W/S203 - Mittariston vaihtaminen ja ohjelmointi
W/S203 - Mittariston vaihtaminen ja ohjelmointi
Jos vaihdan 203-korin Mersussa olevan mittariston toiseen vastaavanlaiseen, toimiiko systeemi ihan heittämällä? Vai edellyttääkö muutos jotain koodaamista tai muuta operaatiota, joka ei onnistu kotikonstein? Onko matkamittarin lukema tallessa mittaristossa vai jossain muualla? Eli jos "varastan" 45678 ajetusta autosta mittariston 76543 ajettuun autoon, kumpaa lukemaa matkamittari näyttää kun käännän virrat päälle? Koska en täällä saanut oikein faktatietoa, onko mittaristo avattavissa ja pelkkä asteikko vaihdettavissa, ajatukseni on mennä laiskan miehen tielle: Ottaa täysin toimiva "mailimittari" pois ja yrittää hankkia tilalle "kilometrimittari".
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Tietääkseni mersuissa ei ole mittaristossa esim. käynnistyksenesto systeemeitä ja lisäksi olen kuullut että km vikaisiin (väyrysiin?) olisi vaihdettu joskus kolarivehkeistä mittareita, joten näistä päättelisin että vaihto onnistuisi heittämällä. Tästä ei kovin luotettavasta tiedosta voisi päätellä että, kilometrit olisi mittaristossa.
Vaihdoin 203:n mittariston äsken. Otin mailimittarin pois ja laitoin toisesta vastaavasta autosta otetun kilometriasteikollisen tilalle.
Kilometrimittari kyllä alkoi toimia nopeuden näyttimenä ihan oitis, mutta matkamittari näyttää "------" eikä monitoiminäytöstäkään löydy mm. navigaattorin valikkoa. Koska mittariston taakse ei tule vaijereita eikä mitään muutakaan perinteistä - pelkkä sähköpiuhanippu ainoastaan - oletan, että systeemi edellyttää jonkinmoista ohjelmointioperaatiota Vehossa. Toivottavasti tämä onnistuu pikavisiitillä, ettei simppelistä hommasta tule tarpeetonta viivettä harjoituksen loppuun saattamiselle.
Kilometrimittari kyllä alkoi toimia nopeuden näyttimenä ihan oitis, mutta matkamittari näyttää "------" eikä monitoiminäytöstäkään löydy mm. navigaattorin valikkoa. Koska mittariston taakse ei tule vaijereita eikä mitään muutakaan perinteistä - pelkkä sähköpiuhanippu ainoastaan - oletan, että systeemi edellyttää jonkinmoista ohjelmointioperaatiota Vehossa. Toivottavasti tämä onnistuu pikavisiitillä, ettei simppelistä hommasta tule tarpeetonta viivettä harjoituksen loppuun saattamiselle.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
No voihan viheliäinen.
203-korin Mersu on ensimmäinen malli, jossa autolla ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.
Hyvä tähän saakka. Vaihtomittarillani oli ajettu 50000 ja minun autollani todellisuudessa 60000. Eli mittaristoon olisi periaatteessa päivittynyt oikea tieto.
Mutta sitten tuleekin tenkkapoo: Mittariston voi ohjelmoida vain yhdelle autolle. Vaihtomittaristoni oli luonnollisesti ohjelmoitu juttelemaan tuon 50000 ajetun elimenluovuttaja-auton lukon kanssa. Eikä edes Veho pysty sitä ohjelmoimaan uudelleen juttelemaan toisen auton kanssa. Hommaa kokeiltiin kahdella eri mittaristolla. Molemmat olivat käytettyjä ja sama juttu tuli eteen molemmissa.
Koska käytettyä mittaristoa ei pysty opettamaan juttelemaan uuden auton kanssa, se ei myöskään saa sieltä matkamittarin lukemia, eikä siihen myöskään pysty koodaamaan uuden auton varusteita. Eli mittariston monitoiminäytöstä löytyvät vain aivan perustoiminnot ja matkamittari näyttää "-----".
Koskapa harmaabisnes, eli mittarin ruuvaaminen on tehty tarpeeksi pottumaiseksi tuolla alussa mainitsemallani kolmen tietovaraston käytöllä ja niiden välisellä tietojen kopioinnilla, ymmärrykseni on, että pihvi tämän mittariston uudelle autolle ohjelmoinnin mahdottomaksi tekemisen takana on vain ja ainoastaan vauhdittaa varaosamyyntiä ja pitää VDO:n tehtaan käyttöaste korkealla.
Koska kyseessä on tietokone/ piiri, jonne koodaus tehdään on aivan saletti että on olemassa työkalu, jolla koodauksen saa mahdollistetuksi. Mutta virallisilla työkaluilla se ei onnistu.
203-korin Mersu on ensimmäinen malli, jossa autolla ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.
