DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste
DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste
(Laitan tämän tänne tekniikkaan liittyvien kokemuksien puolelle, sillä vaikka asia tuli esiin kaksipyöräisen kanssa, asia kannattaa huomioida myös Mersujen kanssa toimittaessa.)
Voi veljet (ja siskot) kuinka voi nyt ottaa pattiin. Kävin perjantaina hakemassa Ylöjärven Autovaraosasta jarrunestettä. Menin ostamaan DOT5-nestettä. Kaveri iski käteeni pullon, jossa oli DOT5.1-nestettä. Kysyin, että mikä tämä "pisteyksi" on. Hän sanoi: "Uudempaa nestettä. Nesteet ovat taaksepäin yhteensopivia." Tyhmä kun olin, menin uskomaan kauppiaan sanaa. En ollut ymmärtänyt, että Internetin keskustelupalstoja olisi pitänyt lueskella tässäkin asiassa.
Räpläsin jarrujen kanssa ja plöräytin täytön 5.1:ä. Ilmautui hyvin. Eilen jatkoin jarrujen kanssa ropaamista ja vaihdoin jarruletkun. Kun yritin ilmata uudelleen, painetta ei tule millään.
Aloin googlettaa asiaa kuin insinööri konsanaan ja paljastui tämä täälläkin todettu asia, että DOT5 on silikonipohjainen neste ja DOT5.1 on glyserolipohjainen. DOT5.1 on glyserolipohjaisien DOT4:n ja DOT3:n kanssa kyllä yhteensopivaa. Mutta DOT5.1 ei ole DOT5:n kanssa yhteensopiviaa.
Internetissä jotkut saman kauppiastyperyyden/ -tietämättömyyden uhreiksi joutuneet ovat havainneet DOT5 + DOT5.1-mikstuuran sulattaneen kumi- ja muoviosia jarrupiirissä. Nyt pelkään että minulla on käynyt sama, koska paineita ei tahdo tulla.
King-merkkisen purkin kyljessä ei ole glyserolista eikä silikonista mitään mainintaa. Tämä oli osasyynä, miksi nielaisin kauppiaan selityksen rapaloineen päivineen. Sen verran kyllä olin kuusalla, että silikoninestettä järjestelmä kaipaa.
Soitin kauppaan. He sanoivat olevansa edelleen sitä mieltä, että 5.1 on yhteensopivaa 5:n kanssa. No, tämähän on todettu palturiksi jo aikaisemmin.
Soitin Kingin maahantuojalle 09-35011. Siellä heppu vahvisti ylöjärveläisen kauppiaan olevan väärässä. Hän myös sanoi, että DOT5 + DOT5.1-seos ei toimi. Mutta samalla hän sanoi, että ei sen mitään pitäisi rikkoakaan. Eli kunnollisella vuodattamisella ja ilmailulla jarrujärjestelmä "yksinesteiseksi" ja jarrujen pitäisi toimia.
Kysyin maahantuojalta, että miksiköhän eilessäpäivänä ilmaillessani painetta ei syntynyt vaikka mielestäni ilmasin oikein antaumuksella. Tähän hän ei osannut sanoa juuta-jaata.
Mikä on totta ja mikä ei? Mistä johtuu että sekaisin olevat nesteet voisivat oikeasti rikkoa järjestelmän? Mitä oikeuksia asiakkaalla on tällaisessa jutussa?
Voi veljet (ja siskot) kuinka voi nyt ottaa pattiin. Kävin perjantaina hakemassa Ylöjärven Autovaraosasta jarrunestettä. Menin ostamaan DOT5-nestettä. Kaveri iski käteeni pullon, jossa oli DOT5.1-nestettä. Kysyin, että mikä tämä "pisteyksi" on. Hän sanoi: "Uudempaa nestettä. Nesteet ovat taaksepäin yhteensopivia." Tyhmä kun olin, menin uskomaan kauppiaan sanaa. En ollut ymmärtänyt, että Internetin keskustelupalstoja olisi pitänyt lueskella tässäkin asiassa.
