '82 jollekin kenkäkauppiaalle Lahteen. Myöhempi historia ei ole tiedossa. Jos jollain on tietoa tästä yksilöstä niin mielellään kuulisin lisää.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Terve

W123 sedanin bensaversioita ovat 200, 230, 230E, 250, 280 ja 280E. Huomaa, että E tarkoittaa ruiskukonetta. Mallit 250 - 280E ovat kutoskoneella. Kulutuksen suhteen 230E lienee järkevin vaihtoehto.
Mako74 kirjoitti:Nettiautossa on esim. ID:llä 704167 myynnissä Autom. 230E. Onkohan kukaan täältä käynyt yksilöä katsomassa?
Tuo Nettiauton Mersukin on siis 230.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Kulutuksen perusteella ei harrasteautoa saa valita! :lol: Isoin ja kauneion ehdottomasti..

Minulla oli kunnia ajella viikon verran purettavaksi tuomitulla S123 280TEllä, automaatilla vielä. Oli muistaakseni -84, ja ABS-jarruilla sekä manuaalisella kattoluukulla. Kyllä harmitti vietävästi pistellä palasiksi.

Eli minun valintani olisi 123sista 280E ja automaatti.

Noista kuuspyttyisistä 110-koneista oli muuten hyvä juttu viime Tähdellisissä, siis Suomen Mercedes Benz klubin julkaisussa. Ja mitä mobile.de on uskomista niin aikamoisissa hinnoissa ovat W123set nykyään..
"Hullut tykkää kaikesta liikkuvasta."
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Nokka-akseli taitaa olla noissa bensakoneissa tyypillinen ongelmakohta, joka kannattaa tarkistaa ostovaiheessa. Ei mikään mahdottoman kallis remontti, joten tuskin kuluneen akselin takia muuten hyvää autoa kannattaa jättää ostamatta, mutta hinnasta voi yrittää vähän pudottaa. Tosin 280:ssä akseleita on kaksi, mikä tietty näkyy remontin hinnassa.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja Kimi »

PKivireki kirjoitti: Eli minun valintani olisi 123sista 280E ja automaatti.
:D Minun myös :D



Tuo nettiauton 230:n on kaasarimalli, vaikka onkin E:nä myytävänä. Tuota samaa autoa katselin itekki, ennenkuin löyty tuo 280E.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Omasta puolestani tervetuloa foorumille ja etenkin 123 Mersujen pariin!
Ruostetta löytyy melko varmasti 123-koppasesta mersusta, mutta tuurilla voi löytää hyvän yksilön. Ite kartotin sähköpostiin saatujen kuvien avustuksella kymmenkunta potentiaalista yksilöä ja kolmea kävin kattomassa, ku pari vuotta sitte etin tuota omaa pensamersua. Tuo 230E- kone oli viimesin niitti miun päätökseen, ku pari muuta koe-ajamaani autoa oli kaasarikoneilla, mutta hitsaamista tossa miun autossa on kyllä sit olluki melkosesti. Tommonen 280 twin cam ois erityisen asiallinen, etenki jos auto tulee vaan kesäkäyttöön. Ei muuta ku lykkyä "sen oikean" metsästykseen :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Mako74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 30.05.2006 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mako74 »

Kiitoksia vaan kaikille tiedoista ja mielipiteistä! Ja ei kun metsästämään hyvää 230E tai 280E mallia :)

Vinkkejä otetaan vastaan!
j-ptuning
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 17.02.2006 09:20
Paikkakunta: pöytyä

Viesti Kirjoittaja j-ptuning »

tuli itsellekkin hommattua tuollainen w123 280E moottorilla ja automaatti lootalla,auto on alkup.250 mutta viime vuonna oli myyjä vaihtanut 280E mosan.autolla on ajettu 272tkm ja olen 4:s omistaja kyllä täytyy sanoa että harraste autoa ei voi hankkia kulutusta miettien :lol: mutta kiva on ajella.
w201 -89 2.0
wv golf variant
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Onkos noissa tvinkäämeissä nokkavaivaa? Mulla oli aikoinaan 280 SE W126(sama mosa ja ajettu 360 tkm) ja tuntu olevan ainoo, jossa ei ollut nokkavaivoja. Kavereilla eri koreissa uudempia 260 E ja 300 E koneita ja melkein jokaiseen vaihdettiin tai oli jo vaihdettu akseli ja nostajia.

