200D -124- -94 nakuttaa käynnistäessä
200D -124- -94 nakuttaa käynnistäessä
Mersuni nakuttaa käynnistäessä muutaman sekunnin ja lakkaa
viimeistään kun polkaisen kaasua. Mistähän mahtaa johtua?
viimeistään kun polkaisen kaasua. Mistähän mahtaa johtua?
käynnistyksen yhteydessä
Ääni kuuluu käynnistyksen yhteydessä. Muistelisin kuitenkin, että
jossain vaiheessa ääntä kuului myös muulloin tyhjäkäynnillä.
jossain vaiheessa ääntä kuului myös muulloin tyhjäkäynnillä.
Orastavaa suutinvikaa tai hydraulisen venttiilinnostajan vikaa epäilen minäkin. Omaan farkkuun ilmaantui vastikään samanlainen sivuääni. Aiemmin se hävisi aina koneen lämmittyä, mutta nyt kuuluu aina tyhjäkäynnillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Huomasin, että roklotus kuuluu käynnistäessä kunnes öljynpane nousee. Tähän menee startista ehkä kolme sekuntia, jona aikana tuo ääni kuuluu. Vaikuttaa lisäksi siltä että ääni vaimeni, kun vaihdoin öljyt. Edelleen kuitenkin kuuluu sellainen roklotus kun käynnistää. Tuskimpa/toivottavasti ei ole haitaksi.
bensamersussa naputteli nostimet kahden viikon kaupunkiköröttelyn jälkeen,mutta noin 300 km matkaajon jälkeen ne hiljeni pariksi viikoksi,kunnes taas köröttely vaati veronsa ja naputus alkoi eli koneelle pitää antaa välissä hanaatiheman kirjoitti:Huomasin, että roklotus kuuluu käynnistäessä kunnes öljynpane nousee. Tähän menee startista ehkä kolme sekuntia, jona aikana tuo ääni kuuluu. Vaikuttaa lisäksi siltä että ääni vaimeni, kun vaihdoin öljyt. Edelleen kuitenkin kuuluu sellainen roklotus kun käynnistää. Tuskimpa/toivottavasti ei ole haitaksi.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Nostimet
Miulla on käynyt samanlainen säksätys kuulumaan W124 300D:ssä. Mie itse aattelin, että ne ois just ne nostajat, jotka olisivat tiensä päässä.
Yhdessä vaiheessa huomasin, että jäähdytysnestettä oli hävinnyt litran verran, ja kun lisäsin vettä, kalkatus hävisi taas joksikin aikaa.
Jotenkin tuntuu kummalta, että välillä kalkatus kuuluu tyhjäkäynnillä ja häipyy, kun öljynpaine nousee, välillä se alkaa *naps* ja loppuu *naps*, ilman mitään syytä. Välillä säksätys häipyy sadoiksi kilometreiksi tiehensä.
Joku ehti jo poissulkemaan ne venttiilinnostimet, mutta onko muilla ehdotuksia?
Miten tuo "orastava suutinvika" tekisi säksättävän nostinvian kaltaisen äänen?
Yhdessä vaiheessa huomasin, että jäähdytysnestettä oli hävinnyt litran verran, ja kun lisäsin vettä, kalkatus hävisi taas joksikin aikaa.
Jotenkin tuntuu kummalta, että välillä kalkatus kuuluu tyhjäkäynnillä ja häipyy, kun öljynpaine nousee, välillä se alkaa *naps* ja loppuu *naps*, ilman mitään syytä. Välillä säksätys häipyy sadoiksi kilometreiksi tiehensä.
Joku ehti jo poissulkemaan ne venttiilinnostimet, mutta onko muilla ehdotuksia?
Miten tuo "orastava suutinvika" tekisi säksättävän nostinvian kaltaisen äänen?
Kilkuti Kalkuti
Tuossa eteenpäin viestejä luettuani, saattaapi olla kyse kannentiivisteen vuodosta. Varsinkin kun tuota mehuakin tuli jo lisättyä. Juuri tuossa viikonloppuna peräkärriä vetäessä ihmettelinkin, miten lämmöt vähän tuntui seilaavan.
*murisee*
*murisee*

Joo, nyt roklotusta on alkanut kuuluun kokoajan eli aina kun moottori käy tyhjäkäynnillä. Kun kaasua painaa, ääni häviää. Lisäksi pakosarjan alla näyttää olevan öljyä. Soitin korjaajalle, joka epäili kannentiivistettä. Vaihdatin öljyt melko vasta ja huomasin, että laittoivat puoli litraa liikaa (lukivat muka jostain kirjasta). Täytyy imaista vähän pois ja laittaa sitä stp:tä.
