DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste

Viesti Kirjoittaja eerola »

(Laitan tämän tänne tekniikkaan liittyvien kokemuksien puolelle, sillä vaikka asia tuli esiin kaksipyöräisen kanssa, asia kannattaa huomioida myös Mersujen kanssa toimittaessa.)

Voi veljet (ja siskot) kuinka voi nyt ottaa pattiin. Kävin perjantaina hakemassa Ylöjärven Autovaraosasta jarrunestettä. Menin ostamaan DOT5-nestettä. Kaveri iski käteeni pullon, jossa oli DOT5.1-nestettä. Kysyin, että mikä tämä "pisteyksi" on. Hän sanoi: "Uudempaa nestettä. Nesteet ovat taaksepäin yhteensopivia." Tyhmä kun olin, menin uskomaan kauppiaan sanaa. En ollut ymmärtänyt, että Internetin keskustelupalstoja olisi pitänyt lueskella tässäkin asiassa.

Räpläsin jarrujen kanssa ja plöräytin täytön 5.1:ä. Ilmautui hyvin. Eilen jatkoin jarrujen kanssa ropaamista ja vaihdoin jarruletkun. Kun yritin ilmata uudelleen, painetta ei tule millään.

Aloin googlettaa asiaa kuin insinööri konsanaan ja paljastui tämä täälläkin todettu asia, että DOT5 on silikonipohjainen neste ja DOT5.1 on glyserolipohjainen. DOT5.1 on glyserolipohjaisien DOT4:n ja DOT3:n kanssa kyllä yhteensopivaa. Mutta DOT5.1 ei ole DOT5:n kanssa yhteensopiviaa.

Internetissä jotkut saman kauppiastyperyyden/ -tietämättömyyden uhreiksi joutuneet ovat havainneet DOT5 + DOT5.1-mikstuuran sulattaneen kumi- ja muoviosia jarrupiirissä. Nyt pelkään että minulla on käynyt sama, koska paineita ei tahdo tulla.

King-merkkisen purkin kyljessä ei ole glyserolista eikä silikonista mitään mainintaa. Tämä oli osasyynä, miksi nielaisin kauppiaan selityksen rapaloineen päivineen. Sen verran kyllä olin kuusalla, että silikoninestettä järjestelmä kaipaa.

Soitin kauppaan. He sanoivat olevansa edelleen sitä mieltä, että 5.1 on yhteensopivaa 5:n kanssa. No, tämähän on todettu palturiksi jo aikaisemmin.

Soitin Kingin maahantuojalle 09-35011. Siellä heppu vahvisti ylöjärveläisen kauppiaan olevan väärässä. Hän myös sanoi, että DOT5 + DOT5.1-seos ei toimi. Mutta samalla hän sanoi, että ei sen mitään pitäisi rikkoakaan. Eli kunnollisella vuodattamisella ja ilmailulla jarrujärjestelmä "yksinesteiseksi" ja jarrujen pitäisi toimia.

Kysyin maahantuojalta, että miksiköhän eilessäpäivänä ilmaillessani painetta ei syntynyt vaikka mielestäni ilmasin oikein antaumuksella. Tähän hän ei osannut sanoa juuta-jaata.

Mikä on totta ja mikä ei? Mistä johtuu että sekaisin olevat nesteet voisivat oikeasti rikkoa järjestelmän? Mitä oikeuksia asiakkaalla on tällaisessa jutussa?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

jarruneste

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

mulla kävi m-pyörässä sama juttu ja kaikki kumit jouduin uusimaan,siitä lähtien ollut tarkempi mitä ostaa ja laittaa säiliöihin. uskoisin että autosi kaipaa nyt todellista jarruremonttia :( lielahdessa olen vissiin autosi nähnyt rek.no jäi vain mieleen :wink:
Star
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 884
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Kyllä noiden nestepurkkien kylkeen pitäisi saada ohjeet, että mihin kukin neste käy. Jarru- ja jäähdutysnesteiden kanssa sama ongelma. Ei ole varmaa käykö tietyn värinen neste jonkin toisen värisen nesteen kanssa.
Itsekin vaihdoin isän autoon DOT5 -nesteet vanhojen tilalle, mutta onneksi on toiminut vielä. Kauppias oli myynyt nesteen kyselemättä mitään.
Laitoin nestesäiliöön lapun, että täytä vain DOT5:llä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste

Viesti Kirjoittaja kleitos »

eerola kirjoitti:(Laitan tämän tänne tekniikkaan liittyvien kokemuksien puolelle, sillä vaikka asia tuli esiin kaksipyöräisen kanssa, asia kannattaa huomioida myös Mersujen kanssa toimittaessa.)