Hyvä tähän saakka. Vaihtomittarillani oli ajettu 50000 ja minun autollani todellisuudessa 60000. Eli mittaristoon olisi periaatteessa päivittynyt oikea tieto.
Mutta sitten tuleekin tenkkapoo: Mittariston voi ohjelmoida vain yhdelle autolle. Vaihtomittaristoni oli luonnollisesti ohjelmoitu juttelemaan tuon 50000 ajetun elimenluovuttaja-auton lukon kanssa. Eikä edes Veho pysty sitä ohjelmoimaan uudelleen juttelemaan toisen auton kanssa. Hommaa kokeiltiin kahdella eri mittaristolla. Molemmat olivat käytettyjä ja sama juttu tuli eteen molemmissa.
Koska käytettyä mittaristoa ei pysty opettamaan juttelemaan uuden auton kanssa, se ei myöskään saa sieltä matkamittarin lukemia, eikä siihen myöskään pysty koodaamaan uuden auton varusteita. Eli mittariston monitoiminäytöstä löytyvät vain aivan perustoiminnot ja matkamittari näyttää "-----".
Koskapa harmaabisnes, eli mittarin ruuvaaminen on tehty tarpeeksi pottumaiseksi tuolla alussa mainitsemallani kolmen tietovaraston käytöllä ja niiden välisellä tietojen kopioinnilla, ymmärrykseni on, että pihvi tämän mittariston uudelle autolle ohjelmoinnin mahdottomaksi tekemisen takana on vain ja ainoastaan vauhdittaa varaosamyyntiä ja pitää VDO:n tehtaan käyttöaste korkealla.
Koska kyseessä on tietokone/ piiri, jonne koodaus tehdään on aivan saletti että on olemassa työkalu, jolla koodauksen saa mahdollistetuksi. Mutta virallisilla työkaluilla se ei onnistu.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Pahoitteluni että arveluni osui väärään. Hmm. Jos Suomessa ei osata niin ainakin Saksassa jossakin luulisi onnistuvan tuonkin, kun siellä kerran sujuvasti muutellaan km lukemia vehkeestä kun vehkeestä. Vai muuttuukohan lukema vain mittaristoon?
Jos ei onnistu niin menee juu ehkä vähän isoksi projektiksi vaihtaa mittaristo,virtalukko ja ohjausyksikkö...

Koska kyseessä on tietokone/ piiri, jonne koodaus tehdään on aivan saletti että on olemassa työkalu, jolla koodauksen saa mahdollistetuksi. Mutta virallisilla työkaluilla se ei onnistu.
mulla on kyllä nuo työkalut ja ohjelmat jolla voi muutella lukemia ja tehdä muutakin esim. tehdä 200cdi mersusta 220cdi en ole vain kerennyt perehtyä noihin kun kesälomakin on päällä
mulla on kyllä nuo työkalut ja ohjelmat jolla voi muutella lukemia ja tehdä muutakin esim. tehdä 200cdi mersusta 220cdi en ole vain kerennyt perehtyä noihin kun kesälomakin on päällä

Palataanpa vanhaan aiheeseen...
Taannoin lopulta avasin lompakkoni ja investoin uuteen ja käyttämättömään mittaristopakettiin valtuutetun Mercedes-Benz-varaosamyyjän luona.
Mittaristo asennettiin paikalleen ja ohjelmoitiin Star Diagilla. Nopeusmittari toimi, trippimittari toimi, kaikki varusteet ilmestyivät monitoiminäyttöön ja matkamittarikin toimi... ...paitsi että sen elo alkoi nollasta. Mukaan sain lapun, jossa kerrottiin, millä matkamittarilukemalla mittaristo oltiin vaihdettu, sekä sanottiin, että 250 km:n sisällä matkamittari saa oikean lukeman systeemin muilta komponenteilta.
Ajoin 250 km ja vähän päälle ja näin ei tapahtunut. Palasin lähtöruutuun. Liike selvitti ongelmaa ja lopulta asia selvisi: Mittaristolle olisi pitänyt kaiken muun päälle kertoa autoni virtalukon tunnistetiedot!
"Uusi mittaristo #1":lle tätä ei enää voinut tehdä, koska sillä oli ajettu niin pitkästi että se oli "lukittunut". Firaapelimies olisi tietenkin tuuminut, että kiva juttu kun mittaristosta katosi pitkä siivu matkaa. Itse en kuitenkaan arvosta vääryyttä ja siksi paikalle laitettiin uusi mittaristo, sekä lisäksi tehtiin tuo virtalukko-operaatio.
Ja "plim", mittaristo sai todellisen lukeman virtalukolta. Nyt on asia kunnossa ja kaikki kilometrit mittarissa (ja kaikissa muissakin paikoissa, joihin ne autossa tallentuvat).