Räpläsin jarrujen kanssa ja plöräytin täytön 5.1:ä. Ilmautui hyvin. Eilen jatkoin jarrujen kanssa ropaamista ja vaihdoin jarruletkun. Kun yritin ilmata uudelleen, painetta ei tule millään.
Aloin googlettaa asiaa kuin insinööri konsanaan ja paljastui tämä täälläkin todettu asia, että DOT5 on silikonipohjainen neste ja DOT5.1 on glyserolipohjainen. DOT5.1 on glyserolipohjaisien DOT4:n ja DOT3:n kanssa kyllä yhteensopivaa. Mutta DOT5.1 ei ole DOT5:n kanssa yhteensopiviaa.
Internetissä jotkut saman kauppiastyperyyden/ -tietämättömyyden uhreiksi joutuneet ovat havainneet DOT5 + DOT5.1-mikstuuran sulattaneen kumi- ja muoviosia jarrupiirissä. Nyt pelkään että minulla on käynyt sama, koska paineita ei tahdo tulla.
King-merkkisen purkin kyljessä ei ole glyserolista eikä silikonista mitään mainintaa. Tämä oli osasyynä, miksi nielaisin kauppiaan selityksen rapaloineen päivineen. Sen verran kyllä olin kuusalla, että silikoninestettä järjestelmä kaipaa.
Soitin kauppaan. He sanoivat olevansa edelleen sitä mieltä, että 5.1 on yhteensopivaa 5:n kanssa. No, tämähän on todettu palturiksi jo aikaisemmin.
Soitin Kingin maahantuojalle 09-35011. Siellä heppu vahvisti ylöjärveläisen kauppiaan olevan väärässä. Hän myös sanoi, että DOT5 + DOT5.1-seos ei toimi. Mutta samalla hän sanoi, että ei sen mitään pitäisi rikkoakaan. Eli kunnollisella vuodattamisella ja ilmailulla jarrujärjestelmä "yksinesteiseksi" ja jarrujen pitäisi toimia.
Kysyin maahantuojalta, että miksiköhän eilessäpäivänä ilmaillessani painetta ei syntynyt vaikka mielestäni ilmasin oikein antaumuksella. Tähän hän ei osannut sanoa juuta-jaata.
Mikä on totta ja mikä ei? Mistä johtuu että sekaisin olevat nesteet voisivat oikeasti rikkoa järjestelmän? Mitä oikeuksia asiakkaalla on tällaisessa jutussa?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
jarruneste
mulla kävi m-pyörässä sama juttu ja kaikki kumit jouduin uusimaan,siitä lähtien ollut tarkempi mitä ostaa ja laittaa säiliöihin. uskoisin että autosi kaipaa nyt todellista jarruremonttia
lielahdessa olen vissiin autosi nähnyt rek.no jäi vain mieleen 


Star
Kyllä noiden nestepurkkien kylkeen pitäisi saada ohjeet, että mihin kukin neste käy. Jarru- ja jäähdutysnesteiden kanssa sama ongelma. Ei ole varmaa käykö tietyn värinen neste jonkin toisen värisen nesteen kanssa.
Itsekin vaihdoin isän autoon DOT5 -nesteet vanhojen tilalle, mutta onneksi on toiminut vielä. Kauppias oli myynyt nesteen kyselemättä mitään.
Laitoin nestesäiliöön lapun, että täytä vain DOT5:llä.
Itsekin vaihdoin isän autoon DOT5 -nesteet vanhojen tilalle, mutta onneksi on toiminut vielä. Kauppias oli myynyt nesteen kyselemättä mitään.
Laitoin nestesäiliöön lapun, että täytä vain DOT5:llä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste
eerola kirjoitti:(Laitan tämän tänne tekniikkaan liittyvien kokemuksien puolelle, sillä vaikka asia tuli esiin kaksipyöräisen kanssa, asia kannattaa huomioida myös Mersujen kanssa toimittaessa.)