Voi veljet (ja siskot) kuinka voi nyt ottaa pattiin. Kävin perjantaina hakemassa Ylöjärven Autovaraosasta jarrunestettä. Menin ostamaan DOT5-nestettä. Kaveri iski käteeni pullon, jossa oli DOT5.1-nestettä. Kysyin, että mikä tämä "pisteyksi" on. Hän sanoi: "Uudempaa nestettä. Nesteet ovat taaksepäin yhteensopivia." Tyhmä kun olin, menin uskomaan kauppiaan sanaa. En ollut ymmärtänyt, että Internetin keskustelupalstoja olisi pitänyt lueskella tässäkin asiassa.

Räpläsin jarrujen kanssa ja plöräytin täytön 5.1:ä. Ilmautui hyvin. Eilen jatkoin jarrujen kanssa ropaamista ja vaihdoin jarruletkun. Kun yritin ilmata uudelleen, painetta ei tule millään.

Aloin googlettaa asiaa kuin insinööri konsanaan ja paljastui tämä täälläkin todettu asia, että DOT5 on silikonipohjainen neste ja DOT5.1 on glyserolipohjainen. DOT5.1 on glyserolipohjaisien DOT4:n ja DOT3:n kanssa kyllä yhteensopivaa. Mutta DOT5.1 ei ole DOT5:n kanssa yhteensopiviaa.

Internetissä jotkut saman kauppiastyperyyden/ -tietämättömyyden uhreiksi joutuneet ovat havainneet DOT5 + DOT5.1-mikstuuran sulattaneen kumi- ja muoviosia jarrupiirissä. Nyt pelkään että minulla on käynyt sama, koska paineita ei tahdo tulla.

King-merkkisen purkin kyljessä ei ole glyserolista eikä silikonista mitään mainintaa. Tämä oli osasyynä, miksi nielaisin kauppiaan selityksen rapaloineen päivineen. Sen verran kyllä olin kuusalla, että silikoninestettä järjestelmä kaipaa.

Soitin kauppaan. He sanoivat olevansa edelleen sitä mieltä, että 5.1 on yhteensopivaa 5:n kanssa. No, tämähän on todettu palturiksi jo aikaisemmin.

Soitin Kingin maahantuojalle 09-35011. Siellä heppu vahvisti ylöjärveläisen kauppiaan olevan väärässä. Hän myös sanoi, että DOT5 + DOT5.1-seos ei toimi. Mutta samalla hän sanoi, että ei sen mitään pitäisi rikkoakaan. Eli kunnollisella vuodattamisella ja ilmailulla jarrujärjestelmä "yksinesteiseksi" ja jarrujen pitäisi toimia.

Kysyin maahantuojalta, että miksiköhän eilessäpäivänä ilmaillessani painetta ei syntynyt vaikka mielestäni ilmasin oikein antaumuksella. Tähän hän ei osannut sanoa juuta-jaata.

Mikä on totta ja mikä ei? Mistä johtuu että sekaisin olevat nesteet voisivat oikeasti rikkoa järjestelmän? Mitä oikeuksia asiakkaalla on tällaisessa jutussa?
:roll: Terve! Olen aina ollut siinä "tiedossa/luulossa" että DOT-4 olisi ei ABS jarruille ja DOT-5 ABS jarruille! En myöskään uskoisi että tuo mixaus mitään olisi rikkonut, sillä omassanikin -99 mallinen cee-korinen, vaihdettuani jarrunesteet, otti ilmaaminen tosi lujille :evil: Ei onnistunut ilmauslaitteella imaisemalla, vaan onnistui perinteisesti! Elikkä kaveri polki polkimen pohjaan esim. viisi kertaa ja jäi painamaan, avasin ilmausruuvin=neste ulos, ruuvi kiinni ja sama uudelleen. Näin edeten järjestyksessä OT,VT, OE, VE, ja vähän väliä nestettä lisäillen ja tarkkaillen pitäisi onnistua :lol: Ellei niin sitten on tosiaankin esim. tiivistekumit turvonneet :?:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste

