209 vm.-87 Ristinivelen vaihto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

209 vm.-87 Ristinivelen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Rupesi oireilemaan siähen malliin, että oli pakko ryömiä auton alle tsekkaamaan - ja avot: Onhan se etummainen ristinivel, joka on hetikohta siitä laatikon perässä kiitettävän väljä.

Mutta näinköhän oikein: Onko se heftaamalla kiinni?

Ilmeisesti turvallisinta avata hiomalla?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Siinä on prikat hefteillä kiinni jotka lukitsevat nivelen ettei pääse pois, hiomalla ne pois saa ja merkitse kardaani kuinka päin se on alla ollut että tasapainotus ei muutu ja kannattaa tarkistaa muutkin nivelet ja keskilaakerin kunto.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Kiitos tiedoista / neuvoista.

Eihän se kai sovi sinne kuin yksiäpäin?

Tarkoitatko, ettei käänny ristikoista 180 astetta eri asentoon?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Niin kato että kartaani tulee alle samoin kun on ollut eli samaan kohtaan pooreissa eli jos eri kohdassa niin voi alkaa täryyttämään. Minä aikani tappelin meidän pakun kardaanin kanssa ja lopuksi vein koneistamolle tasapainotukseen.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Okei - ymmärrän. Enpäs tiennytkään, että se on niin tarkka. No eipä ole iso vaiva merkitä. Kiitos vielä - taisit säästää mut isolta vavalta.
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Mun piti myös käyttää tasapainotettavana. Melkein kannattaisi vaihtaa kaikki ristikot kerralla. Itellä on vielä juuri se ensimmäinen vaihtamatta, keskimmäinen meni ja takimmaisessakin oli rasvat ihan pikenä. Maksaa n. 20E kpl. Tasapainotus takapätkälle teki 75E.

Ristikon kiinnitystapoja on ilmeisesti monenlaisia, hain kiireissäni hajottamolta vm. -79 takapätkän, ristikot oli lukkorenkailla.
Auton alkuperäisessä (-84) oli taas prässätty.
Etummainen on siis vielä alkuperäinen ja prässäämällä kiinni, mitenkähän sellainen vaihdetaan?
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Veikkaan että prässätty vaihdetaan lämmittämällä eli ristikko pakkaseen ja kartaani kuumaksi. Meillä maksoi koko kartaaniaksilan tasapainotus hieman yli 200e,heftasivat lukkoprikat koneistamolla.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Vähän hankala selittää, mutta ristikko on puristettu paikoilleen "tähdenmuotoisella" työkalulla, jolla on linkattu haarukan reikiä siten että ristikko pysyy paikoillaan.

Tämä tähdenmuotoinen työkalu on siis ollut vähän isompi kuin haarukan reikä.
Mun mielestä sitä ristikkoa (eli linkkauksia) ei saa pois kuin poraamalla, ja asentaa sitten uusi ristikko heftaamalla rikat päihin.

Heftauksessa kannattaa olla tarkkana, mulla on tuossa yksi kardaanin pätkä johon on jäänyt välystä, eli siis ristikon kupit on jääneet liian kauaksi toisistaan. Sellainen ei ole ikinä tasapainossa.

Noita lukkorenkaita asentaessa hirvitti vääntää ruuvipenkissä niin lujaan, että lukkorenkaat lonksahtivat paikoilleen. Saa siis olla tosi tiukka sovite.
Laitoin jo heti uusiin ristikoihin erikoislaakerirasvaa kuppeihin, jos ei pikeytyisi.
Jos niissä olisi rasvanipat, nehän olisi käytännössä ikuiset. Siis jos ne myös rasvataan.
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Eilen vaihdettiin - velipoika oli ammattimiehenä mukana apuna, kun mulle ei oo hitsausvehkeitä. Eikä taitoakaan :)

Ihan pikkulentävällä avattii heftit, uus ristikko paikoilleen ruustukissa, uudet heftit ja voilá! Ei paha homma ynnä hyvin tuntuu pelaavan.

Seurattava tosin on, kun edellisestä oli kaka laakerikuppia hajonnut jo palasiksi ja se oli kolkuttanut alla tehden pahaa jälkeä.

Korvaketta emme "täytehitsanneet" tms. vaan luotamme siihen, että se kestää kupin varassa osalta matkaa.

http://members.surfeu.fi/isojussi/Ristinivel1.jpg

http://members.surfeu.fi/isojussi/Korvake1.jpg

Mutta seurata pitää....

Sinänsä kardaani ei oo paha ottaa pois tai panna takaisin. Ainoo hiukan pahempi pultii on etulaipan ylimmäksi jäävä, joka vaatii joko sen, että kardaania voisi pyörittää ta lyhyen tai starttimoottoriavaimen.
[/img]
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Onhan tuo aika pahasti hakannu jo, saa nähdä kestääkö..

Mulla tuli ristikko ulos asti haarukasta, keskimmäinen nivel ei edes juuri oireillut. Ihmettelin vain kilahdusta joka joskus liikkeelle lähtiessä kuului. Tyhjänä täristi hiukan 30-40 km/h nopeudessa.

Onneksi tipahti risteyksessä, eikä maantienopeuksissa. Ei tiedä mistä ois ittensä löytänyt, tai ainakin kontinpohjasta ois varmaan tullut läpi.
Vastaa Viestiin