Taannoin lopulta avasin lompakkoni ja investoin uuteen ja käyttämättömään mittaristopakettiin valtuutetun Mercedes-Benz-varaosamyyjän luona.
Mittaristo asennettiin paikalleen ja ohjelmoitiin Star Diagilla. Nopeusmittari toimi, trippimittari toimi, kaikki varusteet ilmestyivät monitoiminäyttöön ja matkamittarikin toimi... ...paitsi että sen elo alkoi nollasta. Mukaan sain lapun, jossa kerrottiin, millä matkamittarilukemalla mittaristo oltiin vaihdettu, sekä sanottiin, että 250 km:n sisällä matkamittari saa oikean lukeman systeemin muilta komponenteilta.
Ajoin 250 km ja vähän päälle ja näin ei tapahtunut. Palasin lähtöruutuun. Liike selvitti ongelmaa ja lopulta asia selvisi: Mittaristolle olisi pitänyt kaiken muun päälle kertoa autoni virtalukon tunnistetiedot!
"Uusi mittaristo #1":lle tätä ei enää voinut tehdä, koska sillä oli ajettu niin pitkästi että se oli "lukittunut". Firaapelimies olisi tietenkin tuuminut, että kiva juttu kun mittaristosta katosi pitkä siivu matkaa. Itse en kuitenkaan arvosta vääryyttä ja siksi paikalle laitettiin uusi mittaristo, sekä lisäksi tehtiin tuo virtalukko-operaatio.
Ja "plim", mittaristo sai todellisen lukeman virtalukolta. Nyt on asia kunnossa ja kaikki kilometrit mittarissa (ja kaikissa muissakin paikoissa, joihin ne autossa tallentuvat).
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Tuo mittaristomoduuli on ihan julman hintainen osa. Lopusta sähläämisestä sanon, että arvostan Paikallisen Merkkiliikkeen ryhdikästä seisomista kerran luovuttamansa työn takana. Mutta jos katsoo, mitä koko operaatiokokonaisuus maksoi minulle + heille, tulee helposti mieleen lainata DNA:n mainostekstiä: "Ihanan kallista..."markoala kirjoitti:Hyvä että sait kuntoon. Eikä varmaan ollu kallis...

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Muutuisikohan kilometrilukemat tuolla siksi miksi haluaa??? Mitä nyt svenskaa ymmärrän niin laite vikakoodien lukuun ja mittariston kilometrien muuttamiseen..
http://www.blocket.se/vi/16795484.htm?ca=1_5_s
http://www.blocket.se/vi/16795484.htm?ca=1_5_s
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Jos mittarilukeman väärentäminen on tavoitteena, tuo saattaa tehdä tehtävän olemassaolevalle mittaristolle. Uudelle tai toisesta autosta otetulle mittarille ei onnistu. Kuten todettua, ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.simppa80 kirjoitti:Muutuisikohan kilometrilukemat tuolla siksi miksi haluaa??? Mitä nyt svenskaa ymmärrän niin laite vikakoodien lukuun ja mittariston kilometrien muuttamiseen..
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Ei ole väärentäminen tavoite vaan ajatus heräsi että olisiko kyseisestä laitteesta apu mittarin vaihtajille kun haluaa saman kilometrilukeman mikä on ollutkin. Hain siis vain vastausta tähän topiciin. Tuosta olisi kyllä kieltämättä huomattava etu kun autoa on tuomassa ja verottamassa Suomeen, mutta sehän on kiellettyä..eerola kirjoitti:Jos mittarilukeman väärentäminen on tavoitteena, tuo saattaa tehdä tehtävän olemassaolevalle mittaristolle. Uudelle tai toisesta autosta otetulle mittarille ei onnistu. Kuten todettua, ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.simppa80 kirjoitti:Muutuisikohan kilometrilukemat tuolla siksi miksi haluaa??? Mitä nyt svenskaa ymmärrän niin laite vikakoodien lukuun ja mittariston kilometrien muuttamiseen..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Valitettavasti ei ole. Avain on, että mittariston paritetaan autoon, johon se on asennettu. Tämä paritus onnistuu vain yhden kerran. Sen jälkeen mittaristo saa automaattisesti oikean mittarilukeman edellämainituilta bokseilta. Oikean lukeman saamiseen siis ei tarvita mitään firaapelilaitteita.simppa80 kirjoitti:...ajatus heräsi että olisiko kyseisestä laitteesta apu mittarin vaihtajille kun haluaa saman kilometrilukeman mikä on ollutkin. Hain siis vain vastausta tähän topiciin. Tuosta olisi kyllä kieltämättä huomattava etu kun autoa on tuomassa ja verottamassa Suomeen, mutta sehän on kiellettyä..
Jos mittaristo on paritettu jonkun toisen auton kanssa, se ei juttele auton kanssa. Tämän huomaa käytännössä esimerkiksi siitä että siihen ei saa koodatuksi lisävarusteita.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]