Viesti Kirjoittaja eerola »

kleitos kirjoitti:...Olen aina ollut siinä "tiedossa/luulossa" että DOT-4 olisi ei ABS jarruille ja DOT-5 ABS jarruille! En myöskään uskoisi että tuo mixaus mitään olisi rikkonut, sillä omassanikin -99 mallinen cee-korinen, vaihdettuani jarrunesteet, otti ilmaaminen tosi lujille :evil: Ei onnistunut ilmauslaitteella imaisemalla, vaan onnistui perinteisesti! Elikkä kaveri polki polkimen pohjaan esim. viisi kertaa ja jäi painamaan, avasin ilmausruuvin=neste ulos, ruuvi kiinni ja sama uudelleen. Näin edeten järjestyksessä OT,VT, OE, VE, ja vähän väliä nestettä lisäillen ja tarkkaillen pitäisi onnistua :lol: Ellei niin sitten on tosiaankin esim. tiivistekumit turvonneet.
  • DOT3 on "perinteinen" jarruneste. Glyserolipohjainen Tappaa luonnonkumitiivisteet. Syö maalin. Kerää vettä.

    DOT4 korkeampi kiehumispiste kuin DOT3:lla. Glyserolipohjainen Tappaa luonnonkumitiivisteet. Syö maalin. Kerää vettä, mutta ei yhtä hanakasti kuin DOT3.

    DOT5 on silikonipohjainen jarruneste. Ei syö maalia. Ei kerää vettä. Ei vahingoita kumitiivisteitä. Ei sekoitu glyserolinesteiden kanssa. Menee luonnostaan hiukan kasaan paineen alla, mistä seuraa hiukan pehmeämpi jarrutunto.

    DOT5.1 on ABS-jarrujen jarruneste. Glyserolipohjainen. Erittäin korkea kiehumispiste. Väitetään että ei vahingoita kumitiivisteitä, mutta Harley-Davidson-piireissä tiedetään että tämä ei ole totta kaikissa tapauksissa. Kumitiivisteet menevät "lakuksi".
Toisinsanoen: DOT-luokituksissa on tehty oikea tollon työ: Peruslogiikka on että isompaa numeroa voidaan sekoittaa pienemmän joukkoon. Mutta DOT5 ei sekoitu minkään muun kanssa. Olisivat nimenneet DOT5:n vaikkapa DOTA:ksi ja 5.1:n DOT5:ksi, niin logiikka toimisi.

Nyt jopa viralliset jälleenmyyjät tuputtavat DOT5.1:ä kun pyytää DOT5:ä! Siksi on erittäin tärkeää ymmärtää, onko pullossa sisällä glyserolipohjaista vai silikonipohjaista liuosta. Muuten voi käydä aika huonosti.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko tyyppien 5 ja 5.1 nesteillä värieroa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Timo L. kirjoitti:Onko tyyppien 5 ja 5.1 nesteillä värieroa?
DOT5 on purppuranpunaista ja DOT5.1 on kellertävää. Ainakin nyt hyllyssä on molemmat purkit, näin näyttäisi olevan.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ja mitenköhän on kun w203:ssa on DOT4+ neste. Tänään kaverin korjaamolla olisi vaihdettu huoltoa tehdessä myös jarruneste, mutta ei sitten uskallettu kun mersun oma neste on DOT4+ ja säiliön kannessa sanotaan että vain DOT4 nestettä. Tarjolla oli siinä tilanteessa vain DOT4 nestettä. Väri oli saman näköinen näillä kahdella.

Edit: siis säiliön kannessa on vain dot4+
Viimeksi muokannut markoala, To 06.07.2006 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

markoala kirjoitti:Ja mitenköhän on kun w203:ssa on DOT4+ neste. Tänään kaverin korjaamolla olisi vaihdettu huoltoa tehdessä myös jarruneste, mutta ei sitten uskallettu kun mersun oma neste on DOT4+ ja säiliön kannessa sanotaan että vain DOT4 nestettä. Tarjolla oli siinä tilanteessa vain DOT4 nestettä. Väri oli saman näköinen näillä kahdella.
DOT4+ tarkoittanee suomeksi dot4 tai parempaa.
Tuo DOT5 juttu meni sarjaan "tätähän me ei tiedetty",kiitos infosta eerola,pitää varoa tuota Dot5 lientä sotkemasta mihinkään muuhun,tosi hämäävää.
Prkl :x sivistyksen kehdosta jenkeistä kai nuo iDiOT jutut on alunperin.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
metsärane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 25.04.2005 10:57
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja metsärane »

mutta kuitenkaan ei kannata haukkua dot5 nestettä koska se on paras noista litkuista.
Jos Jarrujärjestelmän joutuu korjaamaan siten että kaikki nesteet on poissa niin silloin paras vaihtoehto on 5.0 neste,
2224 -85 MB
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Noniin, nyt jarrut toimivat taas. Kolme iltaa meni äheltäessä ennenkuin sain DOT5.1:t ulos. Sen jälkeen ilmaaminen oli jotenkin käsittämättömän työlästä. Aloin jo epäillä, että josko tiivisteet ehtivät sittenkin mennä lakuksi.