Mitähän tiivisteen vaihto maksaa?
Mitähän tiivisteen vaihto maksaa?
Minun Mersussa oli samalainen vika, eli napsutus kuului kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa ja vaimeampana pitkän kovan ajon jälkeen vaikkapa liikennevaloihin pysähdyttäessä, kun kone kävi tyhjäkäynnillä.
Vika korjaantui, kun vaihdoin nostajat. Nostajan sisällä oleva kuulaventiili alkaa ajan saatossa vuotamaan ja öljyt valuu siitä koneen sammuttamisen jälkeen vaikkapa yön aikan pois ja aamulla käynnistyksen yhteydessä nokka-akseli painaa nostimen "kasaan" ja seuraavalla painalluksella se välys napsauttaa. Jonkun ajan päästä nostin täyttyy ja napse lakkaa.
Vika korjaantui, kun vaihdoin nostajat. Nostajan sisällä oleva kuulaventiili alkaa ajan saatossa vuotamaan ja öljyt valuu siitä koneen sammuttamisen jälkeen vaikkapa yön aikan pois ja aamulla käynnistyksen yhteydessä nokka-akseli painaa nostimen "kasaan" ja seuraavalla painalluksella se välys napsauttaa. Jonkun ajan päästä nostin täyttyy ja napse lakkaa.
Joskus itsekkin ihmettelin moottorin ylimääräisiä ääniä ja olin jo orjentoitunut isompaan remppaan. No kerran taas ihmettelin ja kuuntelin ja tuli koitelleeksi hihnakiristäjän iskaria. No uusi tilalle ja ylimääräiset äänet katosi. Sen kunto kannattaa varmistaa ennen isomman rempan aloittamista. Vaikka hihna kokonaan pois hetkeksi ja kokeilu lakkasiko ylimääräiset äänet tai vänkäämällä iskaria auton käydessä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 200D -124- -94 nakuttaa käynnistäessä
Sanoisin, hivenen venttiilin istukassa kulumaa, eli venttiili syvemmällä sylinterinkannessa, mitä toleanssi antaa myöten. Aiheuttaa sen, ettei hydraulisäätäjä toimi ihan niinkuin pitäisi. Kansi irti ja lähimpään ammattitaitoiseen koneistamoon = kone kehrää kuin kissa. Meinaan jos haluaa, ettei moottorista kuulu tilapäistä naksutusta. Muutes kait voi ajella muina miehinä, motti ei pitäisi pieneen naksutuseen hajota. Venttiilien toleranssit on jotain sadasosa tai tuhannesosamillien luokkaa, ja hydraulisäätimet on tehty sen mukaan, eli pienestä on kiinni.tiheman kirjoitti:Mersuni nakuttaa käynnistäessä muutaman sekunnin ja lakkaa
viimeistään kun polkaisen kaasua. Mistähän mahtaa johtua?
Kävin eilen imaisuttamassa öljyä pois, kun olivat liikaa laittaneet. Korjaaja kuunteli moottoria ja väitti että ääni ei kuulu koneesta, vaan vähän oikealta sivusta. Totta, niin se kuuluu, ikäänkuin sivusta minunkin mielestä. Meinasi, että vika voikin olla alipainepumpussa tms. Sanoi, että moottorista kuuluva ääni yltyy niin mahdottomaksi, että sitä ei kukaan kuuntele. Tämä mies ei kyllä mikään mersuasiantuntija ollut, mutta väitti sen verran moottoreista kuitenkin tietävän.
Laitoin kuitenkin stp:t pönttöön ja ääni vaimeni ja lakkasi kokonaan eli nytpä ei juuri mitään kuuluu. Ehkä käynnistyksessä vielä hetken pientä ääntä (+täristystä).
Stp:n lisäyksen perusteella vaikuttaa, että vika on sittenkin koneessa. Ehkä kannentiiviste vaihdettava ennen pitkää... ?
Laitoin kuitenkin stp:t pönttöön ja ääni vaimeni ja lakkasi kokonaan eli nytpä ei juuri mitään kuuluu. Ehkä käynnistyksessä vielä hetken pientä ääntä (+täristystä).
Stp:n lisäyksen perusteella vaikuttaa, että vika on sittenkin koneessa. Ehkä kannentiiviste vaihdettava ennen pitkää... ?
Jos se STP auttoi, ni sillon se kuulostaa siltä nostajavaivalta. STP kun voipi tiivistää sitä kuulaventtiilisysteemiä siellä hydraulinostajan sisässä. Älä mene ottamaan kantta pois, ellei koneella ole ajettu todella paljon. Kansihommaan menee äkkiä se toimintatonni, vaikka itte purkais ja kasais. Kaverilla kohta 600 tuhatta ajettu yksilä ja kansi edelleen tehtaan jäljiltä. Nostajat siitäkin vaihdettu napseen takia.
