Löytyykö vinkkejä M103 venttiilinvarren kumien vaihtoon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Löytyykö vinkkejä M103 venttiilinvarren kumien vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Elikä nostajat ja varrenkumit pitäs vaihtaa avatarissa olevaan autoon. Millähän ne jouset saa fiksuiten puristettua läjään jotta saa ne lukitus nippelit pois jousen tieltä?
Ja noin muuten onko hommassa jotain ihmeellistä verrattuna esim. jonkun Toijota Korollan venttiilikoneisto remonttiin verrattuna?
Olisin kiitollinen jos joku M103/102:seen remontin itse tehnyt vois heittää vinkkiä erityisesti jousien puristelusta.

Kiitos!
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

rempparemppaa

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Meinaatko ottaa kannen irti ? Hain moponetistä venttiilipuristimen mutta se ei oikein sopinut M103:sen kanteen joten tein ruuvipuristimesta ja putkenpätkästä puristimen jolla sai jouset pois.

Jos meinaat vaihtaa kumit kannen ollessa paikalla, voi samaan hommaan tehdä jonkinlaisen vääntökahvan joka menee nokka-akselin alle. Vääntökahvasta kun painaa niin jousi menee kasaan.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

En irroita kantta.
Niin, viisainta lienee tosiaan tehdä itse sellanen vipusysteemi jolla saa jouset kasaan. Ajattelin tehdä vanhasta tulpasta paineilma sovittimen pyttyyn. Mahtaakohan ne venttiilit pysyä 100 varmasti paikoillaan etteivät putoa pyttyyn?
Pitäs varmaan saada mäntä pysymään yläasennossa ettäivät venttiilit putoa mukiin asti jos sattuu joku hama?

Yks mökkiläinen vaihtoo fiattiinsa venttiilin kumeja ja kun kompuraa ei ollu, se työnsi pyttyn täyteen narua tulpanreiästä ettei venat putoa...heh!
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

venat

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Eipä ne venttiilit kai sylinteriin voi tippua jos mäntä on yläasennossa
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 936
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Biltemasta löytyy valmiina tulpanreikään kierrettävä paineilmaliitin...
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

JYYRÄ kirjoitti:En irroita kantta.
Niin, viisainta lienee tosiaan tehdä itse sellanen vipusysteemi jolla saa jouset kasaan. Ajattelin tehdä vanhasta tulpasta paineilma sovittimen pyttyyn. Mahtaakohan ne venttiilit pysyä 100 varmasti paikoillaan etteivät putoa pyttyyn?
Pitäs varmaan saada mäntä pysymään yläasennossa ettäivät venttiilit putoa mukiin asti jos sattuu joku hama?

Yks mökkiläinen vaihtoo fiattiinsa venttiilin kumeja ja kun kompuraa ei ollu, se työnsi pyttyn täyteen narua tulpanreiästä ettei venat putoa...heh!
Tämä on muuten ns. "vanha konsti" joka esitellään jo 60-luvun moottoritöiden oppikirjoissa. :D Edelleen siis toimii!

Kyllä venttiilin pitäisi pysyä ylhäällä jollain 8-9 barin paineella. Ja tosiaan kuten jo tulikin todettua niin tuo paineilmasovitin on yksi bilteeman työkalu joka voi olla oikeesti käyttökelpoinen.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Biltemasta löytyy valmiina tulpanreikään kierrettävä paineilmaliitin...
Motonetista ostamani yleismallinen paineilmaliitin ei kiertynyt tulpanreijän jenkoille kuin pari kierrosta jonka jälkeen liittimen ulkopinta alkoi jumittamaan tulpanreikään. Asia korjaantui sorvaamalla varsi jenkapäästä muutaman millin ohuemmaksi.
Kannattaa olla tarkkana ettei kierrä jenkoja kannesta väärän mallisella paineilmaliittimellä.
Pitäs varmaan saada mäntä pysymään yläasennossa ettäivät venttiilit putoa mukiin asti jos sattuu joku hama?
Jos mäntä ei ole tarkalleen yläkuolokohdassa kun sylinteriin lyödään 8 baaria painetta niin saa pidellä tosissaan kiinni kampiakselista ettei mäntä lähde vauhdilla alaspäin. Henkilökohtaisesti pidän turvallisempana veivata mäntä suosiolla alakuolokohtaan pelattaessa paineilman kanssa. Kyllä se paineilma pitää ne venttiilit paikoillaan....
Vastaa Viestiin