Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?

Viesti Kirjoittaja BrFC »

Kun tuo kompressori on sen verta tuntematon mötikkä niin ammattilaisilta kommenttia että tarviiko tuota erikseen huoltaa? Jotain laakereiden öljyämistä ym. ym. eli kuuluko se edes MB -huolto ohjelmaan?
No hihna tietenkin kannattaa vaihtaa mutta muuta....kiitoksia vastauksista...
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994




-Pääsis jo kalaan-
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

:D sorry
Viimeksi muokannut vito500tkm, Ke 09.08.2006 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?

Viesti Kirjoittaja BrFC »

vito500tkm kirjoitti:Kompuraan/järjestelmään öljyt vaihdetaan kylmäaineen tyhjennys/täytön yhteydessä. Samalla laitetaan väriaine joka auttaa vuodon etsinnässä.
Yleensä ei kuulu varsinaiseen huoltoaohjelmaan.
Mersun huolto ohjelmasta ei minulla tarkkaa tietoa mutta näin yleensä.
Ettet nyt puhuisi ilmastoinnin kompurasta...tarkoitin tuota remmiahdinta joka tuossa omassa C230K:ssa on nokanalla...
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994




-Pääsis jo kalaan-
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

Kyllä se kompura taitaa olla hyvin pitkälti kerta käyttö kamaa, Eikä sitä pysty juuri huoltamaan. Kompuran elinikää voi kyllä pidentää huolehtimalla, että kompurassa on aina riittävästi öljyä ettei pääse pyörimään kuiviltaan.

CLK:hon tuli tässä taannoin vaihdettua uudet öljyt remmiahtimeen. Otin ilmanputsari kotelon pois, että sain avattua kompuran öljy ruuvin. sitten pienellä ruiskulla imin vanhan ja kelvottoman näköisen kuran sieltä pois ja laitoin tuoretta ATF öljyä tilalle. Kompuran öljytilavuus oli muistaakseni 2 desiä, tosin imin sieltä vain desin ulos, eli kompurasta oli ajan saatossa haihtunut öljyä desin verran.

Niin autollani on ajettu 120000 tonnia. Meinaan vaan, että jos kompuraan ei ole kiinnitetty koskaan mitään huomiota, niin paljonkohan mersuissa joilla on ajettu tuplasti pidempään on kompurassa öljyä :?: ...Vastaan itse, ei välttämättä yhtään :!:
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kompuroihin voi vaihtaa myös laakereita. Jyväskylässä ainakin Hiomo Kantanen vaihtoi yhteen kompuraan laakerit joku vuosi sitten.

Tuskimpa noita kovin moni osaa tai ymmärtää huoltaa ennen särkymistä. Kuuluukohan huolto-ohjelmaan kompuran öljynvaihto?
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

No veikkaan että ei ainakaan jyväskylän Auto-bestillä ymmärretä tämmöisistä huolloista yhtään mitään, mutta meikäläisen huolto- ohjelmaan tämä kuului ja se kannatti ehdottomasti tehdä. :D
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja BrFC »

pommac kirjoitti:Kyllä se kompura taitaa olla hyvin pitkälti kerta käyttö kamaa, Eikä sitä pysty juuri huoltamaan. Kompuran elinikää voi kyllä pidentää huolehtimalla, että kompurassa on aina riittävästi öljyä ettei pääse pyörimään kuiviltaan.

CLK:hon tuli tässä taannoin vaihdettua uudet öljyt remmiahtimeen. Otin ilmanputsari kotelon pois, että sain avattua kompuran öljy ruuvin. sitten pienellä ruiskulla imin vanhan ja kelvottoman näköisen kuran sieltä pois ja laitoin tuoretta ATF öljyä tilalle. Kompuran öljytilavuus oli muistaakseni 2 desiä, tosin imin sieltä vain desin ulos, eli kompurasta oli ajan saatossa haihtunut öljyä desin verran.

Niin autollani on ajettu 120000 tonnia. Meinaan vaan, että jos kompuraan ei ole kiinnitetty koskaan mitään huomiota, niin paljonkohan mersuissa joilla on ajettu tuplasti pidempään on kompurassa öljyä :?: ...Vastaan itse, ei välttämättä yhtään :!:
Jep just tota tarkoitin. Oma ahdin toimii vielä moitteettomasti ja tuli huoli että mitäs sille vois tehdä että se pysyykin ehjänä...osaakohan tuon öljynvaihdon tehdä tavallinen kansalainen vai pitääkö olla vehon äijät tekemässä?
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994




-Pääsis jo kalaan-
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

No enpä ole vehon äijä minäkään.

Otat vain sen ilmanputsarikotelon kokonaan pois, ja sitten jo näetkin sen muistaakseni 13 millisen pultin siinä kompuran etu puolella, hihnapyörän lähettyvillä (eroittuu muista pulteista selvästi)

Välttämätön työkalu tässä hommassa on Injektioruisku (jos ei ruiskua satu olemaan, niin sen saa vaikka apteekista jos kehtaa mennä kysymään :D ) johon on liitetty pieni pätkä jotakin sopivaa letkua että saa imettyä vanhan öljyn pois. Täyttö onnistuu pienellä suppilolla.

Niin meinasi unohtua että se täyttöpulttihan ei ole kompuran korkeimmassa kohdassa, vaan noin puolessa välissä, joten ylitäytön mahdollisuutta ei ole, edellyttäen että auto on suorassa.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
aapela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 02.06.2007 18:46
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja aapela »

Ajattelinpa minäkin vaihtaa öljyt kompressoriin. Marssin tomerana Oulun Veholle öjyä ostamaan ,mutta siellä varaosamyyjä "30 vuoden kokemuksella" yhdessä kolmen asentajan kanssa väittivät voitelun tapahtuvan moottoriöljyllä ihan kuten turboissakin. :shock: Eli mitä tämä öljy on ja mistä sita saa jos ei merkkiliikkeestä? Vai oonko nyt käsittänyt jotain pahasti väärin?
MB CLK 230k autom -97
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Edit.
Viimeksi muokannut Roas, Ma 02.02.2009 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w210 E300 TD
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

ATF öljy ei sovellu kompuran voiteluun :roll:
Ainakin Fordin varaosatiskiltä saa Eatonin öljyä :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Itse olisin kanssa kuullut että on huoltovapaa tai huolloton koko remmiahdin. Ja tuo kyllä voi pitää paikkaansa, että voitelee moottoriöljyllä, koska itseltä lähtee koneen päältä vasemmalta puolelta isosta mustasta mötikästä letku ilmansuodatin laatikkoon niin, että tulee filtterin päälle ja siitä imisi kompressori öljyä. Ainakin välillä huomaa että on suodattimessa öljyä kohdassa, mihinkä letku tulee, kun avaa ilmansuodatin laatikon. Ja luulisi että olisivat tehneet poisto reiän kompressorin pohjaan, jos olisi tarkoitus öljyt tuohon joskus vaihtaa.
Viimeksi muokannut Macex, La 31.01.2009 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Olisko se kuitenkin moottorin huohotin joka siihen putsariin tulee :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Mikko K kirjoitti:Olisko se kuitenkin moottorin huohotin joka siihen putsariin tulee :roll:
voisin tuota epäillä nyt kun otit asian tapetille. Aina oppii uutta.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Siellä mersun kompressorissa on omat öljynsä aivan varmasti. Moottoriöljy ei kierrä mitään kautta tuonne. Kerran on tuommoinen c230 kompressori tullut vaihdettua, eikä sinne mene mitään öljyputkia. Muistaakseni siinä on proput, joista öljynpinnan voi katsoa.
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jpvir »

fordin varaosatiskiltä gm supercharger oil 1#12345982 oli muistaakseni vähän alle parikymppiä pottu (118 ml) veholtakin saa eatonin omaa öljyä kolmekymppiä pullo mut oon hävittänyt varaosanumeron :wink: jenkki foorumeilla suositeltu öljyn vaihtoväli eaton m62:ssa 50 000 mailia. itse ostin juuri uuden ahtimen ja meinaan tarkastaa öljyn määrän vähintään 20 000km:n välein ja vaihtaa kokonaan 50-60 000km:n välein. veho ei edes tarkasta ahtimen öljyjä eikä suostu öljyä myymään ennen kuin läväytät osanumeron myyjän silmien eteen. se on niille hyvä rahanlähde kun ei huolleta vaan vaihdetaan uusi ahdin. veholla pelkässä ahtimessakin nousi vartissa hinta 1780€:sta 3200 euroon :shock: . yksityisen korjaamon kautta uusi ahdin 1950€ + vaihto 120€ :wink:. uudemmissa kompuroissa joissa on pienempi ahdin öljyjä ei voi vaihtaa tai lisätä :roll:
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Näyttää siltä, että lähes kaikkea voi ja kannattaa ainakin aikojen ja kilometrien kuluttua huoltaa. Tietääkö kukaan, missä ammattilainen voisi ilmastoinnin kompressoria huoltaa ainakin öljyn vaihdolla. Mieluimmin Lahti - Hämeenlinna - Tampere seudulla.
w210 E300 TD
Vastaa Viestiin