Viimeisenä oljenkortena tartuin lopulta apteekkarin keinoihin. Ja ne auttoivat. Ruuttaamalla DOT5:ä injektioruiskulla ilmausreiän kautta sisään sain ilmat nestesäiliön kautta ulos. Nyt on taas vastetta kahvassa (kulkupeli oli siis kaksipyöräinen - ei kuitenkaan Mersu-mopo vaan H-D) ja uskalsin illalla jopa koeajollekin!

Nauratti kun vedin peilin edessä Davidan Classic Jettiä päänuppini suojaksi ennen koeajoa vehkeellä, jonka jarrut olivat vasta juuri hetkeä aikaisemmin alkaneet vastata: Ajatus alkoi laukata ja yhtäkkiä näin peilissä itseni Chuck Yeagerina vetämässä suihkarikypärää päähän ennen matkaa kohti äänivallia, jonka läpi kukaan ei vielä ole tunkeutunut. Suuruudenhulluko? Ei välttämättä, mutta vähän vilkas mielikuvitus ehkä :lol:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Korruptio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 24.01.2006 23:00
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

DOT5 on paskaa silikonilitkua joka ei ole hygroskooppista nestettä joten vesipisarat jää lillumaan tiettyihin kohtiin jarrujärjestelmää mädättäen putkia yms pikkuhiljaa. Täysin tarpeeton ja ääliömäinen keksintö jonka piti ratkaista olematon jarrunesteen vaihto-ongelma, onneksi kyseinen kusi on poistumassa pikkuhiljaa käytöstä. Vaihdan mieluummin nesteet kerran vuodessa autoon ja pari kertaa vuodessa pyörään kun alan kerätä vettä järjestelmiin muka "huoltovapaan" jarrunesteen kanssa pelleillessä. Perinteisissä jarrunesteissä vesi sekoittuu jarrunesteeseen heikentäen sen ominaisuuksia (kiehumispiste laskee) mutta toisaalta nesteiden vaihdon yhteydessä jarrujärjestelmästä häipyy myös ylimääräiset H2O:t sekoittuneena vanhoihin jarrunesteisiin.

Jos nesteitä vaihtelee ja entiset on ollu DOT4 niin ei muuta kuin hyvälaatuiset DOT4:t tai DOT5.1:t sisään. DOT5.1:n speksien mukaan minimikiehumispisteet sekä kuivana että märkänä ovat noin +40C korkeammat kuin DOT4:llä. Toki mitäpä väliä silläkään on jos ei jarruttele ikinä kovaa ja useamman kerran putkeen... Vähän sama homma kun isompien vaihteiden tarve. ;) Minusta ei henkilökohtaisesti kovin kivaa ole se kun poljin tai kahva pohjaa sen takia kun nesteet kiehahtaa.

Käytän itse mopossa ATE Super Blue ja ATE TYP 200 merkkisiä jarrunesteitä, ihan hyvää märmättiä eikä mitään hirveän hintaista edes, noiden erona on pelkkä väri. Väriltään sininen jarruneste ei saa DOT hyväksyntää joten keltainen väri pitää olla myös. Tuosta tosin seuraa se, että on näppärä vaihtaa nesteet kun käyttää noita vuoron perään. Näkee saman tien milloin sisällä on tuoreet litkut kun ilmausruuvista tulevan nesteen väri vaihtuu. Autoon sitten menee jotain suht ok merkkistä litkua avaamattomasta pullosta, sitä kuitenkin kuluu enemmän.
W124 300E -85
Suzuki GSX-R 1000 -04
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sanonpahan vaan että onpa aika typerää nimetä kaksi täysin eri ainetta lähes samoin. Olisivat tehneet tosta 5.1 vaikka DOT6 tai DOT4.1
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Edelleen jäi epäselväksi se että jos autossa on absit ja sinne on laitettu joko dot3 tai dot4 (kuka tietää, kun auto saksasta), niin kumpaa sinne saa lisätä dot 5 vai dot 5.1:stä?
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

rado kirjoitti:Edelleen jäi epäselväksi se että jos autossa on absit ja sinne on laitettu joko dot3 tai dot4 (kuka tietää, kun auto saksasta), niin kumpaa sinne saa lisätä dot 5 vai dot 5.1:stä?
DOT5.1. Ei missään tapauksessa DOT 5.

DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1, ovat kaikki glykolipohjaisia. DOT 5 on silikonipohjainen. Älä koskaan laita glokolipohjaista ja silikonipohjaista jarrunestettä sekaisin.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mitäs mitäs... mä tänään kuulin että toi DOT5 silikonilitku olis poistumasta yleisiltä markkinoilta kokonaan? Tyyliin että sitä sais sitten enää vain kilpa-autoiluun vihkiytyneistä kaupoista... Jos niistäkään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Sergey kirjoitti:Mitäs mitäs... mä tänään kuulin että toi DOT5 silikonilitku olis poistumasta yleisiltä markkinoilta kokonaan? Tyyliin että sitä sais sitten enää vain kilpa-autoiluun vihkiytyneistä kaupoista... Jos niistäkään.
Taitaa olla urbaanilegendaa. Vaikeaa DOT5:ä on nykyäänkin löytää kun jopa Storm Motor tuputtaa 5.1:ä kun 5:ä pyytää. Mutta että olisi poistumassa yleisiltä markkinoilta lienee essonbaarijuttuja. Perusteena tälle sanoisin sen, että DOT5 on oletusarvoinen neste Harley-Davidson-merkkisissä mopoissa. Harley-Davidsonilla taas ajaa värikästä väkeä. Kuka nyt Harley-kansan elämää tahtoisi hankaloittaa? :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Nauratti kun vedin peilin edessä Davidan Classic Jettiä päänuppini suojaksi ennen koeajoa vehkeellä, jonka jarrut olivat vasta juuri hetkeä aikaisemmin alkaneet vastata: Ajatus alkoi laukata ja yhtäkkiä näin peilissä itseni Chuck Yeagerina vetämässä suihkarikypärää päähän ennen matkaa kohti äänivallia, jonka läpi kukaan ei vielä ole tunkeutunut. Suuruudenhulluko? Ei välttämättä, mutta vähän vilkas mielikuvitus ehkä :lol:[/quote]

Hulluhan saa olla muttei tyhmä :-), eli viisas liike, mutta sen liemen myyjä oli tyhmä ei viisas, jos heidän välittämällään tuotteella on jokin vaikutus kuten tässä tapauksessa oli niin vähimmäismäärä korvaukseen on korvata viallinen / väärä tuote sekä mahdolliset työt, täällä ei tunneta ( Suomi ) ns. vahingon korvausta sillä perusteella että tästä olisi saattanut koitua sinulle tulevaisuudessa tai heti jotakin vakavaa vaaraa.

Olisitpa ollut Floridassa niin tällä hetkellä miettisit asianajajan kanssa riittääkö 100milj$ jotta sillä olisi rangaistusvaikutus :lol: Törkeästä huolimattomuudesta sinun omaisuuttasi ja perheesi turvallisuutta kohtaan.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Harva jätkä kyllä saa normaali ajossa dot4 tai dot5 nesteet kiehumaan. Sen kyllä ymmärän ettei dot 5 ja dot 5.1 nesteitä saa sekoittaa keskenään.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Harva varmaan saa DOT 5 kiehumaan ainakaan DOT 4:sen kanssa kun järjestelmä alkaa pissimään allensa..

DOT 3&4 sekotuskelpoisia
DOT 5 vain ja ainoastaan yksistään!?
DOT 5.1 ja seassa saa olla DOT4 sekä myös mahdollisesti DOT3?

Johan on logiikka :P
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eerola kirjoitti:Harley-Davidsonilla taas ajaa värikästä väkeä. Kuka nyt Harley-kansan elämää tahtoisi hankaloittaa? :wink:
No kyllähän mun kaksi tätiä, kolme setää ja äitini aika värikkäitä persoonia on, pakko myöntää. Kaikki on HD hemmoja.

Mitäs muuten toi meidän jarruneste purkki on? "Genuine Harley-Davidson Motor Company DOT4 Brake Fluid" Tuli 2006 Electra gliden mukana purkki.

;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin