Elikä nostajat ja varrenkumit pitäs vaihtaa avatarissa olevaan autoon. Millähän ne jouset saa fiksuiten puristettua läjään jotta saa ne lukitus nippelit pois jousen tieltä?
Ja noin muuten onko hommassa jotain ihmeellistä verrattuna esim. jonkun Toijota Korollan venttiilikoneisto remonttiin verrattuna?
Olisin kiitollinen jos joku M103/102:seen remontin itse tehnyt vois heittää vinkkiä erityisesti jousien puristelusta.
Kiitos!
Löytyykö vinkkejä M103 venttiilinvarren kumien vaihtoon?
Löytyykö vinkkejä M103 venttiilinvarren kumien vaihtoon?
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
rempparemppaa
Meinaatko ottaa kannen irti ? Hain moponetistä venttiilipuristimen mutta se ei oikein sopinut M103:sen kanteen joten tein ruuvipuristimesta ja putkenpätkästä puristimen jolla sai jouset pois.
Jos meinaat vaihtaa kumit kannen ollessa paikalla, voi samaan hommaan tehdä jonkinlaisen vääntökahvan joka menee nokka-akselin alle. Vääntökahvasta kun painaa niin jousi menee kasaan.
Jos meinaat vaihtaa kumit kannen ollessa paikalla, voi samaan hommaan tehdä jonkinlaisen vääntökahvan joka menee nokka-akselin alle. Vääntökahvasta kun painaa niin jousi menee kasaan.
Ex monta W-kirjainta.
En irroita kantta.
Niin, viisainta lienee tosiaan tehdä itse sellanen vipusysteemi jolla saa jouset kasaan. Ajattelin tehdä vanhasta tulpasta paineilma sovittimen pyttyyn. Mahtaakohan ne venttiilit pysyä 100 varmasti paikoillaan etteivät putoa pyttyyn?
Pitäs varmaan saada mäntä pysymään yläasennossa ettäivät venttiilit putoa mukiin asti jos sattuu joku hama?
Yks mökkiläinen vaihtoo fiattiinsa venttiilin kumeja ja kun kompuraa ei ollu, se työnsi pyttyn täyteen narua tulpanreiästä ettei venat putoa...heh!
Niin, viisainta lienee tosiaan tehdä itse sellanen vipusysteemi jolla saa jouset kasaan. Ajattelin tehdä vanhasta tulpasta paineilma sovittimen pyttyyn. Mahtaakohan ne venttiilit pysyä 100 varmasti paikoillaan etteivät putoa pyttyyn?
Pitäs varmaan saada mäntä pysymään yläasennossa ettäivät venttiilit putoa mukiin asti jos sattuu joku hama?
Yks mökkiläinen vaihtoo fiattiinsa venttiilin kumeja ja kun kompuraa ei ollu, se työnsi pyttyn täyteen narua tulpanreiästä ettei venat putoa...heh!
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Biltemasta löytyy valmiina tulpanreikään kierrettävä paineilmaliitin...
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Tämä on muuten ns. "vanha konsti" joka esitellään jo 60-luvun moottoritöiden oppikirjoissa.JYYRÄ kirjoitti:En irroita kantta.
Niin, viisainta lienee tosiaan tehdä itse sellanen vipusysteemi jolla saa jouset kasaan. Ajattelin tehdä vanhasta tulpasta paineilma sovittimen pyttyyn. Mahtaakohan ne venttiilit pysyä 100 varmasti paikoillaan etteivät putoa pyttyyn?
Pitäs varmaan saada mäntä pysymään yläasennossa ettäivät venttiilit putoa mukiin asti jos sattuu joku hama?
Yks mökkiläinen vaihtoo fiattiinsa venttiilin kumeja ja kun kompuraa ei ollu, se työnsi pyttyn täyteen narua tulpanreiästä ettei venat putoa...heh!

Kyllä venttiilin pitäisi pysyä ylhäällä jollain 8-9 barin paineella. Ja tosiaan kuten jo tulikin todettua niin tuo paineilmasovitin on yksi bilteeman työkalu joka voi olla oikeesti käyttökelpoinen.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
Motonetista ostamani yleismallinen paineilmaliitin ei kiertynyt tulpanreijän jenkoille kuin pari kierrosta jonka jälkeen liittimen ulkopinta alkoi jumittamaan tulpanreikään. Asia korjaantui sorvaamalla varsi jenkapäästä muutaman millin ohuemmaksi.Biltemasta löytyy valmiina tulpanreikään kierrettävä paineilmaliitin...
Kannattaa olla tarkkana ettei kierrä jenkoja kannesta väärän mallisella paineilmaliittimellä.
Jos mäntä ei ole tarkalleen yläkuolokohdassa kun sylinteriin lyödään 8 baaria painetta niin saa pidellä tosissaan kiinni kampiakselista ettei mäntä lähde vauhdilla alaspäin. Henkilökohtaisesti pidän turvallisempana veivata mäntä suosiolla alakuolokohtaan pelattaessa paineilman kanssa. Kyllä se paineilma pitää ne venttiilit paikoillaan....Pitäs varmaan saada mäntä pysymään yläasennossa ettäivät venttiilit putoa mukiin asti jos sattuu joku hama?