Kyllä mielellään kutosella pitäs mielestäni harrastepelin olla. Muuttuu nimittäin auton luonne ihan toiseksi. Muistaakseni 3000 rpm alkaa tapahtuun ja varsinainen "turbopotku" tulee kun kierrokset menee läpi 4500. Oli tuo ässä manuaalilla, voi olla, että automaatti tasaa noita piikkejä. Kaiken kaikkiaan täysin vaivaton moottori, eikä vienyt yhtään öljyä vielä noilla kilsoilla ja kympin vaihtovälillä.

Tosin kyllähän se hinta/laatu-suhde menee moottorin ohi, varsinkin jos helmi löytyy.

Isän 123 200 D:llä tuli ajettua 80-luvun lopulla muutama tuhat. Täytyy myöntää, että autossa olis ollut potentiaalia vähän tehokkaampaakin mosaan.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
j-ptuning
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 17.02.2006 09:20
Paikkakunta: pöytyä

Viesti Kirjoittaja j-ptuning »

kyllä mulla ainakin tuossa moottorissa nokat pitää vähän ääntä.moottorilla on ajettu 320tkm ja tarvii vissiin jossain vaiheessa nokat pistää vaihtoon.eikös noissa 280E moottoreissa ole ihan säädettävät venttiilin välykset? eli ei ole hydroja :?: eikai noissa noi nostimet niin kulu? en tiedä mutta näin epäilen=)
w201 -89 2.0
wv golf variant
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Tämän vuoden ensimmäisessä Tähdelliset lehdessä hyvä juttu 280/280 E (M110) moottorista.
Asiallista tekstiä hyvistä ja huonoista ominaisuuksista.
Itellä 230 E ja hyvin rullaa. Sekin kierroskone ja n.10 l sadalla vie sekalaisessa ajossa.
Kyllä 123 on hieno auto.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
jaggeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 03.04.2005 15:21
Paikkakunta: oulu/maaseutu

Viesti Kirjoittaja jaggeri »

noita oikeasti hyviä w123 mersuja ei oikeasti tunnu löytvän mistään :twisted:
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

jaggeri kirjoitti:noita oikeasti hyviä w123 mersuja ei oikeasti tunnu löytvän mistään :twisted:
Ei löydykään, mutta...

...onneksi saa Halvalla huonoja :wink:

nimim. Ruost... roskaa toisessakin korvassa viime remontin jälkeen
Vaadimme peltivanteita!
j-ptuning
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 17.02.2006 09:20
Paikkakunta: pöytyä

Viesti Kirjoittaja j-ptuning »

itellä kävi tuuri kun tuon nykyisen löysin,273tkm ajettu ja ei ruosteessa,olen 4:s omistaja.pohjastakaan en löytänyt kuin yhden tehdyn paikan ja muuten pohja on loisto kunnossa.
w201 -89 2.0
wv golf variant
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Kuvan autolla ajelen ja tyytyväinen olen rautaan. 230 E -85. Ajettu 388 tkm. ja hyvin rullaa.
Orkkiskuntoinen ja huoltokirja sekä historia tiedossa.
Tuommoisen jos löytää niin eikun kiinni!
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Näkyykö kuva?
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Ei sitten, en osaa. Sori
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ei hätää :D . Mulla taitaa olla jotain kuvia :wink:
Eli kuvaa honkosen 230 E:stä viime vuoden puolelta:

Kuva

Kuva

Kuva
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Jahas, kiitti vaan. :D
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
j-ptuning
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 17.02.2006 09:20
Paikkakunta: pöytyä

Viesti Kirjoittaja j-ptuning »

http://on.zapto.org/gallery/main.php?g2 ... =x31febe70

tuolla on muutama kuva mun omasta mersusta.
w201 -89 2.0
wv golf variant
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13611
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitetaan tähän ketjuun linkki W123 filmistä, haku kun ei toimi en löytänyt muita sopivia W123 keskusteluja...

http://mercedes-benz.tv/?lang=en&type=c ... _2_625_url
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja tuti »