Niissä hydraulisäätäjissä on paljon pelivaraa siinä puristus-suunnassa. Sen kun puristaa sormilla kasaan, ni puhutaan milleistä.
Seuraile nyt ekaksi sitä napsetta, että tuleeko uudestaan. Sitten ota hihna pois ja kuuntele käyntiä; sillon kuulet tai näet mahdolliset hihnan kiristysrullan, iskarin, laturin ja ohjaustehostimen pumpun vaivat. Alipainepumpunkin voi ottaa pois ja kuunnella koneen ääntä se reikä avoimena siinä koneen keulilla.
Jos ääni edelleen, ni minä vaihtasin ne hydraulisäätäjät ja vasta viimesenä hommana ottaisin kannen irti.
Niissä hydraulisäätäjissä on paljon pelivaraa siinä puristus-suunnassa. Sen kun puristaa sormilla kasaan, ni puhutaan milleistä.
Seuraile nyt ekaksi sitä napsetta, että tuleeko uudestaan. Sitten ota hihna pois ja kuuntele käyntiä; sillon kuulet tai näet mahdolliset hihnan kiristysrullan, iskarin, laturin ja ohjaustehostimen pumpun vaivat. Alipainepumpunkin voi ottaa pois ja kuunnella koneen ääntä se reikä avoimena siinä koneen keulilla.
Jos ääni edelleen, ni minä vaihtasin ne hydraulisäätäjät ja vasta viimesenä hommana ottaisin kannen irti.
W124 Naksutus/raksutus/säksätys
Aiemmin ihmettelin tuota, että nokka kolistelee kierrosluvun mukaan, välillä enemmän, välillä vähemmän. Epäilin ensimmäisenä venttiilinnostimia, ne kun usein tämänikäisessä (-91) autossa alkaa hyvinkin jo kolisemaan.
Harhateille kuitenkin johti laskenut jäähdytysnesteen taso. Ehdin jo ajattelemaan, että kansi on halki tai kannen tiiviste entinen. Tätä oltiin veikkailtu toisaalla samanikäisien autojen kohdalla.
Jäähdytysnesteen häviämisen paljasti kuitenkin parkkipaikka, jonne jäi aina pieni lammikko: Ylävesiletkun kiristin oli rikki/löysällä.
Kaikeksi onneksi, kyse raksuttamisessa kuitenkin oli juurikin nostajien jumittumisesta. Vaihdatin nokkaketjun, kiristimet ja nostimet, ja kolistelu hävisi tyystin. Hyvähyvä!
Asentaja tosin painokkaasti muisti sanoa, että täyssynteettisiä öljyjä pitäisi käyttää. Monihan sen jo tietääkin, ettei tämänikäisessä, 300tkm ajetussa autossa (W124) nostimia tarvisi vielä vaihtaa. Mitä lie Marinolia Gynther silloin 90-luvulla on kaatanutkaan koneeseen..
Ja eihän noista kilometreistä aina varmasti tiedä, vaikka kuinka auto olisi ollut 74-v papalle rekisteröitynä viimeiset 38 vuotta... 
Anyway, nyt toimii ja ajokortista täytynee pitää yhä tiukemmin kiinni ettei sheriffit vie..
Harhateille kuitenkin johti laskenut jäähdytysnesteen taso. Ehdin jo ajattelemaan, että kansi on halki tai kannen tiiviste entinen. Tätä oltiin veikkailtu toisaalla samanikäisien autojen kohdalla.
Jäähdytysnesteen häviämisen paljasti kuitenkin parkkipaikka, jonne jäi aina pieni lammikko: Ylävesiletkun kiristin oli rikki/löysällä.
Kaikeksi onneksi, kyse raksuttamisessa kuitenkin oli juurikin nostajien jumittumisesta. Vaihdatin nokkaketjun, kiristimet ja nostimet, ja kolistelu hävisi tyystin. Hyvähyvä!
Asentaja tosin painokkaasti muisti sanoa, että täyssynteettisiä öljyjä pitäisi käyttää. Monihan sen jo tietääkin, ettei tämänikäisessä, 300tkm ajetussa autossa (W124) nostimia tarvisi vielä vaihtaa. Mitä lie Marinolia Gynther silloin 90-luvulla on kaatanutkaan koneeseen..


Anyway, nyt toimii ja ajokortista täytynee pitää yhä tiukemmin kiinni ettei sheriffit vie..
