w124 200d -94:n turbotus laillisesti?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
antti.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 28.12.2004 21:10
Paikkakunta: sievi

w124 200d -94:n turbotus laillisesti?

Viesti Kirjoittaja antti.k »

olen monesti pyöritellyt mielessäni tuon oman 200d:n turbottamista, ja teknisestihän siinä ei käsittääkseni ole mitään estettä, mutta miten suomen laki?
onko vm:94:ää mahdollista saada turbon kera leimaan?
mersusi tuntuu paremmalta, jos ostat toiseksi volvon...
Avatar
TuomasWi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 12.02.2006 21:16

Viesti Kirjoittaja TuomasWi »

Taitaa tuo vähäpäästöisyys tulla ongelmaksi. Joku joka oikeasti tietää saa vastata.
[img]http://img207.imageshack.us/img207/5808/avatariuuske7.jpg[/img]
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vttn : n testi 1800€ + Alv muuten ei mahdollista :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Samaa olen aatellu minäkin ,jos sais tuohon -95 200 D vähän enemmän potkua.
Vääntöä kyllä löytyy mytta vasta ihan yläkierroksilla.
No joo tuo ed.viesti sulkee pois tuon haaveilun.
antti.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 28.12.2004 21:10
Paikkakunta: sievi

turboo...

Viesti Kirjoittaja antti.k »

taitaa jäädä tuo homma mappiin ö, sillä tuolla rahalla saa jo pitkän palan 250 20valve moottorista joka on lain puolesta käsittääkseni melko helppo sulloa 200d:hen
mersusi tuntuu paremmalta, jos ostat toiseksi volvon...
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

joo tuohon pykälistöön on juuri tullu jotain muutoksia ja käytännössä se menee niin että 7/91 malliin asti voi asentaa turbon(tehon nousun pysyessä jarrujen sallimissa rajoissa), niin ettei lakia tarvi mitenkään kierrellä, ellei rekisteriotteessa ole mainintaa vähäpäästöisyydestä!
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuomazzz kirjoitti:joo tuohon pykälistöön on juuri tullu jotain muutoksia ja käytännössä se menee niin että 7/91 malliin asti voi asentaa turbon(tehon nousun pysyessä jarrujen sallimissa rajoissa), niin ettei lakia tarvi mitenkään kierrellä, ellei rekisteriotteessa ole mainintaa vähäpäästöisyydestä!
ei vaan vuoteen 93 asti, jos auto ennen vuotta 93 tehty ja ei ole vähäpäästöinen niin sitten onnistuu.

Vai kuinka uusista muutoksista on kyse ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mites... kaverilla on -95 vuoden w124 E200D. Ja missää ei lue että olisi vähäpäästöinen.

Oli jopa tilannut AKE:lta laajennetut auton tiedot ja sielläkin luki vähäpäästöisyyden kohdalla: EI vähäpäästöinen. :shock:

Auto on sentään viimeisimpiä E-mallin 124sia. 9/95 :D
MarkoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 09.05.2005 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja MarkoK »

Mul ainaki 9/93 käyttöönotetussa 250D mesessä (E-malli siis) muistaakseni lukee otteessa että vähäpäästöinen. Onko eroa siinä onko saksasta tuotu vai ei? Omani on
*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tämä(kin) asia tuntuu olevan konttorikohtainen. Itse kun tappelin konevaihdon jälkeen pykälien kanssa(on vähäpäästöinen) ja sain sen leiman, niin inssi ilmoitti, että olis se muutenki hoitunut. Ehdotti katin pönttöä savupiipun väliin, neuvo tietenkin, että ensin tyhjennät sen...
Eli minulla on vähäpäästöinen ja muutos onnistui ilman kikkailuja.
jykä hyvinkää
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 22.08.2006 08:54
Paikkakunta: Barnhill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykä hyvinkää »

MarkoK kirjoitti:Mul ainaki 9/93 käyttöönotetussa 250D mesessä (E-malli siis) muistaakseni lukee otteessa että vähäpäästöinen. Onko eroa siinä onko saksasta tuotu vai ei? Omani on
Sama juttu, mulla 300 D 24v, otteessa lukee vähäpäästöinen.. Ei vissiin tartte ahtaa... :roll: :evil:
Pitäähän nyt haagertilla ajella...
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

On ihan sama lukeeko otteessa vähäpäästöinen tai ei, mutta kaikki 92 eteenpäin olevat autot tulkitaan olevan vähäpäästöisiä. Kysytty eilen katsastuskonttorilta, eli 92 uudemmat autot on mahdoton turbottaa laillisesti ilman vtt testiä.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dieselpower kirjoitti:, eli 92 uudemmat autot on mahdoton turbottaa laillisesti ilman vtt testiä.
Toki sellainen loivennus on olemassa, jotta jos samankorisesta rinnakkaismallista löytyy vähäpäästöinen turbomoottori jo tehtaan tekemänä, sellaisen tekniikan siirto kokonaisuudessa toki on mahdollinen. Emme siis puhu enää turbottamisesta vaan tekniikan vaihdosta.