Itse tuli kanssa palattua taas kerran mersujen pariin... Nyt on alla w123 280E automatic vuodelta 1983, mittarissa 327000km ja olen kolmas omistaja... Autoa on huollettu veholla vuoteen 2005 asti, m. moottori vaihdettu herttoniemen veholla vuonna 2003 ja silloin mittarissa ollut 316000km, katsastuslaput on tallella 90-luvun puolelta sekalaisesti, eli kilometreihin on ihan uskominen. Tallella on myös käyttöohjekirjat ja laput kantakorttia myöden.
Autoon on asennettu aikoinaan motorolan nmt450 autopuhelin, joka taitaa vielä hiukan häiriköidä blaupunktin radiota, kun tuppaa kuulumaan kovin huonosti, näillä on joku yhteisantenni.
On se vaan mukava peli... kiva kun tuli bensan hintakin hiukan alas... :D
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

näyttäisi vähenevän kovaa vauhtia w123:set.nyt se hyvä kannattaa ostaa kun niitä vielä järkihinnalla saa.itse ostin kesällä 200dieselin kun väyrynen vähän lepää.ruostetta kyllä löytyy mutta muuten kelpo menopeli.harrasteautona kuitenkin erinomainen kun tuntuu osia löytyvän erittäin hyvin ja vieläpä edukkaasti.onnea vain auton etsintään.
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minäkin olen vahvasti alkanut tuumata, että W123 300TD 5-v. Getragilla pitäisi saada akalta salaa jonnekin jemmaan.. Sitten kun pystäri on valmis niin jotain tekemistä ois. Kukas se mersuforumilainen möikään sen saksalaisen kenkäkauppiaan 300TD:n tamperelaiselle tuttavalleni. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jpp kirjoitti:näyttäisi vähenevän kovaa vauhtia w123:set.nyt se hyvä kannattaa ostaa kun niitä vielä järkihinnalla saa.itse ostin kesällä 200dieselin kun väyrynen vähän lepää.ruostetta kyllä löytyy mutta muuten kelpo menopeli.harrasteautona kuitenkin erinomainen kun tuntuu osia löytyvän erittäin hyvin ja vieläpä edukkaasti.onnea vain auton etsintään.
Sellasia selkeesti ajoautoja näkee aika vähän parhaillaan, alkaa useimmat vastaan tulevat olla jo vähän enempi "sunnuntaipirssejä", mun mielestä.

Joopahan, pistetään nyt kuva omastakin 200:sta, syyslomaretki tehtiin Hankoon.
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 67orig.jpg
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Kukas se mersuforumilainen möikään sen saksalaisen kenkäkauppiaan 300TD:n tamperelaiselle tuttavalleni. :roll:
Täällähän se farkku oli. Tuntui sen auton kanssa, että ei niitä siistejä tänne kannata tuoda. Noinkin siistissä alkoi se vikiseminen kaikesta pienestä ja ilmaiseksi olisi pitänyt melkein antaa. Se oli muuten hyvä laite. Pienellä laitolla siitä olisi tullut huippu. Pystyi 180km/h mittarinopeutta pitämään matka-ajossa hyvin ja ei muuten jurissut voimansiirto mitenkään eikä saanut paikkoja nitisemään ja kolisemaan vaikka miten pommitti soratiellä. Toivottavasti siitä pidetään hyvää huolta.

Olipa hieno tuo karran linkittämä video! Lisää tällaisia esille :!: Joskus tuolla jossain mersun sivuilla on ollut video C-111 diesel testiautosta. Itse en ole videota nähnyt. Onko jollain tietoa videosta tai tallessa sitä koneella? Youtubesta en ainakaan ole löytänyt. Videossa on kuulunut koneen ääntä, ym.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ainut halpa ja hyvä on Suffeli patukka. :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
matzon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 30.05.2007 18:33
Paikkakunta: jämsä

Ruosteinen mese.

Viesti Kirjoittaja matzon »

Moron!

Minä hain vuosi sitten ruotsista 131tuhatta ajetun 2litrasen bensa 123sen.
Ei ollut ruostetta eikä hitsattu mistään.sisustakin kuin uudessa autossa.
ainoa miinus, että on kaasarikoneella, mutta muuten olen ollut tyytyväinen hankintaan. Hinta jäi 2400e kaikkine kuluineen.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Höpisen omiani: W123 sedan on mielestäni auto, joka likaisena huonolla maalipinnalla, vetelillä jousilla on todella kaamean näköinen. Varsinkin epämääräisen ruskeat, semmoisen minkä keväällä ostin 150 €:llä. Mutta hyvällä maalipinnalla, ryhdikkäänä ja pidettynö W123 on sykähdyttävä auto. Ajalta, jolloin vielä tuulitunneli ei ollut tehnyt autoista samanoloisia kaikista.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

w123 sisustus on yksi historian komeimmista luokassa "melko uudet autot".

Itekki alkanu haaveilee TE:mallista... kutos koneella.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin