W/S203 - Mittariston vaihtaminen ja ohjelmointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W/S203 - Mittariston vaihtaminen ja ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jos vaihdan 203-korin Mersussa olevan mittariston toiseen vastaavanlaiseen, toimiiko systeemi ihan heittämällä? Vai edellyttääkö muutos jotain koodaamista tai muuta operaatiota, joka ei onnistu kotikonstein? Onko matkamittarin lukema tallessa mittaristossa vai jossain muualla? Eli jos "varastan" 45678 ajetusta autosta mittariston 76543 ajettuun autoon, kumpaa lukemaa matkamittari näyttää kun käännän virrat päälle? Koska en täällä saanut oikein faktatietoa, onko mittaristo avattavissa ja pelkkä asteikko vaihdettavissa, ajatukseni on mennä laiskan miehen tielle: Ottaa täysin toimiva "mailimittari" pois ja yrittää hankkia tilalle "kilometrimittari".
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tietääkseni mersuissa ei ole mittaristossa esim. käynnistyksenesto systeemeitä ja lisäksi olen kuullut että km vikaisiin (väyrysiin?) olisi vaihdettu joskus kolarivehkeistä mittareita, joten näistä päättelisin että vaihto onnistuisi heittämällä. Tästä ei kovin luotettavasta tiedosta voisi päätellä että, kilometrit olisi mittaristossa.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Vaihdoin 203:n mittariston äsken. Otin mailimittarin pois ja laitoin toisesta vastaavasta autosta otetun kilometriasteikollisen tilalle.

Kilometrimittari kyllä alkoi toimia nopeuden näyttimenä ihan oitis, mutta matkamittari näyttää "------" eikä monitoiminäytöstäkään löydy mm. navigaattorin valikkoa. Koska mittariston taakse ei tule vaijereita eikä mitään muutakaan perinteistä - pelkkä sähköpiuhanippu ainoastaan - oletan, että systeemi edellyttää jonkinmoista ohjelmointioperaatiota Vehossa. Toivottavasti tämä onnistuu pikavisiitillä, ettei simppelistä hommasta tule tarpeetonta viivettä harjoituksen loppuun saattamiselle.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

saas nähä :shock:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

No voihan viheliäinen.

203-korin Mersu on ensimmäinen malli, jossa autolla ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.

Hyvä tähän saakka. Vaihtomittarillani oli ajettu 50000 ja minun autollani todellisuudessa 60000. Eli mittaristoon olisi periaatteessa päivittynyt oikea tieto.

Mutta sitten tuleekin tenkkapoo: Mittariston voi ohjelmoida vain yhdelle autolle. Vaihtomittaristoni oli luonnollisesti ohjelmoitu juttelemaan tuon 50000 ajetun elimenluovuttaja-auton lukon kanssa. Eikä edes Veho pysty sitä ohjelmoimaan uudelleen juttelemaan toisen auton kanssa. Hommaa kokeiltiin kahdella eri mittaristolla. Molemmat olivat käytettyjä ja sama juttu tuli eteen molemmissa.

Koska käytettyä mittaristoa ei pysty opettamaan juttelemaan uuden auton kanssa, se ei myöskään saa sieltä matkamittarin lukemia, eikä siihen myöskään pysty koodaamaan uuden auton varusteita. Eli mittariston monitoiminäytöstä löytyvät vain aivan perustoiminnot ja matkamittari näyttää "-----".

Koskapa harmaabisnes, eli mittarin ruuvaaminen on tehty tarpeeksi pottumaiseksi tuolla alussa mainitsemallani kolmen tietovaraston käytöllä ja niiden välisellä tietojen kopioinnilla, ymmärrykseni on, että pihvi tämän mittariston uudelle autolle ohjelmoinnin mahdottomaksi tekemisen takana on vain ja ainoastaan vauhdittaa varaosamyyntiä ja pitää VDO:n tehtaan käyttöaste korkealla.

Koska kyseessä on tietokone/ piiri, jonne koodaus tehdään on aivan saletti että on olemassa työkalu, jolla koodauksen saa mahdollistetuksi. Mutta virallisilla työkaluilla se ei onnistu.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Pahoitteluni että arveluni osui väärään. Hmm. Jos Suomessa ei osata niin ainakin Saksassa jossakin luulisi onnistuvan tuonkin, kun siellä kerran sujuvasti muutellaan km lukemia vehkeestä kun vehkeestä. Vai muuttuukohan lukema vain mittaristoon? :roll: Jos ei onnistu niin menee juu ehkä vähän isoksi projektiksi vaihtaa mittaristo,virtalukko ja ohjausyksikkö...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Koska kyseessä on tietokone/ piiri, jonne koodaus tehdään on aivan saletti että on olemassa työkalu, jolla koodauksen saa mahdollistetuksi. Mutta virallisilla työkaluilla se ei onnistu.

mulla on kyllä nuo työkalut ja ohjelmat jolla voi muutella lukemia ja tehdä muutakin esim. tehdä 200cdi mersusta 220cdi en ole vain kerennyt perehtyä noihin kun kesälomakin on päällä :wink:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Palataanpa vanhaan aiheeseen...

Taannoin lopulta avasin lompakkoni ja investoin uuteen ja käyttämättömään mittaristopakettiin valtuutetun Mercedes-Benz-varaosamyyjän luona.

Mittaristo asennettiin paikalleen ja ohjelmoitiin Star Diagilla. Nopeusmittari toimi, trippimittari toimi, kaikki varusteet ilmestyivät monitoiminäyttöön ja matkamittarikin toimi... ...paitsi että sen elo alkoi nollasta. Mukaan sain lapun, jossa kerrottiin, millä matkamittarilukemalla mittaristo oltiin vaihdettu, sekä sanottiin, että 250 km:n sisällä matkamittari saa oikean lukeman systeemin muilta komponenteilta.

Ajoin 250 km ja vähän päälle ja näin ei tapahtunut. Palasin lähtöruutuun. Liike selvitti ongelmaa ja lopulta asia selvisi: Mittaristolle olisi pitänyt kaiken muun päälle kertoa autoni virtalukon tunnistetiedot!

"Uusi mittaristo #1":lle tätä ei enää voinut tehdä, koska sillä oli ajettu niin pitkästi että se oli "lukittunut". Firaapelimies olisi tietenkin tuuminut, että kiva juttu kun mittaristosta katosi pitkä siivu matkaa. Itse en kuitenkaan arvosta vääryyttä ja siksi paikalle laitettiin uusi mittaristo, sekä lisäksi tehtiin tuo virtalukko-operaatio.

Ja "plim", mittaristo sai todellisen lukeman virtalukolta. Nyt on asia kunnossa ja kaikki kilometrit mittarissa (ja kaikissa muissakin paikoissa, joihin ne autossa tallentuvat).
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Hyvä että sait kuntoon. Eikä varmaan ollu kallis...
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

markoala kirjoitti:Hyvä että sait kuntoon. Eikä varmaan ollu kallis...
Tuo mittaristomoduuli on ihan julman hintainen osa. Lopusta sähläämisestä sanon, että arvostan Paikallisen Merkkiliikkeen ryhdikästä seisomista kerran luovuttamansa työn takana. Mutta jos katsoo, mitä koko operaatiokokonaisuus maksoi minulle + heille, tulee helposti mieleen lainata DNA:n mainostekstiä: "Ihanan kallista..." :)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Muutuisikohan kilometrilukemat tuolla siksi miksi haluaa??? Mitä nyt svenskaa ymmärrän niin laite vikakoodien lukuun ja mittariston kilometrien muuttamiseen..

http://www.blocket.se/vi/16795484.htm?ca=1_5_s
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

simppa80 kirjoitti:Muutuisikohan kilometrilukemat tuolla siksi miksi haluaa??? Mitä nyt svenskaa ymmärrän niin laite vikakoodien lukuun ja mittariston kilometrien muuttamiseen..
Jos mittarilukeman väärentäminen on tavoitteena, tuo saattaa tehdä tehtävän olemassaolevalle mittaristolle. Uudelle tai toisesta autosta otetulle mittarille ei onnistu. Kuten todettua, ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

eerola kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:Muutuisikohan kilometrilukemat tuolla siksi miksi haluaa??? Mitä nyt svenskaa ymmärrän niin laite vikakoodien lukuun ja mittariston kilometrien muuttamiseen..
Jos mittarilukeman väärentäminen on tavoitteena, tuo saattaa tehdä tehtävän olemassaolevalle mittaristolle. Uudelle tai toisesta autosta otetulle mittarille ei onnistu. Kuten todettua, ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.
Ei ole väärentäminen tavoite vaan ajatus heräsi että olisiko kyseisestä laitteesta apu mittarin vaihtajille kun haluaa saman kilometrilukeman mikä on ollutkin. Hain siis vain vastausta tähän topiciin. Tuosta olisi kyllä kieltämättä huomattava etu kun autoa on tuomassa ja verottamassa Suomeen, mutta sehän on kiellettyä..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

simppa80 kirjoitti:...ajatus heräsi että olisiko kyseisestä laitteesta apu mittarin vaihtajille kun haluaa saman kilometrilukeman mikä on ollutkin. Hain siis vain vastausta tähän topiciin. Tuosta olisi kyllä kieltämättä huomattava etu kun autoa on tuomassa ja verottamassa Suomeen, mutta sehän on kiellettyä..
Valitettavasti ei ole. Avain on, että mittariston paritetaan autoon, johon se on asennettu. Tämä paritus onnistuu vain yhden kerran. Sen jälkeen mittaristo saa automaattisesti oikean mittarilukeman edellämainituilta bokseilta. Oikean lukeman saamiseen siis ei tarvita mitään firaapelilaitteita.

Jos mittaristo on paritettu jonkun toisen auton kanssa, se ei juttele auton kanssa. Tämän huomaa käytännössä esimerkiksi siitä että siihen ei saa koodatuksi lisävarusteita.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Vastaa Viestiin