jäähdytys nesteestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

jäähdytys nesteestä

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

onko minkaanlaista vaikutusta jäähdytys kykyyn jos ajatellaan että jos koneessa on pelkästään pelkkää vettä verrattuna että järjestelmässä on oikea jäähdytysneste/vesi seos?vähän pääsi keittämään tojon:n diesel ja nyt "toistaiseksi" on pelkkää vettä koneessa :oops:
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Eipä oo jäähdytys kyvyllä eroo.
Pelkkä vesi kyllä ruostuttaa paikkoja konessa hätäseen ja sitämyöten tukkii paikkoja kenties.
aina vaan fixataan :) 230te -86
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

näimpa arvelinkin :)
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Pelkkä vesi toimii kyllä paremmin vain jäähdytystä ajatellen.
Vesi-glykooli seos omaa heikomman jäähdytystehon, en nyt ulos muista minkäverran esim 50/50 seos on huonompi.

Käytännössä asialla ei jäähdytyksen kannalta ole merkitystä koska kunnossaolevassa järjestelmässä on vedenkierto riittävä.
Tärkeämpää on järjestelmässä oleva pieni ylipaine.
Ylipaine "nostaa" termodynamiikan oppien mukaan kiehumispistettä ja noin "lonkalta" 1 bar ylipaineessa kiehumispiste on 115-120 asteen luokkaa.
Saattaapi joku tietää tarkemminkin :D .
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

10jykä kirjoitti:Pelkkä vesi toimii kyllä paremmin vain jäähdytystä ajatellen.
Vesi-glykooli seos omaa heikomman jäähdytystehon, en nyt ulos muista minkäverran esim 50/50 seos on huonompi.
Siispä ei myöskään kannata tankata jäädytysjärjestelmään raakana jäähdytysnestettä, mikäli se tarkoitettu laimennettavaksi. Kyllä siellä vettä pitää seassa olla :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Itse käytän aina vetenä täyssuolapoistettua vettä (l. akkuvettä) . Pannulta saa vaan sitä ilmaiseksi ja on vieläpä parempaa kuin kaupasta ostettu akkuvesi . (ainakin mittarin mukaan) .
Tiedä sitten onko taikaa , mutta kummasti menee kattilat kiveen , jos käytetään pelkkää kraanavettä .
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Aiheeseen liityvä vinkki, jos jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Laitanpa tähän sopivan otsikon alla olevaan keskusteluun yhden mielestäni hyvän vinkin. Oli tossa pitempään haussa, että mihin häviää jäähdytysneste pikku hiljaa. Tämmönen pikkuvuoto haihtuu näkyvistä sitä mukaa, kun vuotaa, että mahdoton löytää. Lopulta pakko viedä pajalle ja kaveri tiesikin ovelan konstin. Laitettiin jäähdytysnesteen sekaan väriainetta, joka paljastaa vuotokohdan. On kirkkaan neon-värinen vihreä. Vuotokohta löytykin, oli Webastoon liittyvän letkun klemmari. Klemmari oli muuten aivan toivottaman oloinen klipsu, että ei ihme kun vuoti. Laitettiin kunnon ruuvilla kiristettävä letkuklemmari tilalle.

Tuollaista ainetta löytyy ainakin Kaha Oy:n valikoimasta www.kaha.fi (tuotenumero ainakin yhdelle aineelle näky olevan L2692597, hinta 5 Euroa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

Veden kiehumispiste nousee myös jos vesi toimii liuottimena.
Glykoli (HOCH2CH2OH) / vesi 50/50 vol% kiehumispiste on muistakseni luokkaa 105-110 C abs. paineen ollessa 101 kPa.

Veden (puhdas) faasifiagrammi
http://www.chemicalogic.com/download/phase_diagram.pdf
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

10jykä kirjoitti:Pelkkä vesi toimii kyllä paremmin vain jäähdytystä ajatellen.
Vesi-glykooli seos omaa heikomman jäähdytystehon, en nyt ulos muista minkäverran esim 50/50 seos on huonompi.
Veden lämmönjohtokyky on noin kaksi kertaa parempi, verrattuna 50/50 glykolivesi seokseen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin