Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?
Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?
Kun tuo kompressori on sen verta tuntematon mötikkä niin ammattilaisilta kommenttia että tarviiko tuota erikseen huoltaa? Jotain laakereiden öljyämistä ym. ym. eli kuuluko se edes MB -huolto ohjelmaan?
No hihna tietenkin kannattaa vaihtaa mutta muuta....kiitoksia vastauksista...
No hihna tietenkin kannattaa vaihtaa mutta muuta....kiitoksia vastauksista...
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994
-Pääsis jo kalaan-
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994
-Pääsis jo kalaan-
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?

Viimeksi muokannut vito500tkm, Ke 09.08.2006 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kompuran huolto? Vai tarviiko sitä?
Ettet nyt puhuisi ilmastoinnin kompurasta...tarkoitin tuota remmiahdinta joka tuossa omassa C230K:ssa on nokanalla...vito500tkm kirjoitti:Kompuraan/järjestelmään öljyt vaihdetaan kylmäaineen tyhjennys/täytön yhteydessä. Samalla laitetaan väriaine joka auttaa vuodon etsinnässä.
Yleensä ei kuulu varsinaiseen huoltoaohjelmaan.
Mersun huolto ohjelmasta ei minulla tarkkaa tietoa mutta näin yleensä.
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994
-Pääsis jo kalaan-
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994
-Pääsis jo kalaan-
Kyllä se kompura taitaa olla hyvin pitkälti kerta käyttö kamaa, Eikä sitä pysty juuri huoltamaan. Kompuran elinikää voi kyllä pidentää huolehtimalla, että kompurassa on aina riittävästi öljyä ettei pääse pyörimään kuiviltaan.
CLK:hon tuli tässä taannoin vaihdettua uudet öljyt remmiahtimeen. Otin ilmanputsari kotelon pois, että sain avattua kompuran öljy ruuvin. sitten pienellä ruiskulla imin vanhan ja kelvottoman näköisen kuran sieltä pois ja laitoin tuoretta ATF öljyä tilalle. Kompuran öljytilavuus oli muistaakseni 2 desiä, tosin imin sieltä vain desin ulos, eli kompurasta oli ajan saatossa haihtunut öljyä desin verran.
Niin autollani on ajettu 120000 tonnia. Meinaan vaan, että jos kompuraan ei ole kiinnitetty koskaan mitään huomiota, niin paljonkohan mersuissa joilla on ajettu tuplasti pidempään on kompurassa öljyä
...Vastaan itse, ei välttämättä yhtään 
CLK:hon tuli tässä taannoin vaihdettua uudet öljyt remmiahtimeen. Otin ilmanputsari kotelon pois, että sain avattua kompuran öljy ruuvin. sitten pienellä ruiskulla imin vanhan ja kelvottoman näköisen kuran sieltä pois ja laitoin tuoretta ATF öljyä tilalle. Kompuran öljytilavuus oli muistaakseni 2 desiä, tosin imin sieltä vain desin ulos, eli kompurasta oli ajan saatossa haihtunut öljyä desin verran.
Niin autollani on ajettu 120000 tonnia. Meinaan vaan, että jos kompuraan ei ole kiinnitetty koskaan mitään huomiota, niin paljonkohan mersuissa joilla on ajettu tuplasti pidempään on kompurassa öljyä


Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
No veikkaan että ei ainakaan jyväskylän Auto-bestillä ymmärretä tämmöisistä huolloista yhtään mitään, mutta meikäläisen huolto- ohjelmaan tämä kuului ja se kannatti ehdottomasti tehdä. 

Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Jep just tota tarkoitin. Oma ahdin toimii vielä moitteettomasti ja tuli huoli että mitäs sille vois tehdä että se pysyykin ehjänä...osaakohan tuon öljynvaihdon tehdä tavallinen kansalainen vai pitääkö olla vehon äijät tekemässä?pommac kirjoitti:Kyllä se kompura taitaa olla hyvin pitkälti kerta käyttö kamaa, Eikä sitä pysty juuri huoltamaan. Kompuran elinikää voi kyllä pidentää huolehtimalla, että kompurassa on aina riittävästi öljyä ettei pääse pyörimään kuiviltaan.
CLK:hon tuli tässä taannoin vaihdettua uudet öljyt remmiahtimeen. Otin ilmanputsari kotelon pois, että sain avattua kompuran öljy ruuvin. sitten pienellä ruiskulla imin vanhan ja kelvottoman näköisen kuran sieltä pois ja laitoin tuoretta ATF öljyä tilalle. Kompuran öljytilavuus oli muistaakseni 2 desiä, tosin imin sieltä vain desin ulos, eli kompurasta oli ajan saatossa haihtunut öljyä desin verran.
Niin autollani on ajettu 120000 tonnia. Meinaan vaan, että jos kompuraan ei ole kiinnitetty koskaan mitään huomiota, niin paljonkohan mersuissa joilla on ajettu tuplasti pidempään on kompurassa öljyä...Vastaan itse, ei välttämättä yhtään
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994
-Pääsis jo kalaan-
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994
-Pääsis jo kalaan-
No enpä ole vehon äijä minäkään.
Otat vain sen ilmanputsarikotelon kokonaan pois, ja sitten jo näetkin sen muistaakseni 13 millisen pultin siinä kompuran etu puolella, hihnapyörän lähettyvillä (eroittuu muista pulteista selvästi)
Välttämätön työkalu tässä hommassa on Injektioruisku (jos ei ruiskua satu olemaan, niin sen saa vaikka apteekista jos kehtaa mennä kysymään
) johon on liitetty pieni pätkä jotakin sopivaa letkua että saa imettyä vanhan öljyn pois. Täyttö onnistuu pienellä suppilolla.
Niin meinasi unohtua että se täyttöpulttihan ei ole kompuran korkeimmassa kohdassa, vaan noin puolessa välissä, joten ylitäytön mahdollisuutta ei ole, edellyttäen että auto on suorassa.
Otat vain sen ilmanputsarikotelon kokonaan pois, ja sitten jo näetkin sen muistaakseni 13 millisen pultin siinä kompuran etu puolella, hihnapyörän lähettyvillä (eroittuu muista pulteista selvästi)
Välttämätön työkalu tässä hommassa on Injektioruisku (jos ei ruiskua satu olemaan, niin sen saa vaikka apteekista jos kehtaa mennä kysymään

Niin meinasi unohtua että se täyttöpulttihan ei ole kompuran korkeimmassa kohdassa, vaan noin puolessa välissä, joten ylitäytön mahdollisuutta ei ole, edellyttäen että auto on suorassa.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Ajattelinpa minäkin vaihtaa öljyt kompressoriin. Marssin tomerana Oulun Veholle öjyä ostamaan ,mutta siellä varaosamyyjä "30 vuoden kokemuksella" yhdessä kolmen asentajan kanssa väittivät voitelun tapahtuvan moottoriöljyllä ihan kuten turboissakin.
Eli mitä tämä öljy on ja mistä sita saa jos ei merkkiliikkeestä? Vai oonko nyt käsittänyt jotain pahasti väärin?

MB CLK 230k autom -97
Itse olisin kanssa kuullut että on huoltovapaa tai huolloton koko remmiahdin. Ja tuo kyllä voi pitää paikkaansa, että voitelee moottoriöljyllä, koska itseltä lähtee koneen päältä vasemmalta puolelta isosta mustasta mötikästä letku ilmansuodatin laatikkoon niin, että tulee filtterin päälle ja siitä imisi kompressori öljyä. Ainakin välillä huomaa että on suodattimessa öljyä kohdassa, mihinkä letku tulee, kun avaa ilmansuodatin laatikon. Ja luulisi että olisivat tehneet poisto reiän kompressorin pohjaan, jos olisi tarkoitus öljyt tuohon joskus vaihtaa.
Viimeksi muokannut Macex, La 31.01.2009 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
fordin varaosatiskiltä gm supercharger oil 1#12345982 oli muistaakseni vähän alle parikymppiä pottu (118 ml) veholtakin saa eatonin omaa öljyä kolmekymppiä pullo mut oon hävittänyt varaosanumeron
jenkki foorumeilla suositeltu öljyn vaihtoväli eaton m62:ssa 50 000 mailia. itse ostin juuri uuden ahtimen ja meinaan tarkastaa öljyn määrän vähintään 20 000km:n välein ja vaihtaa kokonaan 50-60 000km:n välein. veho ei edes tarkasta ahtimen öljyjä eikä suostu öljyä myymään ennen kuin läväytät osanumeron myyjän silmien eteen. se on niille hyvä rahanlähde kun ei huolleta vaan vaihdetaan uusi ahdin. veholla pelkässä ahtimessakin nousi vartissa hinta 1780€:sta 3200 euroon
. yksityisen korjaamon kautta uusi ahdin 1950€ + vaihto 120€
. uudemmissa kompuroissa joissa on pienempi ahdin öljyjä ei voi vaihtaa tai lisätä 




C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"