Voi veljet (ja siskot) kuinka voi nyt ottaa pattiin. Kävin perjantaina hakemassa Ylöjärven Autovaraosasta jarrunestettä. Menin ostamaan DOT5-nestettä. Kaveri iski käteeni pullon, jossa oli DOT5.1-nestettä. Kysyin, että mikä tämä "pisteyksi" on. Hän sanoi: "Uudempaa nestettä. Nesteet ovat taaksepäin yhteensopivia." Tyhmä kun olin, menin uskomaan kauppiaan sanaa. En ollut ymmärtänyt, että Internetin keskustelupalstoja olisi pitänyt lueskella tässäkin asiassa.
Räpläsin jarrujen kanssa ja plöräytin täytön 5.1:ä. Ilmautui hyvin. Eilen jatkoin jarrujen kanssa ropaamista ja vaihdoin jarruletkun. Kun yritin ilmata uudelleen, painetta ei tule millään.
Aloin googlettaa asiaa kuin insinööri konsanaan ja paljastui tämä täälläkin todettu asia, että DOT5 on silikonipohjainen neste ja DOT5.1 on glyserolipohjainen. DOT5.1 on glyserolipohjaisien DOT4:n ja DOT3:n kanssa kyllä yhteensopivaa. Mutta DOT5.1 ei ole DOT5:n kanssa yhteensopiviaa.
Internetissä jotkut saman kauppiastyperyyden/ -tietämättömyyden uhreiksi joutuneet ovat havainneet DOT5 + DOT5.1-mikstuuran sulattaneen kumi- ja muoviosia jarrupiirissä. Nyt pelkään että minulla on käynyt sama, koska paineita ei tahdo tulla.
King-merkkisen purkin kyljessä ei ole glyserolista eikä silikonista mitään mainintaa. Tämä oli osasyynä, miksi nielaisin kauppiaan selityksen rapaloineen päivineen. Sen verran kyllä olin kuusalla, että silikoninestettä järjestelmä kaipaa.
Soitin kauppaan. He sanoivat olevansa edelleen sitä mieltä, että 5.1 on yhteensopivaa 5:n kanssa. No, tämähän on todettu palturiksi jo aikaisemmin.
Soitin Kingin maahantuojalle 09-35011. Siellä heppu vahvisti ylöjärveläisen kauppiaan olevan väärässä. Hän myös sanoi, että DOT5 + DOT5.1-seos ei toimi. Mutta samalla hän sanoi, että ei sen mitään pitäisi rikkoakaan. Eli kunnollisella vuodattamisella ja ilmailulla jarrujärjestelmä "yksinesteiseksi" ja jarrujen pitäisi toimia.
Kysyin maahantuojalta, että miksiköhän eilessäpäivänä ilmaillessani painetta ei syntynyt vaikka mielestäni ilmasin oikein antaumuksella. Tähän hän ei osannut sanoa juuta-jaata.
Mikä on totta ja mikä ei? Mistä johtuu että sekaisin olevat nesteet voisivat oikeasti rikkoa järjestelmän? Mitä oikeuksia asiakkaalla on tällaisessa jutussa?




Re: DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste
kleitos kirjoitti:...Olen aina ollut siinä "tiedossa/luulossa" että DOT-4 olisi ei ABS jarruille ja DOT-5 ABS jarruille! En myöskään uskoisi että tuo mixaus mitään olisi rikkonut, sillä omassanikin -99 mallinen cee-korinen, vaihdettuani jarrunesteet, otti ilmaaminen tosi lujilleEi onnistunut ilmauslaitteella imaisemalla, vaan onnistui perinteisesti! Elikkä kaveri polki polkimen pohjaan esim. viisi kertaa ja jäi painamaan, avasin ilmausruuvin=neste ulos, ruuvi kiinni ja sama uudelleen. Näin edeten järjestyksessä OT,VT, OE, VE, ja vähän väliä nestettä lisäillen ja tarkkaillen pitäisi onnistua
Ellei niin sitten on tosiaankin esim. tiivistekumit turvonneet.
- DOT3 on "perinteinen" jarruneste. Glyserolipohjainen Tappaa luonnonkumitiivisteet. Syö maalin. Kerää vettä.
DOT4 korkeampi kiehumispiste kuin DOT3:lla. Glyserolipohjainen Tappaa luonnonkumitiivisteet. Syö maalin. Kerää vettä, mutta ei yhtä hanakasti kuin DOT3.
DOT5 on silikonipohjainen jarruneste. Ei syö maalia. Ei kerää vettä. Ei vahingoita kumitiivisteitä. Ei sekoitu glyserolinesteiden kanssa. Menee luonnostaan hiukan kasaan paineen alla, mistä seuraa hiukan pehmeämpi jarrutunto.
DOT5.1 on ABS-jarrujen jarruneste. Glyserolipohjainen. Erittäin korkea kiehumispiste. Väitetään että ei vahingoita kumitiivisteitä, mutta Harley-Davidson-piireissä tiedetään että tämä ei ole totta kaikissa tapauksissa. Kumitiivisteet menevät "lakuksi".
Nyt jopa viralliset jälleenmyyjät tuputtavat DOT5.1:ä kun pyytää DOT5:ä! Siksi on erittäin tärkeää ymmärtää, onko pullossa sisällä glyserolipohjaista vai silikonipohjaista liuosta. Muuten voi käydä aika huonosti.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Ja mitenköhän on kun w203:ssa on DOT4+ neste. Tänään kaverin korjaamolla olisi vaihdettu huoltoa tehdessä myös jarruneste, mutta ei sitten uskallettu kun mersun oma neste on DOT4+ ja säiliön kannessa sanotaan että vain DOT4 nestettä. Tarjolla oli siinä tilanteessa vain DOT4 nestettä. Väri oli saman näköinen näillä kahdella.
Edit: siis säiliön kannessa on vain dot4+
Edit: siis säiliön kannessa on vain dot4+
Viimeksi muokannut markoala, To 06.07.2006 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DOT4+ tarkoittanee suomeksi dot4 tai parempaa.markoala kirjoitti:Ja mitenköhän on kun w203:ssa on DOT4+ neste. Tänään kaverin korjaamolla olisi vaihdettu huoltoa tehdessä myös jarruneste, mutta ei sitten uskallettu kun mersun oma neste on DOT4+ ja säiliön kannessa sanotaan että vain DOT4 nestettä. Tarjolla oli siinä tilanteessa vain DOT4 nestettä. Väri oli saman näköinen näillä kahdella.
Tuo DOT5 juttu meni sarjaan "tätähän me ei tiedetty",kiitos infosta eerola,pitää varoa tuota Dot5 lientä sotkemasta mihinkään muuhun,tosi hämäävää.
Prkl

Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Noniin, nyt jarrut toimivat taas. Kolme iltaa meni äheltäessä ennenkuin sain DOT5.1:t ulos. Sen jälkeen ilmaaminen oli jotenkin käsittämättömän työlästä. Aloin jo epäillä, että josko tiivisteet ehtivät sittenkin mennä lakuksi.
Viimeisenä oljenkortena tartuin lopulta apteekkarin keinoihin. Ja ne auttoivat. Ruuttaamalla DOT5:ä injektioruiskulla ilmausreiän kautta sisään sain ilmat nestesäiliön kautta ulos. Nyt on taas vastetta kahvassa (kulkupeli oli siis kaksipyöräinen - ei kuitenkaan Mersu-mopo vaan H-D) ja uskalsin illalla jopa koeajollekin!
Nauratti kun vedin peilin edessä Davidan Classic Jettiä päänuppini suojaksi ennen koeajoa vehkeellä, jonka jarrut olivat vasta juuri hetkeä aikaisemmin alkaneet vastata: Ajatus alkoi laukata ja yhtäkkiä näin peilissä itseni Chuck Yeagerina vetämässä suihkarikypärää päähän ennen matkaa kohti äänivallia, jonka läpi kukaan ei vielä ole tunkeutunut. Suuruudenhulluko? Ei välttämättä, mutta vähän vilkas mielikuvitus ehkä
Viimeisenä oljenkortena tartuin lopulta apteekkarin keinoihin. Ja ne auttoivat. Ruuttaamalla DOT5:ä injektioruiskulla ilmausreiän kautta sisään sain ilmat nestesäiliön kautta ulos. Nyt on taas vastetta kahvassa (kulkupeli oli siis kaksipyöräinen - ei kuitenkaan Mersu-mopo vaan H-D) ja uskalsin illalla jopa koeajollekin!
