w124 200d -94:n turbotus laillisesti?
w124 200d -94:n turbotus laillisesti?
olen monesti pyöritellyt mielessäni tuon oman 200d:n turbottamista, ja teknisestihän siinä ei käsittääkseni ole mitään estettä, mutta miten suomen laki?
onko vm:94:ää mahdollista saada turbon kera leimaan?
onko vm:94:ää mahdollista saada turbon kera leimaan?
mersusi tuntuu paremmalta, jos ostat toiseksi volvon...
turboo...
taitaa jäädä tuo homma mappiin ö, sillä tuolla rahalla saa jo pitkän palan 250 20valve moottorista joka on lain puolesta käsittääkseni melko helppo sulloa 200d:hen
mersusi tuntuu paremmalta, jos ostat toiseksi volvon...
joo tuohon pykälistöön on juuri tullu jotain muutoksia ja käytännössä se menee niin että 7/91 malliin asti voi asentaa turbon(tehon nousun pysyessä jarrujen sallimissa rajoissa), niin ettei lakia tarvi mitenkään kierrellä, ellei rekisteriotteessa ole mainintaa vähäpäästöisyydestä!
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
MB S210 320cdi
ei vaan vuoteen 93 asti, jos auto ennen vuotta 93 tehty ja ei ole vähäpäästöinen niin sitten onnistuu.tuomazzz kirjoitti:joo tuohon pykälistöön on juuri tullu jotain muutoksia ja käytännössä se menee niin että 7/91 malliin asti voi asentaa turbon(tehon nousun pysyessä jarrujen sallimissa rajoissa), niin ettei lakia tarvi mitenkään kierrellä, ellei rekisteriotteessa ole mainintaa vähäpäästöisyydestä!
Vai kuinka uusista muutoksista on kyse ?
Tämä(kin) asia tuntuu olevan konttorikohtainen. Itse kun tappelin konevaihdon jälkeen pykälien kanssa(on vähäpäästöinen) ja sain sen leiman, niin inssi ilmoitti, että olis se muutenki hoitunut. Ehdotti katin pönttöä savupiipun väliin, neuvo tietenkin, että ensin tyhjennät sen...
Eli minulla on vähäpäästöinen ja muutos onnistui ilman kikkailuja.
Eli minulla on vähäpäästöinen ja muutos onnistui ilman kikkailuja.
-
- Sisäänajossa
- Viesti:
Sama juttu, mulla 300 D 24v, otteessa lukee vähäpäästöinen.. Ei vissiin tartte ahtaa...MarkoK kirjoitti:Mul ainaki 9/93 käyttöönotetussa 250D mesessä (E-malli siis) muistaakseni lukee otteessa että vähäpäästöinen. Onko eroa siinä onko saksasta tuotu vai ei? Omani on

Pitäähän nyt haagertilla ajella...
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
Toki sellainen loivennus on olemassa, jotta jos samankorisesta rinnakkaismallista löytyy vähäpäästöinen turbomoottori jo tehtaan tekemänä, sellaisen tekniikan siirto kokonaisuudessa toki on mahdollinen. Emme siis puhu enää turbottamisesta vaan tekniikan vaihdosta.Dieselpower kirjoitti:, eli 92 uudemmat autot on mahdoton turbottaa laillisesti ilman vtt testiä.
Tässäkään ei ole mitään järkeä, sillä tulee halvemmaksi vaihtaa kulkine autokaupassa turboversioon, ellei sitten satu olemaan koneräjähdys vanhassa kyseessä.
Noin sen olen ymmärtänyt...
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
Oikein ymmärrettyveskola kirjoitti:Toki sellainen loivennus on olemassa, jotta jos samankorisesta rinnakkaismallista löytyy vähäpäästöinen turbomoottori jo tehtaan tekemänä, sellaisen tekniikan siirto kokonaisuudessa toki on mahdollinen. Emme siis puhu enää turbottamisesta vaan tekniikan vaihdosta.Dieselpower kirjoitti:, eli 92 uudemmat autot on mahdoton turbottaa laillisesti ilman vtt testiä.
Tässäkään ei ole mitään järkeä, sillä tulee halvemmaksi vaihtaa kulkine autokaupassa turboversioon, ellei sitten satu olemaan koneräjähdys vanhassa kyseessä.
Noin sen olen ymmärtänyt...

Noin kyllä onnistuu, mutta kaikki alustan osat täytyy vastata alkuperäistä autoa josta moottori on otettu. Eli 200d-300turbod vaihto tarvii koneen, laatikon,perän ,vetarit ,kardaanin, jarrut ,jouset ,ym joten voi tulla paljon prosentteja ja ainakin pirun kallis muutos. Osien hinnat kun laittaa yhteen niin kertyisi jo aika hyvä väliraha.

RED POWER IHC DT-358
Eihän siinä muuta kuin on sellainen sääntö, että moottorin/auton valmistaja on velollinen tyyppihyväksyttämään moottorin, jotta se täyttää esimerkiksi euro4 päästövaatimukset.johturpe kirjoitti:mikähän tuossa turbottamisessa on ku ei saa.
esimerkiksi uusissa traktoreissa kaikissa on nykyään turbo koska ilman turboa ei päästöjä saada tarpeeksi alas.
Tämän jälkeen kyseiseen moottoriin ei saa tehdä käytännössä mitään muutoksia, jotta voidaan olla varmoja ettei päästöt lisäänny. Mikäli muutat moottorin sinun tulee osoittaa, että se täytää ne samat euro4 vaatimukset. Nehän ovat riippuvaisia auton korista, ilmanvastuskertoimesta yms. koska pitää alittaa päästöraja grammoina per kilometri. Ihme että edes tuuninkispoilereita saa asentaa vähäpäästöiseen

Yleensähän turbottamisella haetaan suurempia tehoja, joten onhan se aika turha perustella turbottamista päästöjen madaltamisella...eikä ne päästöt käytännössä ainakaan vähene kun tehoja otetaan ulos oikein urakalla.
Tuosta ei kannata tehdä sen kummempaa ongelmaa itselleen, kävelee kauppaan ja ostaa auton, jossa on turboahdin ja välijäähdytin.
Ei voi, sen testin tulos on autokohtainenJSK kirjoitti:Jos olisi yksi rakennettu ja hyväksytty auto, voisiko sitä käyttää vertailuautona ja rakentaa 10 samanlaista lisää? Kymmenellä jaettuna tuo kustannus ei olisi enää niin kohtuuton?

Kait sen testin voi läpäistä mutta onhan sitä halvempiakin tapoja saada se turboauto itselle.