209 vm.-87 Ristinivelen vaihto.
209 vm.-87 Ristinivelen vaihto.
Rupesi oireilemaan siähen malliin, että oli pakko ryömiä auton alle tsekkaamaan - ja avot: Onhan se etummainen ristinivel, joka on hetikohta siitä laatikon perässä kiitettävän väljä.
Mutta näinköhän oikein: Onko se heftaamalla kiinni?
Ilmeisesti turvallisinta avata hiomalla?
Mutta näinköhän oikein: Onko se heftaamalla kiinni?
Ilmeisesti turvallisinta avata hiomalla?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Mun piti myös käyttää tasapainotettavana. Melkein kannattaisi vaihtaa kaikki ristikot kerralla. Itellä on vielä juuri se ensimmäinen vaihtamatta, keskimmäinen meni ja takimmaisessakin oli rasvat ihan pikenä. Maksaa n. 20E kpl. Tasapainotus takapätkälle teki 75E.
Ristikon kiinnitystapoja on ilmeisesti monenlaisia, hain kiireissäni hajottamolta vm. -79 takapätkän, ristikot oli lukkorenkailla.
Auton alkuperäisessä (-84) oli taas prässätty.
Etummainen on siis vielä alkuperäinen ja prässäämällä kiinni, mitenkähän sellainen vaihdetaan?
Ristikon kiinnitystapoja on ilmeisesti monenlaisia, hain kiireissäni hajottamolta vm. -79 takapätkän, ristikot oli lukkorenkailla.
Auton alkuperäisessä (-84) oli taas prässätty.
Etummainen on siis vielä alkuperäinen ja prässäämällä kiinni, mitenkähän sellainen vaihdetaan?
Vähän hankala selittää, mutta ristikko on puristettu paikoilleen "tähdenmuotoisella" työkalulla, jolla on linkattu haarukan reikiä siten että ristikko pysyy paikoillaan.
Tämä tähdenmuotoinen työkalu on siis ollut vähän isompi kuin haarukan reikä.
Mun mielestä sitä ristikkoa (eli linkkauksia) ei saa pois kuin poraamalla, ja asentaa sitten uusi ristikko heftaamalla rikat päihin.
Heftauksessa kannattaa olla tarkkana, mulla on tuossa yksi kardaanin pätkä johon on jäänyt välystä, eli siis ristikon kupit on jääneet liian kauaksi toisistaan. Sellainen ei ole ikinä tasapainossa.
Noita lukkorenkaita asentaessa hirvitti vääntää ruuvipenkissä niin lujaan, että lukkorenkaat lonksahtivat paikoilleen. Saa siis olla tosi tiukka sovite.
Laitoin jo heti uusiin ristikoihin erikoislaakerirasvaa kuppeihin, jos ei pikeytyisi.
Jos niissä olisi rasvanipat, nehän olisi käytännössä ikuiset. Siis jos ne myös rasvataan.
Tämä tähdenmuotoinen työkalu on siis ollut vähän isompi kuin haarukan reikä.
Mun mielestä sitä ristikkoa (eli linkkauksia) ei saa pois kuin poraamalla, ja asentaa sitten uusi ristikko heftaamalla rikat päihin.
Heftauksessa kannattaa olla tarkkana, mulla on tuossa yksi kardaanin pätkä johon on jäänyt välystä, eli siis ristikon kupit on jääneet liian kauaksi toisistaan. Sellainen ei ole ikinä tasapainossa.
Noita lukkorenkaita asentaessa hirvitti vääntää ruuvipenkissä niin lujaan, että lukkorenkaat lonksahtivat paikoilleen. Saa siis olla tosi tiukka sovite.
Laitoin jo heti uusiin ristikoihin erikoislaakerirasvaa kuppeihin, jos ei pikeytyisi.
Jos niissä olisi rasvanipat, nehän olisi käytännössä ikuiset. Siis jos ne myös rasvataan.
Eilen vaihdettiin - velipoika oli ammattimiehenä mukana apuna, kun mulle ei oo hitsausvehkeitä. Eikä taitoakaan
Ihan pikkulentävällä avattii heftit, uus ristikko paikoilleen ruustukissa, uudet heftit ja voilá! Ei paha homma ynnä hyvin tuntuu pelaavan.
Seurattava tosin on, kun edellisestä oli kaka laakerikuppia hajonnut jo palasiksi ja se oli kolkuttanut alla tehden pahaa jälkeä.
Korvaketta emme "täytehitsanneet" tms. vaan luotamme siihen, että se kestää kupin varassa osalta matkaa.
http://members.surfeu.fi/isojussi/Ristinivel1.jpg
http://members.surfeu.fi/isojussi/Korvake1.jpg
Mutta seurata pitää....
Sinänsä kardaani ei oo paha ottaa pois tai panna takaisin. Ainoo hiukan pahempi pultii on etulaipan ylimmäksi jäävä, joka vaatii joko sen, että kardaania voisi pyörittää ta lyhyen tai starttimoottoriavaimen.
[/img]

Ihan pikkulentävällä avattii heftit, uus ristikko paikoilleen ruustukissa, uudet heftit ja voilá! Ei paha homma ynnä hyvin tuntuu pelaavan.
Seurattava tosin on, kun edellisestä oli kaka laakerikuppia hajonnut jo palasiksi ja se oli kolkuttanut alla tehden pahaa jälkeä.
Korvaketta emme "täytehitsanneet" tms. vaan luotamme siihen, että se kestää kupin varassa osalta matkaa.
http://members.surfeu.fi/isojussi/Ristinivel1.jpg
http://members.surfeu.fi/isojussi/Korvake1.jpg
Mutta seurata pitää....
Sinänsä kardaani ei oo paha ottaa pois tai panna takaisin. Ainoo hiukan pahempi pultii on etulaipan ylimmäksi jäävä, joka vaatii joko sen, että kardaania voisi pyörittää ta lyhyen tai starttimoottoriavaimen.
[/img]
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Onhan tuo aika pahasti hakannu jo, saa nähdä kestääkö..
Mulla tuli ristikko ulos asti haarukasta, keskimmäinen nivel ei edes juuri oireillut. Ihmettelin vain kilahdusta joka joskus liikkeelle lähtiessä kuului. Tyhjänä täristi hiukan 30-40 km/h nopeudessa.
Onneksi tipahti risteyksessä, eikä maantienopeuksissa. Ei tiedä mistä ois ittensä löytänyt, tai ainakin kontinpohjasta ois varmaan tullut läpi.
Mulla tuli ristikko ulos asti haarukasta, keskimmäinen nivel ei edes juuri oireillut. Ihmettelin vain kilahdusta joka joskus liikkeelle lähtiessä kuului. Tyhjänä täristi hiukan 30-40 km/h nopeudessa.
Onneksi tipahti risteyksessä, eikä maantienopeuksissa. Ei tiedä mistä ois ittensä löytänyt, tai ainakin kontinpohjasta ois varmaan tullut läpi.