Nauratti kun vedin peilin edessä Davidan Classic Jettiä päänuppini suojaksi ennen koeajoa vehkeellä, jonka jarrut olivat vasta juuri hetkeä aikaisemmin alkaneet vastata: Ajatus alkoi laukata ja yhtäkkiä näin peilissä itseni Chuck Yeagerina vetämässä suihkarikypärää päähän ennen matkaa kohti äänivallia, jonka läpi kukaan ei vielä ole tunkeutunut. Suuruudenhulluko? Ei välttämättä, mutta vähän vilkas mielikuvitus ehkä

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
DOT5 on paskaa silikonilitkua joka ei ole hygroskooppista nestettä joten vesipisarat jää lillumaan tiettyihin kohtiin jarrujärjestelmää mädättäen putkia yms pikkuhiljaa. Täysin tarpeeton ja ääliömäinen keksintö jonka piti ratkaista olematon jarrunesteen vaihto-ongelma, onneksi kyseinen kusi on poistumassa pikkuhiljaa käytöstä. Vaihdan mieluummin nesteet kerran vuodessa autoon ja pari kertaa vuodessa pyörään kun alan kerätä vettä järjestelmiin muka "huoltovapaan" jarrunesteen kanssa pelleillessä. Perinteisissä jarrunesteissä vesi sekoittuu jarrunesteeseen heikentäen sen ominaisuuksia (kiehumispiste laskee) mutta toisaalta nesteiden vaihdon yhteydessä jarrujärjestelmästä häipyy myös ylimääräiset H2O:t sekoittuneena vanhoihin jarrunesteisiin.
Jos nesteitä vaihtelee ja entiset on ollu DOT4 niin ei muuta kuin hyvälaatuiset DOT4:t tai DOT5.1:t sisään. DOT5.1:n speksien mukaan minimikiehumispisteet sekä kuivana että märkänä ovat noin +40C korkeammat kuin DOT4:llä. Toki mitäpä väliä silläkään on jos ei jarruttele ikinä kovaa ja useamman kerran putkeen... Vähän sama homma kun isompien vaihteiden tarve.
Minusta ei henkilökohtaisesti kovin kivaa ole se kun poljin tai kahva pohjaa sen takia kun nesteet kiehahtaa.
Käytän itse mopossa ATE Super Blue ja ATE TYP 200 merkkisiä jarrunesteitä, ihan hyvää märmättiä eikä mitään hirveän hintaista edes, noiden erona on pelkkä väri. Väriltään sininen jarruneste ei saa DOT hyväksyntää joten keltainen väri pitää olla myös. Tuosta tosin seuraa se, että on näppärä vaihtaa nesteet kun käyttää noita vuoron perään. Näkee saman tien milloin sisällä on tuoreet litkut kun ilmausruuvista tulevan nesteen väri vaihtuu. Autoon sitten menee jotain suht ok merkkistä litkua avaamattomasta pullosta, sitä kuitenkin kuluu enemmän.
Jos nesteitä vaihtelee ja entiset on ollu DOT4 niin ei muuta kuin hyvälaatuiset DOT4:t tai DOT5.1:t sisään. DOT5.1:n speksien mukaan minimikiehumispisteet sekä kuivana että märkänä ovat noin +40C korkeammat kuin DOT4:llä. Toki mitäpä väliä silläkään on jos ei jarruttele ikinä kovaa ja useamman kerran putkeen... Vähän sama homma kun isompien vaihteiden tarve.

Käytän itse mopossa ATE Super Blue ja ATE TYP 200 merkkisiä jarrunesteitä, ihan hyvää märmättiä eikä mitään hirveän hintaista edes, noiden erona on pelkkä väri. Väriltään sininen jarruneste ei saa DOT hyväksyntää joten keltainen väri pitää olla myös. Tuosta tosin seuraa se, että on näppärä vaihtaa nesteet kun käyttää noita vuoron perään. Näkee saman tien milloin sisällä on tuoreet litkut kun ilmausruuvista tulevan nesteen väri vaihtuu. Autoon sitten menee jotain suht ok merkkistä litkua avaamattomasta pullosta, sitä kuitenkin kuluu enemmän.
W124 300E -85
Suzuki GSX-R 1000 -04
Suzuki GSX-R 1000 -04
DOT5.1. Ei missään tapauksessa DOT 5.rado kirjoitti:Edelleen jäi epäselväksi se että jos autossa on absit ja sinne on laitettu joko dot3 tai dot4 (kuka tietää, kun auto saksasta), niin kumpaa sinne saa lisätä dot 5 vai dot 5.1:stä?
DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1, ovat kaikki glykolipohjaisia. DOT 5 on silikonipohjainen. Älä koskaan laita glokolipohjaista ja silikonipohjaista jarrunestettä sekaisin.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Taitaa olla urbaanilegendaa. Vaikeaa DOT5:ä on nykyäänkin löytää kun jopa Storm Motor tuputtaa 5.1:ä kun 5:ä pyytää. Mutta että olisi poistumassa yleisiltä markkinoilta lienee essonbaarijuttuja. Perusteena tälle sanoisin sen, että DOT5 on oletusarvoinen neste Harley-Davidson-merkkisissä mopoissa. Harley-Davidsonilla taas ajaa värikästä väkeä. Kuka nyt Harley-kansan elämää tahtoisi hankaloittaa?Sergey kirjoitti:Mitäs mitäs... mä tänään kuulin että toi DOT5 silikonilitku olis poistumasta yleisiltä markkinoilta kokonaan? Tyyliin että sitä sais sitten enää vain kilpa-autoiluun vihkiytyneistä kaupoista... Jos niistäkään.

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Nauratti kun vedin peilin edessä Davidan Classic Jettiä päänuppini suojaksi ennen koeajoa vehkeellä, jonka jarrut olivat vasta juuri hetkeä aikaisemmin alkaneet vastata: Ajatus alkoi laukata ja yhtäkkiä näin peilissä itseni Chuck Yeagerina vetämässä suihkarikypärää päähän ennen matkaa kohti äänivallia, jonka läpi kukaan ei vielä ole tunkeutunut. Suuruudenhulluko? Ei välttämättä, mutta vähän vilkas mielikuvitus ehkä
[/quote]
Hulluhan saa olla muttei tyhmä
, eli viisas liike, mutta sen liemen myyjä oli tyhmä ei viisas, jos heidän välittämällään tuotteella on jokin vaikutus kuten tässä tapauksessa oli niin vähimmäismäärä korvaukseen on korvata viallinen / väärä tuote sekä mahdolliset työt, täällä ei tunneta ( Suomi ) ns. vahingon korvausta sillä perusteella että tästä olisi saattanut koitua sinulle tulevaisuudessa tai heti jotakin vakavaa vaaraa.
Olisitpa ollut Floridassa niin tällä hetkellä miettisit asianajajan kanssa riittääkö 100milj$ jotta sillä olisi rangaistusvaikutus
Törkeästä huolimattomuudesta sinun omaisuuttasi ja perheesi turvallisuutta kohtaan.

Hulluhan saa olla muttei tyhmä

Olisitpa ollut Floridassa niin tällä hetkellä miettisit asianajajan kanssa riittääkö 100milj$ jotta sillä olisi rangaistusvaikutus

Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
No kyllähän mun kaksi tätiä, kolme setää ja äitini aika värikkäitä persoonia on, pakko myöntää. Kaikki on HD hemmoja.eerola kirjoitti:Harley-Davidsonilla taas ajaa värikästä väkeä. Kuka nyt Harley-kansan elämää tahtoisi hankaloittaa?
Mitäs muuten toi meidän jarruneste purkki on? "Genuine Harley-Davidson Motor Company DOT4 Brake Fluid" Tuli 2006 Electra gliden mukana purkki.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021