Tässäkään ei ole mitään järkeä, sillä tulee halvemmaksi vaihtaa kulkine autokaupassa turboversioon, ellei sitten satu olemaan koneräjähdys vanhassa kyseessä.

Noin sen olen ymmärtänyt...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

ne viimesimmät muutokset noihin pykäliin tuli tässä parin viikon sisällä
(kaveri katsastusmies) ja nimenomaan ratkasevin vuosimalli on -91
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

veskola kirjoitti:
Dieselpower kirjoitti:, eli 92 uudemmat autot on mahdoton turbottaa laillisesti ilman vtt testiä.
Toki sellainen loivennus on olemassa, jotta jos samankorisesta rinnakkaismallista löytyy vähäpäästöinen turbomoottori jo tehtaan tekemänä, sellaisen tekniikan siirto kokonaisuudessa toki on mahdollinen. Emme siis puhu enää turbottamisesta vaan tekniikan vaihdosta.

Tässäkään ei ole mitään järkeä, sillä tulee halvemmaksi vaihtaa kulkine autokaupassa turboversioon, ellei sitten satu olemaan koneräjähdys vanhassa kyseessä.

Noin sen olen ymmärtänyt...
Oikein ymmärretty :)

Noin kyllä onnistuu, mutta kaikki alustan osat täytyy vastata alkuperäistä autoa josta moottori on otettu. Eli 200d-300turbod vaihto tarvii koneen, laatikon,perän ,vetarit ,kardaanin, jarrut ,jouset ,ym joten voi tulla paljon prosentteja ja ainakin pirun kallis muutos. Osien hinnat kun laittaa yhteen niin kertyisi jo aika hyvä väliraha. :evil:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

mikähän tuossa turbottamisessa on ku ei saa.
esimerkiksi uusissa traktoreissa kaikissa on nykyään turbo koska ilman turboa ei päästöjä saada tarpeeksi alas.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

johturpe kirjoitti:mikähän tuossa turbottamisessa on ku ei saa.
esimerkiksi uusissa traktoreissa kaikissa on nykyään turbo koska ilman turboa ei päästöjä saada tarpeeksi alas.
Eihän siinä muuta kuin on sellainen sääntö, että moottorin/auton valmistaja on velollinen tyyppihyväksyttämään moottorin, jotta se täyttää esimerkiksi euro4 päästövaatimukset.

Tämän jälkeen kyseiseen moottoriin ei saa tehdä käytännössä mitään muutoksia, jotta voidaan olla varmoja ettei päästöt lisäänny. Mikäli muutat moottorin sinun tulee osoittaa, että se täytää ne samat euro4 vaatimukset. Nehän ovat riippuvaisia auton korista, ilmanvastuskertoimesta yms. koska pitää alittaa päästöraja grammoina per kilometri. Ihme että edes tuuninkispoilereita saa asentaa vähäpäästöiseen :roll:

Yleensähän turbottamisella haetaan suurempia tehoja, joten onhan se aika turha perustella turbottamista päästöjen madaltamisella...eikä ne päästöt käytännössä ainakaan vähene kun tehoja otetaan ulos oikein urakalla.

Tuosta ei kannata tehdä sen kummempaa ongelmaa itselleen, kävelee kauppaan ja ostaa auton, jossa on turboahdin ja välijäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
JSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 23.09.2004 16:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja JSK »

Mitenkähän tiukka tuo kallis testi käytännössä olis? Oisko turbotettu auto mahdollista saaha läpi?
Jos olisi yksi rakennettu ja hyväksytty auto, voisiko sitä käyttää vertailuautona ja rakentaa 10 samanlaista lisää? Kymmenellä jaettuna tuo kustannus ei olisi enää niin kohtuuton?
W123 240TD
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JSK kirjoitti:Jos olisi yksi rakennettu ja hyväksytty auto, voisiko sitä käyttää vertailuautona ja rakentaa 10 samanlaista lisää? Kymmenellä jaettuna tuo kustannus ei olisi enää niin kohtuuton?
Ei voi, sen testin tulos on autokohtainen :(

Kait sen testin voi läpäistä mutta onhan sitä halvempiakin tapoja saada se turboauto itselle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

tämä nimeltämainitsematon katsastusmies kertoi perehtyneensä pariin projektiin missä oli otettu lappua veeteeteeltä, hyvällä sekä huonolla menestyksellä ja kustannuksia tulee 1500€+
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Vastaa Viestiin